Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vallar corgi?  (läst 7054 gånger)

soleskog

  • Inlägg: 331
vallar corgi?
« skrivet: 13 jul-08 kl 08:53 »
Undrar om någon här har någon uppfattning om welsh corgis vallegenskaper?  Nu är jag helt medveten om att de inte spelar i samma division som en border, men om det finns någon arbetsvilja och vallegenskaper kvar. Nu har vi en västgötaspets, införskaffad som sällskapshund, men har visat sig vara riktigt duktig, och till en del hjälp med korna. Hans mamma har gjort vallanlagstest, men ett inte särskilt bra, ingen avel på vallning där alltså. De båda hundraserna har ju samma ursprung, men frågan är vad som "hänt sen".
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: vallar corgi?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-08 kl 09:58 »
Grejen är väl att man i modern avel mest ser till sällskaps- och utställningsegenskaper osv. hos flera av de gamla brukshundsraserna. Då finns ju risken att dessa anlag minskar eller försvinner. Naturligtvis finns det individer som trots allt har kvar sina bruksegenskaper.
Själv tycker jag att dessa raser borde ha något kriterie just för bevarande av dessa egenskaper. Att man inte får avla hur som helst. Vad gäller västgötaspets, finns det ju en hel del som vallar och dessutom bra. De ska inte jämföras med B C för det är en helt annan typ av hund. Västgöten tillhör ju de gamla nordiska spetsarna, där även isländsk fårhund och lapphundsraserna ingår. Trots ensidig avel på sällskap hos många uppfödare, så finns vallningsegenskaperna kvar hos många individer. Vilket är positivt.
Hos Welsh Corgin vet jag inte, men kan tänka mig att det finns hos en del i alla fall. Man får väl helt enkelt kolla med olika uppfödare osv. om man vill köpa en.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: vallar corgi?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-08 kl 12:01 »
Här är en tråd från Corgi-forum om vallning:
http://www.swck.org/smf/index.php/topic,4132.0.html
Gå in på länken i andra inlägget så finns det en massa om själva träningen.
Annars tycker jag dom verkar ha mycket mer anlag kvar än vad man kanske tror.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: vallar corgi?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-08 kl 22:15 »
 Västgöten tillhör ju de gamla nordiska spetsarna, där även isländsk fårhund och lapphundsraserna ingår. Trots ensidig avel på sällskap hos många uppfödare, så finns vallningsegenskaperna kvar hos många individer. Vilket är positivt.


Vad grundar du detta på? "trots ensidig avel på sällskap......"
Bara undrar i all välmening.............. ::) :)
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: vallar corgi?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-08 kl 10:18 »
Att de inte använder hundarna till det de ämnats för, utan ser till de egenskaper som gör dem lämpliga som just sällskap.
Att gå på agility, för att en vallhund ska få utlopp för energin är inte sammma sak som att hunden lär sig att läsa av djuren den vallar osv.
De flesta hundar föds ju upp till sällskap idag. Det är ju där marknaden finns.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: vallar corgi?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-08 kl 21:41 »
Att de inte använder hundarna till det de ämnats för, utan ser till de egenskaper som gör dem lämpliga som just sällskap.
Att gå på agility, för att en vallhund ska få utlopp för energin är inte sammma sak som att hunden lär sig att läsa av djuren den vallar osv.
De flesta hundar föds ju upp till sällskap idag. Det är ju där marknaden finns.


Detta inlägg gjorde mig både besviken och upprörd och avstår vidare att kommentera!
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: vallar corgi?
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 10:37 »
Hemskt ledsen om jag gjort dig upprörd Alvin :-[
Kanske har jag formulerat mig klumpigt, eller för dåligt!
Jag menar inte att göra ner uppfödare av dessa raser på något sätt. Situationen är ju idag att de flesta hundägare bor i tätort, medan många av raserna uppstått för att de täckte ett behov på landsbygden.
Jag anser absolut att man hellre ska bevara raserna än att kräva att alla ska jobba aktivt. Det är ju orimligt idag.
Men, precis som på lantbrukssidan, när du kan få bidrag för att hålla gamla raser utan inblanding och bevara de gamla generna, borde det vara ett nationellt intresse att göra det även på hundsidan. Att man uppmuntrade folk på landet (förslagsvis djurhållare och jägare) att hålla våra gamla raser i en miljö där de kan få utlopp för sina egenskaper och utveckla dem. Idag har ju vallningen nästan helt tagits över av BC t.ex. men alla behöver inte en BC, utan klarar sig bra med en annan vallare. kolla ex. www.norrdal.se OBS: detta innebär inte alla hundar eller hundägare, utan ett antal, för att säkerställa rasens fortlevnad i "ursprungsmiljö".
Sedan kan man också ha en stam av hundar som inte jobbar aktivt utan lever med sina människor.  Men det viktigaste är att man ser till hundarnas behov, inte människornas i dessa sammanhang. Det innebär ju att valpköparen vet vilken typ av hund den köper och att vissa beteenden (önskade eller oönskade) följer med typen av hund.
Vi tycker säkert inte lika Alvin! Detta är mina funderingar. Du får gärna framföra dina, så ska jag försöka ta till mig dem.

vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: vallar corgi?
« Svar #7 skrivet: 30 jul-08 kl 16:05 »
Har ingen corgi men en Lancashire heeler som också är en vallhund.
Men precis som corgin har Heelern mest avlats för sällskap numera och har inget jättebehov för att valla. Det betyder inte att hunden är en soffpotatis för det.
Iallafall en Heelern måste man aktivera då de är smarta hundar som lätt får dåliga vanor om de inte får tänka. Tänk på att rasen med högst IQ är en vallhund (Border Collien) så då måste vallhundar vara väldigt smarta.

Jag har märkt av de ursprungliga beteendet på min valp, han vallar väl inte men han springer runt runt och nafsar min andra hund i bakbenen, rasen har tidigare vallat kor genom att nafsa dem i hasorna.
Min Heeler är visserligen bara ett halvår så jag vet inte hur han kommer att bli sen men det märks ju av redan nu.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: vallar corgi?
« Svar #8 skrivet: 05 aug-08 kl 20:34 »
Pembroken gör det inte iaf vet inte hur cardigan är
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: vallar corgi?
« Svar #9 skrivet: 10 aug-08 kl 21:16 »
Fast nog verkar även Pembroke kunna?
http://www.pembrokecorgi.org/PE_Herding.html
 Jag är nästan säker på att det var en Pembroke som en grannfamilj hade till att valla sina mjölkkor för en massa år sedan.
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: vallar corgi?
« Svar #10 skrivet: 11 aug-08 kl 12:24 »
Ett visst antal vallar säkert men vilken av de 30-40 pembrokarna som regas varje år??
Tyvärr har det oxå blivit lite dåligt temprament på de de senaste åren.
Pembroken är en sällskapshund o som vallhund skulle jag inte rekomendera den som.
Jag har själv pembrok som sällskaps hund och border collie som vallhund.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Vilse

  • Gäst
SV: vallar corgi?
« Svar #11 skrivet: 15 aug-08 kl 00:38 »
dom flesta hundar har lite vallning i bakhuvudet oavset vilken ras dom aer.
mina tre vill valla i olika grader,, aeven fast dom aer samma ras.
mycket personligt hos varje individ och inte bara ras och eventuellt bortavlad ras egenskap.

men hur avlar man bort en rasegenskap?

tror inte saa mycket paa det foer har man en hund som vallar men aer perfekt jycke saa inte sajer man at vi ska inte avla pa denna foer han gillar att valla,,

the opportunity shows if the dogs likes it or not :)


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: vallar corgi?
« Svar #12 skrivet: 15 aug-08 kl 07:52 »
Avlar bort egenskap: Jo, genom att du avlar på helt andra kriterier och inte testar de egenskaperna hos djuren. Då märker man inte om man tappar egenskaper. Dessutom hänger vissa egenskaper ihop. Avlar man på någon viss färg eller annan egenskap kan det medföra att man samtidigt tappar en annan egenskap. Ex. vita blåögda katter = ofta döva!
Det är sånt som kallas avelsframsteg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: vallar corgi?
« Svar #13 skrivet: 15 aug-08 kl 09:12 »
Ett visst antal vallar säkert men vilken av de 30-40 pembrokarna som regas varje år??
Tyvärr har det oxå blivit lite dåligt temprament på de de senaste åren.
Pembroken är en sällskapshund o som vallhund skulle jag inte rekomendera den som.
Jag har själv pembrok som sällskaps hund och border collie som vallhund.
Frågan är ju också hur många som får chansen att valla av de 30-40?
Enligt de SVAK instruktörer jag träffat på är det bara BC och Kelpie som "kan" valla.
Men det är ju enligt Deras kriterier, enligt dem fattas det ju alltid någon av de viktiga delarna i vallningsarbetet för att andra raser ska vara "kompletta" som vallhundar.
 Ändå finns det en hel del människor som använder sina inte vallningskunniga raser, tex Isländska fårhundar och Västgötaspetsar med gott resultat ;) För att inte tala om vilka raser som används till vallning i sina hemländer (där förmodligen fler vet hur man tillvaratar dessa rasers vallningskunskaper).
 Det är inte bara ett sätt som är rätt...
                                      Mvh
                                   Charlotte
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 09:15 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: vallar corgi?
« Svar #14 skrivet: 15 aug-08 kl 09:34 »
schaefer aer en bra vallningshund,,min valps morsa aer ett bra exempel paa det, gedigen hund med titlar.
mina hundar vallar paa hemmaplan men det aer inte naagra proffsjyckar med utbildning men viljan finns.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: vallar corgi?
« Svar #15 skrivet: 17 aug-08 kl 12:51 »
Jag är ingen rasist men om man vill ha sin hund till vallning så är det nog klokt att vända sig till en annan ras. Västergötaspetsen har nog mer vallning i sig än corgin.
Bästa sättet är att se båda föräldrarna till valpen, i arbete med djuren.

Och till sist så är det ju så att det även finns Border collies som inte vallar!
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Vilse

  • Gäst
SV: vallar corgi?
« Svar #16 skrivet: 17 aug-08 kl 20:35 »
det aer intressant det daer med om en hund vallar eller inte,,rasmaessigt och sett fraan individ till individ.
mina schafrar har alla olika grad av intresse, men intresset aer inte bara intreset utan ocksaa uppfoerandet naer dom visar sitt vallningsintrese.
min aeldsta hund kom til mej naer han var mer aen aaret, han skulle jag inte laemna obevakad i hagen, alltsaa ensam med far,,ok med haest eller stutar.
han har stark vallningsdrift men har inte varit med faar foerrens han var naestan 2 aar gammal.
min tik har varit med faar fraan att hon var 7 veckor gammal.
denna tik har aldrig visat intresse utav faaren och aer med dom varje dag, vi goer vaar obedience promenad mitt bland faaren. trodde tiken var ointreserad av vallning och liksom inte saag faaren.
men ack sa jag bedrog mej, en dag var faaren i fel hoern av hagen daer dom inte brukade vara och tiken drog ivaeg ett par hundra meter och foeste dom med en elegans och tog upp utbrytare,,hon jagade dom til den hoerna daer dom brukar vara!! jag bara tittade paa.
min yngsta hund har inte visat intrese alls av faar han heller, antagligen daa vi goer obedience varje dag mit ibland dom.naer jag flyttar faaren saa gaar dom med mej och hjaelper mej men dom aer inte utbildade.

maanga hundar jag set haer nere i arbete har munkorg sa jag tror inte den perfekta vallhunden finns utan man kan inte lita paa en hund 100% utan man maaste antingen vara med hela tiden eler laasa in dom efter avslutat jobb.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: vallar corgi?
« Svar #17 skrivet: 17 aug-08 kl 21:06 »
Ett förtydligande kan vara på sin plats, vi har alltså inte tänkt att skaffa en hund "som vallhund". Då är jag helt medveten om att det är BC eller kelpie som gäller - vissa/många av dem är fantastiska arbetshjälmedel.  Vi tänker oss alltså skaffa en sällskapshund som kan uppskatta vårt liv, i vilket det ingår en hel del kor (vi har 80 mjölkkor). Så tänkte vi när vi skaffade västgöten, och det har fungerat alldeles ypperligt - att han faktiskt kan vara till god hjälp med korna är ett extra plus med honom, men inget vi förutsatte. BC eller kelpie vill jag inte ha, alltså får jag leva utan "riktig" vallhund. Vilket går bra, särskilt med en arbetssam liten kortbening vid sidan!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: vallar corgi?
« Svar #18 skrivet: 03 feb-17 kl 15:51 »
Undrar om någon här har någon uppfattning om welsh corgis vallegenskaper?  Nu är jag helt medveten om att de inte spelar i samma division som en border, men om det finns någon arbetsvilja och vallegenskaper kvar. Nu har vi en västgötaspets, införskaffad som sällskapshund, men har visat sig vara riktigt duktig, och till en del hjälp med korna. Hans mamma har gjort vallanlagstest, men ett inte särskilt bra, ingen avel på vallning där alltså. De båda hundraserna har ju samma ursprung, men frågan är vad som "hänt sen".


Såg att detta är en äldre tråd men lite nyfiken om du skaffat en Corgi?
Själv funderat på rasen men hittar dåligt med info om den.

Vallning vad jag förstått är starkast hos Cardigan men även vakten och egenheten som många inte vill ha hos en vallhund. Den är även större som en stor hund fast korta ben, lång i kroppen.

Pembroke som jag vill ha isf är mer ren sällskapshund men individer kan säkert visa mer vallning. På videor har jag sett att de kan vara skälliga och förstöra om de inte får tänka mycket och röra sig fritt utan koppel, som en vallhund.
De verkar mer följsamma och framåt än Cardigan och inte så lång i kroppen utan lite mer shetland sheepdog lik.

Tror Corgi är jätte bra för dig om en västgötaspets fungerat fint för er, hört att många rekomenderar Corgi av båda sorterna över en västgötaspets när den svenska rasen klassas mer som arbetande ras ännu och Corgin avlas som mer ren sällskap. Helt enkelt påstår många att västgötaspetsen är lättare att få problem med än Corgi av för lite uppmärksamhet eller jobb etc.

Sen frågan om vallning tror jag är helt inviduelt, sett en kelpi som inte kunde valla alls fast den fick bra träning och en Bordercollie som var för vek för att valla kor fast kanske kunde klarat får, sen har jag en liten blandras på Bichon Havanaise, Coton de tulear och Lhasa apso som i coton har vallning och även havanaisen lite vad jag läst. Han visade jätte fin vallning på våra höns och 3 ungtuppar jag lät honom valla in i en bur några gånger kunde han sen valla ut ifrån de andra i flocken utan jag bett honom.

Han har även visat vallning av familjen lite när någon går iväg och minnet av att ha koll på gästerna som kommer och går. Han har även vakt som är starkare än jag velat ha men tycker han lyssnar fint så jag tilllåter en del och inte en del. Annars är hans raser kända att vara öppna och framåt men min herre är mer tillbaka dragen och vill ha koll, det är så olika.  :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser