Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110093 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #100 skrivet: 10 okt-17 kl 17:28 »
Ja, jag menar gröna.

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #101 skrivet: 10 okt-17 kl 22:41 »
Tyvärr verkar det inte vara lödningen. Men något är i alla fall inte bra. Kortet får spänning men det verkar inte passer vridkomponenten, är det en potentiometer. Tyvärr lite för länge sen jag läste ellära.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #102 skrivet: 11 okt-17 kl 22:30 »
Det verkar vara en rätt avancerad och tillkrånglad triacregulator, det där.
Datablad för IC:n som styr alltsammans kanske kan vara till viss hjälp för att förstå hur den är tänkt att fungera.
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Atmel%20PDFs/U2010B.pdf

Några felsökningstips:
Intern jord på kortet är IC:ns pinne 10.  Medan du labbar och mäter, vänd stickproppen så att denna pinne är ansluten till elnätets nolla.
Kolla att det, mätt mot pinne 10, finns ca 15 V likspänning på pinne 11 och ca 9 V på pinne 8.
Kolla att spänningen på pinne 4 ändrar sig då du vrider på potentiometern.

Gunnar Nilsson

  • Inlägg: 1
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #103 skrivet: 19 nov-17 kl 11:55 »
Jag har en gammal N4 (2) från femtiotalet som jag har en massa tillbehör till bla köttkvarn. Jag tänkte ev. pensionera denna och köpa en nyare begagnad. Tex en AKM 3110 Typ N25. Fråga: Passar mina gamla tillbehör?

danne888

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #104 skrivet: 21 dec-17 kl 20:12 »
Jag köpte idag en Electrolux N8 second hand. Tyvärr saknades elkabel och kontakten i själva assistenten sitter dessutom löst inne i maskinen. Har lite funderingar på om jag skulle byta ut kontakten mot en fast sladd istället. Har väl lite begränsad erfarenhet av elektronik men tror inte detta skulle vara något problem alls för mig att utföra. Är detta något man vågar sig på? Eller är risken att man lyckas starta en brand?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #105 skrivet: 21 dec-17 kl 21:56 »
Behåll originalintaget. Jag tror det ska sitta lite löst, men om det går att röra mycket kan det vara någon plastdel som har gått sönder, kanske går att limma ihop. Om du inte kan få tag i en nätkabel av originaltyp, så passar en "strykjärnskontakt".

danne888

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #106 skrivet: 22 dec-17 kl 07:22 »
Behåll originalintaget. Jag tror det ska sitta lite löst, men om det går att röra mycket kan det vara någon plastdel som har gått sönder, kanske går att limma ihop. Om du inte kan få tag i en nätkabel av originaltyp, så passar en "strykjärnskontakt".

Tack för svaret, uttaget sitter väldigt löst så något har lossnat inne i maskinen men får öppna upp och se hur jag kan fästa det. När du skriver strykjärnskontakt, syftar du på en som jag länkat nedan? Som har runda hål och är jordad? För en sådan här vi liggandes från ett äldre våffeljärn


https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/ovriga-uttag/apparat-uttag#.UqyMZ_TuKuI

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #107 skrivet: 22 dec-17 kl 09:32 »
Precis. Men eftersom assistenten har förstärkt isolering (klass II, dubbelkvadratmärkt) och uttagsbrunnen är av plast, så fyller jordningen ingen funktion.

danne888

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #108 skrivet: 22 dec-17 kl 12:58 »
Precis. Men eftersom assistenten har förstärkt isolering (klass II, dubbelkvadratmärkt) och uttagsbrunnen är av plast, så fyller jordningen ingen funktion.

Tack igen, den funkade med vår sladd från våffeljärnet. För övrigt så betalade jag 50 kr för den haha. Nu blir det att baka bröd hela julledigheten

danne888

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #109 skrivet: 22 dec-17 kl 15:41 »
Nya funderingar som dykt upp  ;)

Vi har både en N4 och en N8 hemma. Båda fungerar efter lite reparationer. Det finns köttkvarn till båda men det saknas några delar till båda. Köttkvarnen från N4 är mest komplett och saknar matningspropp samt en del till korvstoppning. Den saknade delen till köttkvarnen är den som är nummer 1 för tillbehör till köttkvarnen i instruktionsboken, se här; https://fontsinuse.com/uses/5689/electrolux-assistent-n4-manual

2 frågor:

1. Fungerar det att köpa en ny matningspropp som reservdel via Ankarsrum? Kommer den passa vår köttkvarn?
2. Går det att få tag på den saknade delen för korvstoppning? (En sådan del verkar inte behövas alls till köttkvarnen till N8 men den saknar bland annat matningsbord också)





« Senast ändrad: 23 dec-17 kl 12:36 av danne888 »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #110 skrivet: 23 dec-17 kl 21:02 »
Ofta ser man tillbehör till assistenter säljas lösa bland andra husgeråd på loppisar och secondhandbutiker, så om man bara vet hur sakerna ska se ut kan det vara mödan värt att göra en raid till Erikshjälpen, Myrorna och vad nu ortens välgörenhetsinrättningar heter.

Axlahult

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #111 skrivet: 27 dec-17 kl 17:39 »
Hej. Vi har en av troligtvis första modellen, NG1 100L384. I den sitter en konding och ett motstånd, jag behöver hjälp med vad nytt (Elfa) man kan byta till. Bild 1-3 är kondingen kopplad mellan faser och till motorjord, motståndet står det 5M Ohm på och är kopplad mellan motorjord och chassijord. Tacksam för hjälp! God fortsättning på er!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #112 skrivet: 27 dec-17 kl 20:05 »
Det där är en störningsskyddskondensator (troligen egentligen två eller tre kondensatorer hopbyggda i en kapsel). Motståndet är till för att ladda ur den när man har dragit ur nätsladden, så man inte riskerar att få "gammström" kvar.  Motsvarande saker finns i de flesta elverktyg, dammsugare mm så det kan finnas goda chanser att plocka något användbart ur modernare elskrot.
Exempelvis skulle Elfa 110-40-274 kunna fungera bra, om det fungerar mekaniskt att montera en som ser ut på det sättet.

Om man kan finna sig i att maskinen sprider radiostörningar omkring sig, och inte heller har någon granne som kan tänkas bli irriterad, så kan man ta bort den helt och hållet.

Axlahult

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #113 skrivet: 28 dec-17 kl 22:46 »
Torbjörn, tack för snabbt svar!
Då vet jag, en enkel maskin. Kablaget och kol var det akuta att fixa på den just nu. Jag provar utan konding och ser hur pass den stör omgivning, vid problem så skaffar jag Elfas.
Tack och Gott Nytt !

maranello

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #114 skrivet: 30 dec-17 kl 13:41 »
Hej!
Jag har ett problem med min gamla NX1. Remmen hoppar av vid varje kallstart. Efter ett par startförsök så sitter den kvar och maskinen fungerar perfekt.
Köpte ny drivrem men problemet kvarstår.

Jag börjar misstänka att snäckväxeln går trögt när den är kall och pga det slirar remmen och hoppar av. Vad tror ni?

När jag tar isär maskinen så ser jag klistrigt fett som är segt som sirap som har läckt ut från snäckväxeln.
Hur får man isär växellådan? Jag har lossat alla skruvar men locket sitter fortfarande fast. Är det bara att knacka hårdare eller finns det något trick?

Vad ska man fylla den med för olja när den väl är rengjord från "klistret"?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #115 skrivet: 30 dec-17 kl 20:49 »
Om remmen hoppar av brukar det bero på att gummiringarna som håller motorn har tappat formen så att motorn sitter snett. Om de inte är alltför dåliga kan man vända dem eller byta plats på dem för att lösa problemet, annars återstår bara att köpa nya (jag tror de fortfarande ska finnas som reservdel).

Har inga bestämda tips när det gäller smörjmedel för växellådan. Skulle kunna tänka mig att det ska vara ett halvflytande s k kuggväxelfett (samma sort som användes i styrsnäckor på en del bilar från 50- och 60-talet). Om du plockar isär den, så kolla om det finns delar av mässing eller andra kopparlegeringar i den, i så fall ska man undvika vissa fetter och oljor av s k hypoidtyp.

Axlahult

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #116 skrivet: 30 dec-17 kl 21:15 »
Hej.
Maskinen fungerar som den ska igen, tack Torbjörn.
En fråga till dej eller kanske Maranello vet, var får man tag på en ny rem?
Min fungerar men börjar bli lite torrsprucken, lika bra att ha en hemma när den sticker.
Må Väl!

maranello

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #117 skrivet: 31 dec-17 kl 11:04 »
En fråga till dej eller kanske Maranello vet, var får man tag på en ny rem?
Jag beställde en rem via distriparts.kundtjanst@electrolux.se

maranello

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #118 skrivet: 31 dec-17 kl 11:06 »
Om remmen hoppar av brukar det bero på att gummiringarna som håller motorn har tappat formen så att motorn sitter snett. Om de inte är alltför dåliga kan man vända dem eller byta plats på dem för att lösa problemet, annars återstår bara att köpa nya (jag tror de fortfarande ska finnas som reservdel).
Tack för tipsen!
Borde inte remmen alltid hoppa av om motorn sitter snett? Den fungerar som sagt perfekt när den väl är varmkörd.
Hur ser gummiringarna ut? Har du någon bild? Min motor sitter väldigt stadigt.

starkmjoelk

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #119 skrivet: 31 dec-17 kl 11:22 »
Hej, vad bra att den här tråden var aktiv just när jag hittade den!

Jag har en Electrolux N20 som fungerar men har två problem. Dels utlöser överbelastningsskyddet för lätt, och dels ger hastighetsreglaget knappt någon effekt. Jag tänkte byta smörj i snäckväxeln och vända remmen för att se om det första blir bättre.

Det andra tror jag är ett elektronikproblem. Alla komponenter ser bra ut utanpå, inklusive kondensatorerna. Jag mätte triacen till 160 ohm mellan de yttre benen och oändligt mellan dem och det inre, vilket väl är ok. Potentiometern går mellan ca 50 kohm och 2 Mohm, men den är märkbart icke-linjär och har ett par stora hopp i resistans när den vrids runt. Jag gissar att det är orsaken till att maskinen är så ryckig när den regleras. Potten är märkt "Radiohm 470KA". Är det någon som vet vad den ska ha för egenskaper och om det finns någon lämplig ersättningskomponent? Eller vad annars som skulle kunna vara fel?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser