Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in  (läst 50230 gånger)

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« skrivet: 04 maj-12 kl 22:08 »
Letar efter fler som installerat Viking 30 smalspis och upplever problem med funktionen.
Har nyss installerat en sprillans ny spis från Davidssons men får det inte att fungera. Installationen uppfyller alla krav som finns beskrivna i deras information med råge, har ca 6 meter skorsten 18 x 18 cm och friskluft utifrån till spisen. Elden självdör om man försöker elda med den så kallade baffelplåten monterad i värmeväxlaren baktill på spisen.

Jag har fått rådet att "kapa bort" delar av plåten för att röken lättare ska hitta ut rätt väg. Provar därför att  elda helt utan plåten nu och kan få igång en brasa på det sättet. Stänger jag luckan till eldstaden efter ca en timmes eldande med "kaffeved" falnar elden för att så småningom avta och börja pyra.

Det är mycket olustigt och besviksamt att konstatera "pengarna i sjön" och jag skulle förstås vilja hitta orsaken till den dåliga funktionen. Sotarn har varit här och inspekterat, filmat och provat utan att hitta något fel, så inte vet jag?
Finns det fler som har liknande erfarenheter och hur gjorde ni i så fall för att avhjälpa problemen?
/Anders

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 22:17 »
Har ingen koll på sådana spisar, men kan du lokalisera felet på draget till spisen eller skorstenen? Borde vara en bra början. Annars finns det väl skorstensfläktar och grejer också?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 23:00 »
För att röken skall kunna gå upp i skorstenen måste du släppa in luft utifrån någonstans. Sedan blir det inte heller riktigt bra förrän skorstenen är torr och varm. Det skall vara drag i skorstenen även när du inte eldar. Veden skall vara torr och finklyvd. Och det bör vara hyfsad längd på skorstenen så att det blir skorstenseffekt.

Är det något av detta som det är problem med?

Kommer det verkligen in mycket luft genom friskluftsintaget? Påverkar det något om du har ett fönster öppet? Det går åt mycket luft!
I
Är det drag i skorstenen när du inte eldar?

Har du en fläkt på toa som skapar undertryck i huset?

Du skall inte behöva hjälpa röken att hitta ut. Den skall sugas ut med våldsam fart av skorstenseffekten.

Det finns ett startspjäll som tillbehör som gör att du kan värma skorstenen i samband med att du tänder upp. Men det borde du inte behöva, låter det som. Jag tror att du skall prova att elda hårt i någon timme med ett fönster på glänt. Förhoppningsvis får det upp temperaturen i skorstensstocken så att du alltid har drag redan innan du tänder upp.
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 23:16 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 23:26 »
En annan lömsk sak som kan orsaka inrykning är om man får undertryck i huset när det blåser hårt som följd av att huset är tätt på vindsidan men någon ventil eller liknande står öppen på läsidan.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 23:45 »
En annan lömsk sak som kan orsaka inrykning är om man får undertryck i huset när det blåser hårt som följd av att huset är tätt på vindsidan men någon ventil eller liknande står öppen på läsidan.

Kommer det verkligen in mycket luft genom friskluftsintaget?

Citera
har ca 6 meter skorsten 18 x 18 cm och friskluft utifrån till spisen

Även min gissning blir inluften, eftersom det kan spöka i min kamin (annat fabrikat, samma princip -friskluft utifrån).
« Senast ändrad: 05 maj-12 kl 08:02 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 00:06 »
Även vädret har betydelse.  Det börjar bli varmt, och "alla" eldstäder blir griniga!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 10:22 »
Oj vilket gensvar! Tack alla som redan kommenterat eller tipsat och ställt följdfrågor, det var oväntat stort intresse. Kul!
Desvärre är det inget av tipsen eller råden som leder längre än jag redan tagit mig med hjälp av sotaren, leverantören, återförsäljaren och kunniga grannar.

Skorstenen är varm sedan jag eldat i kakelugnen i kammaren bredvid hela vintern, två brasor om dagen.

Två - tre timmar eldning med kluvna stickor av björk i spisen med enstaka inslag av gran och asp med eldstadsluckan på glänt gör spisen och muren närmast spisen varm, så jag tror tyvärr inte det sitter i kall skorsten eller vädret som har varierat rejält vid försöken.

Eldar jag ett par tidningssidor i sotluckan blir det en väldig fart på dem, det dånar till och papperet sugs upp i skorstenen vartefter det brinner upp. Så drag i pipan är det garanterat. För säkerhets skull har jag efteråt tätat sotluckan med mineralull i öppningen.

Tilluften kommer via 100 mm spirorör genom muren och golvet upp alldeles bredvid spisen. Sedan går en ca 50 cm lång 65 mm aluminiumslang från en förgrening in i spisens originalanslutning för friskluft undertill. Spjällen står helt öppna och det blåser friskt i öppningen i spisens undre del som står i förbindelse med eldstadens täljstensskivor och de borrade hål som leder inluften i övre halvan av eldhärden. Andra delen av inkommande luft (från förgreningen på golvet) leder till en ventil bredvid spisen i  midjehöjd.

Om jag öppnar ett fönster eller  dörr har ingen märkbar effekt annat än att den rök som tidigare vällt in vädras ut, elden ändrar inte insentitet. Vi har ingen mekanisk ventilation igång samtidigt (köks-eller badrumsfläkt) men ser heller ingen skillnad när vi slår på den. Det som avgör om det ska dra och brinna på ordentligt är om vi lämnar luckan till eldstaden öppen eller inte. Så fort man stänger till falnar elden och börjar sota, oavsett om man nyss tänt eller eldat stickor några timmar. Då är alla friskluftintag öppna inklusive undre spisluckan som ändå har en ventil öppen mitt på.

Huset är ett gammalt dåligt isolerat timmerhus med undantag av golvet och grundmuren som är sprillans ny gjuten platta med lecasten i muren som timmret står på.

Så just nu kan vi alltså elda utan baffelplåt i värmeväxlaren baktill, med eldstadsluckan på glänt och med stickor till ved! Visst låter det som en hållbar och ekonomisk lösning?  ;) Är det månne någon som hört om liknande problem med just Viking 30?

/Anders

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 11:01 »
Uppenbarligen är det något som förhindrar drag genom spisen. Något som sitter fel? Skräp?

Det verkar vara sekundärluften som är strypt.

Ta ut allt som går att ta ut och sätt tillbaka, motsvarande byte av täljsten och galler. Kolla så att det inte är något som sätter igen. Peta i rör och genomföringar och kanaler med ståltråd eller pinnar. Är det vidöppet mellan sotluckan och spisen? Lyssna/lys/blås/peta ett rensband för att bekräfta. Använd spegel eller en liten digitalkamera.

Ta bort slangen till friskluftsintaget och kolla att det suger luft där när du eldar. Och även när du inte eldar.

Är det drag genom spisen även när du inte eldar? Om skorstenen är varm så skall den suga rejält även om du inte eldar.

Jag utgår från att du eldar med torr ved.

Sedan är det nog bara att reklamera. Men jag misstänker att det är något med installationen som är tokigt. Så att det inte kan dra bra från friskluftsintaget till skorstenen. Eller att något sitter fel inne i spisen. Du borde kunna hitta det mycket enkelt, men i så fall hade du väl inte frågat här...

Du säger att du tätat sotluckan med mineralull. Varför det? Kan det vara den mineralullen som stoppar draget?

http://www.vedspis.se/Produktblad/viking_installation.pdf
« Senast ändrad: 05 maj-12 kl 11:20 av sɹǝpuɐ »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 12:03 »
Oj vilket gensvar! Tack alla som redan kommenterat eller tipsat och ställt följdfrågor, det var oväntat stort intresse. Kul!
Men vad hade du väntat dig?  Detta är www.alternativ.nu:D  Här blir man dagligen överraskad och imponerad av folks kunskaper och vilja att hjälpa andra!

Naturligtvis hoppas vi att även du delar med dig av det du kan och vet!  Välkommen!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 21:06 »
Jag är fortfarande överväldigad av gensvaret, härligt! Är sedan några år medlem i en husbilsklubb med tillhörande forum. (Nej, det är ingen dyrgrip utan en gammal Fiat med ett tidigare väldigt fukskadat och ruttet hus på, som jag renoverat i flera år.) I den föreningens forum kan man vänta i månader utan att någon märker att man ställt en fråga, så det är verkligen skillnad!

Ja, spisen var det. Jag har plockat isär allt som går att ta isär utan att spräcka itu det som monterats med pannkitt. Det visade sig att innandömet var ganska slarvigt monterat och roster i botten samt täljstenarna på sidorna var förskjutna åt ett håll. Fick slipa lite på kanten av rostret, där fabriken slipat tidigare men inte tillräckligt, för att kunna montera allt symetriskt och centrerat. Jag tror inte att det hade någon avgörande betydelse men ändå, nu vet jag att allt sitter som det ska.

Har skickat in digitalkameran i både skorsten och spis så långt det går utan att fånga något onormalt på bild. Lånade även en kamera på böjlig axel och har med den nerifrån kunnat överlappa de sektioner som sotaren kunde se uppifrån. Inga fel här, men anslutningen till skorstenspipan är vinklad ca 30 grader uppåt och åt sidan från den raka stosen ur kaminen. Vinklingen går ca 25 cm och hålet blir större mot pipan. Börjar med diameter 150 mm men slutar med ca 250 mm diagonalt. Min granne tror att detta i kombination med ett ganska stort utrymme ner till sotluckan 30 cm lägre åt andra hållet kan bidra till att röken liksom stannar upp när den når det utrymmet. Sotaren hade liknande teorier och har ringt senare och föreslagit att vi skulle montera en rostfri rökslang mellan kaminens utlopp och en bit upp i skorstenen för att se till att rökgaserna "håller farten". Hon tyckte även att vi skulle hacka upp ett hål på skorstenen 1,5 meter upp och montera en kon med lilländan uppåt för att pressa ihop gaserna och öka farten. En alldeles för kostsam och besvärlig åtgärd om man inte med säkerhet vet att det funkar. Och det vet man inte! - Eller?

Det är till synes bra drag i skorstenen via sotluckan, oavsett om man eldar eller inte så känner man draget tydligt med handen. Likaså känner man tydligt hur det kommer in massor av friskluft via ledningen in undertill i spisen och ventilen vid sidan om.

Mineralullen ligger alldeles innanför luckan, bara för att se till att inte det kommer in "tjuvluft" i skorstenen den vägen.  Öpnnar jag luckan och tar bort ullen när det brinner i spisen stannar det av alldeles, så nån extra luft in i skorstenen verkar det inte behövas.

Är det någon som vet hur man gör när man mäter undertryck i spis eller skorsten? Ska det vara kallt, varmt eller rentav brinna samtidigt? Har möjlighet att låna en känslig mätare graderad i pascal men sotaren var lite ovillig att exakt berätta hur de gör när de mäter.

/Anders

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #10 skrivet: 05 maj-12 kl 21:26 »
Gissningsvis ville hän komma själv och ta betalt för det ...  "Såna ä di, sa tant Cordelia"!

Husbilsforumet kanske inte har riktigt lika många medlemmar som alternativ?

Och tack  för en lärorik tråd!  :D  /Trollmor, tjuvåkare!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #11 skrivet: 05 maj-12 kl 21:49 »
Är det någon som vet hur man gör när man mäter undertryck i spis eller skorsten? Ska det vara kallt, varmt eller rentav brinna samtidigt? Har möjlighet att låna en känslig mätare graderad i pascal men sotaren var lite ovillig att exakt berätta hur de gör när de mäter.

Om papper försvinner brinnande in i skorstenen så har du bra drag...
Draget mäter man där gaserna går in i skorstenen, när kaminen är i gång. Eftersom det kan vara en svår placering kan man mäta nere vid sotluckan i skorstenen tex. Jag har en mätare där inkopplad permanent, mest för att det är kul.

Det låter som att luften inte går genom eldhärden i tillräcklig omfattning. Det är inte nån tätningslist runt vedinkastet som saknas som gör att den drar in enorma mängder tjuvluft där eller kanske senare nånstans?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #12 skrivet: 05 maj-12 kl 21:52 »
Kolla sidan 16 i pdf:en jag länkade till. Tydligen är ett vanligt fel att rökvändarplattan inte är korrekt monterad.

Om jag förstår rätt så har du testat att helt ta bort den, och då funkade det. Troligen sitter den fel så att den strypt draget för mycket. Gissar jag... Bakre järnet.

En annan sak som kan orsaka problem är ju en kall skorsten som kyler rökgaser. En skorsten som man inte eldat med över sommaren kan bli fuktbemängd av regn och det kan ta lång tid innan den blir torr och varm. Eller att rökgaserna är kalla på grund av fuktig ved. Eller skorstenen är delvis av oisolerad metall som kyls av tillluft, men vad jag förstått är inget av detta aktuellt i ditt fall.
« Senast ändrad: 05 maj-12 kl 22:20 av sɹǝpuɐ »

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 21:41 »
Fler experiment är nu gjorda!
Jag har som flera av er som svarat rekommenderat verkligen kollat så allt sitter som det ska och den där plåten som ofta hamnar fel, bakplåten, den sitter helt som den ska.
Det är en plåt längre bak i en värmeväxlare som jag laborerat med. Jag kallar den baffelplåt och den gör så att röken, när den kommer ur förbränningsrummet måste gå ner i botten på en stor "gjutjärnsburk" och upp igen innan den går ut i skorstenen. Allt för att hinna avge mer värme innan den försvinner ut i skorstenen.

Med plåten bortplockad går röken rakt ut från spisen och i det här läget drar det skapligt bra. Igår eldade jag två tre timmar innan jag tog på mig ett par tjocka handskar och öppnade locket till burken eller kammaren där baffelplåten ska sitta. Stoppade snabbt ner plåten och satte tillbaks locket. I med mer ved och eldade på. Nu brann det vidare, dock med väldigt dämpad låga och utan minsta ljud av drag ut i skorstenen.

Lyckades på detta sätt hålla igång en brasa i ca 2 timmar till genom att stoppa in några stickor tillsammans med små vedträn vartefter de brann upp. Blev väldigt svart och sotigt runt kanterna i förbränningsrummet, så någon riktig fyr var det inte, men det brann trots allt.

Nu har jag på jobbet fått mer tips om hur jag ska mäta undertrycket, ungefär som ett av inläggen ovan beskrev och ska få låna en mätare igen. Får återkomma och berätta hur det gick med det och på torsdag ska en representant för firman där jag köpt spisen komma och provelda själv. Det ser jag fram emot!

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 06:14 »
Är väldigt intresserad av att veta hur det går för dig. Har funderat på den spisen ett tag nu.

Lycka till!

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 20:24 »
En delseger har jag uppnått, tack för goda råd och uppmuntrande kommentarer!

Har mätt upp ca 12-13 pascal undertryck i skorstenen! Heureka! Gjorde det via sotluckan, precis som "kackelman" beskrev. Satte ett ca 75 cm långt rör på vakummätarens slang och stoppade in röret i skorstenen precis där spisens stos mynnar ut i skorstenen. Tätade runt röret med mineralull men det verkade inte spela så stor roll, för när jag plockade ut röret rasade ullen undan. Mätte igen och fick samma värde trots att det var ganska öppet runt mätröret in vid sotluckan.

Provade även att mäta som sotaren lite motvilligt berättade, genom att stoppa in röret i eldstaden så långt det gick. Där var det snarare övertryck än undertryck. Det pendlade mellan -1 och +1 pascal. Notera att baffelplåten då var monterad och det var den under hela den här proveldningen. Det tog bra lång tid att få det att brinna med luckan stängd, ca 2 timmar innan jag mätte undertrycket men det gick att få eld. Det brinner dock väldigt långsamt och orent med mycket sot i förbräningsrummet, som om elden hela tiden är på väg att kvävas. Öppnar jag luckan så flammar det upp lite men till priset av massor av rök in i rummet.

I morgon bitti kommer en representant från järnhandeln där jag köpt spisen och proveldar. Det ska bli väldigt intressant, jag återkommer med en "rapport". Har funderingar på om originaltillbehöret som gör det möjligt att öppna ett spjäll förbi baffelplåten tillfälligt vid upptändning kan vara en tänkbar lösning. Vi får se.
/Anders


Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 20:51 »
Idag var det proveldning av tillrest järnhandlare! Han var betydligt friskare på att ladda in stickor och spänt i eldstaden än vad jag varit vid mina försök. Och det rök in - så in i norden! Hela rummet blev grå-vitt och eldsflammor slog in i rummet från eldstaden så fort luckan öppnades på glänt. Rök vällde ut genom ventilationshålen på spisens sidor, som inte har direkt förbindelse med elden.

Vi var rörande överens om att så här kan vi inte ha det. Det skulle ta orimligt mycket tid och arbete att behöva elda upp värmen i spisen med stickor och näver. Dessutom skulle nog hela rummet bli svart tillslut.
Han hade teorier om att stosen baktill inte var tät, så jag tog en rejäl bit gullfiber och tröck upp i skorstenen via sotluckan. Täppte till utloppet från spisen och stoppade röken helt. Vi kunde inte se minsta rökgnutta komma ut i anslutning till stosen men efter ett tag började det pysa ut mycket rök på alla andra ställen och vi avbröt försöket där.

Efter en timmes soteldning beslöt vi att öppna locket till värmeväxlaren där bak och lyfta ur baffelplåten. Det blev en het och rökig process, men efteråt blev det riktigt skapligt drag i spisen igen. Jag frågade efter den tillsats som Davidssons säljer till spisen, för att kunna koppla förbi baffelplåten och värmeväxlaren vid start. Det visade sig att den tillsatsen ändå kräver att man skruvar loss locket till värmeväxlaren varje gång man ska öppna eller stänga ventilen! Helt värdelöst med andra ord!

Det här ledde till att vi spekulerade i andra sätt att lösa behovet av justerbart motstånd ut ur spisen och vi kom gemensamt fram till flera möjliga sätt som inte skulle kräva öppning av luckan varje gång. Här finns utrymme för innovationer från Davidssons!

Nu återstår att handlarn pratar med leverantören och återkommer med ett förslag på eventuell åtgärd, vad det nu skulle kunna vara. En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen. Det är bara att vänta och se!
/Anders

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #17 skrivet: 10 maj-12 kl 20:57 »
Idag var det proveldning av tillrest järnhandlare! Han var betydligt friskare på att ladda in stickor och spänt i eldstaden än vad jag varit vid mina försök. Och det rök in - så in i norden! Hela rummet blev grå-vitt och eldsflammor slog in i rummet från eldstaden så fort luckan öppnades på glänt. Rök vällde ut genom ventilationshålen på spisens sidor, som inte har direkt förbindelse med elden.

Vi var rörande överens om att så här kan vi inte ha det. Det skulle ta orimligt mycket tid och arbete att behöva elda upp värmen i spisen med stickor och näver. Dessutom skulle nog hela rummet bli svart tillslut.
Han hade teorier om att stosen baktill inte var tät, så jag tog en rejäl bit gullfiber och tröck upp i skorstenen via sotluckan. Täppte till utloppet från spisen och stoppade röken helt. Vi kunde inte se minsta rökgnutta komma ut i anslutning till stosen men efter ett tag började det pysa ut mycket rök på alla andra ställen och vi avbröt försöket där.

Efter en timmes soteldning beslöt vi att öppna locket till värmeväxlaren där bak och lyfta ur baffelplåten. Det blev en het och rökig process, men efteråt blev det riktigt skapligt drag i spisen igen. Jag frågade efter den tillsats som Davidssons säljer till spisen, för att kunna koppla förbi baffelplåten och värmeväxlaren vid start. Det visade sig att den tillsatsen ändå kräver att man skruvar loss locket till värmeväxlaren varje gång man ska öppna eller stänga ventilen! Helt värdelöst med andra ord!

Det här ledde till att vi spekulerade i andra sätt att lösa behovet av justerbart motstånd ut ur spisen och vi kom gemensamt fram till flera möjliga sätt som inte skulle kräva öppning av luckan varje gång. Här finns utrymme för innovationer från Davidssons!

Nu återstår att handlarn pratar med leverantören och återkommer med ett förslag på eventuell åtgärd, vad det nu skulle kunna vara. En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen. Det är bara att vänta och se!
/Anders

Tycker nog att köpet skulle hävas jag.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #18 skrivet: 10 maj-12 kl 22:24 »
Nu återstår att handlarn pratar med leverantören och återkommer med ett förslag på eventuell åtgärd, vad det nu skulle kunna vara. En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen. Det är bara att vänta och se!
/Anders

Bra att det går framåt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 10:08 »
Man tar sig för pannan.  Ska en modern, nykonstruerad, dyr manick vara sämre än stenålderns stenring?

Men heder år handlaren som ändå skickade en representant för att kolla med egna ögon!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 20:41 »
Oj-oj, nu blev det jobbigt!
Handlarn ringde idag och var inte glad åt de besked han fått från Davidssons. Att de rekomenderade mig att kapa ur ytterligare 50 mm ur baffelplåten och prova igen. De erbjöd att skänka efter en ny baffelplåt om den skulle bli förstörd!

De medgav också att jag slipar ur lite på bottenrostret för att kunna sänka bakplåten 10 mm i förbränningsrummet.
Ja, vad ska man säga? De hade sagt till handlaren att det kan bli problem ibland, men inte hos mer än max 1 av 10!!! Tydligen är jag nummer 10 då?
Så det var bara att ta fram vinkelslipen och göra som de sagt, klart för nån timme sedan. Sen var det bara att börja provelda igen då.

Resultatet blev att det går något lite bättre att elda men fortfarande är det väldigt dåligt drag. Det går inte att ha eldstadsluckan på glänt, som det står i instruktionerna eftersom det då ryker in rejält. Eldslågorna liksom väller in i rummet och enda sättet att kunna fortätta är att stänga luckan och acceptera att det tar omkring 1 timme att få upp värmen i spisen. Först då kan man börja lägga in lite större pinnar, inte ved, och så fort man öppnar luckan drar röken in.

Jag tror jag ger upp!

Nu är det nog dags att börja kräva ut sin lagliga rätt! Men frågan är vad man ska kräva? Det finns inga direkt jämförbara alternativ till den här spisen och bara att ta ut den igen kräver att vi river stora delar av den murade spishörna den står i. Vem betalar det i så fall? Ja, det för med sig en hel del förhandling och lagvrängande om jag ska gå skadeslös ur en sådan åtgärd, så vad gör man? Ska nog fundera över helgen på det, prisavdrag kanske eller.....? Och elda utan baffelplåt för jämnan, med lägre verkningsgrad än utlovat.

/Anders

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #21 skrivet: 11 maj-12 kl 21:12 »
Vi tog bort värmeväxlaren med ändå..

i vissa väderförhållanden är det bara jättesvårt att få igång viking30. Som nu, med låga tempskillnader och hög luftfuktighet.. under vintern inget problem.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #22 skrivet: 11 maj-12 kl 22:25 »
Det låter som om spisen är defekt. Erbjud säljaren att han får laga på plats så att den fungerar fullt ut som avsett, eller att byta ut den mot en fungerande. Och provelda innan du murar för mycket nästa gång.

Smällen med att mura kan du försöka förhandla om. Du borde inte belastas med kostnader för en defekt spis, men å andra sidan vill de nog inte betala mer än de mest måste.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #23 skrivet: 11 maj-12 kl 22:48 »
Oj-oj, nu blev det jobbigt!
Handlarn ringde idag och var inte glad åt de besked han fått från Davidssons. Att de rekomenderade mig att kapa ur ytterligare 50 mm ur baffelplåten och prova igen. De erbjöd att skänka efter en ny baffelplåt om den skulle bli förstörd!

De medgav också att jag slipar ur lite på bottenrostret för att kunna sänka bakplåten 10 mm i förbränningsrummet.
Ja, vad ska man säga? De hade sagt till handlaren att det kan bli problem ibland, men inte hos mer än max 1 av 10!!! Tydligen är jag nummer 10 då?
Så det var bara att ta fram vinkelslipen och göra som de sagt, klart för nån timme sedan. Sen var det bara att börja provelda igen då.

Resultatet blev att det går något lite bättre att elda men fortfarande är det väldigt dåligt drag. Det går inte att ha eldstadsluckan på glänt, som det står i instruktionerna eftersom det då ryker in rejält. Eldslågorna liksom väller in i rummet och enda sättet att kunna fortätta är att stänga luckan och acceptera att det tar omkring 1 timme att få upp värmen i spisen. Först då kan man börja lägga in lite större pinnar, inte ved, och så fort man öppnar luckan drar röken in.

Jag tror jag ger upp!

Nu är det nog dags att börja kräva ut sin lagliga rätt! Men frågan är vad man ska kräva? Det finns inga direkt jämförbara alternativ till den här spisen och bara att ta ut den igen kräver att vi river stora delar av den murade spishörna den står i. Vem betalar det i så fall? Ja, det för med sig en hel del förhandling och lagvrängande om jag ska gå skadeslös ur en sådan åtgärd, så vad gör man? Ska nog fundera över helgen på det, prisavdrag kanske eller.....? Och elda utan baffelplåt för jämnan, med lägre verkningsgrad än utlovat.

/Anders

jo det var just trevligt, du ska kapa dona mikla anlita sotare med kameror för att få en spiskrake och fungera ???

Det verkar som din spis är i högsta grad väderberoende, du får väl köpa en barometer och ge tusan i och elda när lågtrycken kommer ;D

Nä häv köpet tycker jag, något är alvarligt fel i din spis, du har bra drag i sotluckan men inte vid vanlig eldning, det tyder på tjuvdrag i spisen eller i anslutning mellan spis och murstock.

Nu vet jag inget om din spis, vill inte veta heller, med tanke på dina problem så tänker inte jag köpa den spisen.

Jag har en egenhändigt ombyggd gammal hederlig husqvarna 3026 eller var det 3027, nåväl denna har jag trimmat så den nästan tänder sig själv om den inte får vara med i leken.

Klen tröst för dig men en annan episod! svärfar köpte en euronom panna till sin 200m2 stora hus, ink ac-tank ta- utrustning, förådsberedare, ja hela kitet.

Jag och min fru levde bekymmerslöst i huset bredvid, totalt ovetandes om hennes fars problem ::)

så en dag när de skulle resa bort, jo det var vi som fick mjölka och sköta gården, men där ingick även att elda upp sidobostaden som svärföräldrarna huserade i.

Upptäckte ganska omgående att här finns det problem. spelade ingen roll hur mycket jag eldade i pannjävulen så sprakade det gott i elpatronerna >:(

Jag stängde av hela "panncentralen" börja om från början, tänkte jag, sakt och gjort, jag eldade upp fanskapet till panna så till den milda grad att den hotade med att självdö, då fick jag reda på sanningen :o

Pannexperterna från euronom hade varit på besök och trimmat in anläggningen! med den påföljden att det var elpatronerna som skötte uppvärmningen av huset, inte eldningen i sig själv, och inte deras panna.

När jag ringde upp euronom och påtalde att deras vedpanna var skit så svarade de att så är de flesta pannor.

Fakta: jag proveldade fanskapet och jag fick ut ca 3-4 kwh/ timme, typskylten på pannan angav 7 - 25 kwh/ timme ::)

Så naturligtvis så undrade jag hur i hela sarons tempelundar kan de rekkomendera en sådan panna i ett hus på 200m2.

Euronoms panna gav 3 kwh, huset behövde 7kwh/ timmen.

De lovade att komma och rätta till problemet, deras säljare skulle komma på besök nästa månad.

Skitsnack, de kom aldrig i närhetaen av våran bostadsort, de viste att deras panna inte höll måttet.

Nu får vi hoppas att det löser sig för dig, och framförallt ge inte upp.

som jag sa,jag vet inget om din panna, men att ha en panna som endast kan eldas vid högtryck skulle jag lämna tillbaka omgående.

Det är inte du som ska kapa och fixa för att din panna ska fungera! låt dem göra detta.

Min svärfar och svärmor mer eller mindre eldade för kråkorna i 20 år, pågrund av att det var elpatronerna som bidrog till värmen i huset.

Som tur var så har de obegränsat med skog ;D




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #24 skrivet: 12 maj-12 kl 05:58 »
Usch, jag får ju rökhosta och kvävningskänslor, lunginflammation samt förfrusna tår av att läsa om denna smalspis!  :(

Tack, hayproducer, för ett skrattpiller mitt i denna deprimerande tråd!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #25 skrivet: 12 maj-12 kl 20:40 »
Men frågan är vad man ska kräva? Det finns inga direkt jämförbara alternativ till den här spisen


Ankarsrum tillverkar en spis med samma mått. Har du otur är det samma innehåll och samma problem, fast med utbytt front, som Viking. Har du tur är det samma mått men en bättre spis.
Se om du kan hitta en sån nånstans nära, åka och kolla om det är samma konstruktion.
http://www.kaminhusetnalden.se/koksspisar/ankarsrum
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #26 skrivet: 14 maj-12 kl 22:07 »
Nu väntar jag med spänning på ett svar från handlarn, egentligen från leverantören via handlarn.

Har idag pratat med en helt annan firma som säljer både den Ankarsrumspis som "kackelman" tipsar om och Viking 30. Tyvärr var de väldigt skeptiska till att det skulle bli bättre resultat med en annan spis. De har enligt egen utsago sålt båda modellerna i flera år uppe i Östersund-Näldentrakten och hitills inte varit med om något liknande. Men som sagt, de tror inte det skulle fungera bättre med Ankarsrum som tydligen har ungefär samma princip med övereldning, luft till elden uppifrån  och en lång väg för rökgaserna ut till skorstenen. De var mycket vänliga och hade det inte varit så långt att åka skulle de kommit hit och tittat själva, kul!

Jag sa till min handlare att det inte blev nämnvärt bättre med 50 mm ytterligare bortkapat men att jag helst vill slippa riva ut spisen och stå helt utan efteråt. Istället "önskade" jag mig bidrag till ombyggnad till helt justerbart rökgasspjäll i form av ett dragspjäll av den typ som man normalt sett murar in i en skorstenspipa samt ett extra lock till värmeväxlaren och ersättning för mina utlägg i samband med sotarens inspektion. Alternativet skulle vara ett rejält nedsatt pris eftersom spisen inte uppfyller de kriterier som beskrivs i marknadsföringen.

Handlarn lovade ta upp saken med Davidssons och återkomma med besked. Jag väntar som sagt med spänning!
/Anders

HippieMama

  • Inlägg: 118
  • Sum ergo sum
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #27 skrivet: 11 jun-12 kl 18:09 »
Hur gick det med den här historien?

Är ju själv sugen på en sån här av något slag...
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Tohot

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #28 skrivet: 04 okt-12 kl 04:59 »
Har installerat en Viking 30 och har precis samma erfarenhet. Med 6m väl uppvärmd skorsten och drag i sotluckan som blåser ut ett ljus, så kan jag bara elda om flamplåten är borttagen. Trots detta och torra fina björkpinnar så brinner det dåligt och sotar. Spisen är med andra ord felkonstruerad. Skall försöka trimma den genom att  kapa flamplåten och förstora lufthålen i eldutrymmet. Återkommer med resultat.

gitarrmannen

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #29 skrivet: 15 okt-12 kl 17:14 »
Är själv i tagen i att skaffa en Viking 30 men blir nu tveksam efter att ha läst denna tråd. TS, hur går det med din spis? Fått någon rätsida på eländet? Frågan jag ställer mig är hur många har problem med sina vikingspisar och jag ska nog ringa Davidssons och fråga angående denna modell.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #30 skrivet: 15 okt-12 kl 20:44 »
I torpet där jag bodde förut eldade jag i 7 år i en viking 30 och hade aldrig några problem ,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #31 skrivet: 15 okt-12 kl 22:05 »
Eftersom det verkar som om folk generellt har problem med relativt nya Viking 30 men en del äldre exemplar tycks fungera bra, kan man ju fråga sig om tillverkaren har ändrat något i konstruktionen på senare år. Har någon möjlighet att jämföra ett nytt och ett gammalt exemplar?

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #32 skrivet: 20 nov-12 kl 10:17 »
har inte läst allt som skrivits i detta fullständigt men har några kommentarer;

- elda inte utan baffel/bafflar, troligen kommer du ha efterförbränningen i skorstenen o den är inte avsedd för så höga temperaturer, tegel- o stålskorsten max 350C, modulskortsen, exv pimpsten max 450C. Risk för skador o skorstenseld alltså.

- jag tror skorstensarean är för stor i förhållande till eldstaden men det kan jämna ut sig efter en stunds eldning. Vi hade en skorsten på gården var som din med stor area och ännu större area i toppen, vi förlängde den ca 70 cm o då blev drager alldeles förträffligt. kan ibland vara tillräckligt med ett oisolerat rör överst.

-sätt en en ballerina på toppen.
   

gitarrmannen

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #33 skrivet: 20 nov-12 kl 11:55 »
har inte läst allt som skrivits i detta fullständigt men har några kommentarer;

- elda inte utan baffel/bafflar, troligen kommer du ha efterförbränningen i skorstenen o den är inte avsedd för så höga temperaturer, tegel- o stålskorsten max 350C, modulskortsen, exv pimpsten max 450C. Risk för skador o skorstenseld alltså.

- jag tror skorstensarean är för stor i förhållande till eldstaden men det kan jämna ut sig efter en stunds eldning. Vi hade en skorsten på gården var som din med stor area och ännu större area i toppen, vi förlängde den ca 70 cm o då blev drager alldeles förträffligt. kan ibland vara tillräckligt med ett oisolerat rör överst.

-sätt en en ballerina på toppen.

Ursäkta en novis, men vad är en baffel i detta sammanhang?
 

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #34 skrivet: 20 nov-12 kl 17:06 »
Ursäkta en novis, men vad är en baffel i detta sammanhang?

Baffelplåt i detta sammanhang är en plåt som är avsedd att krångla till rökens väg en smula, så att den snurrar runt mer i kaminen på sin väg ut i skorstenen och därmed får fler chanser att kylas mot kaminens väggar.
En baffelplåt kan ofta öka en kamins verkningsgrad, men den sänker också draget så det är en balansgång mellan dessa två.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

johannelund

  • Inlägg: 8
  • Biodling, kaniner (gotlandskaniner) och odling.
    • Uppland
    • Johannelunds
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #35 skrivet: 21 nov-12 kl 14:36 »
Till de som funderar på att skaffa en Viking 30: Vi installerade en för några månader sen och är nöjda. Vi har inte haft några problem och vi har hittils i år haft den som enda värmekälla för vårat tvåvångings hus på ca 85 kvadrat medels eldning någon timma på morgonen och några timmar på kvällen.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #36 skrivet: 28 jun-13 kl 17:23 »
Hittade denna tråd och blev minst sagt fundersam. Var på väg att skaffa en viking 30 till köket. Är det någon av er som hade problem där davidsson bytt ut den och en ny funkat. Eller andra uppdateringar om hur det funkar/ inte funkar nu?

malungen

  • Inlägg: 62
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #37 skrivet: 28 jun-13 kl 19:21 »
Jag håller med lj. 6m och 18x18cm låter kort och grovt för en så liten eldstad.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #38 skrivet: 28 jun-13 kl 21:27 »
Jag håller med lj. 6m och 18x18cm låter kort och grovt för en så liten eldstad.
Men 6 m är väl ingen kort skorsten? Det är ju förmodligen två plan.
Och TS skriver att det är drag i den när han inte eldar (att ett stearinljus blåses ut vid dragluckan).



Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #39 skrivet: 28 jun-13 kl 22:00 »
Jag eldade i 7 år i en viking 30 och den var lysande bra,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

malungen

  • Inlägg: 62
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #40 skrivet: 29 jun-13 kl 12:46 »
Med kort och grov skorsten menar jag tvärsnittsyta i förhållande till längden. Min tanke är att den lilla kaminen inte får nån fart på röken.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #41 skrivet: 30 jun-13 kl 18:11 »
Troligtvis som Malungen skriver så blir rökgas temperaturen för låg ,pipan blir alltså inte nog varm.Vilket skulle avhjälpas med ett insattsrör.Så att värmen bibehålls.

aXXo

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #42 skrivet: 08 aug-13 kl 23:39 »
Hallå alla kunniga medlemmar, detta blir mitt första inlägg på detta intressanta forum och anledningen att jag hittade hit är att jag också har en Viking 30 med dåligt drag.

Kaminen monterades 2013, i februari. Har aldrig fått något riktigt bra drag i denna viking, som jag tex. har i vedspisen på övervåningen, där vrålar det i spisen om spjället öppnas fult och skulle man tända på tidningspapper så dras det upp i rökkanalen direkt. Detta händer inte i min nya viking på bottenvåningen.  Ibland rinner det även ut "sotvatten" nertill på kaminen, som en konsekvens på det dåliga draget. (Se videoklipp)

Jag har försökt olika metoder under våren men utan resultat. Nu återstår att montera insatsrör och hoppas att det ska lösa problemet, då rökkanalen i murstocken faktiskt är ganska stor.


Så min fråga till er i samma situation, är det någon som lyckats få det att bli bra med tex. insatsrör?


Videoklipp ---> http://youtu.be/X1TlTJ-psmM

Bild från när den sattes in, rökröret ansluter till murstocken direkt ovanför bilden.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 23:45 av aXXo »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #43 skrivet: 10 aug-13 kl 14:23 »
Och vad betyder ganska?? Stor som en träbit? ;) Röken går aldrig rakt upp utan den snurrar vilket den helst gör i ett runt rör.Därutav blir draget bättre och isoleringen runt runt röret behåller värmen som skapar draget. Men det finns en grej till på vikingen.Och det är rökvändaren ovanför elden eller under spisplattan.Om den är skev blir det inget bra heller.

Lars_H

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #44 skrivet: 01 okt-13 kl 21:41 »
Har precis installerat en Viking 30.
Hade stora problem med dåligt drag och att det rykte in. Jag bor i ett 20-tals hus med kakelugnar och mycket bra drag i alla eldningspipor 140x140 mm, 12st!

Jag tror att jag hittat felet som kanske fler har råkat ut för.
Spisen levererades på en pall. Sockeln var monterat upp och ned, så för att vända den rätt så la vi ner spisen på sidan på golvet medans sockeln vändes rätt.
Nu är sdet så att det finns 2st plåtar (nummer 7 i sprängskissen) - väggarna vid asklådan - som sitter löst i spår. Dessa hade hoppat ur sina spår och lagt sig snett så att sekundärluften inte kunde strömma fram där den ska.

Efter att demonterat täljstenarna, baffelplåten och lyft undan eldstadsbotten, kunde plåtarna åter placeras rätt i sina spår.

Nu funkar spisen mycket bättre !

Någon som har liknande erfarenhet?



Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #45 skrivet: 01 okt-13 kl 22:35 »
Låter mycket intressant Lars! Och du har tagit kort så man ser hur det ser ut :D Ska ta och leta rätt på en bruksanvisning . Min uppfattning är att antingen brinner dessa spisar väldigt bra eller väldigt dåligt.Och det måste ju bero på nånting.Så detta ska jag lägga på minnet!

makkomann

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #46 skrivet: 10 okt-13 kl 16:31 »
Jeg har også tittet på denne ovnen. For øyeblikket skal vi til å renovere pipeløp og innstallere en ny ovn i andre etasje, men samtidig funderer vi på å montere en Viking 30 på kjøkkenet. Veldig interessant å følge med her. Disse problemene vil man jo ikke ha.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #47 skrivet: 10 okt-13 kl 17:18 »
Citera
En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen.

Detta låter mystiskt, om det är så som jag förstår det. Det tyder på att det inte är tätt mellan eldstaden/rökens väg ut och varmluftskanalerna som ska avge värme till omgivningen. I så fall suger skorstenen ut inomhusluft men inte rökgaserna, typ tjyvdrag. DET är rakt åt hälvitte.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vedeldaren

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #48 skrivet: 04 nov-13 kl 14:36 »
Idag var jag hos en återförsäljare och tittade på en Viking 30. Han berättade att om jag köpte en idag så var den inte fodrad med täljsten utan delar av eldfast massa. Vi diskuterade något om orsaken till förändringen och han sa att en orsak var sannolikt att man vill få upp temperaturen snabbare. Täljstenen måste laddas med värmeenergi innan dess temperatur kan stiga. Det slog mig när jag läste denna forumtråd att om det sitter täljsten i din kamin så kanske den kyler så mycket hela tiden att du inte får upp tillräcklig temperatur på rökgasen och därför dåligt drag. Det vore intressant att veta vilken temperatur det är på röken då den kommit in i skorstenen. Om det beror på täljstenen så kanske tillverkaren går med på att byta mot den nya insatsen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #49 skrivet: 04 nov-13 kl 16:41 »
Jag TROR! Att det är för tätt mellan kokplattan och rökvänadaren. Det blir för trångt. Är ju knappt nån centimeter.Kollar man på en kakelugn där röken ska upp och ner flera meter innan den vänder så ska de ju funka i en spis som har bara är 60 hög. Om vi som exempel tar en sedvanlig spis och lägger på spis lera ända upp till kok plattorna Hur kommer den spisen att bete sig??

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #50 skrivet: 05 nov-13 kl 21:39 »
Intressant att ämnet och tråden håller så länge!

Tyvärr måste jag tillstå att vi inte har någon vidare ordning på vår kamin än!
Har inte haft tid att forska mer om orsaken till det dåliga draget och än mindre provat några ombygnader eftersom resten av gården och huset slukar all tid.

Helt klart är att modellen dras med problem och kräver en helt optimal installation för att fungera. Vår skorsten uppfyller kamintillverkarens krav men det funkar ändå inte bra. Tar ut röken baktill och har ca 35cm vågrät kanal innan den viker av uppåt. Jag tror det bidrar till att det brinner så dåligt hos oss.

Skulle jag göra om installationen skulle jag antingen ta ut röken upptill på kaminen eller åtminstone se till att skorstenen går så direkt rakt upp som möjligt och att kanalen är lagom stor, slät och jämngrov. Vi har en kammare bakom/nedanför med sotlucka och även det kan bidra till att röken stannar upp och kallnar med dåligt drag som följd.

Sotaren tyckte vi skulle fylla hålrummet bakom med tegel eller stoppa in en rostfri spiralslang från rökutgången på kaminen och upp i skorsten. Problem med sotning vid en sån åtgärd dock.

Har demonterat allt "löst" i kaminen och plockat tillbaks delarna mycket omsorgsfullt men det hjälpte ingenting i vårt fall. Hittade heller inget direkt fel i hur delarna satt från början.

Med tanke på andra inlägg vore det kanske ändå en bra idé att minska arean på pipan och se till att värmen på röken håller sig längre ut och upp. Måste göra lite mätningar på tempen tror jag!

Vår kamin har täljsten i sig och antagligen slukar det en hel del värme innan hela kaminen är genomvarm. Jag vet att en sotare (eller var det försäljaren från Hedins Bygg?) har nämnt ett fall där de bytte ut täljstenen mot eldfast tegel och fick mycket bättre egenskaper på den spisen. Minns inte vad det var för modell men det var inte en Viking.

Så det kan nog ligga en hel del sanning i vad säljaren sa till Vedeldaren, att de fått bättre drag initialt i spisen med en annan mer isolerande fodring. Det går väl åt rätt mycket energi att värma upp täljstenen när man nyss tänt och det leder kanske till att draget blir sämre.

Nackdelen med ett lättare och mer isolerande fodringsmaterial som han nämner är väl möjligen att resten av kaminen inte blir lika varm och att den inte håller sig varm lika länge efter eldning. Det skulle dock jag acceptera, om det istället gav bra eldningsegenskaper.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #51 skrivet: 06 nov-13 kl 08:46 »
Att täljstenen skulle sänka draget så kopiöst tror jag inte ett smack på.Då skulle man ju inte få tänt i en enda kökspanna som är tung som en julgris.Att det sen skulle bli svårare att sota spisen med ett insattsrör ser jag även det som taget ur luften. Du bilar upp ett hål över spisen och ansluter en kona som du fäster på insattsröret eller slangen som det i skälva verket handlar om inuti skorstens pipan.Rök kanalens botten fylles enligt sotarens råd och kan även lutas uppåt så röken inte slår direkt i bakväggen utan får ett skjuts upp  .

aXXo

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #52 skrivet: 06 nov-13 kl 23:27 »
Hallå igen!

Har ju glömt att svara mig själv i denna tråd och kanske sprida lite hopp till andra.
Det blev 6m insatsrör med invändig diameter på 125mm.
Gjorde arbetet själv, vilket var rätt enkelt i mitt fall och fick betala strax under 5 000kr för material. Men nog var jag nervös att det skulle vara bortkastade pengar om jag inte fick något resultat!

Men resultatet är tydligt, nu vrålar det även i vikingen när spjällen är öppna för fullt!  ;D
Hade också problem tidigare med att rök kom in i rummet via tex. varmluftskanalerna eller när man öppnade luckan bara välde röken in... Men inte längre, nu kan luckan vara öppen hur länge som helst utan att röken kommer in i rummet. Glaset på luckan har slutat att sota igen också.


För mig var det en för stor rökkanal i murstocken som ställde till problemen. Kan tilläggas att jag har toppanslutning på min och saknar då plattan i "turbon". Hoppas ni andra får ordning på era spisar, då denna spis är snygg & smidig när dem funkar!


Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #53 skrivet: 07 nov-13 kl 09:20 »
Så fick även denna historia ett lyckligt slut :D

Lyckabo

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #54 skrivet: 22 jan-14 kl 19:19 »
Usch, nu blir jag allt lite orolig, vi har i stort sett bestämt oss för just en sån här vedspis. Törs man köpa en?
Vi ska i så fall ha en hit en firma som gör allt åt oss.  ???

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #55 skrivet: 22 jan-14 kl 21:49 »
Det är klart att du vågar köpa, om du har lämplig dimension på skorstenspipan. Axxo har ju lyckats genom att minska arean till ca 1/3 av ursprunglig ( från 324 till 122 cm2) fått fart på sin kamin.

Lyckabo

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #56 skrivet: 22 jan-14 kl 22:17 »
Det är klart att du vågar köpa, om du har lämplig dimension på skorstenspipan. Axxo har ju lyckats genom att minska arean till ca 1/3 av ursprunglig ( från 324 till 122 cm2) fått fart på sin kamin.

NVI skorsten är det visst tänkt att vi ska ha, det verkar inte som man får något spjäll, det känns konstigt, tycker det är bra att kunna stänga spjället när jag eldat klart i kakelugnen?

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #57 skrivet: 22 jan-14 kl 22:35 »
NVI skorsten är det visst tänkt att vi ska ha, det verkar inte som man får något spjäll, det känns konstigt, tycker det är bra att kunna stänga spjället när jag eldat klart i kakelugnen?

Kakelugn?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #58 skrivet: 22 jan-14 kl 22:40 »
Det ska inte va nått spjäll i skorsten till Vikingen då den har ett eget. Och det är en spis å inte en kakelugn . 8)

Lyckabo

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #59 skrivet: 22 jan-14 kl 23:00 »
Det ska inte va nått spjäll i skorsten till Vikingen då den har ett eget. Och det är en spis å inte en kakelugn . 8)

Nä, nu blev det fel, vi har en kakelugn i ett annat rum, jag vet att det här är en spis   ;D
Såg att det finns spjäll att köpa till annars, hur funkar det "inbyggda"?

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #60 skrivet: 22 jan-14 kl 23:09 »
Nä, nu blev det fel, vi har en kakelugn i ett annat rum, jag vet att det här är en spis   ;D
Såg att det finns spjäll att köpa till annars, hur funkar det "inbyggda"?

Kakelugnen har väl också eget spjäll och eldstäderna ska väl ha egna pipor, antar jag?

Lyckabo

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #61 skrivet: 22 jan-14 kl 23:55 »
Kakelugnen har väl också eget spjäll och eldstäderna ska väl ha egna pipor, antar jag?

Ja, det blir separata skorstenar.
En annan är van att stänga spjället när elden har slocknat, det känns som man släpper ut värme i onödan genom att inte ha något på skorstenen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #62 skrivet: 23 jan-14 kl 18:42 »
Menar du det inbyggda spjället i Vikingen?? Isåfall har du tre lägen .Start,eldning och stängd.

Magnus 2

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #63 skrivet: 04 feb-14 kl 19:33 »
Hej. Jag har nu eldat i ca en vecka i en ny viking 30 med värmeculit och startspjäll baktill, och det  funkar utan problem.

starslin.se

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #64 skrivet: 04 okt-14 kl 11:12 »
Har precis installerat en Viking 30.
Hade stora problem med dåligt drag och att det rykte in. Jag bor i ett 20-tals hus med kakelugnar och mycket bra drag i alla eldningspipor 140x140 mm, 12st!

Jag tror att jag hittat felet som kanske fler har råkat ut för.
Spisen levererades på en pall. Sockeln var monterat upp och ned, så för att vända den rätt så la vi ner spisen på sidan på golvet medans sockeln vändes rätt.
Nu är sdet så att det finns 2st plåtar (nummer 7 i sprängskissen) - väggarna vid asklådan - som sitter löst i spår. Dessa hade hoppat ur sina spår och lagt sig snett så att sekundärluften inte kunde strömma fram där den ska.

Efter att demonterat täljstenarna, baffelplåten och lyft undan eldstadsbotten, kunde plåtarna åter placeras rätt i sina spår.

Nu funkar spisen mycket bättre !

Någon som har liknande erfarenhet?

Hej alla Vikingägare!

Kan bara konstatera att ovanstående inlägg förändrade allt för mig.
Våran vedspis går nu att elda i utan problem.
Gjorde som inlägget ovan och plockade ner bit för bit och justerade plåtarna.
Plockade ihop allt och inte ens en tillstymmelse till att få in någon som helst rök numera.
Innan så kunde röken "rinna" ur nedersta luckan som en rökmaskin.....

Har ni problem testa detta, bästa tipset i tråden!

Tack till Lars

mvh Henric

Jessica78

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #65 skrivet: 13 okt-14 kl 14:00 »
Hej!
Såg det här forumet först nu och har inte läst igenom allt. Ni kanske redan har skrivit om det jag skriver om nu.  ;D

Jag har iaf en Viking 30 och det har varit problem sedan jag flyttade in. Förra ägaren hade också problem. Sotaren har sagt att det är den sämsta modell av spis man kan ha. Enligt honom så är den konstigt konstruerad. Vägen för röken är liksom som "serpentin"-vägar. Blir dåligt drag.
Jag har jättebra drag i sotluckan, (nästan så jag följer med själv)  :P
Öppnar alltid luckan under (vedluckan) så att så mycket luft som möjligt kommer in.
 
De tips jag fick av sotarn var: Såga upp ett större hål i skivan bak så att mer rök kommer ut. - blev lite bättre, men ändå inte bra. Sedan att sätta på en skorstensförlängning - ännu lite bättre... ;) Och sen att förelda ganska rejlät i sotluckan så skortstenen värms upp.
Nu för bara ett par veckor sedan sa han att jag borde byta ut "rökvändarskivan...." vad det nu heter! Den hade tydligen slagit sig. Och det gör att mer rök kommer in i huset. Ni kanske redan har pratat om den?! Någon som vet något om den skivan?

Mer än det här vet jag inte vad man ska göra! Det går ganska bra (ibland) att elda om det är kallt ute och klart. Men inte om det är lågtryck t.ex. Och då gäller det att börja elda med små stickor och sen väldigt små vedträn - några få i taget. Man får sitta och passa på den hela tiden och fylla på. :-P

//Jessica

Glenn30

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #66 skrivet: 27 dec-15 kl 19:57 »
Hej hur är det med värme neråt mot golvet ifrån spisen,måste man ha nåt värmeskydd på golvet eller behövs det inte.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #67 skrivet: 27 dec-15 kl 20:11 »
Hej hur är det med värme neråt mot golvet ifrån spisen,måste man ha nåt värmeskydd på golvet eller behövs det inte.
Man behöver juh ha något brandsäkert under en kamin då man kan råka ut för att gnistor och glöder ramlar ut.
Det är lämpligt att låta detta gå under sin kamin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Glenn30

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #68 skrivet: 27 dec-15 kl 20:56 »
Jo jag tänkte mest på brännbart material under spisen,vi har laminatgolv o självklart ska vi ha ett gnistskydd men tänker mest på värmen neråt mot brännbart material

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #69 skrivet: 27 dec-15 kl 21:00 »
Står det inget om den saken i installationsanvisningarna för kaminen?

Rent allmänt brukar det krävas eldsäkert golv under kaminer, vedspisar och liknande eldstäder, med tanke på risken att bottenplåten rostar eller bränns sönder med tiden så att aska eller gnistor kan komma ut under den.

Bökeberga

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #70 skrivet: 14 sep-17 kl 19:56 »
Vänd plåten som sitter i bakre rökkammaren.
Den har tungt att få drag i vissa skorstenar eller är det frlmonterat.
Jag har haft sjuka problem med min tills jag provade allt... plåten som sitter i rökkammaren är skuren å ger bra frånluft uppåner.

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #71 skrivet: 21 sep-17 kl 07:48 »
Har en Viking 30 sedan 10 år tillbaka, de senaste 2 åren har draget blivit sämre och sämre. Skorstenen sotas regelbundet varje år av sotaren, samt att jag ibland drar igenom den själv, men ändå blev draget sämre.
I år blev jag irriterad och lade ned 3-4 timmar på att hitta vad som var problemet, kollade skorstenen, provade att tända eld på en tidningssida i sotluckan på skorstenen, den försvann med ett dån = bra drag.

Började kolla mer på spisen och efter en stund konstaterade jag att "rökvändareskivan" i eldstaden låg nästan mot kokplattan, plockade ut stenarna och skivan. Rengjorde i bakkant där skivan ska glida ner, det var inte så mycket sot där.
Hittade en PDF fil där man visade hur man byter stenarna på sidorna, såg då att skivan på deras bilder låg minst 3 cm under kokplattan.

Då gjorde jag något drastiskt - tog fram rondellen och kapade helt sonika bort 1cm på toppen av skivan, återmonterade allt och proveldade.
Spisen blev som ny! Vilket drag, det brinner i hela eldstaden, blir väldigt lite aska kvar i eldstaden och nu får jag använda spjället igen!

Jag vet inte om det är rätt att göra så, men för mig hjälpte det enormt iaf.  ;D

beca

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #72 skrivet: 08 okt-17 kl 15:12 »


Jag är fortfarande överväldigad av gensvaret, härligt! Är sedan några år medlem i en husbilsklubb med tillhörande forum. (Nej, det är ingen dyrgrip utan en gammal Fiat med ett tidigare väldigt fukskadat och ruttet hus på, som jag renoverat i flera år.) I den föreningens forum kan man vänta i månader utan att någon märker att man ställt en fråga, så det är verkligen skillnad!

Ja, spisen var det. Jag har plockat isär allt som går att ta isär utan att spräcka itu det som monterats med pannkitt. Det visade sig att innandömet var ganska slarvigt monterat och roster i botten samt täljstenarna på sidorna var förskjutna åt ett håll. Fick slipa lite på kanten av rostret, där fabriken slipat tidigare men inte tillräckligt, för att kunna montera allt symetriskt och centrerat. Jag tror inte att det hade någon avgörande betydelse men ändå, nu vet jag att allt sitter som det ska.

Har skickat in digitalkameran i både skorsten och spis så långt det går utan att fånga något onormalt på bild. Lånade även en kamera på böjlig axel och har med den nerifrån kunnat överlappa de sektioner som sotaren kunde se uppifrån. Inga fel här, men anslutningen till skorstenspipan är vinklad ca 30 grader uppåt och åt sidan från den raka stosen ur kaminen. Vinklingen går ca 25 cm och hålet blir större mot pipan. Börjar med diameter 150 mm men slutar med ca 250 mm diagonalt. Min granne tror att detta i kombination med ett ganska stort utrymme ner till sotluckan 30 cm lägre åt andra hållet kan bidra till att röken liksom stannar upp när den når det utrymmet. Sotaren hade liknande teorier och har ringt senare och föreslagit att vi skulle montera en rostfri rökslang mellan kaminens utlopp och en bit upp i skorstenen för att se till att rökgaserna "håller farten". Hon tyckte även att vi skulle hacka upp ett hål på skorstenen 1,5 meter upp och montera en kon med lilländan uppåt för att pressa ihop gaserna och öka farten. En alldeles för kostsam och besvärlig åtgärd om man inte med säkerhet vet att det funkar. Och det vet man inte! - Eller?

Det är till synes bra drag i skorstenen via sotluckan, oavsett om man eldar eller inte så känner man draget tydligt med handen. Likaså känner man tydligt hur det kommer in massor av friskluft via ledningen in undertill i spisen och ventilen vid sidan om.

Mineralullen ligger alldeles innanför luckan, bara för att se till att inte det kommer in "tjuvluft" i skorstenen den vägen.  Öpnnar jag luckan och tar bort ullen när det brinner i spisen stannar det av alldeles, så nån extra luft in i skorstenen verkar det inte behövas.

Är det någon som vet hur man gör när man mäter undertryck i spis eller skorsten? Ska det vara kallt, varmt eller rentav brinna samtidigt? Har möjlighet att låna en känslig mätare graderad i pascal men sotaren var lite ovillig att exakt berätta hur de gör när de mäter.

/Anders


Hej.
Funderade själv på en sådan smalspis för en tid sedan och läste på olika forum om liknande problem. Har för mig att en person hade upptäckt att någon plåt var felmonterad, när den vändes fungerade spisen som den skulle.

Postat med Alternativ.nu´s app


thryll22

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #73 skrivet: 25 nov-17 kl 21:14 »
Många intressanta inlägg. Undrar hur det är med de större modellerna Viking 60 o Viking 75. Är det samma problem där? Har de samma konstruktion?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser