Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundar  (läst 16736 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundar
« Svar #20 skrivet: 08 jul-08 kl 12:32 »
den sista jag vet om med sakerhet, saker kaella, uppfoedaren sjaelv var i slutet paa 70 talet.
men de hundarna ur den kullen baer ju anlaget vidare saa det laer haenda aen i dag, foer tar man bort den vita valpen saa baer ju tiken/hanhunden fortfarande anlaget och skickar vidare saa om det intraeffar att tvaa tecknade som baer anlaget saa kan det bli vita.
(nae jag kan inte alla regler foer hur det funkar med anlaget)

jag moeter ofta aegare till tecknade som saejer: oh en vit scahefer, aer det paa riktigt? varfoer laet du dom leva daa dom ju blir saa sjuka!

sen moeter jag dom som saejer att dom inte fins o aer blandras med naat annat!

total foernekelse eller okunskap.

Ha ha, ja att sticka huvudet i sanden är ju en effektiv försvarsstrategi!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Häxan Härta

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #21 skrivet: 08 jul-08 kl 13:33 »
Jag har Whippet och dom tränar och tävlar vi på rundbana med.
Har även tränat lite "luring"med dom så vi tog licens i fjol på 5st av dom.
Sen har vi spårat lite med dom så vi har godkänt anlagsprov på 2st.
Och för att ha lite annat att göra med dom har jag tränat lydnad och agility.
Lite utställning har det oxå blivit när tiden räckt till det är ju kul det med tycker jag men hundarna
tycker "jobbet" är mer skoj.
// Rebecka

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #22 skrivet: 08 jul-08 kl 20:02 »
Jag har Whippet och dom tränar och tävlar vi på rundbana med.
Har även tränat lite "luring"med dom så vi tog licens i fjol på 5st av dom.
Sen har vi spårat lite med dom så vi har godkänt anlagsprov på 2st.
Och för att ha lite annat att göra med dom har jag tränat lydnad och agility.
Lite utställning har det oxå blivit när tiden räckt till det är ju kul det med tycker jag men hundarna
tycker "jobbet" är mer skoj.
// Rebecka

vi skulle vilja prova luring!
naagra jag kanner i australein tog sina hundar till en hundpark o provade olika aktiviteter o hade buskul :)

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Hundar
« Svar #23 skrivet: 08 jul-08 kl 21:07 »
Vi kör L-C med våra. Köpte maskinen -99 så på den vägen är det. Hundarna älskar det.

Hälsningar  I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

kelp

  • Inlägg: 88
SV: Hundar
« Svar #24 skrivet: 08 jul-08 kl 22:23 »
En Kelpie som fått prova på det mesta mest på skoj. Lydnad, spår, sök, men vallningen verkar vara det mest uppskattade för tillfället. För övrigt så är han den som ska göra en sällskap vart man än går och är rätt nöjd med det.
Sen har jag en Malinois på 9 månader som är i utbildning till specialsökhund. Hon är en underbar arbetshund som helst skulle jobba, jobba, jobba hela dagen. Vilket hon ju förhoppningsvis ska få utlopp för i framtiden  :D

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundar
« Svar #25 skrivet: 09 jul-08 kl 17:35 »
Jahapp... det dög inte att låta tråden ligga kvar på ljugarbänken... Då får det väl vara då...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Margit

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #26 skrivet: 09 jul-08 kl 17:38 »
Jag har en jämthundstik på tre år, hon är lite skum....vaktig och reserverad men supergo mot familjen och de hon känner/litar på.

Jag jagar älg med henne  :).

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hundar
« Svar #27 skrivet: 09 jul-08 kl 17:49 »
Jag gjorde en liten utrensning på Ljugarbänken eftersom det började bli för mycket av trådar som passade bättre på andra ställen. Det är bra att kunna hitta trådarna på rätta platserna om man vill läsa dom längre fram.
 Jag har en Pointer/Setterkorsning som inte gör någon nytta alls på gården (utom att vara fosterpappa till flasklamm ibland).
I övrigt är han mest bara mattes bästa kompis och den som får utstå nya träningsmetoder och aktiviteter.
Dessutom pekar han ut var eventuelle förrymda kaniner håller till.
 Sen har jag en BC också.
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hundar
« Svar #28 skrivet: 09 jul-08 kl 18:06 »
Jag gjorde en liten utrensning på Ljugarbänken eftersom det började bli för mycket av trådar som passade bättre på andra ställen. Det är bra att kunna hitta trådarna på rätta platserna om man vill läsa dom längre fram.

Helt rätt Charlotte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skaffaren

  • Inlägg: 310
  • Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
SV: Hundar
« Svar #29 skrivet: 09 jul-08 kl 21:03 »
Jag gjorde en liten utrensning på Ljugarbänken eftersom det började bli för mycket av trådar som passade bättre på andra ställen. Det är bra att kunna hitta trådarna på rätta platserna om man vill läsa dom längre fram.
 Jag har en Pointer/Setterkorsning som inte gör någon nytta alls på gården (utom att vara fosterpappa till flasklamm ibland).
I övrigt är han mest bara mattes bästa kompis och den som får utstå nya träningsmetoder och aktiviteter.
Dessutom pekar han ut var eventuelle förrymda kaniner håller till.
 Sen har jag en BC också.
                                          Mvh
                                      Charlotte

Jag hade BC i sång.
Som hund har vi DSG
Gräset är grönare på våran sida.

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #30 skrivet: 09 jul-08 kl 22:07 »
ok vi som har en speciell ras foerkortar ofta.

bc border collie
gs german shepherd
wss white swiss shepherd (samma som ovan fast reggad som vit schaefer)
bbs berger blanc suisse, samma som ovan fast man pratar franska :)

men vad tusan aer en dsg ?  :)

Skaffaren

  • Inlägg: 310
  • Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
SV: Hundar
« Svar #31 skrivet: 09 jul-08 kl 22:48 »
Dansk Svensk Gårdshund
Danish Swedish Gardendog
Gräset är grönare på våran sida.

guba

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #32 skrivet: 09 jul-08 kl 23:31 »
Jahapp... det dög inte att låta tråden ligga kvar på ljugarbänken... Då får det väl vara då...

/Sara

Var sak har sin plats, så även hunden, framförallt hunden :)

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #33 skrivet: 10 jul-08 kl 00:19 »
 :)  plats i korgen!   :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hundar
« Svar #34 skrivet: 03 jan-09 kl 02:16 »
två AmStaff till sällskap och lite vakt (hanen vaktar, tiken hänger på  ::) ) vi tränar WP med båda, hanen siktar vi på SM med. sedan har vi en liten american bulldogvalp på g. hon kommer från ett djurhem i ungern och det är min goda gärning för 2009 att rädda henne från sprutan. hoppas att hennes syskon och mamma samt den andra tiken med valparna som lämnades in samtidigt också får nya hem ... ambullen valde vi främst till vakt, sedan även sällskap och WP
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Bia

  • Inlägg: 57
SV: Hundar
« Svar #35 skrivet: 03 jun-09 kl 17:53 »
Har en Dansk/Svensk gårdshund som jag tävlar lydnad med. Han är även godkänd för eftersök på vilt.  ;D (stolt matte)
Andra hunden är en vit hedehund. Med henne blir det spår & lydnad.

Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hundar
« Svar #36 skrivet: 03 jun-09 kl 18:02 »
Vi har tre..

En australian shepherd till vallning
En jaktgolden till viltspår/eftersök och jakt
En golden till gräsmatteprydnad  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #37 skrivet: 03 jun-09 kl 20:13 »
Jag har en shiba. Hon arbetar som sällskapsdam, personlig tränare och skadedjursbekämpare. Mitt hjärta är för evigt förlorat till den rasen. Apropå vita schäfrar och boxrar som diskuterades tidigare i denna tråd, så föds det ibland vita shibor också. De säljs som sällskapshundar och går inte att ställa ut. Fånigt! Jag tycker de är hur fina som helst. Min shiba är röd.
Gunilla

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Hundar
« Svar #38 skrivet: 28 jun-09 kl 16:31 »
Jag har en amstaffhane på 7 år som jag tränat med i:lydnad,agility,uppletande av föremål,spår,mh-testad,skyddstestad,IPO-tränad,weight pull-tränad.
Idag är han pensionär,han har ledfel,och spondylos,så han tar det lugnt.

Jag har även en boerboeltik 1 och ett halvt år gammal.Omplaceringshund som jag tränar upp självförtroendet på.Mest socialträning,har gått allmänlydnadskurs.
Utmärkt skyddshund,perfekt sällskapshund.

Lejoninnan

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Hundar
« Svar #39 skrivet: 29 jun-09 kl 12:18 »
Jag lever med en super pigg Alaskan Husky på 12 år, Bera. Hon skulle skjutas när hon inte dög som draghund längre (var då 7 år). Hon har från arbetande slädhund ståendes i hundgård eller kätting, blivit en livsnjutare av hög rang. Hon har en egen soffa men sover helst i min säng (när inte jag ligger där). Hon jagar sork och dödar det mesta hon kommer åt. Hennes viktigaste uppgift har varit att stötta mig och att uppfostra vår lilla Alice som vi fick som valp. Alice är en Berner sennen 4 år, med ett blått öga, så hon får inte vara med i leken  :o
Alice har tagit på sig uppgiften att vakta gården, avbryta kattslagsmål och hålla koll på mig och alla människor som hon uppfattar hör till "gänget". Men henns främsta gåva är att sprida glädje och livslust till alla och envar. Fullständigt lojal och med enormt hjärta.
Bera är av den självständiga typen, med mycket integritet. Det tog minst ett år innan hon knöt an till mig. Hon säger alltid vad hon tycker och kräver alltid det hon behöver. Jag behöver aldrig vara rädd att hon ska sakna något  ;D
De är olika som natt och dag. Älskar dem bägge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 7 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Trolle_85, xaelanar, Palle500, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser