Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sambons hund är ouppfostrad. What to do?  (läst 11945 gånger)

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« skrivet: 14 nov-12 kl 12:12 »
Min sambo har en hund (chihuahua/tibbe) som är 3 år och som var sambons BÄBIS innan vi träffades.

Hunden är jättesöt och i grunden en väldigt snäll hund, men han har vissa allvarliga problem och hunden är just nu i princip bara en börda (för mig, sambon avgudar honom).

Hunden skäller KONSTANT när han är hemma själv. Han skäller också konstant om någon han inte känner kommer och hälsar på, eller bara om en bil kör in på gården. Han lyder inte, det går inte att ha honom lös på promenader för han kommer inte när man kallar honom. Två gånger har han sprungit ut på 90-vägen utanför gården och jagat bilar (!), som tur var har det inte slutat i olycka och nu får han vara på löplina när han är i trädgården.

Det som rågat mitt tråg är att han periodvis bajsar och kissar inomhus. Efter en period på ca 6 mån utan "olyckor" har han nu börjat med det igen: tre gånger på en vecka har han bajsat inne och han har kissat inne två ggr på samma period. VARFÖR?? Det verkar inte spela nån roll om han precis har varit ute, och han göra det lika ofta när vi är hemma som när han är ensam. Bajset är inte löst, jättehårt eller kladdigt, det är helt vanligt bajs, han verkar inte ha ont när han bajsar osv, jag fattar inte varför han gör så.

Jag känner att hundens liv inte är helt fantastiskt just nu. Han vet ju att han inte ska bajsa inne och måste må dåligt av att han gör det. Likaså hade det varit så mycket skönare för honom att kunna vara ute utan att gå i koppel hela hela tiden.

Han uppför sig lite bättre när bara jag är hemma med honom, jag är mycket konsekventare och bestämd med honom (hälsar t ex inte direkt på honom när jag kommer hem, låter inte honom följa efter mig runt i huset, jobbar lite med hur han ska gå med mig på promenader osv) men han är liksom inte alls pålitlig och om han får nåt för sig (t ex att jaga bilar) så lyder han absolut inte mig heller.

Vad ska jag göra?? Sambon tycker att hunden är världens bästa hund men han skäms över att ha en hund som inte är rumsren. Jag tycker ärligt talat att mitt liv hade varit bättre utan en jävla bajshund, men jag älskar min sambo och vill inte att han ska göra sig av med hunden för då hade han blivit sååååå ledsen...:/

Hjälp!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-12 kl 12:44 »
Min sambo har en hund (chihuahua/tibbe) som är 3 år och som var sambons BÄBIS innan vi träffades.

Hunden är jättesöt och i grunden en väldigt snäll hund, men han har vissa allvarliga problem och hunden är just nu i princip bara en börda (för mig, sambon avgudar honom).

Hunden skäller KONSTANT när han är hemma själv. Han skäller också konstant om någon han inte känner kommer och hälsar på, eller bara om en bil kör in på gården. Han lyder inte, det går inte att ha honom lös på promenader för han kommer inte när man kallar honom. Två gånger har han sprungit ut på 90-vägen utanför gården och jagat bilar (!), som tur var har det inte slutat i olycka och nu får han vara på löplina när han är i trädgården.

Det som rågat mitt tråg är att han periodvis bajsar och kissar inomhus. Efter en period på ca 6 mån utan "olyckor" har han nu börjat med det igen: tre gånger på en vecka har han bajsat inne och han har kissat inne två ggr på samma period. VARFÖR?? Det verkar inte spela nån roll om han precis har varit ute, och han göra det lika ofta när vi är hemma som när han är ensam. Bajset är inte löst, jättehårt eller kladdigt, det är helt vanligt bajs, han verkar inte ha ont när han bajsar osv, jag fattar inte varför han gör så.

Jag känner att hundens liv inte är helt fantastiskt just nu. Han vet ju att han inte ska bajsa inne och måste må dåligt av att han gör det. Likaså hade det varit så mycket skönare för honom att kunna vara ute utan att gå i koppel hela hela tiden.

Han uppför sig lite bättre när bara jag är hemma med honom, jag är mycket konsekventare och bestämd med honom (hälsar t ex inte direkt på honom när jag kommer hem, låter inte honom följa efter mig runt i huset, jobbar lite med hur han ska gå med mig på promenader osv) men han är liksom inte alls pålitlig och om han får nåt för sig (t ex att jaga bilar) så lyder han absolut inte mig heller.

Vad ska jag göra?? Sambon tycker att hunden är världens bästa hund men han skäms över att ha en hund som inte är rumsren. Jag tycker ärligt talat att mitt liv hade varit bättre utan en jävla bajshund, men jag älskar min sambo och vill inte att han ska göra sig av med hunden för då hade han blivit sååååå ledsen...:/

Hjälp!
Kanske detta kan hjälpa dig ?http://www.tv4play.se/program/mannen-som-talar-med-hundar?video_id=2238976

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #2 skrivet: 14 nov-12 kl 13:05 »
Kanske detta kan hjälpa dig ?http://www.tv4play.se/program/mannen-som-talar-med-hundar?video_id=2238976


Åh Cesar...mitt hjärta bultar! Visste inte att han fanns nuförtiden, ska omedelbart följa din länk!  ;D

Tack för tipset!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #3 skrivet: 14 nov-12 kl 13:09 »
Åh Cesar...mitt hjärta bultar! Visste inte att han fanns nuförtiden, ska omedelbart följa din länk!  ;D

Tack för tipset!
Ja han för klarar det mycket bättre på filmen än ja med mina ord  .Lycka till 

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 13:56 »
Hej att gå någonform av lydnadskurs är alltid bra. Titta runt vad som finns i ditt närområde. Det är något roligt man gör med sin hund och ett bra sätt för din sambo att se att det blir ju sååå mycke roligare med en hund som lyder. Det är bra både för hund och människor. En hund mår ju trotts allt bäst  när husse och matte är stolta och tycker att hunden är världens bästa :)

Vilken kurs ni går är inte å viktigt, grejen är att ni tillsamans med hunden lär er att komunisera på rätt sätt och ha kul tillsamans.

Lycka till!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 14:30 »
Hej att gå någonform av lydnadskurs är alltid bra. Titta runt vad som finns i ditt närområde. Det är något roligt man gör med sin hund och ett bra sätt för din sambo att se att det blir ju sååå mycke roligare med en hund som lyder. Det är bra både för hund och människor. En hund mår ju trotts allt bäst  när husse och matte är stolta och tycker att hunden är världens bästa :)

Vilken kurs ni går är inte å viktigt, grejen är att ni tillsamans med hunden lär er att komunisera på rätt sätt och ha kul tillsamans.

Lycka till!

Hej och tack för tipset!
Jag har funderat på lydnadskurs, och kollat runt efter alternativ. Men jag tycker isf att min sambo ska gå på kursen med hunden, det är främst den relationen som behöver förändras, och han är mindre road av tanken. Jag tror precis som du säger, att det hade öppnat en helt ny värld för honom, om han hade insett hur mycket bättre hans hund KAN uppföra sig, för han är inte en "dum" hund, han har bara aldrig fått nån vägvisning.

Jag kommer att jobba på att få sambon att åtminstone prova lydnadskurs EN gång. I värsta fall får jag väl gå själv...kan ju bli bra det med.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Vargerik

  • Gäst
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #6 skrivet: 14 nov-12 kl 16:23 »
Är hunden öht kontaktbar?

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #7 skrivet: 14 nov-12 kl 17:44 »
Är hunden öht kontaktbar?

Hm. Definiera kontaktbar?

När det är lugnt omkring honom lyder han (ibland), men så fort något händer som han reagerar på så går det inte att få honom att lyssna.

T ex om han får för sig att jaga en bil. Eller om det kommer nån han inte känner, då går det inte att få honom att inte skälla. Men jo, om det är så du menar, när allt är lugnt så är han kontaktbar.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #8 skrivet: 14 nov-12 kl 18:36 »

Mitt bästa tips är att prata med din sambo då jag tror att inkonsekvens mellan hur ni hanterar hunden för evigt kan vara ett problem annars. Kanske kolla på lämpliga Cesar-avsnitt tillsammans och försöka få honom att se att hans gullefjun mår bra av att vara hund först och bebis sist? :)

Jag har själv hundar som inte fungerar utan regler och vi har små regler som underhåller disciplinen varje varje dag. Det handlar inte om stora grejer men det är saker som gör det självklart att jag kontrollerar vardagen. 

De får aldrig gå in i hagar utan lov, det gäller öppna grindar och eltråd där man gott och väl kan gå under osv.
De får aldrig gå in eller ut genom dörrar utan lov, det gäller ytterdörren, bildörrar, ladugården osv.
De får inte komma ända ut i hallen medan vi klär på oss utan väntar i rummet innanför, lugn skall råda.
När vi kommer in är det tvärtom, de får inte lämna hallen utan att vi sagt att det är fritt fram och lugn skall råda.
De får mat 2 ggr om dagen, efter motion på morgonen samt efter vi ätit middag, oavsett när det infaller. När jag serverat får de vänta på varsågod (och "varseeeelljus" är inte varsågod! ;)) i allt från 5 sekunder till en bra stund medan jag stökar med annat. 
De får aldrig äta något från golvet utan lov.
De får vara i soffa och säng om det finns plats, ser det trångt ut står man och ser söt ut först och får lov.

Utöver detta tränar jag mycket sök och apport under kontrollerade former. När hunden kan sitta kvar fast du springer flera steg och kastar iväg favoritbollen (eller vad det nu är) allt vad du har så har man kommit långt för att kontrollera jaktinstinkten. Jag tycker detta allmänt ger en grund för att kontrollera en hunds mer "taggade" tillstånd även i andra situationer.

Den ena hunden är sambons sedan innan och han var extremt ouppfostrad när han först flyttade in med oss men då hade svärföräldrarna fått förstöra honom ett år. Han åt allt han kom över och smet gärna. Efter mycket träning med att folk går förbi, att man inte får jaga vilt och så dessutom massa skoj med mig som apport och sökträning, så är jag äntligen intressantare än alternativen så han kan vara lös. Han snor inte mat längre heller.. lika sugen som innan men han stirrar mig stint i ögonen och väntar för evigt, vem vet jag kanske skulle vilja äta det äckliga han hittat och jag är ju boss! :)

Jag skulle personligen aldrig acceptera att någon av våra hundar skällde på önskade besökare över huvud taget. Det hade blivit ultimatum där han inser problemet och vi tar tag i det eller att jag tar över ansvaret för hunden. ;)

Oj vad långt det blev, kan prata hundar i evigheter..  :-[ nå jag känner med dig och uppmuntrar dig att bearbeta sambon med Cesar. Lycka till!

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-12 kl 19:19 »
Mitt bästa tips är att prata med din sambo då jag tror att inkonsekvens mellan hur ni hanterar hunden för evigt kan vara ett problem annars. Kanske kolla på lämpliga Cesar-avsnitt tillsammans och försöka få honom att se att hans gullefjun mår bra av att vara hund först och bebis sist? :)

Jag skulle personligen aldrig acceptera att någon av våra hundar skällde på önskade besökare över huvud taget. Det hade blivit ultimatum där han inser problemet och vi tar tag i det eller att jag tar över ansvaret för hunden. ;)

Nej men precis, alla råden du ger är ju klockrena, men bara om vi båda två är konsekventa. Jag pratade med sambon lite nu i eftermiddags, och drog parallellen med ett barn...om vi hade ett barn som var t ex utåtagerande eller på annat sätt visade att hen mådde dåligt är det ju inget snack om att vi gjort ALLT för att hjälpa. Varför inte göra samma för hunden? Då mjuknade han lite..

Han har ok:at lydnadskurs, men bara om jag också följer med. Klart jag gör!! Blev tipsad via pm om en bok av Jan Fennel, googlade henne och insåg att jag sett hennes program på engelsk TV och hon verkar vettig. Har beställt boken, tänker lusläsa den och fortsätta jobba med hunden som jag gjort hittills fram tills kursen drar igång.

Det där med att ställa ultimatum... Effektivt, men inte min grej. Vi ska jobba med hunden, och jag SKA få med min sambo på det, men inte genom att tvinga honom, för då kommer han bara att sura och det gagnar inte mig. Jag hoppas att han ser hur mycket bättre HUNDEN mår med lite fastare regler och att det motiverar honom.

Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #10 skrivet: 14 nov-12 kl 19:50 »
Nej men precis, alla råden du ger är ju klockrena, men bara om vi båda två är konsekventa. Jag pratade med sambon lite nu i eftermiddags, och drog parallellen med ett barn...om vi hade ett barn som var t ex utåtagerande eller på annat sätt visade att hen mådde dåligt är det ju inget snack om att vi gjort ALLT för att hjälpa. Varför inte göra samma för hunden? Då mjuknade han lite..

Han har ok:at lydnadskurs, men bara om jag också följer med. Klart jag gör!! Blev tipsad via pm om en bok av Jan Fennel, googlade henne och insåg att jag sett hennes program på engelsk TV och hon verkar vettig. Har beställt boken, tänker lusläsa den och fortsätta jobba med hunden som jag gjort hittills fram tills kursen drar igång.

Det där med att ställa ultimatum... Effektivt, men inte min grej. Vi ska jobba med hunden, och jag SKA få med min sambo på det, men inte genom att tvinga honom, för då kommer han bara att sura och det gagnar inte mig. Jag hoppas att han ser hur mycket bättre HUNDEN mår med lite fastare regler och att det motiverar honom.
Du kan ju alltid sätta din sambo framför datorn  och begrunda Caesar lite . Tror det vore nyttigt .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #11 skrivet: 14 nov-12 kl 20:06 »
Jag skulle köpa/låna Hur får jag hunden att av Memea Mohlin och/eller Kontaktkontraktet av Eva Bodfält och sen gå kurs på Brukshundsklubben eller nåt annat ställe med liknande värderingar.
Cesar Millan är inte nån jag väljer som förebild...
Lycka Till!
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 20:18 »
Jag skulle köpa/låna Hur får jag hunden att av Memea Mohlin och/eller Kontaktkontraktet av Eva Bodfält och sen gå kurs på Brukshundsklubben eller nåt annat ställe med liknande värderingar.
Cesar Millan är inte nån jag väljer som förebild...
Lycka Till!
Charlotte
Man behöver ite välja man tar till sig det som värkar vettigt allt anat är bara dumt .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #13 skrivet: 14 nov-12 kl 20:30 »
Man behöver ite välja man tar till sig det som värkar vettigt allt anat är bara dumt .
Ja, visst är det så :)
Därför väljer jag bort Cesar.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #14 skrivet: 14 nov-12 kl 20:31 »
Jag skulle köpa/låna Hur får jag hunden att av Memea Mohlin och/eller Kontaktkontraktet av Eva Bodfält och sen gå kurs på Brukshundsklubben eller nåt annat ställe med liknande värderingar.
Cesar Millan är inte nån jag väljer som förebild...
Lycka Till!
Charlotte

Tack! Ska kolla upp båda böckerna! Brukshundsklubb har vi här i krokarna, men inga kurser på schemat just nu. Verkar som om jag får vänta till våren om vi inte slår på stort och typ hyr in en instruktör..


Man behöver ite välja man tar till sig det som värkar vettigt allt anat är bara dumt .

Jag gillar Cesar. Hans grundvärderingar är väldigt sunda, men man ska inte glömma att ett tv-program är ett tv-program. Precis som du säger, Mummrick, så får man sålla lite och ta till sig det man själv tycker känns vettigt!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #15 skrivet: 14 nov-12 kl 20:32 »
Ja, visst är det så :)
Därför väljer jag bort Cesar.
Mvh
Charlotte

Har du all rätt att göra!
Därmed föreslår jag att vi släpper diskussionen om Cesars att vara eller inte vara och enas om att vissa tycker att han är enastående och andra tycker att han suger. Själv tycker jag att han är rätt sexig, om än lite kort..  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #16 skrivet: 14 nov-12 kl 20:39 »
Har du all rätt att göra!
Därmed föreslår jag att vi släpper diskussionen om Cesars att vara eller inte vara och enas om att vissa tycker att han är enastående och andra tycker att han suger. Själv tycker jag att han är rätt sexig, om än lite kort..  ;D
Ja, det finns flera trådar som tar upp honom redan, en till behövs inte ;)
Men, lite beroende på var du bor så finns det antagligen flera som håller kurser än Brukshundsklubben? Jag tycker "hunderi" har blivit så populärt så det finns kurser lite överallt...
Det är ju trist att vänta ända till våren.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #17 skrivet: 14 nov-12 kl 20:47 »
Ja, det finns flera trådar som tar upp honom redan, en till behövs inte ;)
Men, lite beroende på var du bor så finns det antagligen flera som håller kurser än Brukshundsklubben? Jag tycker "hunderi" har blivit så populärt så det finns kurser lite överallt...
Det är ju trist att vänta ända till våren.
Mvh
Charlotte

Jag har googlat och googlat, både brukshundsklubben här i stan och den i nästa by, samt en annan instruktör med gott rykte som har kurser i egen regi, plus kollat studieförbunden, och INGET börjar innan mars...

Fortsätter dock leta, det räcker ju att jag hittar EN kurs som börjar nu i vinter!

Är det nån som har tips om vart jag ska vända mig kanske? Vi finns i Kristianstad, nordöstra Skåne.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

cripplecrow

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #18 skrivet: 15 nov-12 kl 06:39 »
har du kollat canis hemsida? de har dels en gratis kurs man kan ladda ner från internet i from av "lektioner" i brev form men har också olika kurser över landet, hundens hus ordnar också kurser och ofta så behöver deras elever "träningselever" jag har själv fått hjälp på så vis. Fick fem privat-lektioner a 90 minutr för bara 300 kronor av en elev som snart var färdig examinerad instruktör o hade rubbet av utbildningar i botten:) Hon kom hem till mej o höll dem. Det skulle ju vara en idé eftersom "problemen" du beskriver ofta sker på hemmaplan. För egen del har de varit guld värt. Ibland annonseras det om elever som håller sådana här kurser på blocket. Kolla bara upp vilken skola det går på så att det är seriöst. Går du till brukshundsklubben så finns de ju ofta olika föreläsningar där som inte brukar vara så dyra o där tycker ja också att ja fått en djupare förståelse för vad som ligger bakom olika beteendet, lära sig hundens språk osv. Ja förstår verkligen om du e ledsen o stressad o trött på detta, men du verkar vara supermotiverad att komma på en lösning o ja e säker på att du inom inte alltför länge ska få ordning på det hela. Vet ju inte alls vad du har för ras eller så men endel beteenden ligger ju lättare till hands för en del raser o du kan få jobba lite mer med det... o lite mindre med annat. Lycka till!!!

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #19 skrivet: 15 nov-12 kl 08:33 »
Hej Emushka
Vill bara säga att jag tycker det är hedervärt av dig att hantera detta "hundproblem" (som ju oftast i grunden är ett "människorproblem"!) på ett utomordentligt bra och vettigt sätt!!

Heder åt dig!!!
//ARCTICA

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #20 skrivet: 15 nov-12 kl 09:31 »
Jag letade fram boken jag skrev om: Hur får jag hunden att, och kom fram till att det finns jättebra och tydliga beskrivningar på lösningar till alla problemen med hunden i tråden :)
Dessutom är lösningarna "snälla" och förklarar varför man gör si och så på ett sätt som även någon som haft hunden som sin Bäbis borde kunna acceptera och ta till sig...
 Att den bygger på positiv inlärning och därmed ger snabbare inlärning som "sitter" bättre än "ryck/knyck/dominans" a' la Cesar är ju bra :)
Boken borde kunna hjälpa er så ni kommer en bra bit på väg i väntan på en lämplig kurs.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #21 skrivet: 15 nov-12 kl 10:00 »
Vilka bra svar du har fått! Jag håller helt med om att konsekvens, Caesars grundtankar och en kurs kan hjälpa långt.

Men jag tänkte på en annan sak: Ha i bakhuvudet att en av raserna i hunden har som instinkt att varna för ALLT. Det kan därför bli svårt att få bort skällandet helt. Men det går säkert att minska rejält. Speciellt om hunden får en uppgift där den ska skälla och varna, så att den får använda sina instinkter och känner sig behövd i flocken. Den kanske kan få vakta hönsen en timme om dagen eller nåt? ;)

Överlag tror jag hundar behöver en uppgift för att trivas och att man blir en bättre ledare i hundens ögon om man kan erbjuda jobb. Det märks direkt på vår hund om det är jag eller sambon som ger hunden jobb, den om ser till att vovven får söka/spåra/promenader är den som står högst i kurs för tillfället. Det blev väldigt tydligt när jag (som vanligen hanterar hunden) inte kunde röra mig alls under en period. Jag dalade direkt i hierarkin och husse blev favoriten som man gav ett ögonkast för att kolla om man verkligen behövde lyda mattes kommando.  ;D I vanliga fall är det tvärtom.

Lycka till!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #22 skrivet: 15 nov-12 kl 10:23 »

har du kollat canis hemsida? de har dels en gratis kurs man kan ladda ner från internet i from av "lektioner" i brev form men har också olika kurser över landet, hundens hus ordnar också kurser och ofta så behöver deras elever "träningselever" jag har själv fått hjälp på så vis. Fick fem privat-lektioner a 90 minutr för bara 300 kronor av en elev som snart var färdig examinerad instruktör o hade rubbet av utbildningar i botten:) Hon kom hem till mej o höll dem. Det skulle ju vara en idé eftersom "problemen" du beskriver ofta sker på hemmaplan. För egen del har de varit guld värt. Ibland annonseras det om elever som håller sådana här kurser på blocket. Kolla bara upp vilken skola det går på så att det är seriöst. Går du till brukshundsklubben så finns de ju ofta olika föreläsningar där som inte brukar vara så dyra o där tycker ja också att ja fått en djupare förståelse för vad som ligger bakom olika beteendet, lära sig hundens språk osv. Ja förstår verkligen om du e ledsen o stressad o trött på detta, men du verkar vara supermotiverad att komma på en lösning o ja e säker på att du inom inte alltför länge ska få ordning på det hela. Vet ju inte alls vad du har för ras eller så men endel beteenden ligger ju lättare till hands för en del raser o du kan få jobba lite mer med det... o lite mindre med annat. Lycka till!!!

Skitbra tips, tack! Ska kolla upp det omedelbart! Ja, det är stressande. Och jag får dåligt samvete av att vi har en hund som mår dåligt, så jag hoppas vi får bukt med det! 


Hej Emushka
Vill bara säga att jag tycker det är hedervärt av dig att hantera detta "hundproblem" (som ju oftast i grunden är ett "människorproblem"!) på ett utomordentligt bra och vettigt sätt!!

Heder åt dig!!!
//ARCTICA

Hedervärt vet jag inte om det är, men tack... :-[ Det är ju så att jag älskar en underbar man som älskar en liten bajshund, och min älskade man blir inte lycklig av att det är problem med hunden....så får vi lösa det så alla mår bra. Helt själviskt egentligen; det gagnar mig att min man är glad!  o:)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #23 skrivet: 15 nov-12 kl 10:32 »
Jag letade fram boken jag skrev om: Hur får jag hunden att, och kom fram till att det finns jättebra och tydliga beskrivningar på lösningar till alla problemen med hunden i tråden :)
Dessutom är lösningarna "snälla" och förklarar varför man gör si och så på ett sätt som även någon som haft hunden som sin Bäbis borde kunna acceptera och ta till sig...
 Att den bygger på positiv inlärning och därmed ger snabbare inlärning som "sitter" bättre än "ryck/knyck/dominans" a' la Cesar är ju bra :)
Boken borde kunna hjälpa er så ni kommer en bra bit på väg i väntan på en lämplig kurs.
Mvh
Charlotte

Charlotte, jag beställde den på adrlibris.se igår! :) Ser fram emot att läsa den, vad jag läst om den känns den jättevettig. Tack igen för tipset!

Vilka bra svar du har fått! Jag håller helt med om att konsekvens, Caesars grundtankar och en kurs kan hjälpa långt.

Men jag tänkte på en annan sak: Ha i bakhuvudet att en av raserna i hunden har som instinkt att varna för ALLT. Det kan därför bli svårt att få bort skällandet helt. Men det går säkert att minska rejält. Speciellt om hunden får en uppgift där den ska skälla och varna, så att den får använda sina instinkter och känner sig behövd i flocken. Den kanske kan få vakta hönsen en timme om dagen eller nåt? ;)

Överlag tror jag hundar behöver en uppgift för att trivas och att man blir en bättre ledare i hundens ögon om man kan erbjuda jobb. Det märks direkt på vår hund om det är jag eller sambon som ger hunden jobb, den om ser till att vovven får söka/spåra/promenader är den som står högst i kurs för tillfället. Det blev väldigt tydligt när jag (som vanligen hanterar hunden) inte kunde röra mig alls under en period. Jag dalade direkt i hierarkin och husse blev favoriten som man gav ett ögonkast för att kolla om man verkligen behövde lyda mattes kommando.  ;D I vanliga fall är det tvärtom.

Lycka till!

Chihuahuan är, om jag inte minns fel, en vakthund. Så ja, skälla får han väl göra, det är mer det där att han INTE SLUTAR skälla efter en vettig stund som stör mig... Håller helt med om att han behöver "jobba" mer, precis det där du säger med hönsen... När hunden är med ute och hjälper till så är han lugn och uppmärksam och lyssnar när jag pratar med honom. Han har vid några tillfällen hjälpt till att valla in bortsprungna kaniner, och han har gjort det med bravur och fått massa beröm, då ser man hur han riktigt sträcker på sig! Så vill jag att han ska vara hela tiden; känna sig "duktig" och behövd. Han tar sina jobb på allvar, går runt och kollar höns och ankor och kissar på hönshuset så andra hundar vet vem det är som bestämmer där...  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #24 skrivet: 15 nov-12 kl 13:28 »
Efter att ha följt C.M.-s TV-program i många år har jah kommit fram till detta :  Antingen är chihuahuan den i särklass vanligaste av småhundar, vanligare än alla andra raser sammanlagt.  Eller också  blir de väldigt lätt   problemhundar.  Troligen för att deras ägare tror att deras mentalitet är samma som deras utseende.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #25 skrivet: 15 nov-12 kl 13:56 »
Hedervärt vet jag inte om det är, men tack... :-[ Det är ju så att jag älskar en underbar man som älskar en liten bajshund, och min älskade man blir inte lycklig av att det är problem med hunden....så får vi lösa det så alla mår bra. Helt själviskt egentligen; det gagnar mig att min man är glad!  o:)
[/quote]

Jag hoppas att jag, en dag, kan finna en man som har samma inställning som du! :-)
//ARCTICA

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #26 skrivet: 15 nov-12 kl 14:36 »
Efter att ha följt C.M.-s TV-program i många år har jah kommit fram till detta :  Antingen är chihuahuan den i särklass vanligaste av småhundar, vanligare än alla andra raser sammanlagt.  Eller också  blir de väldigt lätt   problemhundar.  Troligen för att deras ägare tror att deras mentalitet är samma som deras utseende.

Jag tror absolut att många skaffar en chihuahua i tron att det är lättare att ha en liten hund, eller att man inte behöver fostra/träna sin lilla hund lika mycket. Min sambo har t ex alltid löst problemet med skällandet genom att plocka upp hunden i famnen...det gör man kanske inte med en schäfer..  ::) Sen tror jag också att många underskattar hur mycket aktivering och stimulans en liten hund behöver, så de blir underaktiverade, undermotionerade och stirriga.

Eller så är chihuahuan bara en jävligt jobbig ras!  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Existens!

  • Gäst
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #27 skrivet: 15 nov-12 kl 14:39 »
Det kanske är enligt samma princip som, enligt nån statistik jag läste, är Golden som är den vanligaste hunden som biter småbarn.. :)

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #28 skrivet: 15 nov-12 kl 14:39 »
Hedervärt vet jag inte om det är, men tack... :-[ Det är ju så att jag älskar en underbar man som älskar en liten bajshund, och min älskade man blir inte lycklig av att det är problem med hunden....så får vi lösa det så alla mår bra. Helt själviskt egentligen; det gagnar mig att min man är glad!  o:)


Jag hoppas att jag, en dag, kan finna en man som har samma inställning som du! :-)
//ARCTICA

Det tog mig många jobbiga år av dåliga förhållanden innan jag fattade vad jag behövde. Nu inser jag hur oerhört bra jag har det och vilken pärla min man är, det är nyckeln till allt! Du kommer säkerligen också att hitta din livspartner, jag tror det finns en för alla. Vänta bara, och håll ögonen öppna, min kom från ett helt annat håll än jag nånsin kunnat tänka mig!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #29 skrivet: 15 nov-12 kl 15:34 »
Tjing,jag har inte läst alla inlägg men några st iallfall och många bra tipps har du fått!
Du ska få ett till, skaffa en katt lucka.. så kan voffen gå ut när han behöver :-)
När vi har haft valpar så har dom snabbt lärt sig att använda kattluckorna,så jag är rätt säker på att en hund med nåt år på nacken oxå kan göra det.
Nu bor vi en bit i från väg,men om ni har nära till väg, så kanske hönsnät längs  vägen kan va en lösning???
.....och vad det gäller inkallning så är det ju i vilket fall som helst träning som gäller... det ska va roligare att komma till er än att jaga en bil :-)
Träna Träna träna...korta stunder varje dag, *stanna*... godis.. stanna godis ... stanna godis ;-)
...och en hund som skäller ska man ju så klart inte ta upp,oavsett storlek.. men det vet du ju om :-)

Sen att man fungerar olika med sina hundar är nog inget ovanligt......
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Sambons hund är ouppfostrad. What to do?
« Svar #30 skrivet: 15 nov-12 kl 17:36 »
Tycker att du har fått många jättebra träningstips här. Men det som du tycker är jobbigt är att hunden bajsar och kissar inne. Enligt min personliga åsikt så är hunden osäker. Han känner förmodligen att du inte gillar honom. Det blir en extrem svår situation för hunden. Husse älskar mig, matte älskar mig inte. Hundar är väldigt bra på att känna av en persons känslor. Fast du försöker visa dig vänlig och rar så känner hunden att du inte gillar honom. Hur man löser detta är ingen lätt uppgift. Att du sedan skall börja träna honom till bättre lydnad är kanske ett steg i rätt riktning. Då får du kanske upp ögonen för att han i grund och botten är en riktigt trevlig hund. Har träffat på många omplaceringshundar som har varit i din hund sits. Mannen/kvinnan har haft hunden innan och sedan har den nya partnern inte kunnat tycka om hunden. Det har blivit den stackars hunden som har fått dra det korta strået. När han känner att han är omtyckt av er båda så blir han lugnare och mycket lättare att sätta lite pli på. Jag sticker kanske ut hakan för mycket här eftersom alla tycks vara ense om att det enbart är kurser och bättre lydnad han skulle må bra av. Men ett djur måste också vara omtyckt. Just kissandet och bajsandet inne tyder ju på att han känner dina känslor. En hund är en levande varelse som skall bli omtyckt, respekterad och få lära sig att leva i sin flock. I flocken måste man sätta upp klara regler och gränser men med en fast och kärleksfull hand. I grunden vill hunden vara till lags. Hoppas att jag inte har retat alltför många med mina åsikter. Har alltid (under 40 år) fött upp och fostrat hundar. Har och har haft väldigt många olika raser men alla har fungerat väl i flocken. Några har varit svårare att uppfostra och några väldigt lätta. Precis som med människobarn ;D. Man får "se" hur hunden är och därefter ta till de metoder som passar just den hunden.
Lycka till med den lille individen  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
xaelanar, skogaliten, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser