Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsbetat kött ?  (läst 9532 gånger)

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
Gräsbetat kött ?
« skrivet: 27 jun-17 kl 16:26 »
Hejsan!

Finns det några i forumet som vet/eller säljer kött som enbart varit uppfött på gräs/örter samt ensilage under hela året ?

Alltså inget kraftfoder/soja/spannmåls foder alls!

Även viltkött är av intresse ?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-17 kl 16:48 »
Fast viltet kan ju ha tagit för sig i åkrarna. Spannmål, ärtor, åkerbönor, raps...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-17 kl 18:07 »
Fast viltet kan ju ha tagit för sig i åkrarna. Spannmål, ärtor, åkerbönor, raps...



Nu ska vi inte vara sådan!  ;)

Finns en anledning till varför jag fråga.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-17 kl 18:44 »


Nu ska vi inte vara sådan!  ;)

Finns en anledning till varför jag fråga.

Vilken är anledningen?

Ensilage kan vara helsädesensilage, vilket innebär att man blandat gräsväxt med spannmål eller andra fodergrödor.

Många, kanske de flesta djur, behöver extra tillskott av protein och/eller energi i samband med att de är högdräktiga och de första veckorna i samband med födseln, annars mår djuret dåligt, magrar av, och riskerar att bli sjukt eller svagt och snabbt bli "förbrukat", alltså inte leva så länge som det annars skulle kunna. Det är en stor ansträngning för kroppen att få ungar och producera mjölk till dem.
I samband med att mödrarna fodras, så tar också ungarna i varierande utsträckning del av det fodret.

Viltkött från mina trakter (Östra Götaland)  har i stort sett alltid utsatts för utfodring med spannmål, majs eller rotfrukter, och dessutom tagit för sig av spannmål, ärtor, bönor eller raps från åkrarna.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-17 kl 19:52 »
Fast viltet kan ju ha tagit för sig i åkrarna. Spannmål, ärtor, åkerbönor, raps...

Det är bara i Norrlands inland man kan tala om "vilt". I övriga Sverige äter älgar och rådjur det mesta av sin föda på konventionellt odlade åkrar, så viltkött är inte på något sätt "ekologiskt"!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-17 kl 20:49 »
Det är bara i Norrlands inland man kan tala om "vilt". I övriga Sverige äter älgar och rådjur det mesta av sin föda på konventionellt odlade åkrar, så viltkött är inte på något sätt "ekologiskt"!

Stämmer bra!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-17 kl 21:51 »
Man blir ju lite nyfiken på frågans anledning. Att man vill undvika soja förstår jag, det finns flera bra skäl. Kanske andra  ärtväxter också p.g.av allergi?  Men spannmål?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-17 kl 22:04 »
Hej. Det går säkert att få tag på. Det är ju rätt många som har som naturvårdare. Men det är nog fel tid på året att fråga efter nu. Ställ frågan till hösten i stället.

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #8 skrivet: 27 jun-17 kl 22:32 »
Vilken är anledningen?

Ensilage kan vara helsädesensilage, vilket innebär att man blandat gräsväxt med spannmål eller andra fodergrödor.

Många, kanske de flesta djur, behöver extra tillskott av protein och/eller energi i samband med att de är högdräktiga och de första veckorna i samband med födseln, annars mår djuret dåligt, magrar av, och riskerar att bli sjukt eller svagt och snabbt bli "förbrukat", alltså inte leva så länge som det annars skulle kunna. Det är en stor ansträngning för kroppen att få ungar och producera mjölk till dem.
I samband med att mödrarna fodras, så tar också ungarna i varierande utsträckning del av det fodret.

Viltkött från mina trakter (Östra Götaland)  har i stort sett alltid utsatts för utfodring med spannmål, majs eller rotfrukter, och dessutom tagit för sig av spannmål, ärtor, bönor eller raps från åkrarna.



Den anledningen beror på allergier!

Sen står det även rätt klart och tydligt " inget kraftfoder/soja/spannmåls foder alls! ".

Att vilt utfodras med spannmål var verkligen nytt för mig, och det förklarar en hel del! Den tackar vi för! :)




Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-17 kl 22:33 »
Man blir ju lite nyfiken på frågans anledning. Att man vill undvika soja förstår jag, det finns flera bra skäl. Kanske andra  ärtväxter också p.g.av allergi?  Men spannmål?


Det beror på allergier! :) 

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #10 skrivet: 27 jun-17 kl 23:17 »
Finns något som heter gröna gårdar. Dom har som koncept enbart gräsuppfödda djur. Vad det innebär i detalj vet jag inte.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #11 skrivet: 27 jun-17 kl 23:17 »
Jag tar fram lammen på endast hö och bete. Men... Och I undantagsfall vid behov.... Som påpekas tidigare här... Det händer ibland att tackor inte klarar av lamning och mjölkproduktion till lammen utan att tappa mycket i hull. Och då får just de tackorna kraftfoder för att kunna återhämta sig och klara lammen. Dock sa har de fri tillgång till mineraler året runt....

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #12 skrivet: 28 jun-17 kl 08:34 »
Jag men allt mitt kött är bokat i år. Min få ensilage från naturbarn + betar så mycket som möjligt

Dom får tillskott av mineraler och salt så klart

Sent from my Moto G (4) using Alternativ.nu mobile app

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nekjam

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #13 skrivet: 28 jun-17 kl 08:39 »
Nu för tiden finns fint kött från "gräsätande" djur här och där. Det kan inte vara så svårt att hitta. Runt Uppsala finns flera köttbönder.

Postat med Alternativ.nu´s app


Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #14 skrivet: 28 jun-17 kl 18:39 »
Jag tar fram lammen på endast hö och bete. Men... Och I undantagsfall vid behov.... Som påpekas tidigare här... Det händer ibland att tackor inte klarar av lamning och mjölkproduktion till lammen utan att tappa mycket i hull. Och då får just de tackorna kraftfoder för att kunna återhämta sig och klara lammen. Dock sa har de fri tillgång till mineraler året runt....

Postat med Alternativ.nu´s app




Tummen upp! :)

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #15 skrivet: 28 jun-17 kl 18:39 »
Jag men allt mitt kött är bokat i år. Min få ensilage från naturbarn + betar så mycket som möjligt

Dom får tillskott av mineraler och salt så klart

Sent from my Moto G (4) using Alternativ.nu mobile app



Okej, tråkigt för oss andra! :(

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #16 skrivet: 28 jun-17 kl 18:43 »
Finns något som heter gröna gårdar. Dom har som koncept enbart gräsuppfödda djur. Vad det innebär i detalj vet jag inte.


Ja precis, jag har kollat upp dom gårdar dom tar in ifrån och alla håller sig inte till " grösuppfött " tyvärr!

En person som inte har några allergier skulle inte märka skillnaden, men det gör en som är allergisk! Därför kan många använda " kraftfoder " ibland endå och säga att det är gräsuppfött!

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #17 skrivet: 28 jun-17 kl 18:52 »
Nu för tiden finns fint kött från "gräsätande" djur här och där. Det kan inte vara så svårt att hitta. Runt Uppsala finns flera köttbönder.

Postat med Alternativ.nu´s app



Nej precis, man borde tycka detta! Men alla som fuskar osv så blir det svårare att finna någon som håller sig inom gränserna!

Men runt stockholm så verkar utbudet vara större, helt klart!

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #18 skrivet: 28 jun-17 kl 19:03 »
Gräsbetad kött säljs i Tyskland som specialitet. Jag vangillar den stora andel kraftfoder. Men här är det ytterst svart att få tag i, då det svenska slakterier inte ens tar emot  djur som är så klen som gräsbetande brukar vara. Ett alternativ är hästkött

Postat med Alternativ.nu´s app


Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #19 skrivet: 28 jun-17 kl 19:17 »
Gräsbetad kött säljs i Tyskland som specialitet. Jag vangillar den stora andel kraftfoder. Men här är det ytterst svart att få tag i, då det svenska slakterier inte ens tar emot  djur som är så klen som gräsbetande brukar vara. Ett alternativ är hästkött

Postat med Alternativ.nu´s app



Tyskland säger du, ja det finns en del importerat kött som håller den standarden. Dock så eftersträvar jag verkligen svenskt kött då det bidrar till våra gårdar i sverige.

Häst, hmm. Är det vanligt att det äts en del häst i sverige och är det inte mycket problem då hästar mer eller mindre medicineras rätt mycket ?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #20 skrivet: 28 jun-17 kl 19:24 »
Det finns ju ingen allergi som omfattar  kraftfoder/soja/spannmål som passerat via ett nötkreatur, däremot finns det ju ideologi.

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #21 skrivet: 28 jun-17 kl 19:27 »
Det finns ju ingen allergi som omfattar  kraftfoder/soja/spannmål som passerat via ett nötkreatur, däremot finns det ju ideologi.



Precisera dig gärna ?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #22 skrivet: 28 jun-17 kl 20:26 »
Jag blir lite fundersam:
@Naturligt_ , är du allergiskt mot alla sorters spannmål, ärtor (samt ärtväxter som ingår bland betesväxter) , bönor, rapsprodukter, morötter, sockerbetor, rovor, potatis, många kålväxter som används som kraftfoder och allt annat som kan ingå i kraftfoder?

Det låter som mycket omfattande allergier.

Vad äter man i så fall?

Det kan inte vara lätt, att ha så omfattande allergier. Är det magproblem, utslag eller mera andningsbesvär? 

Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #23 skrivet: 28 jun-17 kl 20:47 »
Jag blir lite fundersam:
@Naturligt_ , är du allergiskt mot alla sorters spannmål, ärtor (samt ärtväxter som ingår bland betesväxter) , bönor, rapsprodukter, morötter, sockerbetor, rovor, potatis, många kålväxter som används som kraftfoder och allt annat som kan ingå i kraftfoder?

Det låter som mycket omfattande allergier.

Vad äter man i så fall?

Det kan inte vara lätt, att ha så omfattande allergier. Är det magproblem, utslag eller mera andningsbesvär?




Spannmål som jag inte klarar- vete, korn, råg, havre!

Jag svarar inte mer gällande allergier då det väldigt lätt kommer kommentarer från människor som " på grund av okunnskap " skriver saker som mer eller mindre kan bli en evighetstråd!

Fokus är på vad inlägget handlar om från första början!

Men gräs/örter/hö samt ensilage naturbetat kött är vad inlägget handlar om!  :)





skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #24 skrivet: 28 jun-17 kl 22:07 »
Men om du tål ärtor och bönor, samt raps och rotfrukter, så blir det ju så mycket enklare att hitta kött.

Majs är mindre vanligt som kraftfoder i de norra två tredjedelarna av Sverige, norr om en linje tvärs över norra Småland ungefär. Norr därom är majs inte så odlingssäkert längre.

Det finns många uppfödare som tillskottsfodrar sina djur med egenodlade ärtor (samma sorts ärtor som också kan bli ärtsoppa) eller åkerbönor t.ex., och för övrigt ger "gräs och örter". Att ge betfor är också vanligt (strimlad restprodukt av sockerbeta). Många odlar också grönfoder av olika slag som fungerar som kraftfoder men som är spannmålsfritt, det kan vara raps, rovor, kålväxter, vicker, lusern t.ex.. Det här gäller främst köttraskor och får/lamm.

Sedan finns det en och annan som föder upp gris i mindre omfattning, som eventuellt inte ger spannmål (eller bara lite), utan snarare andra tillskottsfoder (t.ex. raps eller rotfrukter), men då har de få grisar, ofta Linderödssvin som går ute och bökar (utegrisar har man mindre koll på vad de sätter i sig, kan vara maskar, sniglar, maskrosrötter, kvickrot...). Där får man söka noga efter en uppfödare som också säljer av sitt kött.

Höns/kyckling får man nog hålla själv om uppfödningen ska hållas helt fri från spannmål.

Här i trakten finns det ett flertal uppfödare som har egenodlade grödor som kraftfoder, och som då använder mest annat än just spannmål.

Vildmannen

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #25 skrivet: 28 jun-17 kl 23:09 »
Kolla Norrbete. Ett antal gårdar och slakteri i Jämtland/Ångermanland där de ansvariga i mitt tycke har väldigt fin filosofi hur det ska vara. De skickar även köttlådor.

Postat med Alternativ.nu´s app


Naturligt_

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #26 skrivet: 29 jun-17 kl 08:54 »
Kolla Norrbete. Ett antal gårdar och slakteri i Jämtland/Ångermanland där de ansvariga i mitt tycke har väldigt fin filosofi hur det ska vara. De skickar även köttlådor.

Postat med Alternativ.nu´s app



Tackar, detta ska kollas upp!  =)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gräsbetat kött?
« Svar #27 skrivet: 29 jun-17 kl 14:39 »
Skulle ren funka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gräsbetat kött?
« Svar #28 skrivet: 29 jun-17 kl 16:12 »
Skulle ren funka?

Numera måste renar ofta utfodras, eftersom snön smälter och det sedan fryser, så att renarna inte kan skrapa fram laven eftersom det bildas ett islager

https://www.lantmannenlantbruk.se/sv/Produktkatalog/Foder/Renfor/

https://www.sametinget.se/98725

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14376
    • Östergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #29 skrivet: 20 nov-17 kl 00:40 »
Råkade se den här tråden. Du får inrikta dig på lamm. När vi skickade lamm till slakt så hade de endast ätit gräs och druckit mjölk förstås. Tackorna däremot fick spannmål under vintern. Lamm växer ju till och blir slaktmogna över betessäsongen medan nöt oftast behöver längre tid. Men har du inte karens på din allergi? Jag menar, om djuret stått inne över vintern på foderblandning med t ex korn och sedan släpps på bete där det endast vankas gräs så tar det ju inte många veckor innan restprodukterna efter kornet försvunnit. Kaniner som man vill få annan smak på behöver inte gå på specialfoder länge innan de bytt smak. Kaniner förresten vet jag en familj som födde upp själva för att barnet var allergiskt mot något som fanns i köttet efter köpefoder.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #30 skrivet: 20 nov-17 kl 07:06 »
Det verkar som en mycket svår situation.  Problem med alla spannmål. Nu är ju spannmål gräsfrö egentligen,  och även betesdjur kan få i sig gräsfrön.  Mina gäss kastar sig över fröna  och repar av dem det första de gör om de släpps på  ett nytt område .
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14376
    • Östergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #31 skrivet: 20 nov-17 kl 10:57 »
Problemet för de med allergier mot spannmål är väl att modern spannmål är ganska förädlat så det innehåller mycket av något vi kan reagera på. Vete, majs och soja är väl de som har störst ekonomisk dragkraft i förädlingen, så de borde vara värst, men korn är tydligen något vi lätt reagerar på.

Vi är knappt allergiska alls i vår familj, men köpegris kan röra om i magen. När vi haft grisar själva (både blandras och Linderöd) eller ätit vildsvin så märker vi inget. Och då har de fått allt möjligt, bland annat havre, korn och vete.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Gräsbetat kött ?
« Svar #32 skrivet: 15 nov-20 kl 06:55 »
kaniner...
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Numera, larbri, Själv är bäste dräng, peterm, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser