Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?  (läst 20087 gånger)

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« skrivet: 30 jun-16 kl 20:48 »
Är på g att börja fiska med nät och behöver därmed nåt att röka i. Är inte särskilt händig eller välförsedd med tid, därför letar jag efter färdiga lösningar som inte kostar skjortan.
Hittade den här på Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Grillar/Roktunna-med-grill-2000036100/
Ni som är kunniga inom rökning, vad tror ni om konceptet? Kanske till och med nån som testat?
Kan någon dessutom förklara poängen med en vattenskål skulle jag bli ännu gladare.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-16 kl 22:27 »
Den borde väl funka. Annars är en röklåda typ ABU-röken bra till att varmröka fisk.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-16 kl 18:05 »
Jag har en sån gammal låda liggandes. Men jag tänkte att det var dags att öka volymen lite i samband med att jag börjar lägga nät.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-16 kl 20:58 »
Funkar det direkt med ved i en sådan liten också? Tänker det blir dyrt med köpekol, med diffust innehåll och mycket jobb med att göra egen kol.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #4 skrivet: 02 jul-16 kl 00:09 »
Har inte undersökt  närmare. Men spontant känns det som att sånt som eldas med kol även kan eldas med ved.
Men konceptet för själva röken? tror ni det funkar?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #5 skrivet: 02 jul-16 kl 00:47 »
Är på g att börja fiska med nät och behöver därmed nåt att röka i. Är inte särskilt händig eller välförsedd med tid, därför letar jag efter färdiga lösningar som inte kostar skjortan.
Hittade den här på Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Grillar/Roktunna-med-grill-2000036100/
Ni som är kunniga inom rökning, vad tror ni om konceptet? Kanske till och med nån som testat?
Kan någon dessutom förklara poängen med en vattenskål skulle jag bli ännu gladare.


Ska man fiska med nät får man nog vara lite händig...Annars kan det nog lätt bli en trasselsudd av nätet  :D ...Den där vattenskålen gör nog så det blir en typ fuktig kimrök i tunnan...Ser fin ut den där temaröken...

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #6 skrivet: 07 jul-16 kl 00:07 »
Den funkar riktigt bra.

Dörjarn

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #7 skrivet: 07 jul-16 kl 08:14 »
Ej uppfattning om just denna tunnan. Funktionen och formen är väl spridd däremot.
Vattenskålen är till för att dels ge lite fukt, men framförallt för att hjälpa till att stabilisera temperaturen så att den ligger på så jämn nivå som möjligt.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #8 skrivet: 10 jul-16 kl 19:08 »
Tännlappen>> Händigheten brister väl mest när det handlar om trä, trassel brukar jag vara ganska ok med!

Men då verkar det väl vara en ganska vettig grunka då? Blir nog så att jag tar och köper den.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #9 skrivet: 07 aug-16 kl 14:58 »
Här hemma använder jag abu-lådan, i stugan lägger jag i enris och stänger locket på grillen.
Har även en gammal större rök i stugan som jag ska renovera, där brukar vi köra runt 70°C

En grill har väl de flesta
Kunskapen är en lätt börda

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #10 skrivet: 18 aug-16 kl 00:24 »
Hur vet man när köttet är klart? Jag har oxå en grill. Vore praktiskt att kunna använda den som rök.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #11 skrivet: 18 aug-16 kl 03:06 »
Provsmaka ibland som en riktig kock  :D ...Eller dela på stycket och kolla... Så gör jag när jag röker fisk i typ låda...

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #12 skrivet: 16 sep-16 kl 13:04 »
Hur vet man när köttet är klart? Jag har oxå en grill. Vore praktiskt att kunna använda den som rök.

Röka kött har jag aldrig provat, men själv hade jag nog kört med stektermometer.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #13 skrivet: 18 okt-16 kl 08:35 »
Den där är det inga  fel på,den fungerar finfint till husbehov. Dock är den lite tunn iplåten och därmed svårare att hålla värmen i, eller rättare sagt en konstant värme, detta leder till mer passande av processen å andra sidan är detta passande just en del av det hela. Vad det gäller hur du vet att det du röker är klart så kan jag bara säga att använd stektermometer, denna kommer även att vara din klocka. Det är jättesvårt att säga hur lång tid något kommer att ta då det är mycket yttre faktorer som spelar in, så kort och gott, sätt i en termometer i det du ska röka och sedan kör du tills du uppnår din önskade måltemp, låt det ta den tid det tar. I denna modell av rökar är det svårt att komma under 100-110 grader så försök att ha detta som mål för enkelhetens skull. 110-120 grader bör du kunna hålla hyfsat konstant utan några större problem. Jag tycker du ska köpa den och testa annars har Jula en mycket bra modell för under tusenlappen just nu, ligger annars på ca 1500:-.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #14 skrivet: 24 okt-16 kl 15:51 »
Den där är det inga  fel på,den fungerar finfint till husbehov. Dock är den lite tunn iplåten och därmed svårare att hålla värmen i, eller rättare sagt en konstant värme, detta leder till mer passande av processen å andra sidan är detta passande just en del av det hela. Vad det gäller hur du vet att det du röker är klart så kan jag bara säga att använd stektermometer, denna kommer även att vara din klocka. Det är jättesvårt att säga hur lång tid något kommer att ta då det är mycket yttre faktorer som spelar in, så kort och gott, sätt i en termometer i det du ska röka och sedan kör du tills du uppnår din önskade måltemp, låt det ta den tid det tar. I denna modell av rökar är det svårt att komma under 100-110 grader så försök att ha detta som mål för enkelhetens skull. 110-120 grader bör du kunna hålla hyfsat konstant utan några större problem. Jag tycker du ska köpa den och testa annars har Jula en mycket bra modell för under tusenlappen just nu, ligger annars på ca 1500:-.

Tack för utförligt svar. Tittade lite på det där skåpet från Jula men blev självkritisk och började fundera på om jag är tillräckligt bra fiskare för att köpa en så pass stor pjäs.
Dessutom förstod jag aldrig om även den eldas med grillkol?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #15 skrivet: 25 okt-16 kl 20:19 »
Jag har Julas variant på rökskåp. Samma funktion som Biltemas tror jag, fast fyrkantig.

Har byggt en liten 'rökgenerator' av två rostfria bunkar. Funkar hyggligt men måste laddas varje timme och svårt att hålla jämn temperatur.

Återkommer med bilder imorgon.

Såg att Jula hade en elektrisk rökgenerator, borde ju funka bra för kallrökning i ett lagom stort skåp.  Mycket rök och lite värme.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #16 skrivet: 29 okt-16 kl 12:47 »
Jag har Julas variant på rökskåp. Samma funktion som Biltemas tror jag, fast fyrkantig.

Har byggt en liten 'rökgenerator' av två rostfria bunkar. Funkar hyggligt men måste laddas varje timme och svårt att hålla jämn temperatur.

Återkommer med bilder imorgon.

Såg att Jula hade en elektrisk rökgenerator, borde ju funka bra för kallrökning i ett lagom stort skåp.  Mycket rök och lite värme.

OK, Så Julas eldas alltså också med grillkol?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #17 skrivet: 29 okt-16 kl 20:38 »
Den jag har är nog avsedd för briketter.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #18 skrivet: 30 okt-16 kl 00:24 »
Jag för min del skulle inte lagt nåra pengar på en sån där mojäng. Och dom där aburökarna e ju värdelös! oljefat får du ju tag i överallt! Antingen så eldar du under oljefatet med lite spån ,flis,enris i eller så gör du en lucka i den nedre delen och en bit upp kör du igenom fyra armerings järn # ,läggpå det utskurna locket från tunnan uppepå och lägg i ett lager sten som i en bastukamin och gör ett trälock.Sen borrar du två hål i tunnan eller locket så du kan ha en termometer för värmen i tunnan och en med kabel som du sticker i en av köttbitarna.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röktunna med grill från Biltema. Nån som testat?
« Svar #19 skrivet: 30 okt-16 kl 09:29 »
Den jag har är nog avsedd för briketter.

Bra! Då har jag två alternativ att välja på. Blev aldrig av att jag köpte nån den här sommarn eftersom vi bara la nät en gång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser