Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fisk i dammen min  (läst 3635 gånger)

husbehov

  • Gäst
fisk i dammen min
« skrivet: 27 maj-16 kl 14:53 »
jag har en damm som jag handgrävde för nått år sen ca 2.5 meter bred och runt 4.5-5 meter lång och 70 djup . tillrinningen sker från ett långt dike och via en trumma som mynnar ut under ytan. det rinner nästan jämt i den vid den dämda sidan (har byggt upp med sten sen som vattnet strilar ner över) . har inte varit uttorkad nån gång och jag slängde i en mört på prov förra sommaren (som dock inte verkar överlevt vintern) eller rymt . men man kunde se den ibland även när det närmade sig vinter så den verkade klara sig där i . nu tänkte jag att man skulle sätta i någon annan fisk som man kan titta på och funderar på vad man skulle kunna ha för lämpliga arter däri som kanske kan överleva? om det inte blir bottenfryst då men det var det inte i vintras iaf 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: fisk i dammen min
« Svar #1 skrivet: 27 maj-16 kl 15:47 »
Ruda klarar sig fint. Guldfisk och koikarp med.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: fisk i dammen min
« Svar #2 skrivet: 27 maj-16 kl 16:11 »
Ruda och guldfisk är i princip samma med olika färg, och det är den mest lämpliga fisken. Den klarar till och med bottenfrysning, den gräver ned sig i bottenslammet och går i dvala. Min far satte in koikarp och guldfisk i sin damm, som visserligen är större, och de har alla klarat sig bra. Guldfiskarna har förökat sig enormt och det finns hundratals av dom nu. Om man böjer sig från bryggan kan man handmata dom med bröd. Koikarparna är lite skyggare men de kommer ändå fram och suger i sig flytande brödbitar på ett väldigt speciellt sätt.

Gilbert

  • Gäst
SV: fisk i dammen min
« Svar #3 skrivet: 27 maj-16 kl 18:40 »
Hur stor volym på vatten måste finnas för att man skall kunna husera någon ätlig fisk, alltså inte bara en utan regelbundet plocka något.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: fisk i dammen min
« Svar #4 skrivet: 27 maj-16 kl 18:59 »
Och börjar du med rätt tillstånd (uppenbarligen är det inget slutet system eftersom fisk kan rymma, då kan också sjukdomar spridas i vattendraget), så slipper du sedan riva dammen

http://www.op.se/jamtland/stromsund/fiskdamm-maste-rivas

husbehov

  • Gäst
SV: fisk i dammen min
« Svar #5 skrivet: 30 maj-16 kl 07:34 »
ja jag vill ju inte att sjukdomar sprids förstås men jag kan lätt göra så de inte kan rymma (om det har någon betydelse just för smittspridning?) , dock så är det ju inte ett slutet system nej . guldfisk kan väll bli ganska stora i damm har jag läst med ? ätliga arter hade ju varit både kul och smart faktiskt men är nog för litet för något sånt (har dock kvar spaden)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: fisk i dammen min
« Svar #6 skrivet: 30 maj-16 kl 08:39 »
Nog kan du äta guldfisk "Modern goldfish (Carassius auratus auratus) are a domesticated version of a wild carp from east Asia. Their wild ancestor was silver-grey. Known as "chi", it was at one time the most common fish eaten in China.", saxat från BBC.

Det är väl inte så mycket sjukdomar som att den kan överleva i vår natur som gör att man inte skall ha den hur som helst.

husbehov

  • Gäst
SV: fisk i dammen min
« Svar #7 skrivet: 30 maj-16 kl 08:56 »
(fick en kul bild i mitt huvud med en guldfisk på tallricken  ;D ) men om det går så varför inte ? reproduera sig verker de ju kunna med . jag vart att läsa lite om just guldfisken . den kan nog vara intressant

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: fisk i dammen min
« Svar #8 skrivet: 30 maj-16 kl 09:53 »
ja jag vill ju inte att sjukdomar sprids förstås men jag kan lätt göra så de inte kan rymma (om det har någon betydelse just för smittspridning?) , dock så är det ju inte ett slutet system nej . guldfisk kan väll bli ganska stora i damm har jag läst med ? ätliga arter hade ju varit både kul och smart faktiskt men är nog för litet för något sånt (har dock kvar spaden)

Fiskägg kan spridas genom att de fastnar på fåglar, så det är inte lätt att göra ett slutet system, och parasiter som fiskar bär på kan naturligtvis spridas med vatten

husbehov

  • Gäst
SV: fisk i dammen min
« Svar #9 skrivet: 30 maj-16 kl 10:19 »
Fiskägg kan spridas genom att de fastnar på fåglar, så det är inte lätt att göra ett slutet system, och parasiter som fiskar bär på kan naturligtvis spridas med vatten
nej om det gäller ägg på fåglar så lär det ju knappt vara möjligt att göra ett slutet system utan att täcka för dammen ? (det lär väll ingen åtgärda?) hur ska man veta om det är parasiter på fisken då om man kollar fisken så man med ögat kan se att de ser friska ut ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: fisk i dammen min
« Svar #10 skrivet: 30 maj-16 kl 10:41 »
Det där med parasiter kommer säkert några att gå i taket över, men du lär knappast förvärra situationen om du köper odlad fisk i landet. Det finns guldfisk i många dammar i Sverige och det landar fåglar där, äter fisk, skiter och flyger vidare till nästa sjö eller damm.

Och med tanke på Sveriges flathet när det gäller allvarligare invasiva arter så är det skit samma om du släpper ut fisken i sjön rent utav >:(

husbehov

  • Gäst
SV: fisk i dammen min
« Svar #11 skrivet: 30 maj-16 kl 13:03 »
nej jag satsar nog på några guldfiskar tror jag , de verkar härdiga med . tack för svar  allesammans . blir fint att titta på från uteplatsen  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 5 användare
Mahok, xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser