Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?  (läst 5264 gånger)

Katten_J

  • Inlägg: 16
    • Värmland
Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« skrivet: 27 apr-15 kl 10:33 »
Hej,

Jag har sedan tidigare en kastrat och två dvärggetter tillsammans med en liten flock får (ett härligt välfungerande gäng!) .
Nu har jag blivit tillfrågad om jag kan ta över en 1 årig dvärggetsbock – otroligt trevlig och vacker!

Mina tjejer är 3 år gamla, aldrig killat, så jag är rädd för att de gamla för att betäckas nu. Jag vet ju att med får så ska de helst inte vara äldre än 2 år vid första lamningen. Stämmer det?

Annat alternativ är att kastrera honom. Men ägaren säger att risken är mycket större när de är vuxna och inte killing, dvs att han är för gammal att kastreras. Stämmer det?

Så, alternativen är: Betäcka tjejerna; kastrera bocken; eller att inte ta emot honom.  Vad säger ni?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-15 kl 11:59 »
Om du vill ha din nye bock infertil kan du låta veterinär sterilisera honom. Då förstör man sädesledarna, men tar inte bort pungkulorna. Det är ett mindre ingrepp än fullständig kastrering.
En kan nog betäcka 3-åriga kvig-getter om en vill, men det finns tillräckligt med dvärggetter ändå. Vill du gärna ha killingar kan ju köpa ett par avvanda framåt sommaren.
Lycka till  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #2 skrivet: 27 apr-15 kl 21:36 »
Du skriver att du har ett härligt och väl fungerande gäng. Jag skulle vara rädd om det gänget och tveksam till att sätta in ett nytt, vuxet djur i gänget.
Varför betäcka getterna? Det finns redan mängder av killingar svåra att sälja. Om du har en bock i flocken kommer getterna att killa två ggr/år vilket sliter på dem. Om du absolut vill ha bocken skulle jag säga kastrera honom.

En 1-års bock är inte för gammal att kastreras. Det är en fördel att han är vuxen och har ett färdigutvecklat urinrör, som tillsammans med rätt utfodring minskar risken för urinsten. Om du bara steriliserar bocken finns testiklarna kvar och han kommer fortfarande att producera könshormon och bete sig som en "riktig" bock.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-15 kl 07:56 »
Glöm inte smittrisken!  Om du tar emot honom, så ha honom i karanatän några månader, och låt helst en veterinär bedöma hans hälsotillstånd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-15 kl 10:18 »
Glöm inte smittrisken!  Om du tar emot honom, så ha honom i karanatän några månader, och låt helst en veterinär bedöma hans hälsotillstånd.


Några månader?? Några veckor menar du väl? Och vem kallar in veterinär när man köper livdjur? Hur dyrt blir inte det? "Tänk på att alltid sätta nya djur i karantän! Det är viktigt för att du ska kunna upptäcka problem och för att eventuella smittor ska hinna avklinga. Karantänsvistelsen ska vara i minst tre men helst sex veckor."


När det gäller frågan så skulle inte jag ta emot en bock ifall jag inte ville ha killingar. Bockar kostar bara pengar (grovfoder under vintern) och producerar ingenting. Man får heller inga Eu-stöd för dem. Här får man kompensationsbidrag för get över 1 år, samt nationellt stöd (ca 400kr/get och år)  för get av honkön över ett år. För bockar får man ingenting. Det är ju inte gratis att kastrera heller.
Det är mycket svårt att sälja killingar till liv dessutom, speciellt bockkillingar.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_12.pdf

Katten_J

  • Inlägg: 16
    • Värmland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-15 kl 10:25 »
Tack snälla ni för snabba svar med bra råd.

Jag ska fundera ett par varv till innan jag bestämmer mig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-15 kl 19:13 »
Jag har hört tre månader, men det kan säkert variera beroende på vilka sjukdomar man vill hinna upptäcka.  Om ts nu är uppmärksam även på detta så är jag nöjd.

  En veterinär kan upptäcka sjukdomar som inte syns för en ovan betraktare.  Javisst är veterinär dyrt, men ännu dyrare att - hu - få in någon smitta i flocken.

  Min erfarenhet är att en bock bland getterna gör dessa mer harmoniska, men det beror förstås även på de aktuella individerna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-15 kl 22:23 »
Jag har hört tre månader, men det kan säkert variera beroende på vilka sjukdomar man vill hinna upptäcka.  Om ts nu är uppmärksam även på detta så är jag nöjd.

  En veterinär kan upptäcka sjukdomar som inte syns för en ovan betraktare.  Javisst är veterinär dyrt, men ännu dyrare att - hu - få in någon smitta i flocken.

  Min erfarenhet är att en bock bland getterna gör dessa mer harmoniska, men det beror förstås även på de aktuella individerna.

 Om du håller ett djur, exempelvis en bagge (får, ja jag vet) isolerat i 3 månader kommer länsstyrelsen ha synpunkter på det eftersom man inte får hålla får ensamma förutom under korta perioder, som karantän, och då rekommenderas att de står med utslagstackor så de får sällskap. I fallet som TS har, så finns det inga utslagsdjur så du tycker alltså hon ska ha en ensam bock i en box hela sommaren? Det måste bli synnerligen dyrt att utfodra baggen i box i 3 månader istället för att låta honom beta i sommar.

Vad är det för  smittsamma sjukdomar du tror en veterinär kan se med blotta ögat? Något som i sådana fall är mycket viktigare att ta reda på, som du inte nämnt, är parasitstatusen i besättningen och man bör be att få kolla på träckproven som tagits. Att köpa in djur som haft stora magmasken i besättningen skulle jag aldrig göra exempelvis. Huruvida TS är en "ovan betraktare" har vi ingen aning om.

Katten_J

  • Inlägg: 16
    • Värmland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #8 skrivet: 29 apr-15 kl 09:58 »
Intressant diskussion. Jag är inte världens vanaste betraktare när det gäller får & getter, men jag är har lång utbildning & erfarenhet inom infektionsepidemiologi & smittskydd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #9 skrivet: 29 apr-15 kl 16:02 »
Jag vet inte hur van betraktare jag är, men jag vet att en veterinär kan och vet mera om djursjukdomar än jag.  Att ta träckprov och ev avmaska innan den nye släpps ut på marken är ett måste, bra du nämnde det.  Jag har egen erfarenhet av att få in smittor i min flock med en nykomling, därför är jag kanske lite extra "på" om det.  Det finns smittor som man bara inte kan bli av med, och som kan drabba ts nuvarande grupp, vilket vi ju inte vill.

  Välkommen till gettavlorna, Katten_J!  :D  Vad har du att tillägga för att underlätta för ts att fatta ett bra beslut?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Katten_J

  • Inlägg: 16
    • Värmland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #10 skrivet: 29 apr-15 kl 16:39 »
Det är jag som är TS

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #11 skrivet: 29 apr-15 kl 18:59 »
Åhå ...   :-[ :-[  Men min fråga kvarstår, du kanske vet något vettigt om smittskydd?  Och mitt välkomnande kvarstår också!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-15 kl 09:34 »
Katten_J, hur gick det med funderingarna på ytterligare en bock?

Katten_J

  • Inlägg: 16
    • Värmland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #13 skrivet: 18 jun-15 kl 10:01 »
Det blev en liten charmig kille på ett år. Han hade ett tufft dygn, mest rädd för lammen - men sen smälte han in utan problem.  Så nu är det bara att hoppas att det går bra för mina små damer i höst när de killar. EN stor fördel med att ha en kille med kulor är ju att brunsten gick nästan helt ljudlöst förbi - och sen inget mer... :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #14 skrivet: 18 jun-15 kl 14:48 »
EN stor fördel med att ha en kille med kulor är ju att brunsten gick nästan helt ljudlöst förbi - och sen inget mer... :)

 ;D Nä, inte förrän om 5 mån efter brunsten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäcka första gången / kastrera vid vilken ålder?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-15 kl 06:27 »
Ja, brunsten blev s a s åtgärdad.   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser