Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krydda kött vid saltning?  (läst 2165 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Krydda kött vid saltning?
« skrivet: 05 maj-16 kl 12:54 »
Vet inte om det är en dum fråga. Hittar ingen info om liknande tillvägagångssätt. Men jag har torkat lite kaninkött som legat i saltlake, med gott resultat (förutom att det blev lite väl salt, men det är ju enkelt att justera till nästa gång). Nu funderar jag på att prova torka kött igen, men tycker att det vore kul att kanske krydda det lite samtidigt. Så min fråga är, går det? Och i så fall, hur gör man det bäst? Går det att tillsätta kryddorna i saltlaken? Eller ska man krydda köttet efter saltning? Tänker exempelvis rosmarin och svartpeppar till en bit lamm...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Krydda kött vid saltning?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-16 kl 14:58 »
De gånger jag skivat kött och torkat så har jag blandat alla kryddor i saltlaken, peppar, chili, vitlök, mm
Funkat bra för mig, blir ju rena godiset med skivat torkat kött!
Får lust att åka å köpa en fransyska nu...torkat kött är godis.

/ Martin

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Krydda kött vid saltning?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-16 kl 12:18 »
De gånger jag skivat kött och torkat så har jag blandat alla kryddor i saltlaken, peppar, chili, vitlök, mm
Funkat bra för mig, blir ju rena godiset med skivat torkat kött!
Får lust att åka å köpa en fransyska nu...torkat kött är godis.

/ Martin

Tack! Då ska jag testa det! :)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Krydda kött vid saltning?
« Svar #3 skrivet: 15 maj-16 kl 13:35 »
Har ingen länk, men på forumet "utsidan" går det hitta massa info om att torka/krydda kött.

/ Martin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser