Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökved till fisk och kött.  (läst 29560 gånger)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Rökved till fisk och kött.
« Svar #20 skrivet: 15 apr-11 kl 19:32 »
Brukar använda torr alved och färskt gran eller enris till både fisk och kött.

Ska lägga 10 kg regnbåge i saltlake i kväll, ska testa att blanda i en halv dl torkade rönnbär i saltlaken när jag kokar upp hälften av laken och känna om det blir någon skillnad på smak när jag röker den andra utan rönnbär. Ska lägga i enris under rökningen som jag brukar.
Ska också testa att röka med med din idé GrävlingsJanne, att använda lite färsk gran i sälgveden i  omgången med "rönnbärslaken". Borde ju absolut ge en annan starkare rökning med färsk gran.
Ska ha smaktest det på några släktingar, sörlänningar, som vi får på besök under påsken ;D
Tack för alla synpunkter jag återkommer om sörlänningarna överlevt...
Glad Påsk alla rökare och alla  ni andra!
Getarn
Livsglädje

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rökved till fisk och kött.
« Svar #21 skrivet: 05 sep-17 kl 11:03 »
Gammal tråd men jag tycker jag kan tillföra litet till informationsdatabanken...

Jag varmröker mest kött och följande sorter har jag använt:

-Mesquite (träd från texas, speciell smak, paras bäst ihop med nötkött)
-Hickory (en favorit för många, själv har jag fått avsmak för den, metallisk smak om den röks för starkt)
-Äppel
-Körsbär
-Ek

Inte provat:
-Pecan
-Bok (Beech) har jag aldrig provat men det finns att köpa...


Äppel, körsbär, mesquite det är mina favoriter, inget fel på Ek heller. Jag har nu även en massa europeisk ek och bok (snickarvirke) så här finns något att göra med spillbitarna... Och helst inte i spånor utan ordentliga bitar, spånor så röker till mkt och snabbt medan en ordentlig bit röker en längre stund och inte lika intensivt.

Nuförtiden är det enkelt att få tag i rökved att slänga på kolen via Weber, jag hittar det jag behöver på Motonet i Finland, finns säkert i Sverige också på liknande affärer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser