Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa torp utan väg  (läst 1890 gånger)

opeo

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Köpa torp utan väg
« skrivet: 12 jun-17 kl 11:53 »
Jag har hittat mina drömmars torp på en sagolik plats. Allt med huset är antingen perfekt eller hanterbart förutom en sak. Det saknas väg fram till fastigheten, och man måste promenera ca 200 meter genom en fårhage från grusvägen där man kan parkera bilen på en liten gräsplätt. Till vardags är det ju inget stort problem; jag är ung och frisk och har inga barn etc, och ska ha torpet som deltidsboende. Men det är ju ett krux när man ska flytta dit saker, och ifall man vill bygga ett lusthus eller gäststuga vilket jag skulle vilja göra i framtiden.
Det är praktiskt möjligt att köra genom fårhagen, åtminstone med en bil av rejälare modell. Vi försöker nu få kontakt med ägaren till fårhagen för att se hur hen ställer sig till transporter till fastigheten, vilket väl är huvudsaken. Men jag vill ändå ställa frågan ifall det är någon som har erfarenhet av att bo utan uppfart till fastigheten, och ifall det är fler saker man bör tänka på innan man köper ett sånt hus.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #1 skrivet: 12 jun-17 kl 12:30 »
Spontan tanke: Finns det risk att det blir lergegga i hagen vid regn? I så fall kan det vara lite jobbigt att ta sig fram om något tyngre ska levereras till huset. Annars ser jag personligen inga problem med det du beskriver bara du har nånstans att ställa din eventuella bil utan att det blir problem.


200 m är inte så långt och en cykelkärra (tror det kallas så, en lättare kärra med två hjul och ett flak) gör det lätt att ta med sig saker.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #2 skrivet: 12 jun-17 kl 14:08 »
Kontrollera om det inte redan finns ett servitut om att ägaren får passera över annans mark, annars kan det behöva upprättas (man inte neka någon tillträde till en fastighet)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #3 skrivet: 12 jun-17 kl 14:59 »
Kontrollera om det finns en utritad väg fram tillditt hus på lantmäteriet. Det är kanske bara ett beslut och det kan vara så långt baklänges som laga skifte i mitten på 1800-talet.
kretslopp

opeo

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #4 skrivet: 12 jun-17 kl 18:42 »
Det finns tydligen ett gammalt vägservitut, men det går inte den korta vägen genom fårhagen utan ett par kilometer genom skogen, genom någon annans ägor än den som har fårhagen. Det ser ut att vara en "skogsväg" som någon kört traktor eller liknande på ca halva vägen, resten är bara en stig. Så det verkar vara ett stort projekt att ordna en väg där. Ser inte någon annan utväg än att få till en dialog med ägaren till fårhagen, men har inte lyckats få tag i den än.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #5 skrivet: 15 jun-17 kl 09:35 »
Var det hos Lantmäteriet du hittade servitutet?
kretslopp

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #6 skrivet: 15 jun-17 kl 10:21 »
Var det hos Lantmäteriet du hittade servitutet?

Normalt så skall mäklaren kontrollera om det finns servitut till en fastighet och tillhandahålla dessa åt ev köpare

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #7 skrivet: 15 jun-17 kl 12:29 »
Det finns tydligen ett gammalt vägservitut, men det går inte den korta vägen genom fårhagen utan ett par kilometer genom skogen, genom någon annans ägor än den som har fårhagen. Det ser ut att vara en "skogsväg" som någon kört traktor eller liknande på ca halva vägen, resten är bara en stig. Så det verkar vara ett stort projekt att ordna en väg där. Ser inte någon annan utväg än att få till en dialog med ägaren till fårhagen, men har inte lyckats få tag i den än.

Är väll bara att leta upp nån med grävare, så har du snart fixat väg av stigen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Köpa torp utan väg
« Svar #8 skrivet: 15 jun-17 kl 16:34 »
Jag har själv får på gården, och några sommarstugor insprängda på fastigheten, de styckades av några tomter på 1960-talet.

Stugorna har dock någon form av väg, som också är brukningsvägar för skogen, låt oss kalla det någorlunda jämna och släta traktorvägar, som med viss försiktighet kan befaras med normala personbilar.

Om jag fick en förfrågan om att någon skulle köra bil regelbundet (och anlägga en vägbank) genom någon av mina beteshagar, som sköts för att ge bete, och som jag får EU-stöd för, så skulle svaret bli "nej". I synnerhet skulle det bli ett rejält nej, om det handlar om en kulturmark med särskilda stöd. Att bygga väg genom betesmarken kan bli väldigt kostsamt för markägaren, i form av minskade bidrag och eventuellt återbetalningsskyldighet om det finns ett flerårigt åtagande på att hålla marken i skick.

Om någon skulle vilja köra en bil genom hagen en eller två gånger per år, för att transportera större prylar till stugan, så skulle jag tillåta det, men bara när det är rätt förhållanden för att inte skada marken eller växtligheten, samt att inte fåren behöver flyttas för att kunna köra.  Eftersom vi dessutom är snälla och vill vara tillmötesgående, så skulle vi erbjuda oss att köra godset med traktor/terrängfordon genom skogen om det behövs.

En rutinerad grävmaskinist med en bandförsedd skogsgrävare slätar till en förfallen vägbank på väldigt kort tid. Så om det finns ett servitut för en vägsträckning, så är nog första hands valet att fixa vägen. Det kanske handlar om ett par-tre arbetsdagar för två kilometer för en duktig grävare.

 Är det rimligt torra förhållanden, så behöver man inte grusa vägen till grusvägsstandard om kör enbart på sommaren, utan en torr, något bättre, skogsstig fungerar att köra på. Finns det enstaka partier som är fuktiga, tja, då kan man grusa just där.
Behöver det mest röjas småsly, och egentligen inte grävas/slätas till, så är det oftast möjligt att göra själv.

Antagligen skapades servitutet för väg med den sträckning den har, för att det var den "bästa" lösningen för övriga markägare och för jord- och skogsbruk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 6 användare (1 dolda)
alternaiv, xaelanar, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser