Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om killingar  (läst 2698 gånger)

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
En fråga om killingar
« skrivet: 20 feb-16 kl 21:16 »
Hej, jag har 4 getter varav 2 har fått killingar, troligen får även de andra 2 också, nu är det så att jag inte har mer än ett extra utrymme att stänga in ena geten med killing, Och jag testade ha båda getterna med killingar i utrymmet men den ena geten gav sig på den andras killing med full styrka så va tvungen att istället låta den geten gå med de andra getterna plus 2 bockar, var lite orolig när det gällde bockarna men bockarna bryr sig inte ett dugg om killingarna, hur snälla som helst, dess värre märkte jag i dag att en av dessa getter blev väldigt arg på killingen å gick på med full kraft mot den. Det jag undrar över är om det är normalt beteende från andra getter att vilja döda andras killingar?. Ska ta i tu i morgon och göra någon extra temporär avstängning har jag tänkt mig.
Utrymmet är i alla fall tillräckligt stort, så tror inte det handlar om det.
Är tacksam för råd.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: En fråga om killingar
« Svar #1 skrivet: 20 feb-16 kl 21:56 »
Ja, de kan stånga ihjäl varandras killingar. Inte för att jag varit med om att nån dött men läst om problemet flera gånger. Om de stångar in en killing i väggen kan de dö av slaget mot huvudet.
Även om de inte dör kanske nåt revben går sönder och det är ju inte roligt heller.

Jag har sett getter som stångat andras små killingar så tror problemet är mycket vanligt men det blir bättre med tiden när de vant sig vid den nya flockmedlemmen. De vill väl bara göra upp rangordningen och sätta killingen på plats.

Om bockarna inte är kastrerade är det dumt att släppa ihop dem igen med getter som killat då getterna kan bli dräktiga igen.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: En fråga om killingar
« Svar #2 skrivet: 21 feb-16 kl 14:54 »
Okej då förstår jag att det inte är helt ovanligt, har ju ett  extra utrymme där jag låter ena geten med killing vara, och testat ha båda mammorna med killingar där, men den geten va lika våldsam mot den andras killing. Ska se om jag kan dela av något extra utrymme. Bockarna har jag tänkt mig flytta på till ett annat gethus, så de är bara där en stund till.
Har även funderat på binda fast den arga geten, men tycker det känns lite elakt från min sida? getter vill ju gå fria.
Tackar för svar.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: En fråga om killingar
« Svar #3 skrivet: 21 feb-16 kl 20:51 »
Vissa getter kan vara riktiga satmaror som inte tolererar andras killingar. När du delar av så gör det så djuren ändå kan se, höra och lukta varandra. Lycka till!

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: En fråga om killingar
« Svar #4 skrivet: 22 feb-16 kl 17:28 »
Tack för svaren, jag tror jag löst problemet nu med att låta bockarna plus den arga geten vara tillsammans, den arga geten ska troligen få killingar den också och hon går bra ihop med bockarna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: En fråga om killingar
« Svar #5 skrivet: 11 mar-16 kl 21:00 »
Problemet är inte helt ovanligt, och dessvärre är det oftast bara en sak som hjälper på lång sikt:  Stoppa de argaste satmarorna i frysen före de snälla!

  Så många killingar som du verkar få, så måste du ju ändå göra ett urval i höst, åt vilka du kan skaffa vinterhö.

  Förutom att de förstås i framtiden alltid bör få en egen box att killa i, och knyta an var och en till sina egna killingar.  Samt gott om plats för alla individer att gå undan ifrån starkare djur.  Det är väl inte konkurrens om maten?

  Mina bockar tyckte oftast att killingar var "kvinnfolksgöra", dock brukade de, när killingarna blev lite äldre, undervisa i konsten att stångas.  Glöm inte att försöka filma när den vuxne bocken reser sig i hela sin höjd, hoppar jämfota fram emot killingen, faller framåt - och så !! på något sätt som jag ännu inte förstått - bromsar upp sin stora kropp så att sammanstötningen blir till ett litet Pling!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 6 användare (1 dolda)
alternaiv, xaelanar, Jon.b, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser