Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängmörning - tuppar/ankor  (läst 8983 gånger)

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
Hängmörning - tuppar/ankor
« skrivet: 23 aug-16 kl 10:14 »
Hej,

Hur gör ni som hängmörar tuppar respektive ankor? Vi slaktade en tupp för en månad sedan och lät den  hängmöra i kylen, men om en dryg månad är det dags för en lite större tuppslakt och då funkar inte det ur platshänseende. Tacksam för lite råd och tips från någon mer erfaren.
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #1 skrivet: 23 aug-16 kl 11:44 »
Vi hängde dem i ett svalt stall 2-3 dagar, med fjädrarna på. Då var det +20 kg tupp.
Hänger de längre börjar det bli grönaktig färg på låren (köttet) och det börjar lukta lite.
Har du kylrum kan de hänga plockade och urtagna en vecka.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 10:03 »
Strunta i att hänga dem mer än att dom hinner svalna. Detta att hängmöra fjäderfä är ett modernt påfund, som bara ger ökad bakterietillväxt. Låt slaktkropparna svalna och in med dem i frysen sen.
Misstänker man att köttet kan vara lite segt, så sänk temperaturen och öka på tillagningstiden, så kommer köttet att bli mört och smakligt.

Man ser ibland att vissa tar bilder på sina slaktade djur liggande på stenar och diverse konstigheter och att man hänger och slaktar i utrymmen som är rent av svinaktiga. Resultatet blir ju givetvis därefter.

Min släkt har drivit ett större fjäderfäslakteri från ca 1940 och en bit in på 2000-talet, så jag är inte helt novis i ämnet. Och man blir mörkrädd av en del självutnämnda experter som uttalar sig på nätet.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 10:57 »
Det blir seg tråkig tupp, man behöver inte vara expert för att förstå sådant.
Det räcker med att äta själv. Det är en anledning till att vi gör tuppfärs i stället.
« Senast ändrad: 24 aug-16 kl 11:02 av Gilbert »

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 11:14 »
Åter igen. Sänk temperaturen och låt det ta tid att tillaga. Vi äter i princip alla våra uttjänta avelsdjur, ofta som grytor. och jag kan garantera att det varken är segt eller tråkigt. Man skall inte tro att det går att göra som med en slaktkyckling, bara krydda och in med den i ugnen en dryg timme och sedan klart.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #5 skrivet: 24 aug-16 kl 11:56 »
Jag slaktar mina egna höns och ankor och jag tillämpar samma metodik på dem som vilt (hönsfågel). Det har fungerat bra. Hänger dem alltså ourtagna svalt men inte nödvändigtvis 40 dygnsgrader.

Det går inte att jämföra med en köpt kyckling från butiker som kan vara flera veckor gammal. Det finns olika lerkärl och tryckkokare som kan förbättra tillagningen speciellt med nyslaktat tupp.

Färsbiffarna vi gjort på tupp är så pass bra att det är ett alternativ. Att flå tuppen och plocka det som är intressant och filéa och mala grovt. Vi orkar i alla fall inte lägga ner den tid det tar att bereda en massa tuppar, plocka och ta ur. Har man många tuppar på gång blir det mycket färs i alla fall.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #6 skrivet: 24 aug-16 kl 20:58 »
Tuppar och hönor här möras inte.
Det är skillnad på broiler som växer snabbt och egentligen inte har annat än babyhull och vuxna djur som har en helt annan muskulatur/fibrer.
Jag har provat att hängmöra en tupp och jag fick koka den lika länge som alla andra... så ingen finess med det.
Våra djur är ca 32-35 veckor vid slakt.

Samtliga kokas på lågvärme minst 3 timmar i saltat vatten.

Anka har jag bara slaktat en den mörades inte men tillagades i ugn länge på låg värme ihop med andra godsaker.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

charlotte_13

  • Inlägg: 17
    • Skåne
    • Skingeröd Gård
SV: Hängmörning - tuppar/ankor
« Svar #7 skrivet: 28 aug-16 kl 21:55 »
Tack för bra svar, kör på din linje!
Strunta i att hänga dem mer än att dom hinner svalna. Detta att hängmöra fjäderfä är ett modernt påfund, som bara ger ökad bakterietillväxt. Låt slaktkropparna svalna och in med dem i frysen sen.
Misstänker man att köttet kan vara lite segt, så sänk temperaturen och öka på tillagningstiden, så kommer köttet att bli mört och smakligt.

Man ser ibland att vissa tar bilder på sina slaktade djur liggande på stenar och diverse konstigheter och att man hänger och slaktar i utrymmen som är rent av svinaktiga. Resultatet blir ju givetvis därefter.

Min släkt har drivit ett större fjäderfäslakteri från ca 1940 och en bit in på 2000-talet, så jag är inte helt novis i ämnet. Och man blir mörkrädd av en del självutnämnda experter som uttalar sig på nätet.
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser