Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturvårdsverket ger råd om vedeldning, tänd i toppen  (läst 1802 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
Naturvårdsverket ger råd om vedeldning, tänd i toppen, vilket i sig inte är nytt alls. Det har ju alla kamintillverkare redan länge påpekat, men genomslaget har väl inte varit så bra

http://www.naturvardsverket.se/vedeldning

http://jotul.com/uk/guides/how-to-light-a-fire

http://woodheat.org/top-down-steps.html

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Naturvårdsverket ger råd om vedeldning, tänd i toppen
« Svar #1 skrivet: 14 nov-17 kl 22:58 »
Tack för tipset. Jag har vidarebefordrat det till någon som snart skall börja elda i sin nya bostad.
Själva tekniken kände jag redan till: jag läste om den för några år sedan på en finsk webbplats (på finlandssvenska).
Kan intyga att det fungerar jättebra att tända i toppen.
Ännu viktigare är att vänta tills det är bara glöd innan man lägger på mer ved. Efter ett par vedinlägg gör man en paus i eldandet. Det gör att eldstaden inte blir utbränd så lätt.
Allt det där hade jag inte en aning om förrän vi köpte en kassett till den gamla öppna spisen och lusläste bruksanvisningen.

Jättebra att du tar upp det här, Kurt!
« Senast ändrad: 14 nov-17 kl 23:09 av Berberis »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Naturvårdsverket ger råd om vedeldning, tänd i toppen
« Svar #2 skrivet: 15 nov-17 kl 17:17 »
Jag gör så i min vedspis. Lite pilligt pga mindre utrymme men funkar OK. Kom på detta själv för 1-2 år sen, grundat på följande. Man får en snabb värmeutveckling i tändveden, som sen tänder vedträna. Lägger man vedträn ovanpå tändveden rasar den ihop för lätt. Har man inga vedträn brinner det ut för snabbt, kanske innan man fyllt på.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Naturvårdsverket ger råd om vedeldning, tänd i toppen
« Svar #3 skrivet: 15 nov-17 kl 23:45 »
Ännu viktigare är att vänta tills det är bara glöd innan man lägger på mer ved. Efter ett par vedinlägg gör man en paus i eldandet. Det gör att eldstaden inte blir utbränd så lätt.

Det är också viktigt att passa tiden noga så att inte glöden har börjat falna innan man lägger in ny ved, det är bra med en rejäl glödbädd om den nya veden ska ta sig snabbt och inte börja med att ånga bort halvförbrända otrevligheter en lång stund.
Ju mer svårtänd ved (kompakta träslag, grova vedträn, okluven ved osv), desto mer viktigt är det att ha en tjock glödbädd.
När man har lagt in ny ved kan man gärna titta till kaminen efter ett par minuter, om den inte har tagit sig då, brukar den göra det omedelbart om man öppnar luckan några sekunder.

För att få en tjock glödbädd som inte brinner ut fortare än nödvändigt gäller det att inte ha drag som kommer underifrån genom rostret. En del kaminer som är byggda för att även kunna eldas med koks och torv (t ex de danska Morsø) har en extra draglucka för att släppa in luft under rostret, denna ska ALLTID vara stängd vid vedeldning (enda undantaget är om man är absolut tvungen att elda någon riktigt obrännbar konstig ved som egentligen inte borde eldas, t ex halvrå tall).
Det är också viktigt att se till att asklådor är hela, alla lucktätningar tätar bra osv, så det inte kan ta sig in tjuvluft under rostret heller.

Härom dagen upptäckte jag en sak jag inte visste om med kaminen i "rucklet", en Contura 350 (klassisk braskamin från 80-talet). Framför rosten finns ett slags galler eller avskärmning, som till synes bara fungerar som stöd för veden och ska se till att den håller sig en bit från glasluckan. Men pinnarna i gallret är ihåliga, och täckta av en uppochnervänd U-profil. Det är den vägen förbränningsluften ska komma in i kaminen! Gallret gick att skruva loss, och därefter visade det sig att luftkanalen därunder var helt igentäppt av finkornig flygaska. Efter grundlig städning fungerar kaminen mycket bättre - den sotar inte längre ner luckorna och man behöver inte längre ha asklådan på glänt innan kaminen är genomvarm. Nu återstår bara att se vart de luftkanaler som försvinner uppåt på sidorna och bakom eldstaden tar vägen. Misstänker att det finns någon form av sekundärluftinsläpp, som kanske är totalt igensotade de också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser