Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan  (läst 8892 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« skrivet: 17 jul-11 kl 23:03 »
Jag har hört att man kan samla de små "ärtbaljorna" från sibirisk ärtbuske/häck-karagan) låta dem torka i en tyg eller papperspåse där de öppnar sig av sig själva och sen ta tillvara fröna och äta som ärter. Är det någon som har provat! vore kanske lämpligt som djurfoder i annat fall, busken kräver ju nästan  inge skötsel när den väl vuxit till sig.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 09:52 »
Har inte provat själv, men hört från dem som provat att de inte smakar särskilt mycket.

Det är ett utmärkt hönsfoder, har planer på att plantera flera sådana i mina permanenta hönsgårdar när jag bara fått klart för mig var jag ska bo permanent... Man kan skörda dem och torka inför vintern, men man kan också bara låta dem vara och så får djuren äta dem efterhand som de trillar ner.

Sibirisk ärtbuske ska ju vara en kvävefixerare, och väldigt näringsrik. Ska innehålla en hel del protein, som är speciellt nyttigt för växande djur.

Tyvärr har man ännu inte forskat tillräckligt på växten, och man har heller, vad jag vet, inte växtförädlat för att få fram en växt som producerar mer mat.

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Caragana%20arborescens
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 12:01 »
Den angrips ju numera mycket ofta av mjöldagg, men det lär väl inte ta livet av den.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #3 skrivet: 19 jul-11 kl 12:51 »
Jag har bara sett mjöldagg på den i riktigt soliga lägen. Finns det ett samband tro?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #4 skrivet: 19 jul-11 kl 18:47 »
Den får nog lättare mjöldagg om den står väldigt torrt och i soliga lägen blir det ju ofta torrt.

SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #5 skrivet: 24 sep-17 kl 22:54 »
Jag har hört att man kan samla de små "ärtbaljorna" från sibirisk ärtbuske/häck-karagan) låta dem torka i en tyg eller papperspåse där de öppnar sig av sig själva och sen ta tillvara fröna och äta som ärter. Är det någon som har provat! vore kanske lämpligt som djurfoder i annat fall, busken kräver ju nästan  inge skötsel när den väl vuxit till sig.

SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #6 skrivet: 24 sep-17 kl 23:22 »
Appropå sibirisk ärtbuske och ärtskidorna, så använder jag dem till att göra visselpipor av. Det lärde jag mig som barn, tidigt 60-tal och sedan dess mycket svårt att inte fixa till en pipa, när jag kommer i kontakt med någon häck mitt i sommaren, när ärtskidorna är tillräckligt stora och fått den rundade formen. Det väcker alltid en viss förvåning, när man tar ton och jag ser alltid till att försöka förmedla kunskapen, till alla storögda små som vuxna, som vill bli en "pipblåsare". En kul och enkel leksak, från en tid då man fick hitta på leksaker från det som naturen kunde ge. En kunskap och tradition, som jag mycket villigt för vidare till alla och envar och gärna till den yngre generationen.
Hör gärna av er, ni som vill bli "pipblåsare", så ska jag försöka förklara hur man gör.
« Senast ändrad: 24 sep-17 kl 23:27 av Johnny PÃ¥hlsson »

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #7 skrivet: 25 sep-17 kl 09:27 »
Det där kunde jag också när jag var barn.
I somras kom jag ihåg att prova det där igen. Kanske 45 år sedan jag senast gjorde en. Den här gången blev resultatet inte så lyckat. Troligen var det lite för sent på säsongen så ärtskidan hunnit bli lite för stel. Men jag kom heller inte ihåg vilken ände man skulle blåsa i.  ;D
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: sibirisk ärtbuske/ Häck-karagan
« Svar #8 skrivet: 25 sep-17 kl 11:22 »
När jag var barn, så gjorde vi visselpipor av rönn när den savade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser