Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket material i odlingslåda?  (läst 3054 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Vilket material i odlingslåda?
« skrivet: 10 maj-16 kl 09:56 »
Hej

Nu är det dags för sista steget i växthusbygget, nämligen de fasta odlingsbäddarna. Jag har redan murat en grund och byggt en låda i gammalt tryckimpregnerat virke som legat ute. Det köptes som "miljövänligt" tryckimpregnerat för ca 6 år sedan och har börjat att röta lite på ytan av att ligga ute. Så jag nojar mig inte för eventuella gifter. Däremot så skulle det kännas bra om jorden inte låg an direkt mot bräderna ur hållbarhetssynpunkt. Jag har också förstått att det kan vara bra att skilja markjorden från odlingsjorden om man skulle få in något som kräver att man byter jorden. Så jag behöver alltså klä hela odlingslådorna invändigt med något som är vattentätt och relativt enkelt att sammanfoga.

Från första början så tänkte jag mig dammduk, då detta är ett välanpassat och giftfritt alternativ. Men sen när man räknar på det så blir det kanske lite väl mycket pengar i sammanhanget. Finns det något annat alternativ som jag kan klä lådorna invändigt med? Jag föredrar svart material, men kan tänka andra mörka färger om pris/funktion ger andra fördelar.

MVH
Magnus

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket material i odlingslåda?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-16 kl 08:32 »
Du kan ha vanlig täckväv i botten som är dränerande. Du kommer att få vattna som attan i växthuset.

Jag bekymrar mig inte för jorden under och dess kontakt, helt onödigt. Men köper man jord av Kalle Kvickrot får man gallra ogräs hela sommaren. Bäddarna kommer att explodera med 2-bladigt ogräs, det är bara att dra upp när bladen är stora som ärtor. Jag går en vända varje dag innan jag vattnat, till slut blir det ogräsfritt.

Gör det enkelt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vilket material i odlingslåda?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-16 kl 09:46 »
I stressen av att vara efter i tidsplanering och i brist på svar så fick det bli billigaste dammduken. Bädden är ca 30 cm djup och nu helt tät. I botten ligger det rejält med grov träflis. Jag tänker att det blir mindre vattnande och mindre kväveförluster så.

Sen fyllde jag upp med en blandning av Kokosfiber hushållskompost, sand, gräsklipp och kogödsel. Ca 10 cm köpejord på toppen. Du kan ha rätt i att det kan gro i köpejorden. Känns inte som den bästa jord jag köpt. Men det får jag ta.

Ikväll åker plantorna ut. Tomaterna är redan 60-70 cm höga och står i en liter jord.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser