Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mulltoa eller sepralett  (läst 9181 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
Mulltoa eller sepralett
« skrivet: 12 okt-17 kl 17:56 »
Har utedass i dag. Vill flytta duschen till utedasset och ta in toan till huset.
Funderar på sepralett eller mulltoa. Vilket är luktfriast? Mulltoan verkar man inte behöva tömma så ofta. Sepralett blir ju mer som utedasset fast med fläkt för lukten.
Har för mig att många klagat på mulltoa att de luktar ändå. Har tre småbarn som inte kommer klara själva skötseln med att ströa osv. Men det kanske inte är någon skillnad mellan metoderna? Nu får det ju liksom lukta på dass men ska jag ha toan inomhus så vill jag inte att det ska stinka i hela huset.
Förbränningstoalett är inget alternativ. Det blir för dyrt i inköp.

Toaletten ska fungera vår till höst i sommarstugan.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #1 skrivet: 12 okt-17 kl 18:56 »
Mulltoa har vi haft. Vi var mycket missnöjda med den. Den blev för blöt, läckte, fläkt och elslinga var på hela tiden, så den drog en massa ström. Den måste tömmas ofta och då var det kletigt. Den står ute i ladugården, vill någon ha den så får ni den!
kretslopp

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #2 skrivet: 12 okt-17 kl 20:58 »
Mulltoa har vi haft. Vi var mycket missnöjda med den. Den blev för blöt, läckte, fläkt och elslinga var på hela tiden, så den drog en massa ström. Den måste tömmas ofta och då var det kletigt. Den står ute i ladugården, vill någon ha den så får ni den!
Låter inte så upplyftande mao.

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #3 skrivet: 12 okt-17 kl 21:51 »
Jag vet inte vad du ska ha men en urinseparerande insats till torrtoan eller mulltoan gör att det blir mindre vikt och mindre lukt. Urinen kan blandas med vatten och användas att göda odlingar med. Dålig mage eller små barn kan det bli fel med separeringen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #4 skrivet: 13 okt-17 kl 19:13 »
Har nyss varit och hjälp till, där det var en mulltoa eller nått, som man inte fick pissa eller kasta papper i.
Trivselnivån var i klass med att bo i en ladugård.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #5 skrivet: 13 okt-17 kl 20:37 »
Jag har en mulltoa 15 tror jag det är.
Det är lite pyssel med den, jag bor själv, tömmer lådan ca 1ggr per månad. Brukar sätta på max värme 1-2 dagar innan jag bestämmer dag för tömning.
Jag öppnar luckan och kollar ca varannan vecka för att se hur det ser ut.

Man behöver tillsätta strö eller, kutterspån eller liknande för att riva runt och underlätta kompostprocessen i själva toan.
En sprayflaska med vaten hjälper till att hålla den lagom fuktig ovanifrån.

Jag brukar veva ett par varv varje kväll så inbillar jag mig att den funkar bättre.

Jag kommer att sätta in en WC när avloppet behöver göras om, när det nu behöver göras.


/Rikard

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #6 skrivet: 13 okt-17 kl 23:40 »
Jag vet inte vad du ska ha men en urinseparerande insats till torrtoan eller mulltoan gör att det blir mindre vikt och mindre lukt. Urinen kan blandas med vatten och användas att göda odlingar med. Dålig mage eller små barn kan det bli fel med separeringen.
Jag har uppfattat det som att i en mulltoa så separeras det inte utan ingår i förmultningsprocessen. Jag ska ju köpa en färdig toalett liksom. Det du beskriver har jag på utedasset i dag. Men det stinker farao ändå.
Däremot separett separerar direkt. Men de verkar inte ha omrörare och värmeslingir för att få igång en förmultningsprocess redan i toaletten.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gika

  • Inlägg: 152
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #7 skrivet: 13 okt-17 kl 23:42 »
Jag har en mulltoa 15 tror jag det är.
Det är lite pyssel med den, jag bor själv, tömmer lådan ca 1ggr per månad. Brukar sätta på max värme 1-2 dagar innan jag bestämmer dag för tömning.
Jag öppnar luckan och kollar ca varannan vecka för att se hur det ser ut.

Man behöver tillsätta strö eller, kutterspån eller liknande för att riva runt och underlätta kompostprocessen i själva toan.
En sprayflaska med vaten hjälper till att hålla den lagom fuktig ovanifrån.

Jag brukar veva ett par varv varje kväll så inbillar jag mig att den funkar bättre.

Jag kommer att sätta in en WC när avloppet behöver göras om, när det nu behöver göras.


/Rikard
Hur tycker du att det är rent luktmässigt?

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #8 skrivet: 14 okt-17 kl 02:20 »
Den har en fläkt och en skorsten/ventilationsrör som skall gå en bit över yttertaket.
Jag har den ut genom en ytterdörr som inte används för att slippa göra hål i vägg/tak.
Min skorsten går i höjd med bakkant på taket, men det luktar inget inomhus förutom när man kör på max värme inför tömning. Och ibland när man öppnar locket, men inte mer än en "puff". Det blir väl lite baksug eller nåt när man tar locket. Den luktar mer när den är blöt, och det avtar när massan torkar upp lite.

Den skall vara lite som fastare gröt enl manualen. Stora klumpar kan man bryta isär med petaren som följde med.

Jag brukar röra runt ordentligt med petaren några ggr per månad eller när jag haft mycket besök då belastningen är högre.


Utomhus så luktar det lite när det är varmt i luften och helt vindstilla.
Det beror nog lite på hur skorstenen avslutas, precis som med annan ventilation.


Mitt alternativ till mulltoan hade varit separett, eller förbränningstoa i någon form. Porta-potti användes under några månader innan jag flyttade hit permanent. Den tömdes på rastplats med wc-dump för husbilar.

Jag har tillräckligt med plats på tomten för att efterkompostera mullet man tömmer ur mulltoan.
Jag fick tag i två gamla plast-kompost-kärl när kommunen bytte ut olika modeller till enhetliga. Jag dumper mulltoans mull där i, och skall låta den efterkompostera tills jag roterar tunnorna.

Den är runt 100L och jag har fyllt den ena tunnan på drygt 10-12 månader.
En person permanentboende. Gäster då och då.

Ger en ungefärlig uppskattning av volym som kommer ur mulltoan.

/Rikard

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #9 skrivet: 14 okt-17 kl 09:13 »
har separett  ,ensamhushåll o den funkar perfekt. Gäller dock att fläkten funkar då annars lukt snabbt uppstår.likaså gäller att urinen med spillvatten (man rengör koppen med lite vatten efter varje besök)  samlas upp. Min version är slang ut till dunk som sedan vattnas ut . Gäller dock att ha ett antal dunkar då det vintertid inte går att vattna ut.likaså att dunken står i frostfritt utrymme då det annars blir stopp i slangen med stora problem inne.
skiten måste också kompesteras,det sker ingen förmultning i separetten då det i en barnfamilj troligen är  kort mellan tömningarna.Kan man bygga ett system där man har tunnan under golvet istället med tömning underifrån är det ett stort plus då man kan ha större tunna. Går att fixa om man har källare eller hög torpargrund.
Annars får man bära tunnan från toan till kompost. Komposten i sin tur bör vara avskild och på något sätt täckt så inte djur bökar runt. Räkna med minst ett års kompostering,sedan kan det blandas upp med torv och lövkompost o användas till jordförbättring.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #10 skrivet: 14 okt-17 kl 13:48 »
har separett  ,ensamhushåll o den funkar perfekt. Gäller dock att fläkten funkar då annars lukt snabbt uppstår.likaså gäller att urinen med spillvatten (man rengör koppen med lite vatten efter varje besök)  samlas upp. Min version är slang ut till dunk som sedan vattnas ut . Gäller dock att ha ett antal dunkar då det vintertid inte går att vattna ut.likaså att dunken står i frostfritt utrymme då det annars blir stopp i slangen med stora problem inne.
skiten måste också kompesteras,det sker ingen förmultning i separetten då det i en barnfamilj troligen är  kort mellan tömningarna.Kan man bygga ett system där man har tunnan under golvet istället med tömning underifrån är det ett stort plus då man kan ha större tunna. Går att fixa om man har källare eller hög torpargrund.
Annars får man bära tunnan från toan till kompost. Komposten i sin tur bör vara avskild och på något sätt täckt så inte djur bökar runt. Räkna med minst ett års kompostering,sedan kan det blandas upp med torv och lövkompost o användas till jordförbättring.
Tack.
Lutar lite åt separett ändå. Vi är bara där när det är frostfritt så kissandet borde inte bli något problem. Tänkte bygga två kompostbehållare till avfallet. Kanske tre om det behövs.

Postat med Alternativ.nu´s app


Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #11 skrivet: 15 okt-17 kl 08:37 »
Har någon testat hur latrinbokashiströ påverkar lukten i en mulltoa? Eller gör det ingen skillnad?
Ingen människa är illegal

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #12 skrivet: 15 okt-17 kl 09:16 »
När vi hade mulltoa försökte vi med flera knep, för att få torrare och mindre lukt. bla ett speciellt kompostströ. Det som fungerade bäst var träpellets, det gick åt väldigt mycket, det dämpade lukten en aning, men det doftade ändå utedass och var alldeles för blött.
kretslopp

folkeg

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #13 skrivet: 15 okt-17 kl 11:42 »
Vi har haft källseparerande toaletter i snart sju år nu (av typen Dass-Isak eller Separetta) Det luktar inget, eftersom man inte blandar kiss och bajs. Urinet använder vi til trädgårdslandet, och fekalierna kommer djupt ned i komposten. Vi blandar kol i ströet och ympar in kompostmaskar i fekalierna. Det fungerar utmärkt!
Häromäret ville vi föebättra toaletten till vär gäststuga, och då byggde vi till ett 'uthus' med ingång från dushrummet. Urinet går till en 500 liters tank på sidan av huset. Huvidprincipen år: BJANDA ALDRIG Kommer det urin bland fekalierna uppstår dålig lukt!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #14 skrivet: 15 okt-17 kl 11:47 »
Vi har också haft en frystoa av modell TB. Den fungerade utmärkt och var lättanvänd. Dem luktade inte.
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #15 skrivet: 15 okt-17 kl 19:12 »
Vi kör med en sån här sen en vecka tillbaka https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/mulltoaletter/torrtoalett-med-urinseparering/aquatron-dry-4x200.html Inte helt luktfri, men väldigt lite lukt då den separerar kiss och bajs. Men hittills har lukten stannat i toarummet iaf. Och lukten verkar mest ha kommit från kissdelen då vi har slarvat lite med att hälla i vatten där efter att man kissat. Är nöjd så här långt, men har bara haft igång den en vecka så kan inte säga allt för mycket.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #16 skrivet: 16 okt-17 kl 08:35 »
Ska man använda någon form av strö? I så fall vad ska man strö med?
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #17 skrivet: 16 okt-17 kl 09:59 »
Nej, inget strö. Biotanken är uppdelad i 4st fack där skiten hamnar i, ca en gång i kvartalet så ska man vrida biotanken ett steg och på ett år så ska det ha komposterats klart till mull som man tömmer genom en lucka i biotanken. Man kan även använda kompostmask för snabbare kompostering. Vi har inte skaffat det än, men har planer på det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #18 skrivet: 16 okt-17 kl 16:28 »
Om du har en bra fungerande kompost, så tar du en skyffel från den och lägger i din toa. För det underlättar om du tillför bakterier och mask från början. Om du skulle få problem med lukt så tillför träpellets. Om du inte har tid att ta tillvarata din urin, kan du ställa  en span full med tidningar och sen slå på urin så mycket det suger i sig. Det blir en utmärkt gödsel som du kan gräva ned  i landet.
kretslopp

Nevermindthehaters

  • Inlägg: 3
  • Kaxig händig smart begåvad + lite till ;)
    • Västergötland
SV: Mulltoa eller sepralett
« Svar #19 skrivet: 13 mar-18 kl 22:12 »
Har provat det mesta; först urinseparerat utedass med urinskiljande insats och sittring av frigolit. Jättebra. Urinen gödslade gräsmattan och fekalierna komposterades med jord i 6 mån ca, då var den färdig att grävas ner utan fara för grundvattnet. Speciellt om man slänger/avskiljer topapappret i en (helst täckt) spann/rejäl papperskorg eller likn.
Men jag ville till slut ha toa inne, när jag flyttade ut till mitt lilla torp permanent ( gå på utedasset i snöstorm och 20 minus sådär kul) så jag köpte en separett. Trots att jag följde alla installationsanvisningar och hade en ströblandning av jord och träspån och fläkten funkade bra, så luktade det i alla fall. Inte jätteilla, mer som den dävna lukten från en stillastående damm. Och som någon annan skrev; på vintern frös urinslangen och det blev översvämning inne i separetten och DET var inte kul att göra rent. Efteråt förstod jag att jag borde lagt åtminstone en värmekabel runt urinslangen och ut i dunken som stod på utsidan. Så jag blev less på detta meckande och köpte en frystoa. Luktar ingenting! Fräsch på alla sätt. Men - om man bor permanent som jag så blir det stora volymer, och eftersom efterkompostering av urin och fekalier blandat ( finns ännu ingen urinseparerad frystoa i handeln som jag har sett) ska stå minst ett år, blev det många kärl för uppsamling. Till slut bestämde jag mig för att det ändå fick bli en förbränninsgtoa ( har inte vatten eller avlopp ännu ) trots att dom är dyra. Och som av en händelse hade Bauhaus en helg i höstas rea och jag kunde köpa en för drygt 18 000:- ! Men detta är grejen! Ingen lukt, lätt att tömma och sköta och bara lite aska nån gång i månaden.
Kramar min inre buse varje dag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser