Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Europeiska tuppgrytor..  (läst 2664 gånger)

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
Europeiska tuppgrytor..
« skrivet: 28 maj-16 kl 09:33 »
Det måste finnas olika recept på kokad tupp runt om i europa, ftån den tiden tuppfäktning var ett allmänt nöjje i alla länder, innan fotbollen blev stor..
Någon gång mellan år 1800-1900 .

Om man då inte vill ha asiatiska, mexikanska, amerikanska, filipinska, malaysiska och thailändska recept..
Ibland kan nog ett neutralt europeiskt recept vara gott, men var finns alla dessa recept?

Det jag hittat är ett lergryterecept, där man först blöter upp grytan, och sedan fyller till hälften med olika grönsaker, ovan på dessa lägger man tuppen, på med locket och in i ugnen.

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Europeiska tuppgrytor..
« Svar #1 skrivet: 28 maj-16 kl 17:12 »
Skulle tippa på att det inte är någon större skillnad på gamla tuppar och gamla höns ur matsynpunkt. Eller ta Coq au vin (rouge) / Coq au riesling, det är ju europeiskt, även om det troligen är en tuppkyckling i grytan och inte någon gammal stridstupp.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Europeiska tuppgrytor..
« Svar #2 skrivet: 28 maj-16 kl 18:57 »
Ungtupp blir fel med tillagningstider och hantering.
En gammal stridstupp har hunnit dragit åt sig av alla naturens smaker, man skulle kunna säga att köttet i en stridstupp är mer moget.
Men kräver i gengäld en annan tillagningsmetod för att bli mört och få fram alla smakerna..

Tillagar man stridstupp på samma vis som ungtupp, blir det fel slutresultat.
Dom flesta recept grundar sig nog på köpekyckling..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Europeiska tuppgrytor..
« Svar #3 skrivet: 28 maj-16 kl 20:18 »
Mins även när jag var i stort sett en liten bäääbis..
Kyckling är kyckling oavsett storlek...
Man stekte då åt mig kycklingklubbor som jag med förtjusning åt, och en vacker dag låg en enorm kycklingklubba på stekpannan, då jag frågade vad det varför något, sade man till mig att det kallades för broiler..
Den var nog tre gånger större än dom klubbor jag åt innan, och tyckte att den smaka bra..

Tupp är tupp stor som liten.
Har nu läst att 10 timmar i 80 grader aldrig sviker..
Så får nog testa det, i brist på riktiga tupprecept..
Måste ändå finnas någon kokbok från början av 1800 talet som har recept på riktig tupp, inte ungtupp eller kyckling..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Europeiska tuppgrytor..
« Svar #4 skrivet: 18 aug-16 kl 00:26 »
Testa att söka på kok höns recept istället.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Europeiska tuppgrytor..
« Svar #5 skrivet: 18 aug-16 kl 07:55 »
Tupp i vin receptet ovan var ju ett sett att ta reda på den gamle tuppen i hönsgården, den som annars skulle vara oätlig.
Finns nog en del recept där man marinerar tuppen i vin först för att få den mör nog. Sedan ska senorna dras på samma sätt som i gås eller kalkon.
Finns även recept där man rimsaltar tuppen och därefter röker den.

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Europeiska tuppgrytor..
« Svar #6 skrivet: 18 aug-16 kl 15:25 »
Kikade lite snabbt i Cajsa Warg. Finns ett par varianter som alla verkar gå ut på samma princip
1 förbered "som vanligt"
2 svag värme under lock
3 tills det är "färdigt"
Smaksättning är som i alla äldre recept rudimentär så där bättrar man lämpligtvis efter eget tycke.

Ett recept ångkokade (lite vatten, tyngd på grytlocket) för att sedan steka efter att det blivit mört
Ett lade fjärdedelar uppepå hackad kål (utan tillsatt vatten) och där var 1,5 timmar ett förslag
Annars verkar metoden vara att koka långsamt och pröva för att bedöma när det är klart.
Detta alltså för höns (till skillnad från unghöns resp. kyckling som har andra recept)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser