Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63255 gånger)

x-lab

  • Gäst
Test för nytt byggande!?
« skrivet: 15 okt-17 kl 18:57 »
Jag skrev här för ca 6-8 mån sedan om att jag skulle vilja ha någon med mig för en lgh koncept och ett nytt sätt att nygga som är betydligt billigare än dagens sätt. Är det någon som är intresserad?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-17 kl 10:07 »
Är det ditt inlägg om bygga med glipor och en sorts testbänk för en våtrumsvägg du menar? Det står inte nått om ett lgh koncept vad jag såg.

Tror du kanske måste berätta mer om vad du jobbar med och lite klarare. Sen är det nog som många skriver dyrt och svårt att klara att komma igenom tester m.m. för att nå marknaden. På flera sätt.

Men det betyder ju inte att du inte skall försöka. ;) berätta mer och svara i tråden så kanske fler skriver som kan komma med bra input.

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-17 kl 06:42 »
Det finns säkert många intresserade men man bör ju utveckla vad man menar. min erfarenhet är att det dyra i byggindustrin är arbetskraft  (tar tid att bygga) och  att det finns begränsningar genom regelverk m.m som fördyrar. materialkostnaden för ett bygge är ju egentligen lågt jämfört med totalkostnaden trots att de svenska priserna är väldigt höga jämfört med snittpriserna i EU.
framtidens byggnationer lär dock bli dyrare med krav på förbättrad isolering,egen elproduktion ,miljöcertifierade material m.m.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-17 kl 20:46 »
min kalkyl ligger på ca 300,000 kr för en lgh 1½-rum 30 kvm med dusch och vitvaror och kompl kök, kan ha missat någon kostnad men tagit med det jag kan se. mark,bygglov arbetskraft mat och produkter fönster  dörrar , ljuddämpande avlopp osv

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-17 kl 20:48 »
Är det ditt inlägg om bygga med glipor och en sorts testbänk för en våtrumsvägg du menar? Det står inte nått om ett lgh koncept vad jag såg.

Tror du kanske måste berätta mer om vad du jobbar med och lite klarare. Sen är det nog som många skriver dyrt och svårt att klara att komma igenom tester m.m. för att nå marknaden. På flera sätt.

Men det betyder ju inte att du inte skall försöka. ;) berätta mer och svara i tråden så kanske fler skriver som kan komma med bra input.

Postat med Alternativ.nu´s app


det var en annan tråd! för det först vill jag göra en test med mitt konc, för duschrum (som dom flesta här redan ha kasserat men ingen kan bevisa något) sen har jag mkt bra priser på virke 1386 Kr / Kbm furu

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-17 kl 21:07 »
det var en annan tråd! för det först vill jag göra en test med mitt konc, för duschrum (som dom flesta här redan ha kasserat men ingen kan bevisa något) sen har jag mkt bra priser på virke 1386 Kr / Kbm furu

Vad för dimensioner är det på furun du har tillgång till och vad blir det för meterpris?
Var kommer virket ifrån? Norr eller söder?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-17 kl 09:20 »
Vad för dimensioner är det på furun du har tillgång till och vad blir det för meterpris?
Var kommer virket ifrån? Norr eller söder?

50*150,1"6 Bonsågat, dom har även hyvlat och panel i norm dim fast till bättre pris

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #7 skrivet: 21 okt-17 kl 09:47 »
50*150,1"6 Bonsågat, dom har även hyvlat och panel i norm dim fast till bättre pris

Förstår inte riktigt din beskrivning av storleken.
Menar du att hyvlad panel är billigare än 1386 kr/kubik eller?
Var finns virket och var är ursprunget?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #8 skrivet: 21 okt-17 kl 12:32 »
Är det i Afrika bygget ska ske??

Vilken byggnorm följer du?

Var är växtplatsen för furun med det mycket udda formatet?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #9 skrivet: 21 okt-17 kl 15:26 »
Är det i Afrika bygget ska ske??

Vilken byggnorm följer du?

Var är växtplatsen för furun med det mycket udda formatet?

Som det står i Tråd ämne....TEST

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #10 skrivet: 22 okt-17 kl 16:44 »
det har vi alla läst redan ja. Min fråga kvarstår: Var på jordklotet ska testet genomföras? Vilket U-land? Vilket klimat?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-17 kl 09:05 »
det har vi alla läst redan ja. Min fråga kvarstår: Var på jordklotet ska testet genomföras? Vilket U-land? Vilket klimat?

U-landet är Sverige, ort Katrineholm, detta testprojekt kallas för utv Husen på 30-talet var bättre än idag, energi anv är bättre än då. så kombo av dessa 2 kan bli bättre än det vi gör idag. Sen undrar jag vem som sagt att det skall vara glipor?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #12 skrivet: 23 okt-17 kl 10:26 »
Hur ser kalkylen ut ovanför den sista raden på 300 000:-? Är 300 000:- exkl eller inkl moms?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #13 skrivet: 23 okt-17 kl 12:34 »
Hur ser kalkylen ut ovanför den sista raden på 300 000:-? Är 300 000:- exkl eller inkl moms?
inkl och frakt och moms och arbete och pers men sem ers. och vitvaror, och dusch och energieffektivisering och anst avg, och mark arbte osv osv

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #14 skrivet: 23 okt-17 kl 21:21 »
På något sätt känner jag mig förvirrad: jag förstår inte ens frågan...

Vad är det egentligen som ska utvärderas?

Det blir liksom obegripligt och i "telegramform".

Om nu TS vill ha svar och hjälp, så vore det väl bra om TS på ett begripligt och strukturerat sätt formulerar sin fråga och sina påståenden om sitt koncept?

Om det finns en bra beskrivning av konceptet i en annan tråd, länka då till den, och komplettera här med det som behövs, eller återanvänd den andra tråden.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #15 skrivet: 24 okt-17 kl 06:58 »
går  inte att bedöma om byggkostnader m.m är rimliga då det inte ges något underlag. kalkylen ger ju en m2 pris kostnad på runt 10000 och det är revolutionerande billigt då snittet idag ligger på 23000. i min kommun gick man ut med ett projekt där kommunen beställde lägenheter som fick kosta max 12000,då bortsåg man från anslutningsavgifter,markkostnader m.m och ville ha ett bygge med enbart lägsta standard. första bygget är nu på gång och dagens prognos hamnar på runt 19000.
syftet med projektet är ju att pressa hyror men utfallet kan bli att det endast blir marginellt då underhållskostnaden för dessa "basstandard" husen lär bli högre pga materialval.
Fortfarande är det ju så att det är arbetskraften som kostar,inte material samt att regelverk måste uppfyllas avseende buller,energikrav m.m.
bygger man dessutom flerbostadshus tillkommer oftast olika utrymmen som också måste tas med i kalkylen t.ex förrådsutrymmen,sophantering,trapphus,ev. hisskrav,parkeringsplatser,grönytor.
kalkylen som getts handlar ju om kostnaden för en 30m2 lägenhet.det framgår inte huruvida övriga kostnader ingår. Håller med skogaliten,mer info behövs för att rätt kunna bedöma rimligheten. Själv är jag rätt övertygad om att  dagens snitt snarare kommer att öka då framtidens byggande kommer att ställa högre krav på energieffektivisering och egenframställning av energi (t.ex solceller på fasader och tak) och tillvaratagande av regnvatten m.m.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #16 skrivet: 24 okt-17 kl 09:00 »
inkl och frakt och moms och arbete och pers men sem ers. och vitvaror, och dusch och energieffektivisering och anst avg, och mark arbte osv osv

Den kalkylen vore det spännande att få se...  Hade du legat på ett par tusen billigare än snittet av dagens kostnad för nyproduktioner så hade detta varit intressant. Men då du ligger på under halva totalkostnaden, så förstår var och en att här ligger en gravad hund. Speciellt då inte kalkylen visas...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #17 skrivet: 24 okt-17 kl 13:19 »
går  inte att bedöma om byggkostnader m.m är rimliga då det inte ges något underlag. kalkylen ger ju en m2 pris kostnad på runt 10000 och det är revolutionerande billigt då snittet idag ligger på 23000. i min kommun gick man ut med ett projekt där kommunen beställde lägenheter som fick kosta max 12000,då bortsåg man från anslutningsavgifter,markkostnader m.m och ville ha ett bygge med enbart lägsta standard. första bygget är nu på gång och dagens prognos hamnar på runt 19000.
syftet med projektet är ju att pressa hyror men utfallet kan bli att det endast blir marginellt då underhållskostnaden för dessa "basstandard" husen lär bli högre pga materialval.
Fortfarande är det ju så att det är arbetskraften som kostar,inte material samt att regelverk måste uppfyllas avseende buller,energikrav m.m.
bygger man dessutom flerbostadshus tillkommer oftast olika utrymmen som också måste tas med i kalkylen t.ex förrådsutrymmen,sophantering,trapphus,ev. hisskrav,parkeringsplatser,grönytor.
kalkylen som getts handlar ju om kostnaden för en 30m2 lägenhet.det framgår inte huruvida övriga kostnader ingår. Håller med skogaliten,mer info behövs för att rätt kunna bedöma rimligheten. Själv är jag rätt övertygad om att  dagens snitt snarare kommer att öka då framtidens byggande kommer att ställa högre krav på energieffektivisering och egenframställning av energi (t.ex solceller på fasader och tak) och tillvaratagande av regnvatten m.m.

Har kalkylerat med förråd (1 Kvm i lgh, men som sagt är om man gör som alla andra får man samma resultat som alla andra... dvs ingen skilnad. Så gör inte jag!! Ta avlopps biten bara , mitt kostar ca 1/6 av det ni tittar på, elen kostar er ca 10 GGr mer än min lösning (helt i enl med svenska regler) arbetskraften bet jag 6000 Kr /mån även den i enl med regler och fack. 90% av "kunniga# tänker hlt fel, 100% visionslösa följare , sen kanske jag inte fått med alla kostnader med tippar på att det kanske inte blir mkt mer än ca 5-6000 / lgh
En sak skall kanske nämnas lite mer tydlig, alla priser och uppgifter jag har är list priser DVS jnga rabatter har jag tagit hänsyn till. Detta i sin tur gör att allt blir lite billigare ändå, men i och med att ingen tror att detta är realistisk så med lite eftertanke..varför försvara sin ståndpunkt
10,000 kr /kvm är 5 ggr dyrare än det jag byggde vårt hus för, vårt hus kostade mig/oss 2400 Kr/kvmoch det är inkl gäststuga 12 Km och i iordningställd av källare med verkstad/pumprum och förråd (då har vi 200/200 Ekstockar som växlingar 6 st
« Senast ändrad: 24 okt-17 kl 14:09 av x-lab »

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #18 skrivet: 24 okt-17 kl 15:20 »
Den kalkylen vore det spännande att få se...  Hade du legat på ett par tusen billigare än snittet av dagens kostnad för nyproduktioner så hade detta varit intressant. Men då du ligger på under halva totalkostnaden, så förstår var och en att här ligger en gravad hund. Speciellt då inte kalkylen visas...

Vilket oförskämt inlägg! Det är just precis människor som x-lab som vi ska vara glada för att ha på detta forum. Alternativa och ekonomiska lösningar out of the box är vi intresserade av här. Låt oss ta del av goda råd och tysta inte folk via dumdryg missunsamhet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #19 skrivet: 24 okt-17 kl 15:49 »
Vilket oförskämt inlägg! Det är just precis människor som x-lab som vi ska vara glada för att ha på detta forum. Alternativa och ekonomiska lösningar out of the box är vi intresserade av här. Låt oss ta del av goda råd och tysta inte folk via dumdryg missunsamhet.

Nu förstår jag inte varför du blir så upprörd?

Om man inte redovisar en kalkyl så kan man självklart lägga fram vilken siffra som helst. Vad vinner man på det? Vill man bevisa tex hur en avtalsenlig månadslön inklusive arbetsgivarafgifter kan bli 6 000 kr så är väl det minsta som krävs att man redovisar fakta. Vad är oförskämt med att be om underlag för de påstådda siffrorna??

Nu kan vi ju vara lugna, för hade detta visat sig fungera i praktiken, så hade ju TS varit stenrik idag då alla skriker efter nyproducerade bostäder till lägsta möjliga produktionskostnad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser