Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reservdelar Bosch  (läst 1164 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Reservdelar Bosch
« skrivet: 09 jul-17 kl 19:07 »
Nån som vet av nån sida på nätet där man kan söka på numret på startmotorn, för att hitta delar till den.
De sidor jag hittat, ska ha regnummer eller uppgift om vilket fordon det är till.
Det är ju omöjligt när ursprung är okänt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #1 skrivet: 09 jul-17 kl 20:50 »
Hur blir det om du bara googlar på numret?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #2 skrivet: 09 jul-17 kl 22:26 »
Sök på eBay eller på http://www.bosch-automotive-catalog.com/sv/product-search .  Man måste gå omvägen att först knappa in numret, sedan lägga in det i minneslistan, sedan titta i minneslistan och klicka på det. Dock händer det ofta, speciellt för äldre prylar, att man får meddelandet "Reservdelslista tillgänglig endast på mikrokort (arkivlager) ".
Oftast är det enklare att bläddra i gamla reservdelskataloger i pappersform.

När det gäller att googla på Bosch-nummer, så prova även utan den (eller de) inledande nollan(nollorna). Prova både med numret särskrivet på korrekt sätt (t ex 0 001 402 063), helt och hållet hopskrivet (0001402063) och med bara den inledande nollan hopskriven med nästa siffergrupp (0001 402 063). Ibland kan det vara värt att prova med andra skiljetecken (t ex punkt eller bindestreck) istället för mellanslag. Amerikaner byter gärna ut mellanslagen mot bindestreck eller komma, fransmän är mer för att använda punkt, överhuvudtaget verkar det vara motbjudande för andra än tyskar och svenskar att skilja siffergrupper åt med mellanslag.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #3 skrivet: 10 jul-17 kl 08:43 »
Hur blir det om du bara googlar på numret?

ingen träff.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #4 skrivet: 10 jul-17 kl 08:56 »
Sök på eBay eller på http://www.bosch-automotive-catalog.com/sv/product-search .  Man måste gå omvägen att först knappa in numret, sedan lägga in det i minneslistan, sedan titta i minneslistan och klicka på det. Dock händer det ofta, speciellt för äldre prylar, att man får meddelandet "Reservdelslista tillgänglig endast på mikrokort (arkivlager) ".



Fattar mig inte på hur sidan funkar.
Ingen träff när jag söker på numret och det blir inget i minneslistan hur jag än gör.

Kan du prova, som vet hur det funkar.
Startmotor 24 volt 4 PS Nummer 0001 360 086, möjligtvis kan 3-an vara 8.
Tror den är från en Volvo baklastare/hjullastare, Volvo lastbil eller en Norsk maskin för järnvägsunderhåll.
Jag behöver en solenoid, den som sitter där är inte original, utan beteckningar och sjunger på sista versen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #5 skrivet: 10 jul-17 kl 14:05 »
Jag får inte heller några träffar på det numret, kan det vara fel på någon av de tre sista siffrorna?  0 001 360 talar om att det är en 24 V 4 hk startmotor av typ JD (den ser ut som en förvuxen personbilsstartmotor med solenoid på sidan). I de kataloger jag har verkar det inte finnas något högre nummer i den serien än 0 001 360 065.

Om vi antar att startmotorn istället heter 0 001 360 036, så har den använts på LM841 med motor D50B nummer 51827 och framåt, samt på motor D60A nummer 521 och framåt. Dessutom på GM616 med motor D42A.  Solenoid till denna heter 0 331 402 005, den är tydligen en oljetätad specialtyp med tätningsbälg runt ankaret.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #6 skrivet: 10 jul-17 kl 14:45 »
När jag googlar på dina nummer, så ser det rätt ut.
Ska ta en spegel och bättre lampa, för att se om jag läst fel.
Det stämmer nog att det ska vara en gummitätning, för jag har haft problem med att det blir vatten i växellådan via startmotorn. Svänghjul med startkrans ligger i oljebad från convertern.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reservdelar Bosch
« Svar #7 skrivet: 10 jul-17 kl 14:54 »
Kan tillägga att original 12 Volts startmotor till baklastaren, hade nån lamellkoppling och låg i oljebad. Den pajade vid ett stöldförsök för många år sen och tokjävlarna på Lantmanna skulle ha 28 000 + moms för en utbytes.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 6 användare
xaelanar, sayerbýr, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser