Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringorm på hund?  (läst 18838 gånger)

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
Ringorm på hund?
« skrivet: 18 apr-13 kl 10:17 »
Jag tror min hund har fått ringorm... Han har en rund "sårskorpa", alldeles jämn i en cirkel uppe i nacken. Upptäckte den igårkväll, när jag pillade lite så lossnade lite päls.

Kan jag behandla med vanlig fotsvampsalva? Eller tea tree oil eller annat antifungus? Har precis lagt nästan 8500:- på veterinärräkningar för en infektion i trasig klo, vill helst slippa fara till veterinär med honom igen om jag kan lösa det själv hemma..

Tacksam för åsikter och tankar här!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

seleona

  • Inlägg: 19
    • -
SV: Ringorm på hund?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-13 kl 15:48 »
Åtminstone mina veterinärer verkar villiga att skriva ut medel mot ringorm utan att först titta på djuret ifråga. Imaverol är det man använder. Jag har fått det på både kor och hundar. På hundarna räckte en behandling för att det skulle ge sig.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Ringorm på hund?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 09:57 »
Åtminstone mina veterinärer verkar villiga att skriva ut medel mot ringorm utan att först titta på djuret ifråga. Imaverol är det man använder. Jag har fått det på både kor och hundar. På hundarna räckte en behandling för att det skulle ge sig.

Tack, då ska jag ringa veterinären och fråga. Har börjat behandla med Pevaryl som en ren chansning, och det har faktiskt blivit lite bättre tycker jag. Verkar inte ha spridit sig heller, ta i trä.  ::)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Ringorm på hund?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 10:30 »
http://www.fraga-veterinaren.se/ringorm/

För att bli av med sporerna måste hundens miljö saneras  :(
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Ringorm på hund?
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 10:47 »
http://www.fraga-veterinaren.se/ringorm/

För att bli av med sporerna måste hundens miljö saneras  :(


Ja, fast nu är jag skeptisk till att gå till överdrift och just därför frågade jag här på forumet istället, efter att ha googlat och sett bland annat den här sidan som du länkar till. De här sporerna kan vi säkerligen inte bli av med helt. Hundens "miljö" inbegriper boningshuset, ladan, bilen och trädgården så det blir svårt att sanera. Jag tänker mig att det rådet är riktat mot de som t ex får ringorm på en ko som står i ett bås nära andra kor.

Jag gissar att hunden fått utslag av ringorm eftersom han precis käkat penicillin i tio dagar och därmed har ett nedsatt immunförsvar. Alltså kan hans kropp i vanliga fall hantera sporerna på egen hand (och min med, och min sambos, och vårt barn, och den andra hunden och alla andra djuren på gården) och behöver bara en hjälpande skjuts på vägen nu.

Men tack för tipset!  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Marielle

  • Inlägg: 517
  • Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Ringorm på hund?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-13 kl 11:24 »
Vi tog hand om en hund en gång i tiden. Det hette att den hade eksem... Vi visste inte bättre, utan tog in den i vårt hem, bland massor av katter, kattungar och stor familj.
Tillslut hade vi alla, både djur och människor, detta " eksem". Jag började naturligtvis " forska" som en tok vad vi drabbats av. ( hunden var en gatuhund ifrån Spanien)
Vi fick inte komma till vårdcentralen, vi fick inte komma till veterinären..... Bara av vår beskrivning, fick vi reda på att det var ringorm. Vi blev ordinerade diverse behandlingar, som hjälpte någorlunda för stunden. Vi fick även veta, av " alla" att vi var tvungna att sanera överallt, bränna textilier, blev tom rådda att flytta.... Katterna och kattungarna i synnerhet blev så extremt angripna att vi tillslut fick avliva dem. Hunden fick tyvärr flytta till organisationen som " lurat " oss.
Nu, ungefär 15 ÅR senare, får vi människor fortfarande utbrott av ringorm emellanåt !
Vi har lärt oss hantera och stoppa det i tid, men det är vidrigt . Om än ofarligt för oss.
Jag kommer aldrig mer ( efterklok) ta " lätt" på ringormssymptom... Men det är ju upp till var och en. Alla drabbas ju inte så illa som oss.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Ringorm på hund?
« Svar #6 skrivet: 22 apr-13 kl 11:40 »
Vi tog hand om en hund en gång i tiden. Det hette att den hade eksem... Vi visste inte bättre, utan tog in den i vårt hem, bland massor av katter, kattungar och stor familj.
Tillslut hade vi alla, både djur och människor, detta " eksem". Jag började naturligtvis " forska" som en tok vad vi drabbats av. ( hunden var en gatuhund ifrån Spanien)
Vi fick inte komma till vårdcentralen, vi fick inte komma till veterinären..... Bara av vår beskrivning, fick vi reda på att det var ringorm. Vi blev ordinerade diverse behandlingar, som hjälpte någorlunda för stunden. Vi fick även veta, av " alla" att vi var tvungna att sanera överallt, bränna textilier, blev tom rådda att flytta.... Katterna och kattungarna i synnerhet blev så extremt angripna att vi tillslut fick avliva dem. Hunden fick tyvärr flytta till organisationen som " lurat " oss.
Nu, ungefär 15 ÅR senare, får vi människor fortfarande utbrott av ringorm emellanåt !
Vi har lärt oss hantera och stoppa det i tid, men det är vidrigt . Om än ofarligt för oss.
Jag kommer aldrig mer ( efterklok) ta " lätt" på ringormssymptom... Men det är ju upp till var och en. Alla drabbas ju inte så illa som oss.

Trist att det blev så för er, verkligen.

 Jag fortsätter med svampsalvan eftersom utslaget ser betydligt bättre ut och hoppas att det hjälper. Skräckhistorier är spännande, men jag var mest ute efter tips om hemmabehandling om nån har erfarenhet av det!  o:)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Ringorm på hund?
« Svar #7 skrivet: 22 apr-13 kl 11:50 »
Uppdatering (två minuter senare): jag blev nervös och ringde min veterinär.

Hon tror INTE att det är ringorm, utan ett litet sår som blivit bakterieinfekterat. Jag ska tvätta med klorhexidin och hålla ett öga på det.  ;D

SKulle kanske ringt henne från början...  8)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser