Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!  (läst 20818 gånger)

FinaStina

  • Inlägg: 42
    • Ångermanland
Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« skrivet: 01 sep-11 kl 10:07 »
Jag har fött upp egna kaniner på försök för att äta. Allt har gått finfint från avel till slakt osv. Fin kött! Men när jag så ska laga till köttet tycker jag att det alltid blir torrt och att det har en liten "annorlunda" smak. När jag tillagat det har jag brynt delar i smör och kryddat och låtit det puttra i grädde tex. Det borde smaka bra men jag kan liksom inte riktigt tycka att det är gott.

Har ni goda recept får kanin får ni gärna dela med er.

/Stina
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 10:11 »
Kaninkött är alldeles för magert för att det skall gå bra att steka. Koka den istället. Det kokas för lite kött här i landet.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 10:47 »
Även jag önskar goda kaninrecept!
Gärna lite mer utförligt än "koka det"  ;)  o:)
Koka hur? I vad? För att det ska smaka gott.
Mot nya äventyr!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 10:49 »
Följ receptet för Coq au Vin, eller överhuvudtaget höns- och tupp-recept. Grytor med långa koktider.

Curry passar sig jättebra också!

Även nermalt till färs blandat med fläskfärs, till tex-mex-smakande piroger eller tacopaj osv.
//Lina

Bettan Jernberg

  • Inlägg: 41
    • Värmland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #4 skrivet: 01 sep-11 kl 11:02 »
Kaningryta
Skär i småbitar o bryn, hopp i grytan tilsammans med syltlök, purjolök, bacon o grädde + kryddor
Smakar bara underbart (har under mina år lurat många som INTE äter kanin med att det är kycklinggryta)
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #5 skrivet: 01 sep-11 kl 12:26 »
Koka kaninen i vatten ;) tillsammans med en morot, några pepparkorn och en lök. Låt stå i buljongen till nästa dag. Sila av buljongen i ett annat kärl. Pilla av köttet från benen. Gör en bottenredning av smör och mjöl. Häll på buljongen och låt koka upp. Krydda med salt och peppar eller vad man nu tycker är gott. Lägg i köttet.

FinaStina

  • Inlägg: 42
    • Ångermanland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #6 skrivet: 02 sep-11 kl 08:59 »
Å, nu blev jag inspirerad och återfick hoppet  :)

Jag brynte bitarna bara och kokade köttet sedan men kanske att bryna är "too much" också på så magert kött. Roligt med så många svar. Hoppas vi får ännu fler inspirerande recept!!!
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #7 skrivet: 02 sep-11 kl 09:09 »
Ett knep att få magert kött saftigt är att linda in det i bacon under tillagningen.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 15:40 »
Många spännande tips att prova! Tack snälla ni!  :-*
Mot nya äventyr!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #9 skrivet: 02 sep-11 kl 16:29 »
Detta recept kan få vilken kaninköttsskäptisker som hellst att tycka om kaninkött.
Man behöver 0,5 dl olivolja,3 klyftor vitlök,2 msk timjan, 2msk rosmarin,2 msk vinäger,1 tsk salt,0,5 dl vatten.Man pressar vitlöken och blandar ihop allt till en göja,som man kletar på kaninen,sedan in i en ugn som är på 225 grader.Det är väll bäst att tillägga att man lägger kaninen i en eldfast form.När kaninen känns genomstekt så är den klar.Lätt som en plätt.Tycker man det är snålt tilltaget med göjan så kan man ökapå med mer.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #10 skrivet: 02 sep-11 kl 16:56 »
Nedanstående recept lät så märkligt att vi var tvungna att prova. Mycket gott.

Siciliansk kanin med choklad.
4 pers.

Ingredienser:
1 kanin, skuren i bitar
2 tsk paprika
2 msk vetemjöl
1 dl solrosolja
12 skalade små lökar
1 tsk rödvinvinäger
½ flaska rödvin
1 liter vatten eller kycklingbuljong
1 bouquet garni
85 gram russin, blötlagda i en knapp dl konjak
4 tsk espressokaffe
4 rutor bitter choklad
1 tsk färsk oregano, finhackad

Gör så här

Vänd kaninen i paprika-mjöl-blandning, och bryn den i olja. Lyft upp kaninen. Bryn lökarna i samma olja, ta upp dem och häll ut oljan. Tillsätt vinäger och koka in tills ”inget” är kvar. Häll i vinet, lägg ner kaninen i kastrullen, häll i buljong och bouquet garni. Koka upp, skumma av och låt småputtra ca 45 min.

Rör ner konjak, russin, choklad och kaffe, rör tills det tjocknar. Lägg i lökarna i kastrullen ock koka upp. Strö över oregano och servera.

(Översatt från engelska), originalet hittat på internet, adress http://66.78.28.38/32/175745.shtml

Anm, bouquet garni är en örtbukett som kokar med, tas upp före servering. Persilja, timjan och lagerbärsblad (hopbundna om färska, annars insydda i en påse), vanliga tillsatser är: selleri, vitkål, fänkål, apelsinskal och mejram.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 17:12 »
Ja du Edgar....Inget förvånar mig när det gäller mat,det här måste jag prova.Det var som i USA när man gjorde sås på Cocka Cola,men det var inte så tokigt som det låter.Vette katten om jag skulle prova att marinera en kanin i Cocka Cola,bara för att se hur det blir.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #12 skrivet: 02 sep-11 kl 17:25 »
Vi kokar det alltid, för då får man enkelt loss mycket kött ifrån benen. Sedan blir det gryta eller paj (favorit).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #13 skrivet: 02 sep-11 kl 18:29 »
Ja du Edgar....Inget förvånar mig när det gäller mat,det här måste jag prova.Det var som i USA när man gjorde sås på Cocka Cola,men det var inte så tokigt som det låter.Vette katten om jag skulle prova att marinera en kanin i Cocka Cola,bara för att se hur det blir.

Det blir bra, men du ska förutom coka cola ha lök också!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #14 skrivet: 02 sep-11 kl 20:45 »
koka dillkött på kanin det e gott det... recept finns i alla kokböcker på dillkött..

stekt kaninlever vänd i mjöl,salt och vitpeppar och stek.. häll på vispgrädde så får du en mumsig sås..

har du möjlighet att röka kaninkött så är det en riktig höjdare..rökt kött är gott i pajer,omelett,sallader,pastasås mm

malt kaninkött blir fina burgare,finhacka bacon och lägg i färsen så blir de saftiga.. eller täck färsen med bacon och gör en köttfärslimpa i ugnen..

thaigryta på kanin är gott..hackade kanindelar fräses i olja..röd chili curry efter smak tillsättes och sen kokosmjölk, vill man fylla ut grytan så kan man hacka morötter lök mm att ha i...koka ca1,5h... ris till det hela..

marinera kanin i olivolja,soya,honung och vitlök..sen fräser du gryta på det..ihop med lök mm rotfrukter i ugnen..cous-cous eller ris till..

Fjäderfän och kaniner

johan/sandra

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #15 skrivet: 10 okt-11 kl 20:54 »
Kaninstek med egna små korvar (från till bords i Provence)
2-21/2 kilo färsk kanin

Marinad
3 dl rödvin
3 Lagerblad
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor krossade
1 medelstor lök finhackad

Fyllning
1 msk cognac
1 näve brödsmulor blötlagda i mjölk urkramade
1 vitlöksklyfta
75 gram svamp finhackad
olja till fyllningen
1 liten näve mangold eller spenat förvälld finhackad
50 gram baconskuret i små bitar
150 gram malet kött
50 gram kalv eller magert oxkött skuret i små bitar
Lever och hjärta från kaninen finhackat (om de finns med)
1 ägg uppvispat
1 liten näve timjan finhackad
1/4 tsk muskot
salt och peppar

Till stekning
1 msk grovkornig senap
några kvistar färsk timjan
så många skivor bacon att det täcker kaninen
salt och peppar

Marinera kaninen några timmar, vänd den en gång i timmen.Värm ugnen till 200 grader. Rör samman cognac, brödsulor och vitlök. fräs svampen mjuk i lite olja. Blanda alla ingredienser till fyllningen väl. Ta upp kaninen ur marinaden (spara marinaden), klappa den torr och fyll den (packa inte fyllningen för hårt då blir den inte genomstekt. Sy ihop kaninen, gnid den med senap. Lägg timjankvistar på och linda in den i baconskivor. krydda med salt och peppar, stek i ugnen ca 1 1/2 timme eller tills köttsaften från den tjockaste delen är alldeles klar. Ös var 20:de minut med steksky, häll på lite marinad om det behövs.

Ta ut fyllningen ur kaninen när den är klar och låt den svalna tills den går att hantera. Håll kaninen varm under tiden. Forma fyllningen till små korvar och lägg dem runt steken. Om man vill servera kaninen kall kan man skeda upp fyllningen på smörpapper och rulla ihop den i en lång rulle och sedan skiva den när den kallnat och stelnat. Serverar man kaninen varm skummas allt överflödigt fett bort ur pannan, tillsätt den silade marinaden och koka ihop på stark värme tills den blir tjock. Ös såsen över steken och servera med frasig besk sallad av t ex maskrosblad, frisésallad eller ruccola.


Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #16 skrivet: 10 okt-11 kl 21:00 »
Kolla Föreningens Gotlandskaninens Medlemsforum och tidning. Finns en del goda recept.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #17 skrivet: 28 jan-12 kl 20:26 »
Idag åt vi kanin à la Thai. En kanin kokt igår. I dag plockades köttet av benen och skars i småbitar. "Wokades" på hög temperatur i lite olja. Fick efter någon minut sällskap i pannan av strimlad purjolök, morot, rödlök och paprika samt lite pressad apelsin. Ris till.

Jag vet inte om en thailändare skulle känt igen sig men vi tyckte det var gott.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #18 skrivet: 30 jan-12 kl 15:08 »
Dagens gryta. Fräs 5-6 fäska champinjoner med en halv purjolök(skivade). Tillsätt kaninkött ca400-500gram i bitar,bryn vidare,krydda med kryddpeppar,vit o svartpeppar,salt och en skvätt soja,häll på ca1liter vatten(beroende på grytans form) ta 2stora morötter och 6-8potatis,skala,skiva morötterna och kapa potäterna på mitten,lägg i och på med lock,koka tills potäterna mjuknat,   gott blir det. Har man en öl gärna mörk så häll i det oxå. Servera med rödbetor.
Fjäderfän och kaniner

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #19 skrivet: 30 jan-12 kl 15:25 »
Kanin i senap (klassiker, Lapin a la Moutard) supergott och mört, lång koktid och man ska inte bli rädd över den enorma mängden senap, det kokar in och blir mjukt och sött, inte som okokt senap (googla klassiskt recept för lapin a la moutard)

Pasta med riktig Bolognese men med kanin istället för nötkött, (dvs med lök sidfläsk morot selleri lagerblad en halv flaska vin etc).

Det viktigaste i båda fallen är låång koktid på låg värme och att meliardisera (ge både kött och grönsakerna som ska i grytorna en rejäl stekyta vilket ger grytan den där mustiga lite söta smaken). Gör man det på dessa sätt så finns det inte en tillstymmelse till torrhet.

Oo  önskar inte alla kaniner här omkring dött i myxomatosen =(
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #20 skrivet: 01 feb-12 kl 14:21 »
Fylld kaninsadel i ugn är gott...

..spara "slagsidorna" och bädda in fyllningen, sen in i ugnen på låg temperatur 150-200 grader 1 1/2 -2 timmar (tills köttet lossnar från benen), om man vill  kan man rulla in den i folie så slipper man att "skinnet" blir hårt.

Fyllning kan t ex vara lök, mögelost eller getost

Eller stycka en hel kanin i delar, marinera i olja, soja och kryddor nån timme före tillagning, in i ugnen som ovan
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Kaninuppfödare och pelargontant.

Elritsan

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #22 skrivet: 07 mar-12 kl 09:18 »
Mitt tips är att använda lergrytan. Krydda kaninkroppen med franska örter. Lägg gul-lök klyftor i botten på lergrytan så köttet ej ligger mot. Tiden tror jag inte spelar sån stor roll. Jag brukar ha ca 200 grader en timme. En gång somnade jag så den låg minst 3 timmar. Tyckte inte det var dåligt hellre.

Bolshögsmargit

  • Inlägg: 14
  • Ölänning i ljuv exil på Österlen.
    • Skåne
    • Gittosmat
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #23 skrivet: 16 maj-12 kl 22:01 »
Jag har ett riktigt bra kaninrecept här: http://gittosmat.blogspot.se/2006/10/bambi-och-stampe-i-min-gryta.html

Det innehålller visserligen blad från mandelträdet, men det kan man med gott resultat utesluta på våra breddgrader. Mandel maler man bäst i en mandelkvarn (finns på bla coop). Gott och enkelt. Lite pressad citron i grytan några minuter innan servering gör det hela ännu bättre.

Yrmff

  • Gäst
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #24 skrivet: 21 maj-12 kl 09:26 »
Å, nu blev jag inspirerad och återfick hoppet  :)

Jag brynte bitarna bara och kokade köttet sedan men kanske att bryna är "too much" också på så magert kött. Roligt med så många svar. Hoppas vi får ännu fler inspirerande recept!!!

Bryn gärna för smak och färg!!!
Sen är Ulrik helt rätt ute =koka gryta ... herbes de provence+ rödvid ,kurry
Rökt är smaskigt
Grilla!!  marinera ....(slaksidor+revben+vingar blir ruggigt gott öltilltugg om du inte gör färs av det)

mvh Y

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #25 skrivet: 30 maj-12 kl 21:10 »
Det finns 7 recept på kanin på sajten www.kokaihop.se som har många, många recept. Går att prenumerera på. Annars bruka(de) jag använda recept för kyckling och alla trodde jag hade kyckling i grytorna. (Har inte kaniner nu).
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 21:13 av turinge »
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

ripper

  • Inlägg: 100
    • Västergötland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #26 skrivet: 30 maj-12 kl 21:29 »
funkar ypperligt med kycklingrecept meeeen tänk på att korta tider & sänk värmen lite för det är ju ett magert kött.... :-[
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

bossa53

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #27 skrivet: 30 sep-16 kl 10:37 »
Vi gör ofta dillkött på kanin,ungarna älskar det

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Bra recept för att tillaga kanin efterlyses!
« Svar #28 skrivet: 30 sep-16 kl 11:57 »
Vi styckar alltid kaniner och fryser in (och tillagar) styckdelarna för sig. DE delar vi styckar i är lår, vingar (dvs. framben) och filé. Resten blir färs. Jag tycker att det är byngligt att tillaga en hel kanin för den innehåller en massa småben som hamnar i maträtten. genom att använda styckdelarna för sig blir det mycket smidigare.

Och sedan är vi noga med 10-10-regeln (att köttet inte ska gå under 10 grader de första 10 timmarna efter slakt). Med den behandlingen tycker jag att man kan laga, i princip, allt på kanin. Några snabba enkla recept:

Ugnstekta kaninvingar
Dela vingarna i två delar så att skudlerbladen blir en del och själva benet en (blir enklare att äta då).
Marinera en stund i en blandning av olja, soja, lite vinäger, pressad vitlök och grillkrydda (eller andra kryddor du gillar)
Själp upp allt i en långpanna eller annan ugnsäker form och in i ugnen på ca 200 grader tills köttet fått en aptitlig färg. Kan ta kanske 45 min.
Det här är lite pilligt att äta men brukar uppskattas av barnbarnen (och av vuxna också). Servera gärna med någon bbq-sås.

Kaninlår i "vandringssås" (4 port)
Receptet har ni kanske stött på för annat kött och det är ett jättegott och enkelt sätt att tillaga allt sorts kött men vi använder det bara till kanin. Det som gör det snabbt och enkelt är att en inte bryner köttet.

4 kaninlår
1 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
0,5 dl japansk soja (använder du kinesisk soja tar du hälften)
2-3 vitlöksklyftor (vi älskar vitlök, är du inte vitlöksfantast kan du minska lite)
1 tsk sambak eller hackad chili efter smak

Lägg kaninlåren i en ugnsform. Blanda ihop såsen. Häll över kaninlåren och så in i ugnen 175 grader ca 1 tim.

Annars använder vi ofta recept för kyckling, t.ex. Skuttande Jacob (Flygande Jacob med kanin istället för kyckling). Till det använder vi filén skuren i slantar och brynta runt om innan de åker i i ugnen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser