Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kroppkakor - hjälp!  (läst 22430 gånger)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Kroppkakor - hjälp!
« skrivet: 11 mar-07 kl 18:45 »
För första gången i mitt liv har jag försökt mig på kroppkakor. De smakade gott, men flera av dem brast under kokningen. Det stod i kokboken (från 40-talet) att de skulle koka 10 minuter. Det verkade som om de kokade sönder för att de kokade för länge. Någon som vet hur man undviker att de kokar sönder?
Potatissmeten bestod av 1 kg potatis, ett enda ägg och 3 dl mjöl. ska man ta ett extra ägg och få det att bindas ihop bättre?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 11:00 »
När kroppkakor är färdigkokta, flyter de upp. Gjorde de det innan de gick sönder?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Myrkarlen

  • Inlägg: 2
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 12 mar-07 kl 17:43 »
Ja ett extra ägg är aldrig fel! Blir både godare och lättare smet att hantera. Om dom "kokade sönder" undrar jag om du verkligen kokade dom? Isåfall kan problemet ligga där. Sjud dom försiktigt (inget lock!) istället så är chansen större att dom håller! Om du har en del rå potatis så brukar smeten hålla ihop bättre också. Man får öva sig fram till känslan sitter i fingrarna.

Å vilket trevligt sätt att öva på sen, kroppkakor som är så gott så gott  :)

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 12 mar-07 kl 18:22 »
Instämmer med de föregående: Dom är klara när dom flyter!!
Och vattnet skall absolut inte koka!!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 12 mar-07 kl 20:17 »
När jag gör kroppkakor så är det på enbart råriven potatis som fått rinna av lite i ett durkslag. Inga ägg och högst nån matsked mjöl i smeten. De färdiga kroppkakorna blir då grå istf. vita som med kokt potatis+mjöl.

Vilka som är godast tänker jag inte starta nån debatt om ... det brukar sluta i rent krig ... dom "vita" mot dom "gråa" ...  :D Olika traditioner står mot varandra och ämnet är oerhört känsligt bland kännare av kroppkakor.

Vattnet ska sjuda och kroppkakorna flyter upp när som är klara, se bara till att dom inte klibbat fast på botten i grytan för då kan dom ju såklart inte flyta upp.


Myrkarlen

  • Inlägg: 2
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 13 mar-07 kl 11:35 »
Ett tips: Denne generöse man kan man skriva och fråga om man får hans 40-sidiga receptsamling med alla desse varianter på kroppkakor/palt/klabbe/kams osv. Hans mesostsås är värd att prova!

http://home.koping.net/tiwa425/Palt/


Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 13 mar-07 kl 14:47 »
Tack snälla alla som har svarat. De flöt upp nästan direkt och jag kokade dem rejält, så det blev nog ett litet. dubbelfel där. ;)
Angående rå eller kokt potatis i kroppkakorna så ringer det en liten klocka om att man kan ha bägge delar i i degen. En berikande syntes eller en mesig kommpromiss? Ingen har det ultimata svaret. Och familjen ska få kroppkakor fler gånger, den saken är klar.
 :)

Florina

  • Gäst
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 13 mar-07 kl 15:01 »
Oh ja som e ölänning från början....här vattnas det i mun ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 13 mar-07 kl 23:47 »
Kul receptsamling han hade. Här ska kokas!

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 26 mar-07 kl 14:00 »
Jag gjorde andra försöket med kroppkakor i går. Kokade dem inte så länge och inte så hårt. I själva verket var det 8-åringen som skötte kroppkakorna och det var nog hans förtjänst att de blev riktigt, riktigt fina.  ;D
Tack för tips!

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #10 skrivet: 02 dec-07 kl 18:52 »
jag lagade kroppkakor igår (för andra gången) och i all hast glömde jag bort mig o hade lite mjölk i smeten, detta hade som följd att jag fick baka i några otroliga mängder mjöl.

men väl i vattnet (som stormkokade) drog de ihop sig otroligt fint och blev fasta och stabbiga. jag höll aldrig koll på tiden utan gick efter en sång från härjedalen som säger "koka kloppen i lättsaltat vatt tills ho flytt opp o sen lite tee", fungerade väldigt bra o de kokade inte sönder.

de smakade aningens av mjöl, men jag glömde nog bara kryddningen i smeten.. så nu har jag lunchlådor till iaf 1½ vecka  :D  måste säga att kroppkakor är en underbar studentmat...

Pianja

  • Gäst
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #11 skrivet: 02 dec-07 kl 19:15 »
Åh, min favoritmat diskuteras! :D
Jag föredrar grå kroppkakor, med en tredjedel kokt och två tredjedelar rå potatis i. Så lite mjöl som möjligt. Massa rimmat fläsk, rå lök och kryddpeppar.

Sannah, även om du gjorde "fel" och tog i mjölk och fick ha mer mjöl tror jag att mjölsmaken hade försvunnit om de fått koka lite längre.  Normalt sett följer även jag ditt koktidsrecept. Kryddor i smeten har jag aldrig provat. Vilka skulle du ha? *nyfikon*

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 17:24 »
Det verkar som om Vitis gör en variant som heter Pitepalt eftersom rå potatis används istället för kokt!

Det är skillnaden mellan kroppkakor och pitepalt! Kroppkakor görs på kokt potatis och pitepalt på rå... sedan är det viss skillnad i kryddningen av fläsket!!

Men båda skall ätas med "smörbrunn" och lingon!!!!

Älskar djur... människor också!

amarantus

  • Gäst
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 17:56 »
Det verkar som om Vitis gör en variant som heter Pitepalt eftersom rå potatis används istället för kokt!

Det är skillnaden mellan kroppkakor och pitepalt! Kroppkakor görs på kokt potatis och pitepalt på rå... sedan är det viss skillnad i kryddningen av fläsket!!

Men båda skall ätas med "smörbrunn" och lingon!!!!




Måste rätta dig ang kroppkakor! Gråa är mest rårivna potatis och vita kokta.
Jag gör med mest rårivna......mums och liknar Pitepalt mkt i smaken!

Glöm inte grädde med :D

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #14 skrivet: 19 dec-07 kl 19:34 »
oooookeeeej då!!

Pitepaltälskare som jag är så VILL jag att den skall vara vit som snö!!!!

Grädde har jag aldrig haft till... men nästa gång så!!!!

Älskar djur... människor också!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #15 skrivet: 20 dec-07 kl 12:19 »
Öländska kroppkakor görs väl på rå potatis...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #16 skrivet: 21 dec-07 kl 16:53 »
Kom precis ihåg ett tips jag fick av en marknadsförsäljare för några år sedan!!

Att göra potatismos, pitepalt och kanske kroppkakor är svårt när det enda som finns att tillgå är ny potatis. Men om man får tag på sorten som heter Puritan så funkar det året om!!

Jag har testat och det stämmer!!
Älskar djur... människor också!

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:Kroppkakor - hjälp!
« Svar #17 skrivet: 23 dec-07 kl 18:23 »
För att reda ut begreppen kring kroppkakaor med rå och kokt potatis...

Öländska kroppkakor görs på större delen rå potatis.

Småländska kroppkakor görs på endast kokt potatis....

captainmikael

  • Inlägg: 11
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #18 skrivet: 26 dec-08 kl 20:40 »
Nu verkar det som att alla glömt hur goda dom blir att steka dagen efter som "rester" skivade i smör.. :o

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Kroppkakor - hjälp!
« Svar #19 skrivet: 26 dec-08 kl 20:48 »
Nu verkar det som att alla glömt hur goda dom blir att steka dagen efter som "rester" skivade i smör.. :o
Absolut inte!!!
Jag har två favoriträtter: Kroppkakor och stekta kroppkakor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser