Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera kött?  (läst 4965 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Konservera kött?
« skrivet: 09 jan-17 kl 20:14 »
Funderar på att nästa gång jag slaktar att konservera kött.. Skulle helst vilja ha en som inte är elektrisk, går det konservera kött i sådana? Om ja, säljs det icke-elektriska konserveringsapparater någonstans fortfarande?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Konservera kött?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-17 kl 00:55 »
Tryckkokare att ställa på spisen finns det ett antal av, om det är den typen av konservering du menar. Trycket, och därmed temperaturen i byttan, varierar mellan de olika modellerna. Jag har inte konserverat själv än, men läste lite om det här på alternativ. Finns en fin från USA som tätar utan packning. Själv skall jag testa lite i en vanlig tryckkokare på 6 liter som jag skall justera ventilen på och montera en manometer på så jag får lite koll på processen. Skall egentligen ha den till annat, men måste prova att konservera kött också.

Se upp så du inte går på en del försäljarsnack om lågtrycksmodeller.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Konservera kött?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-17 kl 01:19 »
Det funkar att "koka in" kött har jag förstått. I med köttet i en glasburk täck med vatten skruva på locket. Ställ i en gryta fyll på med vatten så det räcker burkarna o koka dom i en timma.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Konservera kött?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-17 kl 13:16 »
Här finns lite info http://www.alternativ.nu/index.php?topic=142280.0


Det är skillnad på konservering och tryckkonservering, det är också skillnad på tryckkonserveringsapparater och tryckkokningsapparater. Tråden ovan innehåller diverse länkar till information om vad som gäller.


Själv fick jag till slut tag i mina All American Pressure Canners från Amazon i UK när det var rea. Väl hemma kostade apparaten 3000 kr inklusive allt, gissar att det är dyrare nu. :-(


Om du konserverar surt eller salt behöver du inte tryckkonservera men vill du slippa salt och surt så behöver du tryckkonservera för att bli av med risken för Botulinbakterier och deras sporer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser