Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in  (läst 50047 gånger)

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 20:41 »
Oj-oj, nu blev det jobbigt!
Handlarn ringde idag och var inte glad åt de besked han fått från Davidssons. Att de rekomenderade mig att kapa ur ytterligare 50 mm ur baffelplåten och prova igen. De erbjöd att skänka efter en ny baffelplåt om den skulle bli förstörd!

De medgav också att jag slipar ur lite på bottenrostret för att kunna sänka bakplåten 10 mm i förbränningsrummet.
Ja, vad ska man säga? De hade sagt till handlaren att det kan bli problem ibland, men inte hos mer än max 1 av 10!!! Tydligen är jag nummer 10 då?
Så det var bara att ta fram vinkelslipen och göra som de sagt, klart för nån timme sedan. Sen var det bara att börja provelda igen då.

Resultatet blev att det går något lite bättre att elda men fortfarande är det väldigt dåligt drag. Det går inte att ha eldstadsluckan på glänt, som det står i instruktionerna eftersom det då ryker in rejält. Eldslågorna liksom väller in i rummet och enda sättet att kunna fortätta är att stänga luckan och acceptera att det tar omkring 1 timme att få upp värmen i spisen. Först då kan man börja lägga in lite större pinnar, inte ved, och så fort man öppnar luckan drar röken in.

Jag tror jag ger upp!

Nu är det nog dags att börja kräva ut sin lagliga rätt! Men frågan är vad man ska kräva? Det finns inga direkt jämförbara alternativ till den här spisen och bara att ta ut den igen kräver att vi river stora delar av den murade spishörna den står i. Vem betalar det i så fall? Ja, det för med sig en hel del förhandling och lagvrängande om jag ska gå skadeslös ur en sådan åtgärd, så vad gör man? Ska nog fundera över helgen på det, prisavdrag kanske eller.....? Och elda utan baffelplåt för jämnan, med lägre verkningsgrad än utlovat.

/Anders

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #21 skrivet: 11 maj-12 kl 21:12 »
Vi tog bort värmeväxlaren med ändå..

i vissa väderförhållanden är det bara jättesvårt att få igång viking30. Som nu, med låga tempskillnader och hög luftfuktighet.. under vintern inget problem.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #22 skrivet: 11 maj-12 kl 22:25 »
Det låter som om spisen är defekt. Erbjud säljaren att han får laga på plats så att den fungerar fullt ut som avsett, eller att byta ut den mot en fungerande. Och provelda innan du murar för mycket nästa gång.

Smällen med att mura kan du försöka förhandla om. Du borde inte belastas med kostnader för en defekt spis, men å andra sidan vill de nog inte betala mer än de mest måste.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #23 skrivet: 11 maj-12 kl 22:48 »
Oj-oj, nu blev det jobbigt!
Handlarn ringde idag och var inte glad åt de besked han fått från Davidssons. Att de rekomenderade mig att kapa ur ytterligare 50 mm ur baffelplåten och prova igen. De erbjöd att skänka efter en ny baffelplåt om den skulle bli förstörd!

De medgav också att jag slipar ur lite på bottenrostret för att kunna sänka bakplåten 10 mm i förbränningsrummet.
Ja, vad ska man säga? De hade sagt till handlaren att det kan bli problem ibland, men inte hos mer än max 1 av 10!!! Tydligen är jag nummer 10 då?
Så det var bara att ta fram vinkelslipen och göra som de sagt, klart för nån timme sedan. Sen var det bara att börja provelda igen då.

Resultatet blev att det går något lite bättre att elda men fortfarande är det väldigt dåligt drag. Det går inte att ha eldstadsluckan på glänt, som det står i instruktionerna eftersom det då ryker in rejält. Eldslågorna liksom väller in i rummet och enda sättet att kunna fortätta är att stänga luckan och acceptera att det tar omkring 1 timme att få upp värmen i spisen. Först då kan man börja lägga in lite större pinnar, inte ved, och så fort man öppnar luckan drar röken in.

Jag tror jag ger upp!

Nu är det nog dags att börja kräva ut sin lagliga rätt! Men frågan är vad man ska kräva? Det finns inga direkt jämförbara alternativ till den här spisen och bara att ta ut den igen kräver att vi river stora delar av den murade spishörna den står i. Vem betalar det i så fall? Ja, det för med sig en hel del förhandling och lagvrängande om jag ska gå skadeslös ur en sådan åtgärd, så vad gör man? Ska nog fundera över helgen på det, prisavdrag kanske eller.....? Och elda utan baffelplåt för jämnan, med lägre verkningsgrad än utlovat.

/Anders

jo det var just trevligt, du ska kapa dona mikla anlita sotare med kameror för att få en spiskrake och fungera ???

Det verkar som din spis är i högsta grad väderberoende, du får väl köpa en barometer och ge tusan i och elda när lågtrycken kommer ;D

Nä häv köpet tycker jag, något är alvarligt fel i din spis, du har bra drag i sotluckan men inte vid vanlig eldning, det tyder på tjuvdrag i spisen eller i anslutning mellan spis och murstock.

Nu vet jag inget om din spis, vill inte veta heller, med tanke på dina problem så tänker inte jag köpa den spisen.

Jag har en egenhändigt ombyggd gammal hederlig husqvarna 3026 eller var det 3027, nåväl denna har jag trimmat så den nästan tänder sig själv om den inte får vara med i leken.

Klen tröst för dig men en annan episod! svärfar köpte en euronom panna till sin 200m2 stora hus, ink ac-tank ta- utrustning, förådsberedare, ja hela kitet.

Jag och min fru levde bekymmerslöst i huset bredvid, totalt ovetandes om hennes fars problem ::)

så en dag när de skulle resa bort, jo det var vi som fick mjölka och sköta gården, men där ingick även att elda upp sidobostaden som svärföräldrarna huserade i.

Upptäckte ganska omgående att här finns det problem. spelade ingen roll hur mycket jag eldade i pannjävulen så sprakade det gott i elpatronerna >:(

Jag stängde av hela "panncentralen" börja om från början, tänkte jag, sakt och gjort, jag eldade upp fanskapet till panna så till den milda grad att den hotade med att självdö, då fick jag reda på sanningen :o

Pannexperterna från euronom hade varit på besök och trimmat in anläggningen! med den påföljden att det var elpatronerna som skötte uppvärmningen av huset, inte eldningen i sig själv, och inte deras panna.

När jag ringde upp euronom och påtalde att deras vedpanna var skit så svarade de att så är de flesta pannor.

Fakta: jag proveldade fanskapet och jag fick ut ca 3-4 kwh/ timme, typskylten på pannan angav 7 - 25 kwh/ timme ::)

Så naturligtvis så undrade jag hur i hela sarons tempelundar kan de rekkomendera en sådan panna i ett hus på 200m2.

Euronoms panna gav 3 kwh, huset behövde 7kwh/ timmen.

De lovade att komma och rätta till problemet, deras säljare skulle komma på besök nästa månad.

Skitsnack, de kom aldrig i närhetaen av våran bostadsort, de viste att deras panna inte höll måttet.

Nu får vi hoppas att det löser sig för dig, och framförallt ge inte upp.

som jag sa,jag vet inget om din panna, men att ha en panna som endast kan eldas vid högtryck skulle jag lämna tillbaka omgående.

Det är inte du som ska kapa och fixa för att din panna ska fungera! låt dem göra detta.

Min svärfar och svärmor mer eller mindre eldade för kråkorna i 20 år, pågrund av att det var elpatronerna som bidrog till värmen i huset.

Som tur var så har de obegränsat med skog ;D




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #24 skrivet: 12 maj-12 kl 05:58 »
Usch, jag får ju rökhosta och kvävningskänslor, lunginflammation samt förfrusna tår av att läsa om denna smalspis!  :(

Tack, hayproducer, för ett skrattpiller mitt i denna deprimerande tråd!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #25 skrivet: 12 maj-12 kl 20:40 »
Men frågan är vad man ska kräva? Det finns inga direkt jämförbara alternativ till den här spisen


Ankarsrum tillverkar en spis med samma mått. Har du otur är det samma innehåll och samma problem, fast med utbytt front, som Viking. Har du tur är det samma mått men en bättre spis.
Se om du kan hitta en sån nånstans nära, åka och kolla om det är samma konstruktion.
http://www.kaminhusetnalden.se/koksspisar/ankarsrum
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #26 skrivet: 14 maj-12 kl 22:07 »
Nu väntar jag med spänning på ett svar från handlarn, egentligen från leverantören via handlarn.

Har idag pratat med en helt annan firma som säljer både den Ankarsrumspis som "kackelman" tipsar om och Viking 30. Tyvärr var de väldigt skeptiska till att det skulle bli bättre resultat med en annan spis. De har enligt egen utsago sålt båda modellerna i flera år uppe i Östersund-Näldentrakten och hitills inte varit med om något liknande. Men som sagt, de tror inte det skulle fungera bättre med Ankarsrum som tydligen har ungefär samma princip med övereldning, luft till elden uppifrån  och en lång väg för rökgaserna ut till skorstenen. De var mycket vänliga och hade det inte varit så långt att åka skulle de kommit hit och tittat själva, kul!

Jag sa till min handlare att det inte blev nämnvärt bättre med 50 mm ytterligare bortkapat men att jag helst vill slippa riva ut spisen och stå helt utan efteråt. Istället "önskade" jag mig bidrag till ombyggnad till helt justerbart rökgasspjäll i form av ett dragspjäll av den typ som man normalt sett murar in i en skorstenspipa samt ett extra lock till värmeväxlaren och ersättning för mina utlägg i samband med sotarens inspektion. Alternativet skulle vara ett rejält nedsatt pris eftersom spisen inte uppfyller de kriterier som beskrivs i marknadsföringen.

Handlarn lovade ta upp saken med Davidssons och återkomma med besked. Jag väntar som sagt med spänning!
/Anders

HippieMama

  • Inlägg: 118
  • Sum ergo sum
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #27 skrivet: 11 jun-12 kl 18:09 »
Hur gick det med den här historien?

Är ju själv sugen på en sån här av något slag...
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Tohot

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #28 skrivet: 04 okt-12 kl 04:59 »
Har installerat en Viking 30 och har precis samma erfarenhet. Med 6m väl uppvärmd skorsten och drag i sotluckan som blåser ut ett ljus, så kan jag bara elda om flamplåten är borttagen. Trots detta och torra fina björkpinnar så brinner det dåligt och sotar. Spisen är med andra ord felkonstruerad. Skall försöka trimma den genom att  kapa flamplåten och förstora lufthålen i eldutrymmet. Återkommer med resultat.

gitarrmannen

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #29 skrivet: 15 okt-12 kl 17:14 »
Är själv i tagen i att skaffa en Viking 30 men blir nu tveksam efter att ha läst denna tråd. TS, hur går det med din spis? Fått någon rätsida på eländet? Frågan jag ställer mig är hur många har problem med sina vikingspisar och jag ska nog ringa Davidssons och fråga angående denna modell.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #30 skrivet: 15 okt-12 kl 20:44 »
I torpet där jag bodde förut eldade jag i 7 år i en viking 30 och hade aldrig några problem ,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #31 skrivet: 15 okt-12 kl 22:05 »
Eftersom det verkar som om folk generellt har problem med relativt nya Viking 30 men en del äldre exemplar tycks fungera bra, kan man ju fråga sig om tillverkaren har ändrat något i konstruktionen på senare år. Har någon möjlighet att jämföra ett nytt och ett gammalt exemplar?

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #32 skrivet: 20 nov-12 kl 10:17 »
har inte läst allt som skrivits i detta fullständigt men har några kommentarer;

- elda inte utan baffel/bafflar, troligen kommer du ha efterförbränningen i skorstenen o den är inte avsedd för så höga temperaturer, tegel- o stålskorsten max 350C, modulskortsen, exv pimpsten max 450C. Risk för skador o skorstenseld alltså.

- jag tror skorstensarean är för stor i förhållande till eldstaden men det kan jämna ut sig efter en stunds eldning. Vi hade en skorsten på gården var som din med stor area och ännu större area i toppen, vi förlängde den ca 70 cm o då blev drager alldeles förträffligt. kan ibland vara tillräckligt med ett oisolerat rör överst.

-sätt en en ballerina på toppen.
   

gitarrmannen

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #33 skrivet: 20 nov-12 kl 11:55 »
har inte läst allt som skrivits i detta fullständigt men har några kommentarer;

- elda inte utan baffel/bafflar, troligen kommer du ha efterförbränningen i skorstenen o den är inte avsedd för så höga temperaturer, tegel- o stålskorsten max 350C, modulskortsen, exv pimpsten max 450C. Risk för skador o skorstenseld alltså.

- jag tror skorstensarean är för stor i förhållande till eldstaden men det kan jämna ut sig efter en stunds eldning. Vi hade en skorsten på gården var som din med stor area och ännu större area i toppen, vi förlängde den ca 70 cm o då blev drager alldeles förträffligt. kan ibland vara tillräckligt med ett oisolerat rör överst.

-sätt en en ballerina på toppen.

Ursäkta en novis, men vad är en baffel i detta sammanhang?
 

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #34 skrivet: 20 nov-12 kl 17:06 »
Ursäkta en novis, men vad är en baffel i detta sammanhang?

Baffelplåt i detta sammanhang är en plåt som är avsedd att krångla till rökens väg en smula, så att den snurrar runt mer i kaminen på sin väg ut i skorstenen och därmed får fler chanser att kylas mot kaminens väggar.
En baffelplåt kan ofta öka en kamins verkningsgrad, men den sänker också draget så det är en balansgång mellan dessa två.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

johannelund

  • Inlägg: 8
  • Biodling, kaniner (gotlandskaniner) och odling.
    • Uppland
    • Johannelunds
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #35 skrivet: 21 nov-12 kl 14:36 »
Till de som funderar på att skaffa en Viking 30: Vi installerade en för några månader sen och är nöjda. Vi har inte haft några problem och vi har hittils i år haft den som enda värmekälla för vårat tvåvångings hus på ca 85 kvadrat medels eldning någon timma på morgonen och några timmar på kvällen.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #36 skrivet: 28 jun-13 kl 17:23 »
Hittade denna tråd och blev minst sagt fundersam. Var på väg att skaffa en viking 30 till köket. Är det någon av er som hade problem där davidsson bytt ut den och en ny funkat. Eller andra uppdateringar om hur det funkar/ inte funkar nu?

malungen

  • Inlägg: 61
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #37 skrivet: 28 jun-13 kl 19:21 »
Jag håller med lj. 6m och 18x18cm låter kort och grovt för en så liten eldstad.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #38 skrivet: 28 jun-13 kl 21:27 »
Jag håller med lj. 6m och 18x18cm låter kort och grovt för en så liten eldstad.
Men 6 m är väl ingen kort skorsten? Det är ju förmodligen två plan.
Och TS skriver att det är drag i den när han inte eldar (att ett stearinljus blåses ut vid dragluckan).



Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #39 skrivet: 28 jun-13 kl 22:00 »
Jag eldade i 7 år i en viking 30 och den var lysande bra,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser