Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda träd?  (läst 5232 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Rädda träd?
« skrivet: 10 jun-17 kl 15:52 »
- Älskling, vi får päron. Frun ropar tvärs över gräsmatta. Hon står borta vid våra fruktträd, eller vad som är kvar av dem.

Vi har tre träd som står lite fel för att växa bra. Ett har tagit sig någorlunda men två är rätt risiga.

- Päron, förtydligar frun, det växer päron.
Kan man inte laga trädet eller nått för nu växer det päron.
Tittar på stammen, det mesta av barken har rådjuren skavt bort.
- Hmm det kanske ger frukt för att det håller på att dö, trädet alltså. Säger jag osäkert.
- Jag ska fråga Internet.

Tar fram mobilen å knäpper ett par kort.







Så vad tror Internet?
Kan man laga träd?
« Senast ändrad: 10 jun-17 kl 19:07 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Rädda träd?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-17 kl 16:27 »
Det ser ut som svåra, gamla skador. Plantera nya träd. Det går att skydda träden med nät, som dock skall skötas om och justeras då och då, speciellt inför vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rädda träd?
« Svar #2 skrivet: 10 jun-17 kl 18:03 »
Nja, laga går ju inte direkt men är de inte rundbarkade så klarar de sig ett tag till - mycket kryp och grejs blir det nog innanför den öppna/skadade barken. men skydda dem iaf från fortsatt skadegörelse och sätt nya träd oxå för säkerhets skull - och skydda dem oxå från början.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Rädda träd?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-17 kl 19:06 »
Vad kan jag göra för att det inte ska bli värre?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rädda träd?
« Svar #4 skrivet: 10 jun-17 kl 19:12 »
Gör en cirkel minst en meter ut från stammen där du inte låter det växa något gräs. Lägg på kogödsel och täck med täckbark, gräsklipp, flis eller något annat. Äppelträd kan växa lite överallt men päronträd är mera krävande. För att få någon tillväxt bör de åtminstone slippa konkurrera med gräset om näring och vatten. Desto mer tillväxt, desto snabbare kan de växa över de där gamla skadorna.

Problemet med att plantera nya päronträd är att det tar väldigt lång tid innan de börjar bära frukt, det kan ta tio år. Jämför med plommonträd, jag planterade ett i fjol och det är helt fullt med kart nu.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Rädda träd?
« Svar #5 skrivet: 10 jun-17 kl 19:38 »
Väder i morgon ser ok ut.
Fårets beskrivning uppfattad.
Kroppen kommer ur sängen efter dagens lie-hackande och div ogräsbekämpande... öhhh återkommer.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Rädda träd?
« Svar #6 skrivet: 10 jun-17 kl 20:09 »
-Älskling, vet du vad det är för skillnad mellan päron och plommon? Frun frågar lite väl glatt. Jag har just länkat henne tråden. 
-Jo börjar jag försiktigt, hur så frågar jag försiktigt.
-Tja det är ett plommonträd och inte ett päronträd som vi har.
Attans. Sa hon inte päron?
-Nu när du säger det så har du nog rätt, medger jag försiktigt.
-Vad är dom andra träden? Päron?
-Det andra som åxå är skadat är äpplen. Svarar frun.
-Och det som mår bra? Undrar jag stilla.
-Vet inte svarar frun, har aldrig sett frukt på det.
Jaha plommon, utgår ifrån att jag får göra som fåret föreslagit oavsett.
Men va tusan är träd nummer tre för sort?
Får fota i morgon...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Rädda träd?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-17 kl 13:48 »
Jag har ett träd Sariola som växer bra och ger helt suveränt goda äpplen.  Men vid ett av grenutskotten har det bildats en skada som är lite torr.  Grenarna ovanför sitter välbalanserat och ger bra med frukt.  Är det någonting jag kan göra så att den här skadan inte ger trädet sämre framtid. 

Jag undrar också om man kan göra något åt de lägre grenarna så att man senare kan få högre höjd att "gå under trädet" utan att få ett äpple i huvudet typ  ;)
Min tanke är att man skall gynna utskott högre upp så att de kan ta över om man kapar de lägsta grenarna? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rädda träd?
« Svar #8 skrivet: 26 aug-17 kl 14:02 »
Jag har ett träd Sariola som växer bra och ger helt suveränt goda äpplen.  Men vid ett av grenutskotten har det bildats en skada som är lite torr.  Grenarna ovanför sitter välbalanserat och ger bra med frukt.  Är det någonting jag kan göra så att den här skadan inte ger trädet sämre framtid. 

Jag undrar också om man kan göra något åt de lägre grenarna så att man senare kan få högre höjd att "gå under trädet" utan att få ett äpple i huvudet typ  ;)
Min tanke är att man skall gynna utskott högre upp så att de kan ta över om man kapar de lägsta grenarna?
Kapar man låga grenar så kommer kvarvarande grenar växa mer. Men är det ett gammalt träd med grova grenar? I såna fall kan det vara dumt att kapa eftersom trädet då inte kommer kunna kapsla in skadan inom rimlig tid.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rädda träd?
« Svar #9 skrivet: 26 aug-17 kl 17:27 »
Det  här var en stor skada. men skennerelt, det hjälper trädet om du smörjer skadan med Ympvax eller tjära så det inte torkar ut.
kretslopp

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Rädda träd?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-17 kl 10:14 »
Kapar man låga grenar så kommer kvarvarande grenar växa mer. Men är det ett gammalt träd med grova grenar? I såna fall kan det vara dumt att kapa eftersom trädet då inte kommer kunna kapsla in skadan inom rimlig tid.
Trädet är väl en 5-10 år. det växer bra trots norrläge och  kalla vindar. Det är ett Leif Blomqvistträd från Finland.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista, GE202, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser