Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har Beauceron?  (läst 7704 gånger)

Elin_Levi

  • Inlägg: 14
    • Värmland
Någon som har Beauceron?
« skrivet: 25 jun-12 kl 13:03 »
Har en beauceron tik på 1 år. Nyfiken på om någon mer här har hund av den rasen? :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-12 kl 14:11 »
Den är väl inte direkt vanlig?jag har nog aldrig sett en annat än i böcker,.
Fjäderfän och kaniner

Elin_Levi

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-12 kl 17:40 »
Nej det är ingen vanlig ras :) Därför jag tänkte höra här om någon hade det :)

Malibu

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 00:56 »
Jag har en 6årig hane Vart kommer din ifrån?

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 01:39 »
inte jag men en v mina valpköpare har en, dom fick precis 10 valpar =) jättefina. jag vart lite fundersam vad det var för hund dom hade när dom kom och hämtade sin taxvalp för det var ingen ras som jag kände till sedan innan.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 11:23 »
Den är väl inte direkt vanlig?jag har nog aldrig sett en annat än i böcker,.
Jag såg några på en hundutställning en gång och blev väldigt förtjust i dem, pratade med deras matte också. Jättefina hundar! Lite som hovawart fast med kort päls.


Elin_Levi

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #6 skrivet: 24 jul-12 kl 15:47 »
Visst är det vackra hundar :) Kom i kontakt med en uppfödare för några år sedan när jag började kolla närmare på rasen, är en stor fantast av arbetande hundar och har alltid drömt om en schäfer eller dobermann då vi hade bland annat det när jag växte upp. Jag blev ju överlycklig när jag hittade rasen beauceron, det är en ras som inte är så avlad som många andra raser är och en hund som du mer eller mindre kan forma som du vill, en mycket trevlig ras som anpassar sig efter familjen skulle jag vilja säga. Min Nova har inget emot att ligga inne och lata sig en dag, eller vara med på jobbet och ligga bakom kassan och snarka, men är det ut och greja och leka så är det full fart som gäller.
Det är min perfekta ras iaf och jag blir lite extra lycklig varje gång jag tittar på henne då jag känner att jag har haft så extrem tur att hitta min dröm ras :) Hade aldrig träffat någon hund av den rasen innan jag kom till Novas kennel, blev störtförälskad direkt!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-13 kl 13:47 »
Är det någon som har Beauceron och vallar med den?
Eller har sett en Beauceron valla?
Blev lite nyfiken på rasen efter reportage i senaste Brukshunden :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Elin_Levi

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #8 skrivet: 12 apr-13 kl 15:10 »
Är det någon som har Beauceron och vallar med den?
Eller har sett en Beauceron valla?
Blev lite nyfiken på rasen efter reportage i senaste Brukshunden :)
Mvh
Charlotte


Ja alltså beauceronen är ju i grund och botten en vallhund.
Jag har aldrig tränat min på vallning men hon förstod direkt vad hon skulle göra när vi släppte ut fåren, så det sitter i dom liksom.
Efter att jag såg att hon fattade vad hon skulle göra med fåren så började jag låte henne valla in om det var några får som hade smitit ur hagen och det är hon jätte duktig på, hon vet vart dom egentligen ska vara :).

 Det är ganska stor skillnad att se en vallhund efter fåren än en jakthund som har kommit lös när man har oturen att några får står på fel sida hagen.

Siondee

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Någon som har Beauceron?
« Svar #9 skrivet: 15 jun-13 kl 22:25 »
Jag började kolla på denna ras för nästan 18 år sen när jag jobbade i Schwiez vid franska delen. De jag bodde hos hade haft 2 st men den ena bet sonen som var 2 år i ansiktet 2 olika tillfällen sen tog de bort huggtänderna så det inte skulle bli så stora skador ifall det hände igen (kan tillägga att så chockad har jag aldrig blivit som när jag hörde det) När jag flyttade dit så hade de ingen kvar. Jag hade min hund med mig och de hade lite foder kvar i frysen som min hund kunde få, rått kött fick de som foderstat.
Men till sak så kollade jag mycket på rasen för jag funderade på att ta med mig en tillbaka till Sverige. Vad jag fick reda på att den hade nästan varit utdöd innan de hittade lite djur ute på landsbygden, de användes till inte just vall utan till att vakta hjordarna från rovdjur och banditer om jag förstod allt rätt därav höjden för att kunna se över fåren. Tittade på storleken på de djuren vi har i Sverige och de jag hittade ute på landet i Frankrike och skiljer nästan 10 cm i mankhöjd för de var jättelika haha. Nu blev det ingen beauceron då och här i svergie så har jag förstått att det är 1½ års väntetid på en valp så jag har gett upp lite grann kanske tar en sväng till Frankrike nån dag i framtiden och tar med en hem. Vet att detta var ett inlägg ifall man har rasen men men lite information/hörsägen från folk jag pratade med i Frankrike tyckte jag kunde vara skoj.
// Mia


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser