Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipa ett håljärn?  (läst 5077 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Slipa ett håljärn?
« skrivet: 05 feb-17 kl 20:58 »
Ni vet ett sånt där stämjärn som gör ett runt dike i trät snarare än ett platt. Den konvexa sidan går väl an, men hur bär man sig åt för att slipa bort råäggen på den konkava sidan sen?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 11:37 »
Köp ett runt bryne eller tillverka av en gammal slipsten, ska vara mindre än järnet som ska slipas.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 12:15 »
Jag har letat efter runda brynen. Var köper man såna?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-17 kl 13:16 »
hos en handlare för industrieverktyg.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #4 skrivet: 06 feb-17 kl 13:29 »
Eller en motorsågsfil.

En smal tygtrissa med polervax ger fin skärpa.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #5 skrivet: 06 feb-17 kl 21:16 »
Jag missuppfatta frågan, behöver du inte slipa den sidan räcker det med träbit för att ta det sista. Jag brukar använda fur eller gran som är ganska mjukt, vet inte om det är bättre eller sämre än hårda träslag men det fungerar för mig.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #6 skrivet: 06 feb-17 kl 21:26 »
Ni vet ett sånt där stämjärn som gör ett runt dike i trät snarare än ett platt. Den konvexa sidan går väl an, men hur bär man sig åt för att slipa bort råäggen på den konkava sidan sen?

Du menar en skölp. Den ska endast slipas på undersidan, inte alls på den konkava sidan. När du kört med de sista allra finaste brynena på konvexa sidan, undersidan, så har du ingen råegg kvar på den konkava. Samma som på vanliga stämjärn, slipas alltid enbart på undersidan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Basseba

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #7 skrivet: 29 apr-17 kl 21:07 »
En skölp skall endast slipas i det fall den fått grova skador i eggen eller då man brynt fasen så många gånger att den blivit för rund och därmed kräver en allt för hög vinkel på järnet för att skära.
Skaffa 3 japanska brynen. 1000, 4000, 8000. Det går på några hundringar styck och håller dig resten av livet.
Det finns instruktionsvideor på nätet hur du bryner för att få bästa skärpa.
Hittar du inget bra så kontakta mig igen så skall jag fixa en snabb liten utbildning åt dig. Det tar 5 minuter.
Jag bryner mina skölpar varje dag i skolan.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #8 skrivet: 01 maj-17 kl 11:11 »
Det finns ett företag som heter Västikivi som tillverkar lämpliga brynen med rundad kant. De är för grova för att användas på bildhuggarskölpar men för litet grövre skölpar i vanligt snickeribruk och för svarvskölpar är de helt perfekta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

SV: Slipa ett håljärn?
« Svar #9 skrivet: 12 apr-20 kl 19:24 »
Hur gör man om det gått en flis i eggen och behöver lägga en helt ny egg?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 3 användare (2 dolda)
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser