Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta tillvara ullfett?  (läst 13319 gånger)

sanya

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-13 kl 23:17 »
nejmen jag blev inte klokare av d här, eller så vill jag inte förstå. Kontenta blev alltså att ullfett är en industriell produkt?! Så i mina självhushållande drömmar kan jag inte ta hand om ullkläderna då ullfettet verkar självrenande så ja inte behöver tvätta plaggen så ofta... och ullbyxa till tygblöjor som man matar oftare m lanolinet är då alltså bara blahajblahaj?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #21 skrivet: 20 okt-13 kl 01:27 »
http://kurage.wordpress.com/2012/07/25/how-to-utvinna-ullfettlanolin-eller-bajsliknande-fett-ur-farull/

Anders har skrivit om sina experiment i länken ovan, han hänvisar också till ett tv-program som kanske kan vara till nytta?

-kaja-

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #22 skrivet: 13 jan-20 kl 17:22 »
Det ullfett man får när man kokar ull är inte den färdiga produkten. För någon dag sen kokade jag ull i en dag och fick en brun sörja som jag sen silade. Denna sörja är ju inte den färdiga lanolinen, man måste rena den på nåt sätt. Och eftersom redan de gamla Grekerna utvunnit o använt lanolin, måste det ju gå att göra på mekanisk väg utan att behöva använda nutida kemikalier.  Min sörja står nu i kylen i en glasburk och väntar på att renas.
Allt bäst från kaja

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #23 skrivet: 13 jan-20 kl 18:31 »
Här finns en beskrivning på hur man renar lanolinet med endast vatten och olivolja.
https://www.pbs.org/weta/roughscience/series3/shakers/handcream.html

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #24 skrivet: 13 jan-20 kl 19:44 »
Man kanske ska ta den där artikeln från pbs.org med en liten nypa salt, inte minst för en sådan sak som att de rekommenderar tillsats av borax i hudkräm!

Den tyska Wikipediaartikeln om ullvax (som ju ullfett egentligen bör kallas), verkar läsvärd beträffande utvinning och rening av lanolin. https://de.wikipedia.org/wiki/Wollwachs

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #25 skrivet: 14 jan-20 kl 05:24 »
Wow.....
Hur går det med ullen? Går den att använda efter att ha kokats?
För "hundra år sedan" hade vi får och jag tovade en del.
För att tvätta ullen lades den i kallt vatten och då omvandlades ullfettet till såpa, så ullen självtvättade sig.
Efter det var det bara att torka ullen som var lagom ren och klar för att karda, spinna, tova etc.

Jag har aldrig ens funderat på detta.
Spännande, ska bli kul att följa era experiment.

båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #26 skrivet: 15 jan-20 kl 00:26 »
Då jag arbetade med rå fårull, var det så bra att den hade sitt naturliga fett då jag kardade och framför alt spann. Fettet verkade som en hjälp att forma och tvinna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser