Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mv3-status  (läst 3471 gånger)

Joan

  • Inlägg: 1
Mv3-status
« skrivet: 16 nov-15 kl 19:17 »
Hur gör man för att behålla sin mv3-status? Köpt en mindre flock som har statusen med sig. Hur fungerar det? Hittar dålig info om provtagningar :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mv3-status
« Svar #1 skrivet: 16 nov-15 kl 20:28 »
Du måste gå  med i mv-programmet för att behålla statusen.
Du får provtagningsmaterialet hemskickat och du kontaktar själv veterinär som tar proverna och du får betala för veterinärkostnaden, sedan får du ett intyg hemskickat från "gård och djurhälsan" om vilken status du har.

Läs mer här:
http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/kontrollprogram/maedi-visna-hos-far/maedi-visna-kontrollprogram-mv/

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Mv3-status
« Svar #2 skrivet: 20 nov-15 kl 11:03 »
Jag har en fråga angående detta med MV.

Jag köpte tre tackor för ett år sedan med MV3-status. Fick med intyg vid köpet men ingen information om att jag måste gå med i något program.
Nu har jag köpt ytterligare två tackor samt en bagge och den säljaren sa att jag måste vara med i programmet för att behålla statusen.

Hur gör jag nu?
Räknas mina tackor inte som smittfria eftersom jag har ägt dem i ett år utan att vara med i programmet? Eller kan jag bara gå med nu och få tillbaka statusen?
Krävs provtagningar?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mv3-status
« Svar #3 skrivet: 20 nov-15 kl 15:30 »
Hur gör jag nu?
Räknas mina tackor inte som smittfria eftersom jag har ägt dem i ett år utan att vara med i programmet? Eller kan jag bara gå med nu och få tillbaka statusen?
Krävs provtagningar?

Ja, du måste gå med i programmet för att få din Mv3-status. Att det var ett år sedan du köpte dina Mv-3 tackor gör inget, det viktigaste är att alla dina djur är köpta av en besättning som är med i programmet och har MV3-status. Själv väntade jag i 2-3år mellan inköp och tills jag gick med.
För att få ett papper på att du är med i programmet och har MV3 status krävs en provtagning av veterinären (blodprov) och kostnaden för att ta ut veterinären till besättning får du betala själv och det kostar ca 1000-2000kr plus moms. Veterinären skickar in blodproven och om det är grönt, dvs ingen smitta hittas så får du ditt intyg på att du har mv3 status, och först då kan du sälja djur som har mv3-status. Sen måste man göra ytterligare en dyr provtagning efter 2 år eller liknande för att få behålla sin status men det har jag inte riktigt koll på.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mv3-status
« Svar #4 skrivet: 21 nov-15 kl 01:55 »
Man behöver inte göra en ny dyr provtagning efter två år utan man får hem ett papper där man ska fylla i vilka djur man eventuellt köpt in och skicka in det. Sen kostade det ca 500:- för ett förlängt intyg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser