Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka kött  (läst 3528 gånger)

Grimulf

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Torka kött
« skrivet: 17 mar-17 kl 15:48 »
Hej! Vad tror ni om att hänga bresaola, skinka och salami i jordkällare? Förr kallt och för fuktigt kanske..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Torka kött
« Svar #1 skrivet: 17 mar-17 kl 16:01 »
Hej! Vad tror ni om att hänga bresaola, skinka och salami i jordkällare? Förr kallt och för fuktigt kanske..

Ingen luftväxling.   Bättre att hänga under verandataket om du inte har väggar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Torka kött
« Svar #2 skrivet: 17 mar-17 kl 17:50 »
Vid de första 5 dagarnas fermentering, så vill man ca 20 grader varmt och 90% fukthalt. Under den fortsatta torkningen så skall det först vara svalt (4-8 grader), och sedan när men torkad ned den något kan man öka temperaturen till  15 grader och ca 75% fukthalt. För att styra detta optimalt så fungerar ett gammalt kylskåp med en termostat och en hygrometer

http://www.eldrimner.com/core/files/fortsattningskurs_i_chark_referat.pdf

https://shopcdn.textalk.se/shop/19532/art52/7257452-b1357e-Lufttorkning_av_skinka_och_salami.pdf

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Torka kött
« Svar #3 skrivet: 17 mar-17 kl 20:22 »
Hej!
Ja, jag har ju ingen exaaaamen, men brukar på vännen Olles inrådan hänga ( de köpta ) isterbanden i taket någon vecka innan jag steker dem. Tycker de smakar bättre! I alla fall nåååågon form av torkning!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Torka kött
« Svar #4 skrivet: 18 mar-17 kl 04:24 »
Hej!
Ja, jag har ju ingen exaaaamen, men brukar på vännen Olles inrådan hänga ( de köpta ) isterbanden i taket någon vecka innan jag steker dem. Tycker de smakar bättre! I alla fall nåååågon form av torkning!

Hälsning!
G S

Men köpta isterband är ju redan mjölksyrade, det är om man inte lyckas korrekt med mjölksyrningen från början som det kan bli problem!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Torka kött
« Svar #5 skrivet: 18 mar-17 kl 10:22 »
Hej, Kurt!
Det är säkert så som Du skriver. Min gode vän är finsmakare och PÅSTÅR att de smakar bättre efter hängning, men det kanske bara är en illusion!
Tills för några år sedan gjorde vi hel-fabriket, och då hängde korvarna en tid i taket, men det ingick ju i tillverkningen, och DÅ kände man den stora skillnaden om man till exempel gjorde en pannbiff av överbliven smet, eller väntade på "färdig" korv !
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Birdyblack

  • Inlägg: 2
    • -
    • gclub
SV: Torka kött
« Svar #6 skrivet: 16 maj-19 kl 07:01 »
Ta för att göra en utsökt, lätt måltid
fifa55 members, giving equality to everyone Open official betting service 24 hours a day. Good system with high security. Convenient deposit-withdrawal via automatic system, saving time, no need to travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser