Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen eldningsbar typ badtunna  (läst 244 gånger)

Gika

Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« skrivet: 12 okt-17 kl 14:25 »
Jag har fått tag på en gammal balja med avlopp i botten. Tanken är att jag ska kunna bada i den utomhus och värma upp vattnet på något sätt. Helst genom eldning.
Att bära vatten och hälla i baljan blir för stort och tungt projekt. Jag behöver på något sätt slanga dit vattnet. Jag har tänkt att köpa någon slags kamin som jag kan elda i. Men hur får jag varmvattnet till baljan då?
I köpesbadtunnor sitter ju värmeelementet i själva tunnan men det blir för trångt.
En annan ide är att på något sätt kunna elda under baljan. Om man lägger trall i botten så man inte bränner ihjäl fötterna. Men då kan jag ju inte bygga upp baljan i en träkonstruktion. Eller?
Någon som har några tips och ideer om det här? Nån blogg eller sida med förslag.

Om jag köper en kamin att elda upp värmen med vad behöver jag då tänka på i konstruktionen för att det ska gå att koppla på vatten?

Postat med Alternativ.nu´s app

Anders G.

• -
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #1 skrivet: 12 okt-17 kl 15:49 »
Bygg en primitiv kamin, och led rökröret över kanten på baljan, ner i vattnet och upp igen. Stoppa ner ett trä-galler som skydd emellan innan du lägger i kroppen...

kurt

« Svar #2 skrivet: 12 okt-17 kl 16:06 »
Sök efter :     diy wood fired  hot tub

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 12 okt-17 kl 16:19 »
Det finns dem som helt enkelt eldar under badkaret för att få det varmt. En trätrall i botten är då bra så att man inte bränner rumpan.
Om Åsenfår, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Svart

• Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
« Svar #4 skrivet: 13 okt-17 kl 08:42 »
Det är suveränt med vedeldad tunna! Jag har en med kaminen på insidan och det funkat jättebra, synd att du inte har plats. Det är skönt att slippa slangar och doningar.

Innan jag köpte färdigt tittade jag på olika, oftast med redneck- nånting i titeln, idéer på Youtube. Några rullade upp kopparrör till en spiral runt en mall och hade sen kopparspiralen i en kamin eller tunna och eldade. Så länge spiralen är vattenfylld håller den enligt uppgift, jag provade aldrig. De fick till hyfsad cirkulation av värmen påstod de.

Hur ska du göra med reningsverk? Jag tappar ur ofta och fyller på nytt istället för att rena men jag har en sjö bredvid så det är inte så svårt :)

Ett lock att lägga på under eldning står på min att göra-lista.

Förresten: Du kan ju ha en kamin på insidan om du lyfter ur den när det är dags att krypa ner?

Gika

« Svar #5 skrivet: 13 okt-17 kl 23:48 »
Det är suveränt med vedeldad tunna! Jag har en med kaminen på insidan och det funkat jättebra, synd att du inte har plats. Det är skönt att slippa slangar och doningar.

Innan jag köpte färdigt tittade jag på olika, oftast med redneck- nånting i titeln, idéer på Youtube. Några rullade upp kopparrör till en spiral runt en mall och hade sen kopparspiralen i en kamin eller tunna och eldade. Så länge spiralen är vattenfylld håller den enligt uppgift, jag provade aldrig. De fick till hyfsad cirkulation av värmen påstod de.

Hur ska du göra med reningsverk? Jag tappar ur ofta och fyller på nytt istället för att rena men jag har en sjö bredvid så det är inte så svårt :)

Ett lock att lägga på under eldning står på min att göra-lista.

Förresten: Du kan ju ha en kamin på insidan om du lyfter ur den när det är dags att krypa ner?
Det här är en balja på 60×80 cm så jag tänker att jag tömmer ut vattnet och anväder det till odlingarna efteråt.
Ska forska lite mer på kopparröret...

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 okt-17 kl 23:59 »
Kopparröret är faktiskt en riktigt smart lösning.
Installerar men det i ett oljefat där man man har sin eldstad så ger det riktigt bra effekt.
Om man tar vatten från botten av karet och leder in det högt så har man väl fungerande självcirkulation.

Vill man öka upp tempot på uppvärmingen så mellanlagrar man vatten i en helst en rostfri tunna som står soligt och tappar det i karet när man skall till och bada så mi imorse man behovet av att elda under sommaren i allafall.
När människor med makt slutar att lyssna på folk.
Då skall dom bytas ut!

Gika

« Svar #7 skrivet: 14 okt-17 kl 00:07 »
Sök efter :     diy wood fired  hot tub
Superbra tips! Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser