Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla mört  (läst 5915 gånger)

Bustman

  • Inlägg: 1
    • Småland
Odla mört
« skrivet: 12 jan-17 kl 21:27 »
Hejsan, jag och en kompis tänkte ha lite mört i en gammal frysbox för att alltid vara redo när de är dags att angla. Vad krävs för att de ska överleva mer än mat givetvis, samt går de få dem att föröka sig?

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Odla mört
« Svar #1 skrivet: 13 jan-17 kl 00:35 »
Du kommer behöva en pump som tillför syre i vattnet.  Jag tror inte att de går att få dem att föröka sig i en gammal frysbox.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla mört
« Svar #2 skrivet: 15 jan-17 kl 12:03 »
Alla fiskar producerar ammoniak/ammonium via gälarna. Detta blir ganska så snabbt giftigt för dem. Det fräter på fiskens hjälar och tar syrets plats i blodet, symptomen liknar syrebrist. Det finns tre sätt att bli av med ammonium.

1 kontinuerliga Vattenbyten
2 upptag i växter, hornsärv är nog effektivast.
3 biologisk filtrering.

Det första håller bara nere nivåerna, går inte att hålla noll. Det andra kräver god belysning och viss näringstillskott. Det sista är det säkraste, men kräver delvis Vattenbyten för att bli av med restprodukter. En kombination av två eller tre är det allra bästa. De flesta akvarium går på 1 och 3.

Det är inte troligt att du får mört till lek så. Om du skulle få det så måste du snabbt få ut den befruktade rommen för mört äter både rom och yngel.

Mvh
Magnus

nyhem

  • Inlägg: 34
    • Ångermanland
SV: Odla mört
« Svar #3 skrivet: 05 okt-19 kl 22:06 »
Hej!

Är väl inte svar på frågan. Men frysboxen är nog bättre att,  använda till att frysa in mörten i. Varför föda upp mört? Det är väl ingen bristvara och den är lätt att fånga i mängder.
Det står inte att, den ev. frysboxodlade mörten skall användas i levande tillstånd. Men om tanke på detta finns hos nån som läser detta. Så är det numera ej tillåtet. Rätt använd så funkar även hel död fisk som bete.

Sen är det ju såklart intressant. Om det går att odla mört. Klart det måste gå att göra det. Vem trodde det gick att odla aborre. Men det går bevisligen. Hur som ska odla fisk och särskilt nått som är nytt att göra. Så blir deg nog att läsa på och experimentera. Sen gäller det att odla foder åt de nykläckta fiskynglena.
Mört är ingen bristvara här i landet. Det trålas i insjöar. För att få bättre vatten.

Dags att göra mörtstugor och fånga dem som behövs.

Mört är förstenad inte bara agnfisk.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Odla mört
« Svar #4 skrivet: 06 okt-19 kl 07:59 »
Det står inte att, den ev. frysboxodlade mörten skall användas i levande tillstånd. Men om tanke på detta finns hos nån som läser detta. Så är det numera ej tillåtet. Rätt använd så funkar även hel död fisk som bete.


Det där bör du nog läsa på. Finns ingen sådan lag i Sverige.
https://lawline.se/answers/7234


Till trådstartaren.  En sump i ett vatten fungerar vanligtvis bäst.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Odla mört
« Svar #5 skrivet: 06 okt-19 kl 11:09 »
Det där bör du nog läsa på. Finns ingen sådan lag i Sverige.
https://lawline.se/answers/7234


Till trådstartaren.  En sump i ett vatten fungerar vanligtvis bäst.


Det är ett brott mot djurskyddslagen att fiska med levande betesfisk, enligt två utredningar gjorda av Jordbruksverket, 2011 och 2013.

Uppgiften i din länk är från 2009, alltså före Jordbruksverkets utredningar och klarlägganden runt tolkningen av djurskyddslagen.

Du har hittat en 10 år gammal uppgift på Internet, det kan finnas tjugo år (eller mer) gamla uppgifter på internet också. Djurskyddslagen har definitivt förändrats sedan dess. Jordbruksverkets tolkningar likaså.

Går vi så långt tillbaka som vi vill, så går det antagligen att hitta stöd för både det ena och det andra där lagar och/eller praxis har förändrats de senaste åren.

Att välja att publicera uppgiften att det är OK att agna med levande betesfisk, blir liksom lite tokigt, eftersom uppgiften är "för gammal".

Det kan vara klokt att söka efter nyare, ju nyare desto bättre, uppgifter, inte bara efter något som man tycker passar det man vill bevisa.

Några länkar:

http://fiskevattenagarna.se/2011/10/jordbruksverket-slar-fast-att-levande-betesfisk-ar-djurplageri/
http://fiskevattenagarna.se/2015/03/nya-regler-kring-anvandandet-av-betesfisk/
https://www.dt.se/artikel/forbjudet-att-agna-med-levande-fisk
https://fiskelyckainorr.blogspot.com/2017/02/3-d-regler-och-lagar.html
https://www.sportfiskesvenska.se/fiska-med-levande-bete/

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Odla mört
« Svar #6 skrivet: 06 okt-19 kl 16:46 »
Det finns dock ändå ingen lag som förbjuder det.

Om vi tar denna t.ex https://www.dt.se/artikel/forbjudet-att-agna-med-levande-fisk
Där hänvisar artikeln om det är olagligt sen 7 år tillbaka. 2013 - 7 = 2006. 3 år tidigare än en advokat firma skrev öppet att det inte finns nån sådan lag.
En regel är ingen lag.
Tills nån är dömd i en domstol för att ha ismetat med en levande mört så räknar jag det mer som hörsägen.

Jordbruksverkets utredning började långt tidigare. I grund och botten så är det samma utredning, dock bara förlängd.
Lite som ansökningarna om min fruktade lokala Bricka gruva. Dom får avslag, då ansöker dom igen och igen.

Det är ju bara en tidfråga innan dom ger sig på jakt med hund. Orsakar onödig stress för vilda djur.

Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Odla mört
« Svar #7 skrivet: 06 okt-19 kl 23:14 »
Det finns dock ändå ingen lag som förbjuder det.

Om vi tar denna t.ex https://www.dt.se/artikel/forbjudet-att-agna-med-levande-fisk
Där hänvisar artikeln om det är olagligt sen 7 år tillbaka. 2013 - 7 = 2006. 3 år tidigare än en advokat firma skrev öppet att det inte finns nån sådan lag.
En regel är ingen lag.
Tills nån är dömd i en domstol för att ha ismetat med en levande mört så räknar jag det mer som hörsägen.

Jordbruksverkets utredning började långt tidigare. I grund och botten så är det samma utredning, dock bara förlängd.
Lite som ansökningarna om min fruktade lokala Bricka gruva. Dom får avslag, då ansöker dom igen och igen.

Det är ju bara en tidfråga innan dom ger sig på jakt med hund. Orsakar onödig stress för vilda djur.



Tycker du att det är viktigt att slåss för möjligheten att använda levande betesfisk?

Och det är inte en "regel", utan djurskyddslagen det handlar om. Och en av jurister genomförd utredning för att ta reda på hur den skall tolkas.

Att man sedan inte lagfört någon, så gör det väl inte den gammaldags och till stor del på magiskt tänkande avseende "fångst" baserade sedvänjan bättre?

Jag tyckte redan som ung, när vi bl.a. lade långrev med levande bete att det kändes oetiskt, och man får inte så värst mycket mindre fisk, om man avlivar betet före användning, för att betesfisken inte ska plågas.

Vi har påbud, via djurskyddslagen, om att bedöva tamdjur före slakt, vi har också förbjudit aga av barn, och då kan vi också sluta att köra en krok genom levande fisk i den tron att vi ska fånga så mycket mer fisk på det sättet.

Jag har fiskat sedan jag var stor nog att hålla i ett spö, eller vara med att hantera nät och revar, och jag kan få mer fisk idag, utan levande agn, både vinter och sommar, tack vare en massa andra innovationer runt beten och metoder, än vad jag någonsin fick som ung, när vi bl.a. fiskade gädda med levande mört.


Tja, förbud mot lös hund i skogen, skulle nog rädda många hundars liv. Det skulle bli färre trafikskador, och färre skador av vildsvin.

Huruvida viltet blir stressat, är inte min största invändning  mot jakt med lös hund, även om det också är en intressant fråga, utan det är den stora skaderisken på hundarna, samt att många "stadsjägare" har hundar som inte är förberedda för uppgiften.

Vissa numera frekvent förekommande viltarter, är rejält lättare att jaga utan hund än med hund. Det gäller framförallt Dov- och Kronhjort, samt vildsvin.
Vildsvins är lämpligt att jaga vid åtel eller med fälla, och hjortarna med olika varianter av smyg och vakjakt vid frekventerade stråk. Hjortarna har en tendens att "försvinna" helt om man släpper en hund.
Det här är viltarter som behöver minska radikalt, och vid jakt med lös hund, så splittrar man flockarna, och gör dom svårjagade för många veckor.

Här i Götaland, så fungerar hund i band utmärkt vid älgjakt också.

Jag har svårt att se jakt med lös hund, förutom då eftersök, och apportörer, som väsentligt. Fågeljakt och behovet av hund har egentligen ingen erfarenhet av, vi har för svaga stammar skogsfågel här för jakt ska vara lämplig alls, och jag är totalt ointresserad av jakt på sjöfågel.






Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Odla mört
« Svar #8 skrivet: 07 okt-19 kl 05:50 »
Läser man reglerna för fiske hos de föreningar som finns så är levande agn förbjudet på väldigt många håll, och fisketillsyningsmännen som kollar bla fiskekortet har rätt att ta all fiskeutrustning samt transportmedlet till fiskevattnet i beslag vid överträdelser.

Man får heller inte plocka upp fisk i ett vatten för att fiska i annat utan agnet ska komma från det vatten man fiskar i pga risken att föra med olika smittor.

Vid kontroller på medvetandegrad av fisk som dödats på olika sätt har man sett att tack vare fiskens kallblodighet så är hjärnan aktiv flera minuter efter dödandet om inte fisken klubbas/bedövas, avblodas samt att hjärnan skadas.

TS ville odla mört, och mitt råd är att i så fall skaffa nåt större akvarium och inreda det lite som lekplatsen där mört gillar att leka och så flytta ett par lekmogna mörtar till akvariet och leka där för att sedan flytta paret tillbaka till frysboxen. Så gör man ju med många akvariefiskar med.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Odla mört
« Svar #9 skrivet: 07 okt-19 kl 08:17 »
Tycker du att det är viktigt att slåss för möjligheten att använda levande betesfisk?


Ja det tycker jag. Här där jag bor så är angling med betesfisk en tradition. Det hör vårvintern till att sitta och titta på en vimpa som sakta gungar upp och ner i väntan på när den vimpar över och börjar gunga.
Och den lilla skada man gör med metkroken som träs in strax framför ryggfenan precis under skinnet. En mask visar då betydligt mer ovilja att få en krok tryckt genom hela kroppen så som den krumelurar sig.
Och att påpeka att död betefisk är lika bra. Då har man inte erfarenhet nog att uttala sig. Det finns få dagar då det inte spelar nån roll, då man lika gärna kan ha en varmkorv på kroken. Men dom dagarna är så lätträknade att dom inte ger utslag i en säsongs statistik.
Det är väl då stressen mer att den sitter fast när en rovfisk närmar sig som är det hemska. Som då är i helt i klass inom jakten. Och det är bara en tidfråga innan dom vänder blickarna ditåt.

Och djurskyddslagen handlar främst om tamdjur. Alltså om du håller betesfisken hemma. Sitter du på isen eller i båten och får en mört som du sen använder för att fånga en abborre med så gäller den inte.
Det var ju så den började. Det är ju en tolkning av en lag som funnits sen 60 talet. Som främst gäller tamdjur.
Finns ingen lag som förbjuder användandet av levande bete. Finns ju dom som är så rädd att dom nu tack vara lagen att dom använder gummisnoddar att fästa betesfisken.
Detta är en hyckleri tolkning av en lag som medför mer miljöförstöring.

Läste ju även att i Finland nu så vill dom förbjuda catch and release inom fiske.

Alla fiskevårdsområden har olika regler. Mitt FVO har max 12 angeldon per person, grannområdet har 15 don.
Det är ju det som är typiskt Sverige, det som är tillåtet på ena sidan vägen är förbjuden på andra sidan.
I ett område söderut så är det tillåtet med att fiska med 2 spön från land. Här är det ett spö. Och såna där saker är det vanligt att dom glömmer när dom åker utanför sitt FVO.

Att sen inte flytta fisk från vatten till vatten är nåt helt annat. Det har med smittskydd att göra. Främst kräftpesten. Och det gäller inte bara fisk, utan även stövlar, spön och båt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser