Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkringar på liten lantbruksfastighet  (läst 5204 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Försäkringar på liten lantbruksfastighet
« skrivet: 20 maj-17 kl 21:32 »
Startade en tråd om bolån för ett tag sen och var så glad för svaren så jag testar igen!
Snart är köpet av en liten jordbruksfastighet klart och då måste den ju även försäkras.
Vad bör man tänka på? Vad bör ingå (tänker mer om det är något "utanför det vanliga" som jag inte tänker på)? Vad är rimligt att betala?
Tack på förhand

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Försäkringar på liten lantbruksfastighet
« Svar #1 skrivet: 20 maj-17 kl 22:10 »
Vi har försäkrat i läsförsäkringar. Det kallas "gårdsförsäkring" och i den ingår dels vanlig bostadsförsäkring med hemförsäkring, sen är det fullvärdesförsäkring på ekonomibyggnaderna och om man har utomstående i sina lokaler t.ex. att man hyr ut, så kan man ha nåt som, om jag minns rätt, heter verksamhetsförsäkring. Har man maskiner så ska de kanske försäkras och har man skog så ska den kanske försäkras.


Svårt att ge en prisbild eftersom det beror på vad man har för byggnader och deras värden, hur mycket skog man har och en del annat. Är väl som vanligt att man får ta in förslag från några bolag. När vi gjorde det vann länsförsäkringar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Försäkringar på liten lantbruksfastighet
« Svar #2 skrivet: 21 maj-17 kl 08:47 »
Tack! :) känns bra att vara lite rustad när man ger sig in i djungeln.. Kom de ut och tittade själva när de skulle försäkra eller hur funkar det?

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Försäkringar på liten lantbruksfastighet
« Svar #3 skrivet: 21 maj-17 kl 10:42 »
Nä, när jag tecknade försäkringen gjorde de inte det men efter några månader kom det ut en man som kollade elen för brandrisker och ytskikt i våtrum i boningshuset för vattenskaderisker. Elen var väl inte så käck i en uthuset, hemmasnickrat...


Det var inget som tvingades på mig men jag tyckte det var ett bra erbjudande att få veta vad jag borde fixa.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Försäkringar på liten lantbruksfastighet
« Svar #4 skrivet: 21 maj-17 kl 13:00 »
Oj oj här är det en hel elorgie! Då vet jag lite mer vad som är att vänta, tack!
Fast borde de inte kunna ändra försäkringen till sin egen fördel om de upptäcker att tex det är större risk för vattenskador än vad de utgick ifrån från början..

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Försäkringar på liten lantbruksfastighet
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 21:03 »
Jag tror de kan reducera ersättningen (ned till 0) eller höja självrisken om t.ex. el inte är draget professionellt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 7 användare (2 dolda)
GE202, xaelanar, Banelinjen, UngJägarn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser