Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svamp på innervägg  (läst 2725 gånger)

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
Svamp på innervägg
« skrivet: 09 okt-17 kl 22:46 »
Har en timmerstuga. På insidan av en fuktig vägg växer en vit svamp.
Jag vet inte men misstänker att det är husvamp.
Vad gör jag?
Törs jag ge mig på den och försöka sanera själv? Är det farligt för min hälsa att bo kvar i stugan?
Ska nu täcka väggen så fukten inte tar sig in mer.
Men gissar att när svampen fått föste kanske det inte räcker med att stoppa tillförsel av fukt?
Kan det bli så att delar av huset måste rivas?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Svamp på innervägg
« Svar #1 skrivet: 10 okt-17 kl 00:38 »
Hmm bara gissningar här. Att täcka för gör nog bara att fukten blir kvar och sprider sig. Då sprider sig svampen också. ... dock skall svampen bort så inga sporer sprids i onödan genast

Enda jag kan tänka är att få bort fukten och orsaken till fukten inte minst. Sen bör nog trät bort runt svampen. Och antagligen mer. Kanske kan terpentin eller liknande hindra spridning när trät är torrt.

Postat med Alternativ.nu´s app

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svamp på innervägg
« Svar #2 skrivet: 10 okt-17 kl 05:58 »
Är väggen så fuktig att där växer svamp är det nog mer än lite ruttet.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Svamp på innervägg
« Svar #3 skrivet: 10 okt-17 kl 06:03 »
 Vad jag kommer i håg så behöver den äkta hussvampen både fukt och kalk för att kunna utvecklas. Där bör gå som rätt grova "rötter" från själva svampkroppen till fukt och kalk. Var det inte mörker den också skulle ha?
Har du tur så kanske det är något annat. För om du har hussvamp så lär den vara riktigt svår att få bukt med på sikt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svamp på innervägg
« Svar #4 skrivet: 10 okt-17 kl 06:46 »
Bilder kan underlätta identifiering av växten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Svamp på innervägg
« Svar #5 skrivet: 10 okt-17 kl 07:04 »
hussvamp kräver radikala åtgärder och finns den i en timmervägg blir det stora ingrepp. dock behöver det inte vara just hussvamp (det finns dessutom olika varianter på den)  utan kan vara någon rötsvamp som uppträder i samband med att timret är fuktigt och rötar. I vilket fall måste angripna partier saneras. att stoppa fukten är givetvis åtgärd ett  men sedan att fastställa vad det är är åtgärd två så att man vet vilka åtgärder som krävs. Att man behöver riva huset  för att det är hussvamp i det är en myt,det är endast vid så kraftiga angrepp att större delen av huskroppen är påverkad som det kan anses vara nödvändigt. ett timmerhus är ju relativt enkelt att fixa då timmret ju är utbytbart dock givetvis ett krävande jobb.finns flera exempel på hus där ägaren inte gett upp utan lyckats sanera och renovera.
I danmark sanerar man hussvampssporer med hjälp av el,man byter ut angripna partier och elbehandlar närliggande stockar med elektrifiering som uppges döda ev. mycel och sporer. huruvida denna metod används i sverige   vet jag inte.
hur man sedan kan tillåta en vägg att bli fuktig är ju en annan fråga som jag finner intressant. Ungefär som min granne som har uppruttna underslag o vindskivor men inte tycker det är något större problem. Men lär väl bli när regnvattnet rinner på insidan av väggarna och löser upp tapeten i samarbete med svartmögel.

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #6 skrivet: 10 okt-17 kl 18:26 »
Väggen ska täckas med en luftspalt givetvis så okej fukt kommer och virket kan torka.
Försöker lägga upp bild

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #7 skrivet: 11 okt-17 kl 08:39 »
Så mycket fukt på en innervägg? Badrummet? Menar du inte insidan av en yttervägg?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svamp på innervägg
« Svar #8 skrivet: 11 okt-17 kl 09:32 »
Vad jag kommer i håg så behöver den äkta hussvampen både fukt och kalk för att kunna utvecklas. ... Var det inte mörker den också skulle ha?
tvärtom, den behöver åtminstone lite ljus

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #9 skrivet: 11 okt-17 kl 22:50 »
[/URL]/img]

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #10 skrivet: 11 okt-17 kl 22:53 »

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Svamp på innervägg
« Svar #11 skrivet: 12 okt-17 kl 07:11 »
Länkarna verkar inte fungera,

Jag har nyligen skälv sanerat hussvamp och det blir ett rejält ingrepp kan man säga..

Få bort fuktkällan är steg 1


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Någon annan

  • Inlägg: 2
SV: Svamp på innervägg
« Svar #12 skrivet: 12 okt-17 kl 07:48 »
Hussvampen gillar kalk eftersom det är basiskt. Ös på med ättika eller något annat surt så dör den om angreppet inte är för stort. Och åtgärda fuktproblemet sen

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #13 skrivet: 12 okt-17 kl 10:24 »
Jag lyckas inte lägga upp bild. Är för oteknisk.  ;D

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #14 skrivet: 12 okt-17 kl 10:31 »
Det är en timmer vägg med en del ruttna partier. På vissa ställen går fukten igenom väggen. Och där har det växt svamp.

Har nu läst och pratat med experter och labb. Det skulle inte vara farligt att försöka sanera den eller bo kvar. Om man inte är känslig.

Det fanns en mängd indikationer på hussvamp. Och inga av dom har uppfyllts. När jag till slut skrapar bort den ser jag att vissa partier är redan döda och inget virke är skadat där svampen satt.

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Svamp på innervägg
« Svar #15 skrivet: 12 okt-17 kl 10:32 »
Så jag kommer torka upp väggen och sedan tror jag det är lugnt.
Tack för alla svar

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Svamp på innervägg
« Svar #16 skrivet: 12 okt-17 kl 15:18 »
 Gott när turen är med en.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svamp på innervägg
« Svar #17 skrivet: 12 okt-17 kl 19:06 »
Det är inte alls svårt att lägga upp en bild här på forumet.
Se först till att bildfilen är på högst 192 kB och i något av de vanliga bildformaten (troligen jpg om den härstammar från en digitalkamera eller mobil). Se till att den ligger på ett ställe du hittar till på din dator.
Klicka på plustecknet vid "Bilagor och andra tillval" under skrivfältet där du skriver ditt inlägg, då dyker "Bifoga:" upp, klicka på knappen "Bläddra" så får du fram ett utforskarfönster där du kan navigera fram till bildfiflen och ladda upp den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser