Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att laga god sill !?  (läst 3086 gånger)

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Går det att laga god sill !?
« skrivet: 18 apr-14 kl 21:05 »
Blir så nere när jag lagar äcklig mat. Frysta sillfiléer. Går det att göra något gott av dessa? De är så billiga och nyttiga så vill så gärna lära mig tycka om det.

Jag steker det i olja och häller på mjöl för krispighetens skull, och salt. Ändå är det inte gott. Dessutom får man sån äcklig.. sillsmak i munnen flera timmar efteråt..

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-14 kl 22:54 »
Blir så nere när jag lagar äcklig mat. Frysta sillfiléer. Går det att göra något gott av dessa? De är så billiga och nyttiga så vill så gärna lära mig tycka om det.

Jag steker det i olja och häller på mjöl för krispighetens skull, och salt. Ändå är det inte gott. Dessutom får man sån äcklig.. sillsmak i munnen flera timmar efteråt..

Strunta i sillen och ta makrillen som ligger bredvid istället (fast den är förstås mycket dyrare). Annars skulle du kunna leta reda på gamla recept på olika sillådor så det smakar lite mindre sill alternativt att grava den med massor av vitlök och prylar.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-14 kl 01:01 »
Prova att steka sill med potatismos och gräddsås med lite gräslök . Så ska du se att det smakar bättre . Men sen får du inte glömma att vattna ur sillen förstås för då blir det urk i alla lägen.  Lycka till och ge inte upp  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-14 kl 18:08 »
Gör en röra på smör och persilja, salta och citroneppra sillen bred persiljesmöret på insidan av en sill, lägg över en annan sill med insidan mot p.smöret. Dubbelpanera fisken, först i vetemjöl, sen i uppvipat ägg och sist vänder du dubbelfirrarna i skorpmjöl. Stek dem bruna i mycket smör ev blandat med olja.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-14 kl 19:24 »
Tack för tipsen! Får väl ösa på med smör, citron och vitlök. Med att "vattna ur" menar du skölja den ordentligt? Jag brukar bara lägga den direkt från förpackningen i stekpannan så att även den där saften följer med.. kanske en av faktorerna till missöde.

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #5 skrivet: 29 dec-15 kl 22:50 »
Sill ska enligt mig läggas in och ätas med kokt ägg och mandelpotatis. Enkelt och suveränt! :)

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #6 skrivet: 15 feb-16 kl 00:18 »
"Vattna ur" behöver man bara göra med saltsill. Inte frysta sillfiléer.

Klipp bort ryggfenan som ofta sitter kvar. Vätskan från förpackningen ska definitivt inte med till stekpannan.

Mitt tips för "strömmingsflundra" dvs dubla filéer med insidan mot varandra med god kryddning däremellan, är att krydda med dill och salt.

Eller så kan man dubbelpanera som tidigare beskrivits. Och stek i smör. När du stekt färdigt pressar du över citron över sillfiléerna.

Potatismos, ärtor och en kall sås på creme fraiche är gott till. Såsen brukar jag till exempel blanda i gräslök, dill eller wasabi i.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Går det att laga god sill !?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-16 kl 07:50 »
Jag själv är så fruktansvärt glad för sill att jag sällan har några problem med att få den god. Detta trots att jag är född och uppvuxen i Helsingborg, där det traditionellt setts som skräpfisk för de fattiga. Strömmingsflundror är en vanlig mat hemma, men då gärna dubbelpanerade på utsidan och blandade örter emellan. Om det blir något över så ner med det i ättikslag, så finns det för mackorna efter några dagar. Sen blir det sillåda ibland, som Jansons fast med sill. Men det är nog lite mer hardcore.

Om man inte är jätteförtjust i själv sillsmaken, men har förstått fiskens förträfflighet (nyttig, billig, ej-överfiskad osv.). Så skulle jag rekommendera senapspanerad strömming. Gärna med ett uns dijon senap i.

MEN: Sill är en fet fisk och håller inte så länge. Smaken försämras långt innan det är farligt att äta. Färsk sill smakar inte skarpt, om sill har en skarp sillsmak så är den nog inte färsk. Så innan du gör allt för att undvika "sillsmaken" så försök att få tag i färsk nyfångad sill och se om du fortfarande inte tycker om det.

MVH
Magnus





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser