Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kroppkakor - hjälp!  (läst 22431 gånger)

captainmikael

  • Inlägg: 11
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #20 skrivet: 26 dec-08 kl 20:56 »
Tänkte väl det,, mer kroppkakor till folket.
Måste erkänna att jag inte kört så mycket Ölänska kroppkakor , men det ska göras i veckan.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #21 skrivet: 10 mar-16 kl 18:54 »
Här hittade jag en intressant tråd! Idag har jag gjort kroppkakor för första gången. Det blev med kokt potatis. Allt fungerade finfint, men jag var lite konfunderad över receptet jag använde. Där stod att jag skulle ha 2 MSK kryddpeppar (till ett halvt kg potatis). Det smakade MYCKET kryddpeppar- för mycket för min smak. Hur mycket har ni i?

http://www.koket.se/smalandska-kroppkakor

//Dagg

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #22 skrivet: 10 mar-16 kl 21:39 »
Här hittade jag en intressant tråd! Idag har jag gjort kroppkakor för första gången. Det blev med kokt potatis. Allt fungerade finfint, men jag var lite konfunderad över receptet jag använde. Där stod att jag skulle ha 2 MSK kryddpeppar (till ett halvt kg potatis). Det smakade MYCKET kryddpeppar- för mycket för min smak. Hur mycket har ni i?

http://www.koket.se/smalandska-kroppkakor

//Dagg


Kryddpeppar är en krydda som lätt tar över. Dosera därför försiktigt! Testa med en knapp msk nästa gång.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #23 skrivet: 11 mar-16 kl 11:26 »
Tack, det ska jag göra!
//Dagg

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #24 skrivet: 11 mar-16 kl 18:56 »
Till ett halvt kilo skulle jag inte ta ner än en halv tesked. Men då är jag från Skåne. Frugan som är från Västgöta slätten skulle säkert gå på receptet plus lite till. I den delen överdoseras kryddpeppar och det grövsta, kanske receptet kom därifrån trots allt?

Måste testa kroppkakor en dag, blev ju sugen.

Mvh
Magnus

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #25 skrivet: 12 mar-16 kl 08:44 »
Skåning även jag...kan bero på det kanske?  ;D Stekte dem till lunch igår och då smakade det inte så starkt av kryddpeppar. Det lär i alla fall bli kroppkakor fler gånger!
//Dagg

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #26 skrivet: 12 mar-16 kl 19:20 »
Vita eller gråa, eller mittemellan, blir ännu lite godare med kallrökt fläsksida!  Värt att prova för er som ännu inte gjort det.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #27 skrivet: 12 mar-16 kl 21:07 »
Här hittade jag en intressant tråd! Idag har jag gjort kroppkakor för första gången. Det blev med kokt potatis. Allt fungerade finfint, men jag var lite konfunderad över receptet jag använde. Där stod att jag skulle ha 2 MSK kryddpeppar (till ett halvt kg potatis). Det smakade MYCKET kryddpeppar- för mycket för min smak. Hur mycket har ni i?

http://www.koket.se/smalandska-kroppkakor

//Dagg


Finmalna kryddor blir det ju mycket smak av. Jag stöter hel kryddpeppar när jag använder det. Två msk hel kryddpeppar blir inte riktigt lika mycket.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #28 skrivet: 13 mar-16 kl 19:14 »
Jag stötte hela korn...och mätte upp 2 msk av det malda...inte konstigt det blev "kraftig" smak!  8)
//Dagg

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #29 skrivet: 13 mar-16 kl 19:23 »
Jag stötte hela korn...och mätte upp 2 msk av det malda...inte konstigt det blev "kraftig" smak!  8)
//Dagg

 :o


javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #30 skrivet: 13 mar-16 kl 22:42 »
Jag stötte hela korn...och mätte upp 2 msk av det malda...inte konstigt det blev "kraftig" smak!  8)
//Dagg

Haha, nä kan tänka mig att det blev bra drag.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #31 skrivet: 14 mar-16 kl 20:40 »
Haha, nä kan tänka mig att det blev bra drag.  :D

Japp! Kan rekommenderas mot förstoppning... ;D
//Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser