Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt Salt Salt!!??  (läst 10744 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Salt Salt Salt!!??
« skrivet: 30 mar-17 kl 13:13 »
Hjälp jag är i Saltdjungeln! Som allt annat så finns det bra och dåligt salt. Finsalt ska man tydligen undvika för det är preppat/behandlat på något kemiskt vis - Hur? Med vad? Grov, havs och flingsalt ska vara bättre? Isf är det helt obehandlat? Många rekommenderar Himalayasalt - Jag tog med ett pack rosa salt hem och blev väldigt förvånad när jag smakade. Det var så gott! Nästan så det går att äta som det bara är! Ska tydligen urvinnas från sjöbotten ngn i Himalaya...el. är det havsbotten....(har ingen koll på geografin just nu.....) Hur som. Hur bra kan det vara? Hav och sjö får mig att tänka på tungmetaller!? Men det borde väl isf finnas även i salt som urvinns från bergsområden`? Som tex bly, aluminium etc. Fast salt kanske inte tar upp det? Att ta salt från Himalaya är knappast inte bra miljöval ur transportsynpunkt..... men hur rent och bra kan det vara? Rent globalt - är det stor påfrestning för miljön att ta salt? Hur funkar det egentligen? Helt ärligt så har jag ingen aning om hur saltet hamnar i våra händer.....sjukt egentligen men så illa är det.....Vilket salt ska man egentligen välja? Och en ännu värre fråga - varifrån kommer vårat salt? Finns det naturligt både här och där?

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #1 skrivet: 30 mar-17 kl 13:35 »
Tja... salt finns naturligt i saltvatten (mao i haven) och i stenarter och utvinns ur någondera. Jod är väl det man närmast brukar lägga till i folkhälsosyfte, dvs för att alla ska få i sig jod utan behov av tillskott. Man antar ju att folk äter salt och så är det nästan genomgående.

Skulle inte oroa mig så mycket för salt varken ur miljö- eller hälsosynpunkt, annat än att inte äta för mycket då! Vi varken kan eller ska äta så mycket salt, och särskilt inte som det är, då blir det ju väldigt mycket  :o :)
Ingen människa är illegal

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #2 skrivet: 30 mar-17 kl 13:56 »
Tja... salt finns naturligt i saltvatten (mao i haven) och i stenarter och utvinns ur någondera. Jod är väl det man närmast brukar lägga till i folkhälsosyfte, dvs för att alla ska få i sig jod utan behov av tillskott. Man antar ju att folk äter salt och så är det nästan genomgående.

Skulle inte oroa mig så mycket för salt varken ur miljö- eller hälsosynpunkt, annat än att inte äta för mycket då! Vi varken kan eller ska äta så mycket salt, och särskilt inte som det är, då blir det ju väldigt mycket  :o :)
Ja att det finns saltvatten har jag koll på! Jag är inte heller orolig! Men vill veta mer om vad jagh drar in i köket - Vilket jag tror många inte har ett sus om. Bara handlar och äter och har noll koll. Eller så orkar man inte bry sig....vad vet jag. Jag ville veta mer om salt alltså. Varför finsalt ska undvikas och varför havs, grov och flingsalt är bättre? Och var vårat salt kommer ifrån, alltså var urvinner man salt? I norrland? Söderut? Skövde? Var om det är Svenskt? Och i övrigt, rent globalt. Vilken påfrestning är det för miljön att urvinna salt? Och du - dom flesta av oss får i oss alldeles för lite salt! Många har brist utan att veta om det. Så salt är bra i rätt mängd! Natrium alltså.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #3 skrivet: 30 mar-17 kl 14:08 »
"Salt", när vi pratar om matsalt, består av natriumklorid (NaCl). Natrium är inte nyttigt om man får i sig för mycket. Bl.a. kan det ge högt blodtryck https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/sanning-och-myt-om-hogt-blodtryck/ medan för lite salt kan leda till saltbrist, speciellt om man svettas mycket genom träning eller varmt klimat.


Det salt som säljs som finsalt finns med eller utan tillsats av Jod (I). Får man i sig för lite jod kan man få struma https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jod och det vill man inte ha. För mycket Jod kan störa sköldkörtelfunktionen på andra sätt och skada foster under graviditet. Se länken här ovan.


Det rekommenderas att man äter salt med jod för att få i sig tillräckligt med jod. En del kosttillskott innehåller höga halter jod så äter man ett sånt bör man undvika jodsalt.


De flesta i Sverige äter för mycket salt, inte för lite.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #4 skrivet: 30 mar-17 kl 14:10 »
Hej!
Jag har alltid tyckt att det inte har någon betydelse VILKET salt man använder, men så tycker givetvis inte alla! Jag är förstås ingen matlagningsexpert / finsmakare, och för mig duger vilket som helst och har alltid köpt det billigaste saltet.
Vid ett besök i en NETTO-butik fann jag att det billigaste saltet  DÄR kostade 6 kr / kilo, det dyraste 120 kr / kilo.
En anställd fanns i närheten ; jag frågade honom :" Är detta salt alltså 20 gånger godare än detta?" (jag visade på de båda sorterna )
Fick det högljudda svaret : " SALT ÄR SALT !" Jag undrar om jag inte förtäljt denna historia förut, och fick då ett antal klargöranden som jag glömt! Friska upp mitt minne!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #5 skrivet: 30 mar-17 kl 15:03 »
Den enda egentliga skillnaden mellan dom är texturen, så i grytan spelar det ingen större roll, men ovanpå foccacian så vore nog grovsalt olämpligt. Resten om att det ena är nyttigare än det andra är 99,999999% marknadsföring och inte baserat på några vetenskapliga rön (förutom just joden).

FalkSalt är i allafall godkänt för ekologisk tillverkning, det är det saltet jag köper. De har en ganska bra uppställning av de olika salterna: https://www.falksalt.com/sv/allt-om-salt.html

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #6 skrivet: 30 mar-17 kl 15:12 »
Nja, exakt samma är de inte. Jag använder Seltin som krydd- och bordssalt. Det är mindre natrium i det saltet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #7 skrivet: 30 mar-17 kl 15:19 »
Nja, exakt samma är de inte. Jag använder Seltin som krydd- och bordssalt. Det är mindre natrium i det saltet.
Seltin är inte rent "salt" (natriumklorid), det är en blandning av natriumklorid, kaliumklorid, magnesiumsulfat och jod. Så jo, salt (NaCL) är samma oavsett form.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #8 skrivet: 30 mar-17 kl 16:00 »
Seltin är inte rent "salt" (natriumklorid), det är en blandning av natriumklorid, kaliumklorid, magnesiumsulfat och jod. Så jo, salt (NaCL) är samma oavsett form.
Lite alt fakta här.  Jag är ju en "flummis" som testar det jag stoppar i mig.  Seltin är enligt min testmetod inget jag skall använda och när jag testar på andra får jag samma negativa resultat.  Jag har gjort denna test minst 20 år tillbaka med samma slutsats. När jag testar ingredienserna var och en är de alla ok. Ni  andra får gärna upplysa mig om vad i Seltin kombinationen som med alt fakta kan tänkas att inte vara kompatibla. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #9 skrivet: 30 mar-17 kl 16:49 »
Seltin är inte rent "salt" (natriumklorid), det är en blandning av natriumklorid, kaliumklorid, magnesiumsulfat och jod. Så jo, salt (NaCL) är samma oavsett form.
Jo men betydligt mindre NaCl än i vanligt salt - det är ett mineralsalt.
Lite alt fakta här.  Jag är ju en "flummis" som testar det jag stoppar i mig.  Seltin är enligt min testmetod inget jag skall använda och när jag testar på andra får jag samma negativa resultat.  Jag har gjort denna test minst 20 år tillbaka med samma slutsats. När jag testar ingredienserna var och en är de alla ok. Ni  andra får gärna upplysa mig om vad i Seltin kombinationen som med alt fakta kan tänkas att inte vara kompatibla. 
Vad är det du testat på/mot/för?
Jag använder inte bara Seltin även utan oxå vanligt jodsalt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #10 skrivet: 30 mar-17 kl 16:50 »
Salt är ett intressant ämne! Vanligt salt finns på många platser i världen, även i Europa (eller "fanns" om det har tagit slut). Det finns naturligt i berggrunden och det finns sedan länge metoder att rena det, till bästa möjliga kvalitet. Att det är så billigt beror på den goda tillgången.
Jag har läst 2 böcker om salt (fast det är ett tag sedan):
* Mark Kurlansky - Salt, en världshistoria.
* Gösta Carlsson - Salt: om saltet genom tiderna
Kanske finns de på bibliotek, på fjärrlån om inte annat.
Det finns mycket spännande kring salt:
saltgruvor som släpper in turister, fornfynd i saltgruvor, ortsnamn i Europa som visar att där fanns salt, slukhål efter saltbrytning, med mera.
« Senast ändrad: 30 mar-17 kl 17:05 av Berberis »

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #11 skrivet: 30 mar-17 kl 17:04 »
Jo men betydligt mindre NaCl än i vanligt salt - det är ett mineralsalt.
Låt mig återupprepa mig, Seltin är inte ett-> rent <- salt (NaCl).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #12 skrivet: 30 mar-17 kl 17:08 »
Låt mig återupprepa mig, Seltin är inte ett-> rent <- salt (NaCl).
Nej det består bara av ca 50 % NaCl.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #13 skrivet: 30 mar-17 kl 17:52 »
Om man är frisk, dvs inte har några problem med njurar och utrensning, så bör man ta in så mycket salt som kroppen har behov av. Salt är ett av de ämnen som en frisk kropp inte kan få för mycket av utan att själv reagera. Reaktionen blir törst och saltkoncentrationen späds ut. Det är inte saltet i maten som får blodtrycket att stiga utan den smörja saltet ofta göms i, såsom hel- och halvfabrikat. Till och med små barn behöver salttillskott, i motsats till vad som rekommenderas, då deras njurar behöver mogna och tränas i att rena slaggprodukterna. Alltså kan småbarn äta "vuxenmat" om den i övrigt är hälsosam.
I samband med värmeböljan sommaren 2013 avled ovanligt många åldringar och det till följd av uttorkning och saltbrist.

Slutsats ät salt, både kalium och natrium, och smörj in kroppen med magnesium så blir nog måendet bättre med mindre huvudvärk och diffusa hälsoproblem.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #14 skrivet: 30 mar-17 kl 19:09 »
Slutsats ät salt, både kalium och natrium, och smörj in kroppen med magnesium så blir nog måendet bättre med mindre huvudvärk och diffusa hälsoproblem.


Har du någon källa du kan hänvisa till? Skulle vara intressant att läsa lite mer om det, det låter lite annorlunda.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #15 skrivet: 30 mar-17 kl 19:41 »
Om man är frisk, dvs inte har några problem med njurar och utrensning, så bör man ta in så mycket salt som kroppen har behov av. Salt är ett av de ämnen som en frisk kropp inte kan få för mycket av utan att själv reagera. Reaktionen blir törst och saltkoncentrationen späds ut. Det är inte saltet i maten som får blodtrycket att stiga utan den smörja saltet ofta göms i, såsom hel- och halvfabrikat. Till och med små barn behöver salttillskott, i motsats till vad som rekommenderas, då deras njurar behöver mogna och tränas i att rena slaggprodukterna. Alltså kan småbarn äta "vuxenmat" om den i övrigt är hälsosam.
I samband med värmeböljan sommaren 2013 avled ovanligt många åldringar och det till följd av uttorkning och saltbrist.

Slutsats ät salt, både kalium och natrium, och smörj in kroppen med magnesium så blir nog måendet bättre med mindre huvudvärk och diffusa hälsoproblem.
Du är medveten om att du går precis tvärs emot de rekommendationer som ges tex av Livsmedelsverket? Har du några länkar eller annat som stöder ditt resonemang tex kring späda barns vuxenintag av salt?
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/salt#Barn och salt
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #16 skrivet: 30 mar-17 kl 20:58 »
Himalayasalt kommer inte från himalaya utan frpn saltgruvor i Pakistan. Det lilla rosa är järnoxid altså rost. Det är bluff/jävligt bra affär.
Det mesta salt som säljs här kommer från saltgruvor i Tysklsnd och Polen och renas så det är ren NaCl. Sen kan smakupplevelsen vara olika beroende på "formen", sälta i form av flingor upplevs anorlunda än finsalt oavsett om det kemiskt är identiskt. Säkert kan Himalayasalt upplevas gott också utifrån att det låter exotiskt/magiskt och är dyrt (och det är inte renat från föroreningar som det tyska)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #17 skrivet: 30 mar-17 kl 21:33 »
 (:)  Städat bort lite OT. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #18 skrivet: 31 mar-17 kl 11:20 »
Jo men betydligt mindre NaCl än i vanligt salt - det är ett mineralsalt.Vad är det du testat på/mot/för?
Jag "flumtestar" det mesta av det hälsobutikerna och marknadskrafterna saluför och vill ha som storsäljare på hyllorna. Jag överdriver Inte  utan testar  det som  kan vara intressant.  Jag är ute efter  det som verkar RIKTIGT bra och det som verkar RIKTIGT dåligt som  Seltin och  Echinacea produkter verkar vara dåligt för alla. Vad gäller örten Echinacea så finns vetenskapliga belägg (Tysk forskning).   Seltin hoppas jag att ni här på tråden berättar vad i kombinationen av mineralerna som skulle kunna ställa till det. 

För övrigt blir man väldigt krass av flumtestning  :-[   
« Senast ändrad: 31 mar-17 kl 11:34 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #19 skrivet: 31 mar-17 kl 11:33 »
Jag är ju en hårt drabbad individ eftersom jag i ungdomen fick hantera det organiska kvicksilvret man använde i jordbruksodlingen.  Fortfrande får jag utrensningsexem på underbenen när jag tar en behandling.  Vad som hjälper bra mot klådan är att göra en inpackning av Döda Havslera.   Att sätta ner benen i en hink med salt lindrar också.   Trolldeg funkar också men är omständigt att göra och applicera.
   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser