Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 217349 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1460 skrivet: 24 aug-15 kl 08:52 »
Det hjälper knappast att byta tupp.  Fåglar har motsatt system mot däggdjur.   Det är hönan som har olika könskromosomer, som kallas ZW.  Tuppen har två lika,  ZZ.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1461 skrivet: 14 sep-15 kl 15:36 »
Det hjälper knappast att byta tupp.  Fåglar har motsatt system mot däggdjur.   Det är hönan som har olika könskromosomer, som kallas ZW.  Tuppen har två lika,  ZZ.

Det var intressant! Glada nyheter för tuppen Arkman, det var inte hans fel! Och hönsen härstammar från flera olika besättningar så då vågar jag nog tro att det bara var en olycklig tillfällighet att det blev tio tuppar och tre höns! Någon har nyss kläckt fram tre kycklingar från mina ägg - kanske visar det sig att dom är höns, i så fall jämnar det ut sig något...

Nyss utökat deras hägn för att gräset inte räckte, men det räcker inte ändå. Gräset växer ju inte så fort längre nu då det är höst. Hade tänkt låta dom glupska tuppsprättarna leva tills ungefär första november men dom måste nog tas av gårda förr, för käkar dom upp gräsrötterna så blir det ju inget nytt gräs där nästa år.

annkin

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1462 skrivet: 10 jun-17 kl 22:28 »
Jag nackade min första lilla kyckling igår...tror hon hade marek då hon var helt förlamad i ena benet och ena vingen😭 en höna såklart🙄 och mammorna vill ruva igen så det blir inga ägg...känner mig lite ledsen....

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1463 skrivet: 31 jul-17 kl 11:51 »
Räven tog min mys och terapi höna. Resten av min lilla flock, 5 hönor, är inte så intresserade av att kramas. Väldigt ledsen.

Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1464 skrivet: 31 jul-17 kl 13:59 »
Hönsen har hittills suttit på dussintals ägg, men bara 1 kläcktes. Alla andra blev nedskiten, sönder pickad, hade döda kycklingar eller blev dålig.

Lite ledsen är jag nog.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1465 skrivet: 31 jul-17 kl 16:38 »
Hönsen har hittills suttit på dussintals ägg, men bara 1 kläcktes. Alla andra blev nedskiten, sönder pickad, hade döda kycklingar eller blev dålig.

Lite ledsen är jag nog.
En del höns kan inte ruva tillsammans med andra. Plocka undan en höna så hon får ruva ifred.
//Luff

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1466 skrivet: 02 jun-18 kl 19:48 »
I kväll ska yxan fram och det gäller Doris, den enda som är kvar av mina allra första hönor. Hon är en brun blandras, har alltid varit lugn och fin och förståndig jämfört med vissa andra yrhättor. Nu har hon gått med någon slags kloakprolaps i några dagar och det ser bara ut att bli sämre, inte bättre, så stunden ä kommen. Känns alltid så ledsamt då man måste besluta sig för att ta bort en höna... Det har varit flera såna beslut på sistone, de har fått alla möjliga krämpor. Hoppas nu på en längre period utan sjukdomar.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1467 skrivet: 24 jul-18 kl 00:27 »
Jag har genbankshedemoror och då måste jag förlita mig till att hönsen ruvar och tar hand om sina små. I år ruvade Dagmar fram sex kycklingar. I nästen en månad var dom instängda i en skrubb i husvagen. Dagmar kunde flyga över skivan jag satt för dörren men de små var inne. Då dom var två veckor chansade jag och gav dom vanligt hönsfoder en kväll men det gick inte bra, en dog. En dag hade dom lyckats klämma sig emellan och ta sig ut. Kom inte hem förrän kvällen och det visade sig att en kyckling dött av okänd orsak, fyra var kvar. Två höns och två tuppar. Jag hade inte sett till någon skata eller kråka sen i våras så jag antog att dom flyttat pga torkan och matbristen. Ändå så spände jag upp bärnät närmast husvagen och i början så höll dom sig under det men med tiden blev dom modigare, tyvärr. I fredags gav jag bort tuppkycklingarna. Då jag kom hem idag hörde jag SKATTJATTER >:D och den fina lavendelfärgade kycklingen fattades. Nu har jag stängt luckan och dom får inte gå ut förrän jag ordnat det åt mamma Elsie och hennes sista kyckling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser