Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hosta  (läst 2167 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Hosta
« skrivet: 20 okt-15 kl 13:14 »
Upptäckte att en av tackorna hostade idag, För att försöka komma på vad som är felet, vad bör man undersöka utöver att ta febern? Hon har tidigare hostat sporadiskt på bete framför allt när hon sprungit. Idag verkar det dock vara en jobbigare hosta än tidigare.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Hosta
« Svar #1 skrivet: 20 okt-15 kl 15:51 »
Kan vara lilla lungmasken, vanligast på hösten. Googla på lungmask på den här sidan. Jag hade några lamm förra året, som det konstaterades
vid slakten hade lungmask. Prata med en veterinär om avmaskning.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Hosta
« Svar #2 skrivet: 20 okt-15 kl 18:02 »
Vi avmaskade med ett ivermektin preparat innan betessläpp i våras, som jag tror tar lungmask. Kan de utvecklas under en sommar, det är bara den här tackan som visat symptom? Hon har iallfall inte feber, så det borde inte vara något akut.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Hosta
« Svar #3 skrivet: 21 okt-15 kl 11:57 »
Har du kvar avmaskningsmedel, så ge en dos nu också, försvinner hostan så vet du vad som felades. Lungmasken  är vanligast på hösten.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Hosta
« Svar #4 skrivet: 25 okt-15 kl 08:26 »
Tack för svar, jag har avmaskningsmedel kvar, de får det idag. Det är väl lika bra att behandla alla gissar jag.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Hosta
« Svar #5 skrivet: 25 okt-15 kl 17:05 »
Är det Gotlandsfår du har? De kan drabbas av sk. pälsfårhosta, vid ansträngning. Men avmaska du alla fåren, det går inte att ta träckprov, för att konstatera lungmask.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hosta
« Svar #6 skrivet: 28 okt-15 kl 20:08 »
Jag hade hosta i min besättning en vinter. Pratade med Fårhälsovården som tyckte att jag skulle låta dom "hosta färdigt" (Har Gotlandsfår) och de tycket att behandla hela besättningen var att ta i (25-30 tackor) De fick hosta klart och nu är det över...
Vore bra att avmaska alla. Sen vänta och se. Ta tempen på de som hostar. Om inget anmärkningsvärt, vänta ut det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Hosta
« Svar #7 skrivet: 30 okt-15 kl 17:06 »
Jag tycker hostan har minskat, så antingen har maskmedlet börjat ge effekt eller så var det något annat övergående. Ja Vi har Gotlandsfår så det vi hörde i somras kanske var gotlandsfårshosta, då vi bara hörde det när de sprang mot ingången för att komma oss till mötes.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser