Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pollenfälla  (läst 3373 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Pollenfälla
« skrivet: 01 jan-18 kl 13:45 »
Jag provade under föregående säsong att skörda pollen från några samhällen med hjälp av pollenfällor man monterar frampå kupan vid flustret, men tyckte inte alls att de fungerade bra. Bina började gnaga nya öppningar runt pollenfällan och inte kom det mycket pollen i dem heller. Jag har tittat lite på en bottenfälla som heter Sundance som "sägs" fungera bra. Priset är dock ca tusenlappen per styck. Sedan såg jag att LP säljer en pollenbotten som kallas honungsmannen för 750:- stycket. Är det någon som har erfarenhet av denna? Vet någon om dessa pollenbottnar fungerar överhuvudtaget?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #1 skrivet: 01 jan-18 kl 19:03 »
Sundance är klart överlägsen. Inte minst då man betänker hur rent pollen det är ifrån den fällan jämfört med tex honungsmannens. Att lägga mindre tid på rensning ger garanterat igen merkostnaden för Sundance med råge på en enda säsong.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Pollenfälla
« Svar #2 skrivet: 21 jan-18 kl 18:42 »
Vad gör du led pollenet? Äter du det själv eller säljer du det?

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Pollenfälla
« Svar #3 skrivet: 21 jan-18 kl 22:23 »
Vad gör du led pollenet? Äter du det själv eller säljer du det?

Om det är mig du frågar så var tanken att jag skulle äta det själv. Jag provade att sälja det jag hade och det sålde slut snabbt, så det blev inte så mycket kvar till mig. Jag har dock sparat en burk för eget bruk!  :)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Pollenfälla
« Svar #4 skrivet: 22 jan-18 kl 09:52 »
Pollen lär vara bra mot prostataförstoring, det finns att köpa sådan medicin på apoteket, nån som märkt effekt på prostatan av pollen från egna bikupor? Eller någon annan effekt på hälsan?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #5 skrivet: 22 jan-18 kl 11:50 »
Av vad jag har hört genom årens gång, så har människokroppen ytterst begränsade möjligheter att tillgodogöra sig innehållet i färskt eller torkat pollen från bikupan.

Däremot så har den mycket goda möjligheter att tillgodogöra sig detta om man äter s.k. bibröd, dvs pollen av bina inlagrat och blandat med bland annat nektar i vaxkakorna. Själv äter jag bibröd, och märker viss påverkan på mitt välbefinnande genom detta. Vad som är intressant är att kunder/privatpersoner vittnar om att de återfått hårväxt på huvudet, lättare att hålla sin vikt, positivt påverkad syn, bättre balans osv genom konsumtion av bibröd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Pollenfälla
« Svar #6 skrivet: 22 jan-18 kl 13:26 »
Hur utvinner du bibrödet från vaxkakorna? För det är väl inte så trevligt att tugga på detta vax som ofta innehåller gamla kokonger.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #7 skrivet: 22 jan-18 kl 14:31 »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Pollenfälla
« Svar #8 skrivet: 22 jan-18 kl 20:49 »
Kanske vore idé att skaffa en sån där liten kvarn, hade först tänkt skaffa pollenfällor, men det blir enklare hantering med kvarnen. Då kan man skörda överskottet av bibröd från ramar man plockar ur i samband med invintring. Nackdelen med pollenfällor är att det behövs en för varje kupa man vill skörda från, och de måste tömmas flera gånger i veckan.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Pollenfälla
« Svar #9 skrivet: 24 jan-18 kl 10:10 »
Ja pollenfällorna bör tömmas regelbundet, jag tömmer dem varje dag. Det är så klart en extrainsats, men som med allt annat får man se till att ta betalt för det. När jag samlade pollen valde jag ut en bigård som låg nära. På det sättet blev det ingen extraresor att tala om.
Bibröd vore väl roligt att testa med. Vissa samhällen kan i vissa perioder överproducera pollenramar hos mig. Dock brukar de alltid gå åt till avläggare mm, ytterst få kasseras. Det är väl här jag har svårt att se hur jag skulle kunna hålla en jämn produktion eller ens veta att det kommer finnas ett överskott att tillgå. Men visst, om jag fick några ramar över så vore det trevligt att prova för eget bruk!

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Pollenfälla
« Svar #10 skrivet: 25 jan-18 kl 08:59 »
En fundering dock, går inte polleninsamlande ut över yngelproduktionen?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #11 skrivet: 25 jan-18 kl 09:54 »
En fundering dock, går inte polleninsamlande ut över yngelproduktionen?

Det är väl meningen att man bara samlar kortvarigt, medan det är stort överskott på pollen!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #12 skrivet: 25 jan-18 kl 11:26 »
En fundering dock, går inte polleninsamlande ut över yngelproduktionen?

De flesta pollenfällorna på marknaden släpper igenom vissa procent av samlarbina utan att de behöver passera själva fällan, och på den tiden då jag själv körde med pollenfällor, så kunde jag inte märka något underskott av pollen i yngelsättningen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #13 skrivet: 25 jan-18 kl 16:00 »
Hur mycket pollen ger en sådan fälla i genomsnitt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pollenfälla
« Svar #14 skrivet: 25 jan-18 kl 18:20 »
Hur mycket pollen ger en sådan fälla i genomsnitt?

Då det beror på en hel mängd faktorer, såsom väder och vind, dragförhållanden, samhällenas bistyrka etc, så är den frågan svår att ge ett rättvist svar på. Men någonstans mellan 0,2-0,5 kg per dag under 30 dagars tid.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 7 användare (1 dolda)
mikaelmareld, xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser