Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon förklara PH!!??  (läst 4439 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Kan någon förklara PH!!??
« skrivet: 20 feb-17 kl 14:46 »
Jag odlar mycket och nästan allt vill ha en sur eller neutral jord. Jag har sedan länge slutat att använda tvättmedel osv som surar ner i naturen. Och ska man inte sura ner så ska man ligga på ett ph 7 eller över. För att tvätta kläder, dig själv, diska och städa så ska du helst använda ett högt ph gärna över 8 och mer. Jag får inte biologin att gå ihop så undrar om någon kunnig i ämnet kan förklara!? Varför ska man tillsätta ett högt ph om många växter vill ha ett lågt ph för att trivas och må bra. Inga grönsaker skulle växa om ph låg på 8-10.......? Och om jorden håller sig strax runt 7 eller surare varför ska vi inte helst tillsätta samma ph!? Varför ett högre? Nu blir jag väl dumförklarad igen men det bjuder jag på ;D

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #1 skrivet: 20 feb-17 kl 15:23 »
jag är ingen expert, men tänker att regn är surt, det finns mycket som gör jorden sur, så tillsätter man då lite mer basiskt i naturen så hamnar det på neutralt, så tänker jag, men jag är kanske lika dum som du....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #2 skrivet: 20 feb-17 kl 16:10 »
För att vara snäll mot naturen så har jag slutat använda fosfater osv. Ska då istället vara snällare som man bör och använder miljövänliga alternativ men dessa ligger en del på ph upp mot 9-10 så jag blir förvirrad...... !

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #3 skrivet: 20 feb-17 kl 16:58 »
Med egen risk att få en dumstrut...

Börja med att mäta jorden där du ska odla. Är den inte tillräckligt sur för det du vill odla tillsätt något som gör der surare.
Vill du inte det, byt gröda till något som passar din jord.
Sen vad för tvättmedel du använder spelar mindre roll så länge du inte vattnar med tvättvattnet.
« Senast ändrad: 20 feb-17 kl 17:13 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #4 skrivet: 20 feb-17 kl 17:08 »
Du skrev ju nyss i en annan tråd att du använder ättika för rengöring, och den är synnerligen sur (alltså lågt pH) !

En tumregel är att om man ska lösa fett och organisk smuts så krävs basiska (alkaliska) rengöringsmedel med högt pH.  Ska man lösa upp t ex kalk, ärg och rostavlagringar så behövs något surt (lågt pH). Om man blandar sura och basiska rengöringsmedel så neutraliserar de varandra och resultatet blir något som inte alls har rengörande effekt.

Moderna rengöringsmedel, diskmedel mm är ofta baserade på s k tensider, och de kan göras så att de har fettlösande egenskaper trots att tvättlösningen är lite lätt sur. Många handdiskmedel och en del flytande tvålar är t ex en aning sura med pH runt 5, för att vara snälla mot huden. Allrengöringsmedel och liknande är oftast i stort sett neutrala eller aningen basiska. Tvättmedel, maskindiskmedel, kallavfettning mm är mycket starkt basiska.
Använder man tensidbaserade rengöringsmedel så bör man inte blanda dem med något annat surt eller basiskt, de fungerar bäst vid det pH som tillverkaren har tänkt sig.

På de flesta fabrikstillverkade rengöringsmedel brukar pH stå på förpackningen. Dock får man läsa noga för att kolla om värdet gäller i koncentrerad form eller i "brukslösning".

Jorden har som regel så starka buffrande egenskaper (dvs att den så att säga håller emot och är svår att få att ändra sitt pH) att det lilla ett enskilt hushåll släpper ifrån sig av syror eller baser inte spelar någon som helst roll.

Bästa sättet att få en bättre förståelse för pH-begreppet är att repetera högstadiekursen i kemi. En annan möjlighet är att läsa på Wikipedia.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #5 skrivet: 20 feb-17 kl 17:13 »
Med de gen risk att fp en dumstrut...

Börja med att mäta jorden där du ska odla. Är den inte tillräckligt sur för det du vill odla rillsätt något som gör der surare.
Vill du inte det, byt gröda till något som passar din jord.
Sen vad för rvättmedel du använder spelar mindre roll så länge du inte vattnar med tvättvattnet.
Du missuppfattar frågan. För att odla grönt och för att växter i stort ska trivas så ska jorden vara sur till neutral. Men om du inte ska sura ner mijlön så ska du istället använda ett högre ph - Det är det som jag inte får ihop! Ska du inte använda fosfater osv som finns i vanligt tvättmedel utan tvätta ekologiskt. Så är du uppe i ett högre ph!? Så jag undrar på vilket sätt jag tvättar bättre och varför det inte är mer rimligt att använda samma ph runt 7? Det fattar jag inte riktigt.....

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #6 skrivet: 20 feb-17 kl 17:16 »
Du skrev ju nyss i en annan tråd att du använder ättika för rengöring, och den är synnerligen sur (alltså lågt pH) !

En tumregel är att om man ska lösa fett och organisk smuts så krävs basiska (alkaliska) rengöringsmedel med högt pH.  Ska man lösa upp t ex kalk, ärg och rostavlagringar så behövs något surt (lågt pH). Om man blandar sura och basiska rengöringsmedel så neutraliserar de varandra och resultatet blir något som inte alls har rengörande effekt.

Moderna rengöringsmedel, diskmedel mm är ofta baserade på s k tensider, och de kan göras så att de har fettlösande egenskaper trots att tvättlösningen är lite lätt sur. Många handdiskmedel och en del flytande tvålar är t ex en aning sura med pH runt 5, för att vara snälla mot huden. Allrengöringsmedel och liknande är oftast i stort sett neutrala eller aningen basiska. Tvättmedel, maskindiskmedel, kallavfettning mm är mycket starkt basiska.
Använder man tensidbaserade rengöringsmedel så bör man inte blanda dem med något annat surt eller basiskt, de fungerar bäst vid det pH som tillverkaren har tänkt sig.

På de flesta fabrikstillverkade rengöringsmedel brukar pH stå på förpackningen. Dock får man läsa noga för att kolla om värdet gäller i koncentrerad form eller i "brukslösning".

Jorden har som regel så starka buffrande egenskaper (dvs att den så att säga håller emot och är svår att få att ändra sitt pH) att det lilla ett enskilt hushåll släpper ifrån sig av syror eller baser inte spelar någon som helst roll.

Bästa sättet att få en bättre förståelse för pH-begreppet är att repetera högstadiekursen i kemi. En annan möjlighet är att läsa på Wikipedia.
Jag tvättar dock inte kläder i ättika. Tvättar mest golv! Miljövänliga alternativ har höga ph det är det som förvirrar mig.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #7 skrivet: 20 feb-17 kl 17:17 »
Du missuppfattar frågan. För att odla grönt och för att växter i stort ska trivas så ska jorden vara sur till neutral. Men om du inte ska sura ner mijlön så ska du istället använda ett högre ph - Det är det som jag inte får ihop! Ska du inte använda fosfater osv som finns i vanligt tvättmedel utan tvätta ekologiskt. Så är du uppe i ett högre ph!? Så jag undrar på vilket sätt jag tvättar bättre och varför det inte är mer rimligt att använda samma ph runt 7? Det fattar jag inte riktigt.....

Fosfater finns inte i tvättmedel nu längre. De har varit förbjudna inom hela EU sedan åtminstone 5 år. Och fosfater har ingen surgörande egenskap, däremot bidrar de till övergödning av sjöar och vattendrag, bottendöd i Östersjön mm.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #8 skrivet: 20 feb-17 kl 17:18 »
Ja ha det verkar jag ha gjort då.
Du vill alltså tvätta och diska med något som inte ändrar jordens naturliga PH.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #9 skrivet: 20 feb-17 kl 17:31 »
Ja ha det verkar jag ha gjort då.
Du vill alltså tvätta och diska med något som inte ändrar jordens naturliga PH.
Ja precis men utan tillsatser. Och jag har dessutom trott att ättika är bra och miljövänligt, men den är väldigt sur ph 2-4 så knappast så bra att använda.....undrar varför många kör med det som alternativ!? Även om den är bra.....bla till golv och tar bort bakterier. Och så funderar jag över varför miljövänligare alternativ har högre ph än det som finns i jorden....det är det jag inte får ihop!?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #10 skrivet: 20 feb-17 kl 17:39 »
Men släpper du ditt avloppsvatten till jorden?

Avlopp går oftast till vattendrag eller sjöar och där är det inte bra att sänka pH-värdet.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #11 skrivet: 20 feb-17 kl 18:12 »
Nej jag har trekammarbrunn. Men det åker från mig till annan plats och vad som händer där harr jag ingen aning om......På sommaren använder jag sommarkök och då diskar jag ute och vill def inte ha ut kemikalier i jorden eftersom jag har köksland runt. Och skurar man ute, mattor och farstukvist osv så vill man inte göra det med kemikalier...... Jag tycker allting i detta är snurr snurr och jag blir helt förvirrad.... Har läst och fått tips om diverse alternativ bla  natriumkarbonatperoxihydrat , kristallsoda, bikarbonat osv som säljs ekologiskt men blir osäker eftersom det är så högt ph på detta...vissa upp mot 10-11 och det är långt från det neutrala som är i jorden..... Ibland känns det hopplöst med att veta vad man ska använda för att göra det ok. Hur man än gör blir det fel.....trodde såpa var ok men det innehåller tydligen lut av ngt slag.....och ättika surar väl ner mer än gör nytta....och allt annat på hyllorna är fullproppade med diverse tillsatser....... och miljövänligt har för högt ph...... Inte vet jag..... tvättnötter och tvålflingor kanske är bäst till tvätt och disk......fast jag fortsätter nog med kastilltvål också.....

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #12 skrivet: 20 feb-17 kl 18:46 »
Många basiska marker innehåller olika former av "innestängda" tungmetaller och gifter. När man försurar en mark som inte är naturligt sur så lakas det ur en massa hemskheter som inte borde vara fritt i kretsloppet. Att de flesta grödor vi äter gillar lågt pH är inga problem i sig. De odlas oftast på en mark som har de naturliga förutsättningarna. Men surjord är bara en liten del av det globala ekosystemen.

Mvh
Magnus

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #13 skrivet: 20 feb-17 kl 18:52 »
Nej jag har trekammarbrunn. Men det åker från mig till annan plats och vad som händer där harr jag ingen aning om......På sommaren använder jag sommarkök och då diskar jag ute och vill def inte ha ut kemikalier i jorden eftersom jag har köksland runt. Och skurar man ute, mattor och farstukvist osv så vill man inte göra det med kemikalier...... Jag tycker allting i detta är snurr snurr och jag blir helt förvirrad.... Har läst och fått tips om diverse alternativ bla  natriumkarbonatperoxihydrat , kristallsoda, bikarbonat osv som säljs ekologiskt men blir osäker eftersom det är så högt ph på detta...vissa upp mot 10-11 och det är långt från det neutrala som är i jorden..... Ibland känns det hopplöst med att veta vad man ska använda för att göra det ok. Hur man än gör blir det fel.....trodde såpa var ok men det innehåller tydligen lut av ngt slag.....och ättika surar väl ner mer än gör nytta....och allt annat på hyllorna är fullproppade med diverse tillsatser....... och miljövänligt har för högt ph...... Inte vet jag..... tvättnötter och tvålflingor kanske är bäst till tvätt och disk......fast jag fortsätter nog med kastilltvål också.....
När det gäller tvätt går det bra att tvätta med bara vatten, möjligen lite varmare än rekommenderat vid hårt smutsad tvätt, blek vit tvätt sommartid i solen.
När det gäller hårtvätt är det samma sak - bara vatten duger så länge håret inte är kraftigt nersmutsat.
Diska utan diskmedel går ju bra när en är ute i naturen så med varmt vatten och mekanisk rengöring med borste och grön svamp går det säkert bra i uteköket oxå.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #14 skrivet: 20 feb-17 kl 20:05 »
Jag är böjd att säga som torbjörn gör ibland, - damma av grundskolans kemi och biologikurs ;) Det är inte lätt att kasta sig in i alla fält samtidigt och försöka förstå hur allt fungerar när grunden saknas. Det är inte lätt alla gånger även om man har universitetsgrund, decennier av arbete inom området och ett intresse för naturvetenskapen sedan barndomen att luta sig mot i alla dessa frågor.

Men för att göra det enkelt, om du inte köper de starkaste grejerna och låter bli att tömma ut hela flaskorna på en gång så kommer naturen att fixa pH-justeringen själv. Och köp inte baskemikalierna och tro att de är ofarliga. Konsumentanpassade rengöringsmedel är inte så farliga, men ingredienserna var för sig i koncentrerad form kan vara det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #15 skrivet: 20 feb-17 kl 20:57 »
De enda påtagligt basiska jordarna vi har i Sverige är på Öland, Gotland samt delar av Skåne och enstaka andra platser. Absolut största delen av Sverige är neutralt till surt, ofta surare än vad som är bra. Det är därför man håller på och kalkar sjöar. I mina trakter brukar dessutom bönderna kalka sina åkrar för att för upp PH-värdet.

Palle500

  • Inlägg: 116
Kan någon förklara PH!!??
« Svar #16 skrivet: 20 feb-17 kl 22:07 »
3 liter ättika i årsförbrukning. Kan inte påverka jordens ph så att det blir mätbart. Blandar du 1 dl ättika i 10 l skurvatten är ph i princip vattnets. Men vanligt brunnsvatten är ofta lite surt kanske 6,5-7 i ph.
Ättika är ingen vätska som lagras i naturen som tex kadmium, rester från mediciner, tungmetaller osv.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #17 skrivet: 21 feb-17 kl 08:18 »
3 liter ättika i årsförbrukning. Kan inte påverka jordens ph så att det blir mätbart. Blandar du 1 dl ättika i 10 l skurvatten är ph i princip vattnets. Men vanligt brunnsvatten är ofta lite surt kanske 6,5-7 i ph.
Ättika är ingen vätska som lagras i naturen som tex kadmium, rester från mediciner, tungmetaller osv.

Det är en ganska så grov generalisering. 1 dl ättika i 10l kommunalt kranvatten kommer nog inte att påverka ph mätbart med lackmuspapper eller dropptest. En förändring av hårdheten borde däremot gå att mäta med dropptest. PH förändring är också mätbar, bara inte med något billigt test. Brunnsvatten under ph 7 har däremot mycket lite buffringskapacitet kvar, så en dl ättika i 10 liter brunnsvatten kommer att sänka ph snabbt och mätbart med de flesta hobbytest.

Det var vattnet det. Så tänker vi oss en skogsmark som byggt upp sitt lager med tungmetaller och skit under tusentals år. Denna marken är i Sverige ofta ph 6,5-7. Men den saknar fullständigt buffrande system förutom lite humussyror som buffrar lågt. Dessa marker är väldigt känsliga för försurning och stora mängder tungmetaller kan fällas ut.  De marker som är alkaliska kommer förstås också drabbas av försurning. Men det är främst den oändliga bufferten som förbrukas och ph hålls stabilt. Så om man skall hårddra det så är det inte marker med högt ph (sett som ph över 7) som är känsliga. Utan det är marker med relativt högt ph (sett med svenska ögon) som är känsliga.

MVH
Magnus



tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #18 skrivet: 21 feb-17 kl 08:24 »
EDIT:

Det verkar som att det man lärde sig på 80 talet inte är lika aktuellt längre. Nu nämns inte urlakning av tungmetaller i generella drag som ett problem. Nu verkar problembilden fokusera på urlakning av aluminium som den stora boven i markerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsurning

MVH
Magnus

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #19 skrivet: 21 feb-17 kl 10:29 »
Hej!
Ett svar som inte förklarar, ; krånglar till det stället!
Gick i Realskola i Mönsterås 1952-1956. Vår verkligt lärde lärare, adjunkt Åke Domeij, lärde ut litet "extra!"

"PH motsvarar den negativa logaritmen av vätejonkoncentrationen. "! 
Ja, då vet man det. Om man  någon skulle fråga mig skall jag ännu en gång citera adjunkt Domeij!
Utan att själv begripa!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #20 skrivet: 21 feb-17 kl 11:41 »
3 liter ättika i årsförbrukning. Kan inte påverka jordens ph så att det blir mätbart. Blandar du 1 dl ättika i 10 l skurvatten är ph i princip vattnets. Men vanligt brunnsvatten är ofta lite surt kanske 6,5-7 i ph.
Ättika är ingen vätska som lagras i naturen som tex kadmium, rester från mediciner, tungmetaller osv.
Jag använder nog bara 1/2 dl....tar ca 2 kapsyler......till en hink vatten...Så tror du jag kan fortsätta med det utan att vara miljöbov så vore det bäst...eftersom det funkar bra här hemma!? Blir runt 3-4 skur i veckan....har hundar..... ;D

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kan någon förklara PH!!??
« Svar #21 skrivet: 21 feb-17 kl 12:15 »
Det mesta av ättikan tillverkas genom katalytisk karbonylering av metanol med kolmonoxid (båda två riktigt otrevliga kemikalier!)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cativa_process


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Mathias Lundgren, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser