Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna en 6-månaders hund från scratch...  (läst 5063 gånger)

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
Träna en 6-månaders hund från scratch...
« skrivet: 17 dec-12 kl 12:12 »
Jag vet inte om detta egentligen är rätt forum att fråga på, men vi vet ju alla att vi alternativare oftast brukar vara rätt kloka och brukar kunna hjälpa varandra med råd och tips :)

Det är så att en bekant nyss köpt en ny jakthund. Denna hund är 5-6 månader och har antagligen bott i hundgård hela livet då han inte tycks ha blivit koppeltränad eller tränad överhuvudtaget (ganska fet och förstår inga kommandon). Han kan inte gå i koppel, och promenera med honom ute på vägen är inte ens att tala om i detta läge. Därför blir han nu bara rastad på gården och får bo ute i hundgården. De har nu bett mig om hjälp att försöka "uppfostra" hunden då de menar att jag har mer vana av det och de så gärna vill kunna ha honom inomhus. Självklart antar jag utmaningen för man vill ju att hunden ska få ett bra liv och inga hundar är ju hopplösa. Och därför provade jag träna med hunden för första gången idag. Detta är vad jag upplever:

Han är väldigt glad och trevlig hund inne i hundgården. Men han kan inga som helst kommandon, inte ens sitt eget namn. Han är liksom all over the place (och det förstår man ju att han är uttråkad där inne). När han väl kommer ut ur hundgården ser man på honom att han är väldigt osäker och nervös och han verkar inte ha speciellt bra självförtroende. Han verkar nästan lite rädd för världen utanför hans trygghet. Då det inte går att promenera längs med vägen med honom än så stannade jag på gården och började med att försöka lära honom sitt namn och försöka få honom att komma till en när man kallar på honom. Detta gick sådär. Han verkar liksom inte förstå berömmet och han känns väldigt osäker på sig själv. Därför skulle jag nu vilja ha råd om hur jag ska göra nu. Det känns som att prio ett är att bygga upp hans självförtroende och sen försöka lära honom andra saker? Eller vad säger ni? Jag har bara "uppfostrat" små valpar tidigare och det är ju mycket lättare än en 6 månaders hund, men som sagt anser jag att inga hundar är helt hopplösa och jag känner verkligen att han har potential att bli en jätttefin hund!

Så hur ska jag nu gå tillväga när jag ska bygga upp hans självförtroende och få honom att sluta vara så osäker? Så att jag sen kan lära honom kommandon o.s.v. Mycket beröm och sånt förstår jag ju att han behöver, både godis (nyttigt i detta fallet) och kel, men jag skulle vilja ha mer konkreta tips på olika övningar man kan göra med hunden.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #1 skrivet: 17 dec-12 kl 12:27 »
Pröva att behandla hunden som en liten valp, förutom att du inte släpper den lös, som man ju kan göra med en liten en, de följer ju en mer eller mindre automatisk. Klickerträning kan fungera bra som ett komplement. Spåra (vanliga människospår, godisbelöningar) är inte så dumt om hunden är uttråkad, går ju att göra i koppel och är självbelönande.

Förövrigt, jo vissa hundar är faktiskt omöjliga att träna, det är hundar som inte alls är präglade på människor innan typ 16 veckor, så illa behöver det inte vara med den här hunden.

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #2 skrivet: 17 dec-12 kl 12:53 »
Tack för ditt svar! :) Det blir ju lätt att man behandlar honom som en vuxen hund då han är så pass gammal, men u har nog rätt i att man måste ta det från valpnivå!

Spåra lät ju som en bra idé! det borde ju kunna hjälpa hunden i det här med att få känslan  "jag kan" som han ju verkar sakna! :D

Jag hoppas verkligen inte han är omöjlig, men det tror jag heller inte. I hundgården är han ju världens keligaste och väldigt valpig på det viset att han vill busa och visar mycket underkastelse i form av slick i ansikte och lägger sig på rygg...tror hans största problem ligger i att han just inte vet hur han ska bete sig utanför den trygga hundgården..
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #3 skrivet: 17 dec-12 kl 13:28 »

Jag hoppas verkligen inte han är omöjlig, men det tror jag heller inte. I hundgården är han ju världens keligaste och väldigt valpig på det viset att han vill busa och visar mycket underkastelse i form av slick i ansikte och lägger sig på rygg...tror hans största problem ligger i att han just inte vet hur han ska bete sig utanför den trygga hundgården..

Börja då träna inne i hundgården där det inte finns så mycket varken otäckt eller intressant att bli distraherad av. Träna koppelvana, inkallning (eller att lära honom vad han heter kanske) osv. När ni behärskar flera moment i hundgården kan ni flytta ut det på gården, sedan ut på vägen och i förlängningen ut i världen ;)
En hund som inte blivit tränad sen "valpben" kan ibland behöva lära sig momentet igen när den kommer till en ny plats trots att vi tycker att den borde kunna det nu...
Lycka till :)
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #4 skrivet: 17 dec-12 kl 13:45 »
Men är han då ens rumsren? Hade jag sett som prior ett om man ska kunna ha honom inne. Och väck med honom ur hundgården som nu verkar vara hans mamma/trygghet - du ska ge honom den tryggheten och tilltron till dig ska öka på bekostnad av hundgården - instängd där kommer han nog inte att fungera bra utanför den. All träning på låg valpnivå och utom synhåll för hundgården, korta moment med mycket godis, lek och beröm. Vet inte om du ska behålla honom men om du ska det så fostran bara av dig/den som han är tryggast med åtmintone de första veckorna - det kanske blir en enmanshund men bättre det än en ensam hundgårdshund. Hoppas du reder ut det och lycka till med vovven  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Halte

  • Gäst
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #5 skrivet: 17 dec-12 kl 14:09 »
Vår ena hund var det samma sak med. Började mad att bara låta kopplet sitta på utan att hålla i det, mycket beröm och godis när han vågade röra sig, sedan hålla i kopplet och samma belöning osv..

Tog kanske två månader innan han blev "normal", med mycket godis och beröm och enkla övningar för att bygga upp förtroende och självförtroende. Nu ör han världens goaste hund, lite rädd för frömlingar i början och en osund matfixering men det känns inte som något stort problem.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #6 skrivet: 17 dec-12 kl 14:13 »
Jag skulle ha börjat med att skaffa en 15M spårlina (om jag inte redan haft en   ;)) Jättebra att ha som säkerhet vid t. ex. inkallningsträning. Ett koppel eller lina ska bara vara sträckt i undantagsfall, i övrigt ska hunden följa kommandon.

Glöm inte avslappningsövningarna!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jogar

  • Gäst
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #7 skrivet: 17 dec-12 kl 14:28 »
Jag tycker att den som äger hunden också ska vara den som är ledare. Kan nog bli lite förrvirrande för hunden om du, som ledare, bara dyker upp då & då.
Vad är det för jakthund? Planerar ägarna att jaga med den?
Det finns kanske duktiga jakthundstränare i er närhet dit de kan åka och träna?
Hoppas hursomhelst att det går bra!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Träna en 6-månaders hund från scratch...
« Svar #8 skrivet: 28 sep-13 kl 21:28 »
Hur har det gått med hunden?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser