Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkvarn  (läst 9358 gånger)

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
Köttkvarn
« skrivet: 10 dec-15 kl 21:07 »
Får hem ett grovstyckat lam imorgon. Någon som använder en manuell köttkvarn? Eller är det värt att lägga pengar på en elektrisk? Har en mindre/äldre bosch hushållsassistent men utan köttkvarn. Någon som köpt köttkvarnen till en sådan och kan recensera?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Köttkvarn
« Svar #1 skrivet: 10 dec-15 kl 22:11 »
Får hem ett grovstyckat lam imorgon. Någon som använder en manuell köttkvarn? Eller är det värt att lägga pengar på en elektrisk? Har en mindre/äldre bosch hushållsassistent men utan köttkvarn. Någon som köpt köttkvarnen till en sådan och kan recensera?
Jag har testat det mesta i köttkvarnsväg..
Manuell köttkvarn : Aldrig någonsin igen. Testade några minuter och insåg att det var ett enormt slöseri med min tid. :)

En 400-kr köttkvarn från Jula : fungerande hjälpligt, iaf om det bara är ett lamm som ska färsas. Högljudd som fasen, inte så effektiv, men fungerade.

En köttkvarn till en hushållsassistent modell större : fungerar mkt bra. Tystare, snabbare än Jula-kvarnen. Inte dubbelt så snabb men iaf märkbart snabbt.

Proffskvarn a 10 000 kronor : Testa aldrig en sådan. Nästa gång man står vid sin lilla jäkla kvarn så kommer man gråta oavbrutet. Går inte att jämföra. Med de två andra kvarnarna har jag ibland suttit 4-5 timmar och gjort färs om det varit större och flera djur. Samma jobb gjorde man på 20 minuter i denna kvarn.
Lyckligtvis har jag fått låna en på obestämd tid utav grannen.. :) såååå skönt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #2 skrivet: 11 dec-15 kl 00:08 »
Mina manuella köttkvarnar mal bättre än de elektriska jag provat.  Jag tror att man måste ha en sån där proffsig sak för att resultatet ska kunna mäta sig med den gamla järngrunkan.  Men jag håller fullständigt med om att det är arbetssamt, särskilt att hålla på och ta loss kniven ideligen för att rensa den från senor och hinnor.  Och dem vill i alla fall inte jag ha i köttbullarna!

  Jag har löst problemet på det lata sättet:  Buljongkok!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Köttkvarn
« Svar #3 skrivet: 11 dec-15 kl 00:27 »
Jag har aldrig testat manuell köttkvarn, men kan tänka mig vilken tid det tar.

De båda kvarnarna jag använt är dels en gammal gedigen hushållsmaskinskvarn, dels en enkel proffskvarn med en kniv (då stannar det på dryga 4 000kr). Visst är det skillnad på effektivitet på de båda, både vad gäller ljud, hastighet och förmåga att skära ned senor och hinnor (fast där är dubbelknivsmodellerna bättre). Men jag är en sådan som putsar för mycket, även till malkött, så hade inte hushållsmaskinen tyckt att 50 år var nog i tjänst så hade jag nog fortsatt med den och missat glädjen med en bra maskin.


Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #4 skrivet: 11 dec-15 kl 19:29 »
Hittade inga manuells så det blev en philips för 800 på ica. Återkommer imorgon med vad jag tyckte.

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #5 skrivet: 13 dec-15 kl 12:37 »
Roligare kan man ha en lördagskväll, och priser på den lammfärsen går inte av för hackor. Färsen blev mer passerad mellan senorna än mald. Försökte skära s smått som möjligt men fick ändå rensa i ett. Förstår vittsen med en proffs och en manuell kanske hade varit smidigare eftersom jag fick rensa i ett.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Köttkvarn
« Svar #6 skrivet: 13 dec-15 kl 12:48 »
 Jag har bara en gammal bosch köksassistent och när jag styckar något djur mest en bit älg då. Så fryser jag det som ska bli köttfärs i stora påsar. sedan när jag har tid så låter jag köttet tina precis så mycket att det går att skära i mindre bitar som går ner i kvarnen och så mal jag det,  det kött jag inte behöver på en gång fryser jag igen jag tycker att det fungerar.
 Det halvfrusna köttet går väldigt bra att mala i köttkvarnen.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Köttkvarn
« Svar #7 skrivet: 13 dec-15 kl 16:08 »
Roligare kan man ha en lördagskväll, och priser på den lammfärsen går inte av för hackor. Färsen blev mer passerad mellan senorna än mald. Försökte skära s smått som möjligt men fick ändå rensa i ett. Förstår vittsen med en proffs och en manuell kanske hade varit smidigare eftersom jag fick rensa i ett.
5 minuter tog det att göra färs från två lamm nyss.. ;)

Som "statustrött" skrev, du kan testa att ha köttet halvfruset och se om det går bättre.

Sedan finns det ju en mellanprisklass, exempelvis på Hranngården där man får betala runt 4000.. Den har jag dock inte använt så jag vet inte hur effektiv den är
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #8 skrivet: 13 dec-15 kl 16:13 »
Nima har ju en för 3400.. Den hade jag förr, och det var ett jädra klipp i den.

Men för nåt enstaka lamm är det väl lite dyrt förstås  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köttkvarn
« Svar #9 skrivet: 13 dec-15 kl 16:16 »
Elektrolux assistent e fina grejor
håller en livstid  har en sen -44 me kvarn
vass kniv plan hålskiva kallt kött wroooom  >:D  o:)
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #10 skrivet: 13 dec-15 kl 16:21 »
Sen -44?  Är den alltså 71 år gammal?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köttkvarn
« Svar #11 skrivet: 13 dec-15 kl 16:24 »
Japp tror den börja tillverkas -43
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #12 skrivet: 13 dec-15 kl 22:53 »
Elektrolux assistent e fina grejor
håller en livstid  har en sen -44 me kvarn
vass kniv plan hålskiva kallt kött wroooom  >:D  o:)
Mvh Thomas

De är fantastiska! Jag ärvde mammas som hon köpte på 50-talet för samma summa som en kalv hon sålt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Köttkvarn
« Svar #13 skrivet: 16 dec-15 kl 21:59 »
Invigde min bosch "hushållsapparat" med tillhörande köttkvarn idag. Kanske 6 kilo styckspill gick igenom den på kanske 10-15 minuter. Räcker utmärkt för min del!   o:)

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #14 skrivet: 18 dec-15 kl 18:11 »
Tack för tipsen.  Skall definitivt testa frystricket. Men vilken god buljong det blev på benen!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Köttkvarn
« Svar #15 skrivet: 23 dec-15 kl 21:47 »
Tyckte vår bosch hushållsassisten gick jättebra med köttkvarn. Det mesta gick ned i hyfsat stora bitar. Är numera bortskämd med en proffskvarn. Håll utkik på blocket de kommer då och då för en vettig peng.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #16 skrivet: 23 dec-15 kl 23:50 »
Vi har en Braun G1500. Den har en effekt på 1500 W och ett lamm maler man rätt geschwint. Jag kan föreställa mig hur kul det måste vara att mala med en kvarn på 400 W.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köttkvarn
« Svar #17 skrivet: 24 dec-15 kl 00:37 »
Tack för tipsen.  Skall definitivt testa frystricket. Men vilken god buljong det blev på benen!
Ja, visst blir det!   :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Köttkvarn
« Svar #18 skrivet: 25 jan-16 kl 08:06 »
Jag har inte vevad manuell kvarn sedan jag var barn, då tyckte jag det var mycket smidigt. :)
Har mald mycket med en kenwoodassistent det gick bra med ett och annat lamm och lite vilt.
När jag nu fick hem en halv älg och behövde en kvarn köpta jag den billiga från Jula (400 kronor) med tanke på att lämna tillbaka om den gick sönder. Den höll och gjorde ett bra jobb tycker jag, och har betalt sig. För mig är det inte så viktigt om jag skall mala färs 30 r minuter eller 90 minuter, det är i alla fall en bra timpenning om det blir färs till ett halvår.
Jag läser att ni har problem med att kniven sätter igen med senor, det problem har jag bara haft om kniven inte har varit vass eller hela kvarnen inte har varit skruvat ihop ordentligt.
Mitt råd är därför slipa lite då och då och ta i ordentligt när ni skruvar ihop kvarnen ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Gilbert

  • Gäst
SV: Köttkvarn
« Svar #19 skrivet: 28 apr-16 kl 09:57 »
Jag har testat en del kvarnar, gjorde t o m ett onödigt köp genom att köpa en 1800W Tefal bäst-i-test kvarn på Netonnet en kväll när kvarnen på hushållsassistenten inte räckte till.

Till slut köpte jag en riktig kvarn på Nima till allt vilt. Jag har malt vildsvin, älg, kron och dovhjort utan problem. Man behöver inte putsa eller skära lika mycket heller i en större kvarn.

Nima ingår i Swedol och det kan ibland finnas hemma i någon butik.

Jag har kanske malt runt 100 kg i den och är supernöjd.

Det finns flera bilder i min gamla jakttråd.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=178234.60


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser