Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta leverpastej från 1946?  (läst 12436 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-16 kl 14:13 »
visst, kanske Lätt att garva åt trollomors fråga kanske, men Salmonella innebär om man har otur en månads sjukhusvistelse med vätskersättning och annat så det är inget man skall ta lätt på. En nära släkting till mig råkade ut för detta utomlands för länge sedan, hon låg mer än tre veckor på sjukan efteråt, ändå var hon ung, frisk och stark på den tiden.

Botlism och liknande är nog jämförbart.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #21 skrivet: 15 sep-16 kl 15:53 »
Jag har min information från en gammal sjuksköterska.  Är det nya rön om denna molekyl?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #22 skrivet: 15 sep-16 kl 17:27 »
Giftet är en riktigt stor molekyl som inte tål värme. Ungefär som ormgift.

Så de gamla hade delvis rätt när de stekte på gammal mat så den blev som ny ;D

Den är värmekänslig pga att det är en proteinmolekyl, däremot finns det ju andra bakterietoxiner som inte alls är värmekänsliga t ex Cereulide som produceras av Bacillus cereus, den kan autoklaveras och är ändå aktiv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #23 skrivet: 15 sep-16 kl 18:08 »
Skulle inte tro att det är nya rön, utan bara att man förväxlat tåligheten hos den sporbildade formen av bakterien med giftet i sig.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #24 skrivet: 15 sep-16 kl 20:16 »
Hursomhaver så tycker jag personligen det är dumt att chansa, men var och en gör ju som den vill...

Mögel är ju en annan sådan grej, de flesta arter som förekommer på bröd, ost och annan sådan mat är ofarliga, men VET man inte så bör man skära bort det + en god bit bakom så att man verkligen får bort hela svampen.

Det är samma med okända bakterier.
De flesta är ofarliga, eller i vart fall på sådan nivå att kroppen kan hantera dem så länge de inte får ett övertag (som tex de typer som finns i avlopp och liknande, i små mängder kan kroppen hantera dem, men i för stor mängd blir man rejält magsjuk (även om det inte är lika allvarligt med dessa bakterier, men i kombination med hård anstränging och fysisk utmattning kan det bli farligt, tex i det militära ute i fält om man druckit orenat vatten och sedan försöker ta ut sig maximalt, hände en polare då han låg i lumpen, slutade med att de fick skicka dit sjukvårdarna och bära hem några av de förut så karska grabbarna på bår och blanda till västskeersättning (resten hade nog skitit ner sig även om han förnekade det efteråt...  ;D)... Han var betydligt mer ödmjuk inför sådanthär efter den episoden kan jag säga...  ;D )

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #25 skrivet: 16 sep-16 kl 05:01 »
Skulle inte tro att det är nya rön, utan bara att man förväxlat tåligheten hos den sporbildade formen av bakterien med giftet i sig.


Nej, några nya rön är det ju inte, man har ju vetat länge att Cereulide är extremt värmestabilt, eftersom det inte är ett protein utan en cyklisk peptide som produceras enzymatiskt utan hjälp av ribosomerna

https://en.wikipedia.org/wiki/Cereulide
http://dx.doi.org/10.1111/j.1472-765X.2008.02350.x

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #26 skrivet: 16 sep-16 kl 09:42 »
Har en burk, ser väldigt smaskig ut.

Kan man äta leverpastej från 1946, jag var inte född då men kriget hade väl tagit slut.
Har du smakat än? Lever du?  :o

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #27 skrivet: 16 sep-16 kl 10:38 »
Har du smakat än? Lever du?  :o


Misstänker att Gilbert smakade och fick en släng av något då hä tog livet av sin profil.
Dock verkar det som att återuppståndelsen gick fort, antagligen med något problem då tystnaden är stor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #28 skrivet: 16 sep-16 kl 11:19 »
Även om det är helkonserv händer det saker rent kemiskt, t. ex fettet härsknar och är direkt skadligt för oss samt att en del proteiner faller sönder. Så visst, det går att äta och Du överlever men det är absolut inte att rekommendera.
 :-X

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #29 skrivet: 16 sep-16 kl 17:11 »
Civila helkonserver är inte samma som strålkonserverade konserver.

De civila håller ca 4 år för de bättre.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Kan man äta leverpastej från 1946?
« Svar #30 skrivet: 14 okt-16 kl 19:19 »
Jag åt liknade leverpastej när jag låg i lumpen och den var från början av 50-talet. Den var inget vidare god, men ätlig om man åt upp allt direkt när man öppnat burken. Detta var på 80-talet, så jag skulle inte bli förvånad om det går att äta den du visar. Hur nyttig den är det varken kan eller vill jag uttala mig om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser