Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Statisk kattpäls  (läst 5552 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
Statisk kattpäls
« skrivet: 04 feb-19 kl 22:18 »
Nu när det är torrt och kallt vinterväder är de långhåriga katternas pälsar otroligt statiska. Pälsen står rakt ut och vi får stötar när vi klappar katterna. Vad kan man prova för att minska detta?
Ja, det finns dyr balsamspray för katter att köpa, men här hoppas jag på DIYtips. Klurar på om ättika kan vara något, det funkar ju istället för sköljmedel i klädtvätt.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Statisk kattpäls
« Svar #1 skrivet: 04 feb-19 kl 22:30 »
Nu när det är torrt och kallt vinterväder är de långhåriga katternas pälsar otroligt statiska. Pälsen står rakt ut och vi får stötar när vi klappar katterna. Vad kan man prova för att minska detta?
Ja, det finns dyr balsamspray för katter att köpa, men här hoppas jag på DIYtips. Klurar på om ättika kan vara något, det funkar ju istället för sköljmedel i klädtvätt.
Olivolja finns det iaf en sorts balsamspray för människor som är gjord av. Ska tydligen motverka statisk elektricitet bra. Så utspädd olivolja kanske?

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Statisk kattpäls
« Svar #2 skrivet: 04 feb-19 kl 22:32 »
Olivolja finns det iaf en sorts balsamspray för människor som är gjord av. Ska tydligen motverka statisk elektricitet bra. Så utspädd olivolja kanske?

Postat med Alternativ.nu´s app


Det kanske kan funka! Jag funderade på kokosolja också....

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Statisk kattpäls
« Svar #3 skrivet: 04 feb-19 kl 22:34 »
Fungerar säkert fint det med

Postat med Alternativ.nu´s app


piggetröska

  • Gäst
SV: Statisk kattpäls
« Svar #4 skrivet: 05 feb-19 kl 00:40 »
Undrar om katternas pälsar har blivit med mera statisk elektricitet de senaste 40 - 50 åren p g a ändrade material i hemmen?
De katter jag träffade när jag var barn var på landet hos äldre personer som bodde med trägolv och vars kuddar och andra textilier hade mindre eller inga syntetmaterial. Kanske gjorde att katterna blev mindre laddade?  I a f, har inget minne av att katters päls då sprakade på det sätt som de gör nu förtiden ...⚡


LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Statisk kattpäls
« Svar #5 skrivet: 05 feb-19 kl 07:27 »
Undrar om katternas pälsar har blivit med mera statisk elektricitet de senaste 40 - 50 åren p g a ändrade material i hemmen?
De katter jag träffade när jag var barn var på landet hos äldre personer som bodde med trägolv och vars kuddar och andra textilier hade mindre eller inga syntetmaterial. Kanske gjorde att katterna blev mindre laddade?  I a f, har inget minne av att katters päls då sprakade på det sätt som de gör nu förtiden ...⚡

Så kan det säkert vara. Trägolv har vi, men katterna ligger gärna i sängen och det finns säkert en del syntetmaterial i den (IKEA-madrasser).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Statisk kattpäls
« Svar #6 skrivet: 05 feb-19 kl 08:47 »
Den främsta skillnaden är att man brukar ha torrare luft inomhus nuförtiden, pga högre innetemperatur, mer ordnad ventilation osv.
Så länge luftfuktigheten är över ca 40 % så blir alla naturliga fibermaterial (trä, kattpäls, bomullstyg osv) lite lätt halvledande, så de statiska laddningarna leds bort av sig själva, men om luften blir torrare så blir allting mer och mer "statiskt".

piggetröska

  • Gäst
SV: Statisk kattpäls
« Svar #7 skrivet: 05 feb-19 kl 14:53 »
Installera klimatanläggning för att reglera luftfuktigheten i huset?

Det andra alternativet, att antistatbehandla katterna kanske inte går.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Statisk kattpäls
« Svar #8 skrivet: 08 feb-19 kl 01:46 »
Vinterluften är väldigt torr inomhus. Det finns olika varianter av luftfuktare att köpa. Jag tror att de som är av lera som hängs på elementen fungerar bra. Jag själv brukar koka upp en stor kastrull vatten och låter den sjuda då känns luften behaglig i köket och känns bra i mitt hår och kattens päls, huden och ögonen.
« Senast ändrad: 08 feb-19 kl 01:59 av aralia »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Statisk kattpäls
« Svar #9 skrivet: 08 feb-19 kl 08:48 »
Nja, de här luftfuktarna som man hänger på värmeelement har testats grundligt åtskilliga gånger, och man har konstaterat att de knappt gör någon verkan alls.
Innan man börjar fundera på sådana åtgärder så kan man åtminstone skaffa en hygrometer och börja hålla koll på luftfuktigheten.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Statisk kattpäls
« Svar #10 skrivet: 08 feb-19 kl 15:46 »
Krukväxter eller akvarium är utmärkta luftfuktare
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

 

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Statisk kattpäls
« Svar #11 skrivet: 08 feb-19 kl 16:07 »
Krukväxter eller akvarium är utmärkta luftfuktare

Krukväxter har vi massor av. Akvarium har vi inte plats för, som det är nu  :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser