Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kong Olavs Makrill?  (läst 6975 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
Kong Olavs Makrill?
« skrivet: 29 jun-16 kl 14:22 »
Hej!
 Inkokt makrill i burk med norske kungen Olavs bild på utsidan var en i mitt tycke välsmakande produkt, som "tycks" ha försvunnit ur marknaden! Finns den fortfarande kvar?
 
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-16 kl 19:09 »
Här i Norge har jag i alla fall aldrig sett den, men däremot finns unionskungen Oscars makrill här


Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #3 skrivet: 29 jun-16 kl 20:22 »
Hej!
"Kurt!"
Nej, jag har inte tagit fel! Men tack i alla fall!

"Ett svart får!"
Har Du någon bild på den produkten? Makrillen kanske har bytt konung!

Hälsningar!
G S




Hälsning! G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-16 kl 20:30 »
Ja, här är en bild

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-16 kl 21:21 »
Hej!
Tack,"Ett svart får", för bilden. Nej, det var inte rätt!
Vi tar nya tag!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kung Olavs Makrill?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-16 kl 10:04 »
Hej!
Har denna morgon tillskrivit "ICA:s Kundtjänst! för närmare information!
( trösta er med annan makrill så länge!) Har som synes ändrat frågans stavning till "Kung Olavs makrill", vill nu minnas att det stavades så, även om det stavas med "o" i Norge!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-16 kl 11:25 »
Även om den tidigare hade funnits, så skulle det idag finnas bilder av den på nätet. Alltså har den inte funnits!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #8 skrivet: 01 jul-16 kl 11:37 »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #9 skrivet: 01 jul-16 kl 11:44 »
Är det den här runda burken du letar efter? http://www.kingoscar.com/products-by-market/norway/norway-mackerel/minced-mackerel-in-tomato-sauce.html
Tips: läs tråden och kolla på tidigare postade bilder  ;)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #10 skrivet: 01 jul-16 kl 12:06 »
Den burken du hade var hela fileer medans min burk har färserad makrill. Inte riktigt samma då tänkte jag.
Men det finns även en burkmodell till med blårutigt? nästan mönster med kung oscar i en miniatyrruta längst upp. De burkarna har ett pressat papplock som öppnas genom att dra i fliken.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kung Olavs Makrill?
« Svar #11 skrivet: 01 jul-16 kl 12:21 »
....och detta är svaret jag nyss fick av "ICA:s Kundtjänst!"

"Tack för ditt mejl.
Vi kan tyvärr inte hitta någon information om produkten du söker.
Prova att ta kontakt med en butik som du vet har haft den i sitt sortiment, och hör med dom om de vet någonting om produkten !"

Det får bli så!
Den makrill jag söker var skuren i bitar, och INTE i tomatsås : skulle gissa  i en lag med vatten, ättikssprit, lagerblad och pepparkorn! Trooooor jag!
 Utgrävningarna fortsätter.

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #12 skrivet: 01 jul-16 kl 12:23 »
Det vore ju också bra konstigt om Kung Olav skulle ge tillåtelse till en produkt med sitt namn, när det redan finns samma/liknande produkter med Kung Oscars namn! Han skulle ju i så fall direkt "konkurrera" med en tidigare kung!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #13 skrivet: 12 jul-16 kl 10:08 »
Hej!
Följde "ICA:s Informations" råd ; frågade en nu 71 -årig handelsman, "ICA-arrendator" under större delen av sitt! Visst, han kom ihåg "Kung Olavs Makrill" men kunde bekräfta mina farhågor, att den inte fanns längre! Tillskrev Norske tillverkaren av "King Oscar´s Makrellfilet" , men har icke fått något svar!

Hälsningar!
 G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #14 skrivet: 12 jul-16 kl 11:55 »
Att lita på någons minne efter en ledande fråga är nog inte en speciell stabil grund för fakta!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #15 skrivet: 12 jul-16 kl 12:16 »
Hej!
"kurt", det kan nog vara så! Därför fortsätter jag med att forska, och får jag reda på något visar jag det! Jag är förvånad över att inte finna bilder på produkten!

Hälsning!
G S

Nu blir det ett tillägg! Jag veeet att jag ställt denna fråga tidigare, men för länge sedan,Dååå under annan signatur!
Minns inte om jag fick svar. Nyss fann jag min fråga under ett annat forum :"BRA FRÅGA."
Det verkar vara ett "dött" forum och jag tycker mig märka att det härrör ut det likaledes bortgångna " SprayIQ, "eller liknande namn)
Dääär fick jag ett svar, som visade att nåååågon hade funnit produkten ; det verkar ha varit år 2008 , och inte vet jag vaaar vederbörande fann den! Men det beviset på produktens existens duger väl inte för Dig, "kurt", men jag är lika glad för det! Det för mig tråkiga i sammanganget är att den inte finns numera!
Svaret jag dååå fick var :
"Jag såg den förra veckan när jag skulle köpa matjesfileer här i vår lilla ICA-butik. Det är nog dålig efterfrågan som gör att den inte finns i sortimentet på så många ställen.Men den som frågar får svar,kolla med affären om de kan ta hem den till dig,om du är sugen.Tillägg från 06/10/2008 11:10am:    Har du provat att grava makrill? Mums fili babba(;-)Tillägg från 06/10/2008 11:12am:    Goda grejer med makrill.
http://www.fiskbasen.se/makrill 1.html
besvarad av  Anonym "

Hälsning!
G S 
« Senast ändrad: 12 jul-16 kl 13:17 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Kong Olavs Makrill?
« Svar #16 skrivet: 16 apr-23 kl 08:11 »
Glad att kunna skriva att nååågon annan också minns "Kong Olavs Makrill !
I dag skrev Jan Kellgren följande å ett annat ställe:

"Ursäkta stavningen innan. Kong Olavs Inkokt Makrill på burk skrev du om 2016. Jag var ute och letade efter produkten och hittade ditt inlägg. Jo jag minns den mycket väl. En blå rund ganska platt eller låg burk med norske kungens porträtt på locket. Har inte sett den på många år. Den var mycket god. Fick du klarhet i om den fanns?

Mvh Janne
--------------
Jag kommenterade ovanstående med orden:

Tack, Jan Kellgren!
. Det är verkligen trevligt att även Du minns den! Det fanns visst någon som insinuerade att den inte alls existerade. Men visst gjorde den det. Mycket välsmakande såväl varm som kall! Men jag är dessvärre säker på att den INTE finns numera.

Hälsningar!
G S
 

       

   
 


"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare
xaelanar, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser