Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis med ugn MBS Olympia Plus  (läst 10324 gånger)

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« skrivet: 09 mar-13 kl 13:32 »
Funderar på om denna vedspis kan fungera som enda värmekälla i en stuga på 16 kvadrat - vad tror ni?
http://brakaminer.se/vedspis-kamin-med-platta-ugn/vedspis-kamin-med-kokplatta-spis-ugn.html

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 16:51 »
Inga problem så länge du kan leva med att det kyler ut snabbt när du slutar elda. Då är jag mer tveksam till plattorna på den då de inte verkar sitta i anslutning till eldhärden.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #2 skrivet: 09 mar-13 kl 17:04 »
Det känns också som lite väl mycket pengar att betala för en vedspis av helt okänt märke, förmodligen något Kina-tillverkat som en svensk importör har hittat på ett namn till.
Jag skulle inte köpa en sådan på en webbutik utan att ha fått studera ett exemplar själv först, helst bör man kolla om de har sålt en likadan till någon kund i närheten som man kan besöka som referensanläggning.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #3 skrivet: 10 mar-13 kl 08:09 »
Inga problem så länge du kan leva med att det kyler ut snabbt när du slutar elda. Då är jag mer tveksam till plattorna på den då de inte verkar sitta i anslutning till eldhärden.

Jag har mycket svårt att se att den skulle värma plattorna tillräckligt så att de går att använda den som spis för att laga mat på!

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #4 skrivet: 10 mar-13 kl 12:02 »
Det känns också som lite väl mycket pengar att betala för en vedspis av helt okänt märke, förmodligen något Kina-tillverkat som en svensk importör har hittat på ett namn till.
Jag skulle inte köpa en sådan på en webbutik utan att ha fått studera ett exemplar själv först, helst bör man kolla om de har sålt en likadan till någon kund i närheten som man kan besöka som referensanläggning.

Bra idé, ska absolut kolla upp referens innan ev. köp!

Jag har mycket svårt att se att den skulle värma plattorna tillräckligt så att de går att använda den som spis för att laga mat på!

Gör den inte det faller ju hela idén, så det vore trist...  :(
Jag blev så förtjust i att man kan se elden och ha en ugn och en spis, allt i ett, men det kanske är för mycket att hoppas på...

Vad hade ni valt annars, för uppvärmning + matlagning?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #5 skrivet: 10 mar-13 kl 12:13 »

Broberg

  • Gäst
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #6 skrivet: 10 mar-13 kl 12:18 »

Vad hade ni valt annars, för uppvärmning + matlagning?

En köksspis som är gjord för matlagning. En lite större, så den ger redigt med värme också.

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #7 skrivet: 10 mar-13 kl 13:46 »
En sån här har en granne åt mig.  http://www.tulikivi.com/se/produkter/Taljstensbakugnar_och_vedspisar .


Snygg  :) Men ser väldigt dyr ut... Vet du pris?

 
En köksspis som är gjord för matlagning. En lite större, så den ger redigt med värme också.


Tips på något särskilt märke/material? Det är till en övernattningsstuga, ej permanentboende, så det behöver inte vara det absolut bästa bara det funkar.

Broberg

  • Gäst
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #8 skrivet: 10 mar-13 kl 14:43 »

 
Tips på något särskilt märke/material? Det är till en övernattningsstuga, ej permanentboende, så det behöver inte vara det absolut bästa bara det funkar.


Jag tycker de vanliga järnspisarna är bäst, om de både ska värma och lagas mat på. Såna i täljsten som länkades till ovan har jag inte någon koll på. Har haft Husqvarna 3027 och använt storleken större, 3026, också. Bra till matlagning, men de är särmre på värmespridning än de rena gjutjärnsspisarna. Har hört och antar att det även är så (och kanske ännu mer) med moderna hitechvedspisar. Isolerade i front och sidor. Läste också någon test för länge sedan som sa så, plus att de moderna var sämre till matlagning, för att det var för stort avstånd mellan eldstadsbotten och häll. Har dock inte provat någon sådan själv. Tror de är dyra som fan också..
Nu har jag en Norrahammar 25. Kanonspis.

Finns väl rätt gott om begangnade, annars finns några nytillverkade modeller också.

http://www.vedspis.se/sv/spisar/Vedspisar/

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #9 skrivet: 10 mar-13 kl 14:55 »
Kanske en "vanlig" vedspis med benstativ är ett bättre köp...? T.ex. Smålandsspisen, "Fylls ugnen med en täljstenssats håller den värmen en hel natt" låter ju bra  :)
(http://www.spisochkamin.se/vedspisar/nya-vedspisar-7554097)

Jag tycker de vanliga järnspisarna är bäst, om de både ska värma och lagas mat på.


Tack för tips till en spis-newbie  :-[

Broberg

  • Gäst
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #10 skrivet: 10 mar-13 kl 15:13 »
Kanske en "vanlig" vedspis med benstativ är ett bättre köp...?

Var min tanke också när jag läste tråden. Och så slipper man mura med benstativ.

Ta uppvärmningsytorna de anger med en nypa salt.
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 15:17 av Lopt »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #11 skrivet: 10 mar-13 kl 19:24 »
http://www.spismiljo.se/produkter/item/dovre-40cb.html  eller så härhttp://spisgubben.se/product.php?id_product=113
 Som jag ser det så har dom tunna täljstens plattorna på nyare kaminer mest en estetisk funktion.Ska värmen hålla ett tag så behövs en stor volym som kan lagra en stor volym.Men ska man bara kolla till pris och ta det billigaste så får man vad man betalar för.Och i vissa fall bättre att inte köpa nått alls,det blir billigast . Tullikivi spisen kostar en slant,men den håller värmen bra mycket längre än ett par tegelstenar i en liten ugn.   

mossgrön

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #12 skrivet: 11 mar-13 kl 21:33 »
http://www.spismiljo.se/produkter/item/dovre-40cb.html  eller så härhttp://spisgubben.se/product.php?id_product=113
 Som jag ser det så har dom tunna täljstens plattorna på nyare kaminer mest en estetisk funktion.Ska värmen hålla ett tag så behövs en stor volym som kan lagra en stor volym.Men ska man bara kolla till pris och ta det billigaste så får man vad man betalar för.Och i vissa fall bättre att inte köpa nått alls,det blir billigast . Tullikivi spisen kostar en slant,men den håller värmen bra mycket längre än ett par tegelstenar i en liten ugn.


Håller absolut med, pris är inte allt, och hade det varit permanentboende hade jag kunnat tänka mig att slå till på nåt mer rejält. Nu är det som sagt en fritidsstuga på 16 kvadrat, så tror nog att även en liten spis kan funka. Dovre-spisen hade förvisso helt ok pris, men tyvärr ingen ugn (jag gillar att baka).

MarcusRhia

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #13 skrivet: 16 apr-13 kl 16:55 »
Många självutnämnda experter här ser jag! Mitt tips är att ringa till firman som marknadsför den och helt enkelt fråga (nej, jag jobbar inte på nämnd firma, däremot är jag i branschen)!

Kaminen kommer från Serbien och är en storsäljare nere i södra Europa. Den är CE-märkt och installerad på många platser i Sverige. Täljstensplattorna är mycket riktigt mer för utseende än för att lagra värme. Det är ju, som någon skrev, fallet med de allra flesta kaminer med täljsten som man ser på marknaden. Skall man lagra rejält med värme så måste man upp i många hundratals kg sten, men då tar det ju istället väldigt lång tid att värma upp i huset. Och eftersom stenen blir väldigt varm så har man långa avstånd till brännbart material. Kanske inte direkt vad man vill i en mindre stuga! Jag tror snarare att man prioriterar snabb uppvärmning och kortare avstånd till vägg.

Kaminen står på ben. Alla vitala delar är i gjutjärn, inkl hela toppen. Rökgaserna går direkt under toppen så det är en kokplatta.

Självklart bör man fundera över alternativ och kolla runt på marknaden. Den som köper en kamin bör dock vara vaksam på att det finns en hel del produkter på marknaden som inte är CE-märkta. Dessa produkter kommer inte få säljas efter 1 juli i år:

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/CE-markning-och-marknadskontroll/

Det var mina tankar det!

/M

StävieRo

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Hur blev det? SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #14 skrivet: 18 aug-15 kl 20:43 »
Jag funderar på att köpa MBS Olympia plus och undrar om du eller någon annan slog till? Hur blev den? Blir ugnen såpass bra att en använder den?

Anders.s83

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #15 skrivet: 07 maj-17 kl 11:24 »
Lite försent, men jag köpte en till mitt hus och är mycket nöjd. Använder den som sekundär värmekälla under vintern och som enda vår och höst. Fördelar: Den ser bra ut. Den värmer extremt bra, brukar ha 35+ i köket. Inga problem att laga mat på den. Går att plocka isär så det går bra att bära in den på 2 man.  Nackdelar: Ugnen blir inte så varm, men går att göra Pizza på baksten. Håller inte värmen en evighet, men stort vedutrymme så det är bara å lägga in stor ved när man går och lägger sig.  Hade en gammaldags gjutjärnsspis före och ångrar inte att jag bytte ut den!

Läste här innan jag köpte min och önskade att någon som haft en hade svarat och inte bara spekulerat =)
Köpte min på bygghemma och fick fri frakt.
« Senast ändrad: 07 maj-17 kl 15:42 av Anders.s83 »

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Vedspis med ugn MBS Olympia Plus
« Svar #16 skrivet: 22 aug-17 kl 10:31 »
kan inte utala mig om effiktiviteten i platta och ugn men vill du bättra på värmekapaciteten så kan du alltid mura runt spisen å på så vis bygga ett värmeelement ^^ hoppas att du åter kommer med närmare receptioner när om du nu köper å använder den den såg riktigt trevlig ut ^^
tänkare och älskare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser