Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En liten guide för hur du gör beef jerky (torkat kött)  (läst 13936 gånger)

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Vill du känna dig som en cowboy när du sitter framför brasan?
Här är ett recept och instruktion på hur man gör beef jerky!

Innan vi börjar: tänk på renligheten när du arbetar med rått kött. Allt som kommer i kontakt med köttet måste hållas rent.

Vilket kött passar?
Nötkött är det enklaste, men det mesta går bra. Bra delar att använda är de fettsnåla delarna Den bästa delen av nötkött att använda är fransyskan. Putsa bort allt fett.

1.  Styckning. Skär upp fransyskan i 4-5mm tjocka avlånga strimlor. Här är den viktigt att man skär med muskelfibrerna för att få rätt seghet.

2. Marinering. Här finns det olika recept att följa. En vanlig metod är att använda vätskebaserad marinad (Worcestershire-sås och sojasås är vanliga).
Problemet som jag finner med detta är att det är svårt att hitta rätt mängd av de olika  vätskorna och kryddorna. Det tar lång tid att lära sig hur mycket av varje man behöver.   
 För oss nordbor, som kanske inte riktigt är hemma bland dessa smaker, kan det bli fel.

För att komma över detta hinder föreslår jag att man använder torrvaror för att marinera istället.
Det är också lättare att experimentera när man vet exakta mängder av allt och känner de olika kryddorna sen innan. (Men såklart ska man testa sig fram! Jag gjorde en honung/kokos-sats en gång, så det mesta är möjligt!) 

Här följer ett recept som jag har inspirerats av och gjort lite ändringar på.

45ml malen peppar  (ej för fint malen) 3 msk
15ml socker             1 msk
15ml lökpulver         1 msk
5ml senapspulver     1 tsk
10ml vitlökspulver    2 tsk
10ml chili ancho       2 tsk
5ml cayenne            1 tsk
5ml salt                   1 tsk

Blanda ihop de olika kryddorna. Man kan också göra större mängder av detta recept, blanda ihop och krydda enligt tycke.
Som ni ser så är nitrit inte med i receptet. Det används som konserveringsmedel och ger köttet en rosa färg. Att använda eller inte tvista de lärde.
Med det i finns det risk att bli sjuk, och utan det är det risk att bli sjuk.
En bra tråd i ämnet här på alternativ är denna:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=108464.0

Hursom. När marinaden har rörts runt väl i köttet är det dags att låta  kryddblandningen tränga in.
Här kan man välja att använda en vakummarinerare, att vakumförpacka med en vakummaskin eller bara låta det ligga i en skål. In i kylen under natten.

Torkningen.
Nu börjar det!
Vad som är bra att ha är grillspett i trä och ett vanligt ugnsgaller. Trä strimlorna på spetten. Mellanrummet mellan strimlorna blir lagom om man om man låter spettet vila på gallret och strimlorna hänga på spettet mellan gallret.

Nu behöver vi ta död på patogenerna. Sätt ugnen på 160C.  För att göra det behövs en intern temperatur i köttet på 71,2 C. Sätt termometern (gärna med en smal topp) i en strimla kött. När rätt temperatur är uppnådd tar man ut köttet. Detta bör ta cirka 10 minuter.
Faran med denna metod är att köttet börjar tillagas. Något man absolut inte vill ska hända.
För att testa din ugn och utrustning, gör ett testförsök med bara en strimla kött. Ugnar kan skilja sig åt. Att göra detta bakteriedödandet efter hela torkprocessen är klar kan verka lockande, men patogenerna blir då mer motståndskraftiga till värmen.

När bakteriedödandet är klart är det dags för den långa torkningen.
Sätt ugnen på 60-65 C. Ha kvar strimlorna på spetten.
Tiden i ugnen kan variera. Men omkring ca 5 timmar.
Beef jerkyn ska vara läderaktig och det ska gå att böja på strimlan.
Det gäller att experimentera och lära sig hur man själv vill ha det!

Ut ur ugnen!
Nu finns det några olika sätt att förvara köttet på.
Jag föredrar att vakuumförpacka det i mindre mängder så jag kan bjuda på vänner och så.
Det går också bra att frysa ner.
Att lämna det helt utan skydd gör köttet dåligt på 1-2 veckor.

Nu kan man, om man vill, bli kreativ och göra egna förpackningar!

« Senast ändrad: 17 jan-17 kl 05:26 av Thron »
Kim


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser